Κυριακή, 19 Μαΐου 2024

Εθνική Λυρική Σκηνή: Γκαλά όπερας στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο

Στις 10/07

8 Ιουνίου 2021 12:59
Εθνική Λυρική Σκηνή: Γκαλά όπερας στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Η Εθνική Λυρική Σκηνή επιστρέφει στα ζωντανά θεάματα και παρουσιάζει ένα σπουδαίο γεγονός μέσα από το Καλλιμάρμαρο Στάδιο. Στον μεγαλύτερο ανοιχτό και πλέον ασφαλή χώρο της Αθήνας, το Παναθηναϊκό Στάδιο, στις 10 Ιουλίου, θα κάνει την πρώτη της εμφάνιση στην Ελλάδα η απόλυτη ντίβα της όπερας, η κορυφαία σοπράνο του 21ου αιώνα, η μοναδική Άννα Νετρέμπκο. Παράλληλα δείτε και ολόκληρο το καλοκαιρινό πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Γκαλά Βερντι από τη Λυρική στο Καλλιμάρμαρο

Στο All Star Γκαλά Βέρντι η Άννα Νετρέμπκο θα βρεθεί στη σκηνή με την κορυφαία μέτζο της εποχής μας Ανίτα Ρατσβελισβίλι, τον διακεκριμένο τενόρο Γιουσίφ Εϊβάζοφ και τον κορυφαίο Έλληνα βαρύτονο Δημήτρη Πλατανιά.

Με αφορμή τους εορτασμούς για τη συμπλήρωση των 150 ετών από την πρεμιέρα της Αΐντας στο Κάιρο, οι τέσσερις παγκοσμίου φήμης πρωταγωνιστές της όπερας που έχουν διακριθεί στα λυρικά αριστουργήματα του Βέρντι θα ερμηνεύσουν διάσημες άριες και ντουέτα από την Αΐντα, τον Τροβατόρε, τη Δύναμη του πεπρωμένου, τον Οθέλλο, τον Ριγολέττο κ.ά.

Την Ορχήστρα της ΕΛΣ θα διευθύνει ο διακεκριμένος Γάλλος αρχιμουσικός Φιλίπ Ωγκέν. Το Γκαλά υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Με αφορμή τους φετινούς εορτασμούς για την επέτειο της συμπλήρωσης των 150 ετών από την πρώτη παρουσίαση της Αΐντας στην Όπερα του Καΐρου στις 24 Δεκεμβρίου 1871, η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει ένα All Star Γκαλά Βέρντι για να σηματοδοτήσει τη μεγάλη επιστροφή της στα ζωντανά θεάματα. Για αυτή τη μεγάλη γιορτή που θα φέρει ξανά την κινητήρια δύναμη της όπερας στη ζωή μας, η ΕΛΣ παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην ακμή της καριέρας της, την κορυφαία σοπράνο του αιώνα, τη μοναδική Άννα Νετρέμπκο, η οποία έχει δώσει έναν νέο ορισμό στην έννοια της σταρ της όπερας.

Άννα Νετρέμπκο

Ποια είναι η Άννα Νετρέμπκο

«Η χαρισματική εκφραστικότητά της διαπνέει κάθε στοιχείο της ερμηνείας της”, σημειώνουν οι New York Times για την κορυφαία υψίφωνο, που γεννήθηκε το 1971 στη Ρωσία και κατάφερε να αφήσει ανεξίτηλο σημάδι στους ρόλους που έχει ερμηνεύσει στα μεγαλύτερα θέατρα του πλανήτη.

Η Νετρέμπκο, η πιο διάσημη πρωταγωνίστρια της όπερας σε όλο τον κόσμο, έγινε η πρώτη καλλιτέχνιδα της κλασικής μουσικής που μπήκε στη λίστα των 100 πιο επιδραστικών ανθρώπων του πλανήτη από το περιοδικό TIME. Μέσα σε δύο δεκαετίες, οι αποθεωτικές εμφανίσεις της στις κορυφαίες όπερες και φεστιβάλ Ευρώπης, Αμερικής και Ασίας, οι πολυβραβευμένες ηχογραφήσεις της, οι πολυάριθμες διακρίσεις, η εκρηκτική, δυναμική της προσωπικότητα και το πάθος που τη χαρακτηρίζει την έφεραν στην κορυφή.

Το 1996, στα απολύτως πρώτα βήματα της καριέρας της και πολύ πριν ξεκινήσει η εντυπωσιακή παγκόσμια διαδρομή της, η Άννα Νετρέμπκο είχε συμμετάσχει σε συναυλία στην Αθήνα. Παρακολουθώντας την αλλαγή της φωνής της και μέσα από διαρκή μελέτη άφησε πίσω της το μπελ κάντο και τους ρόλους του Μότσαρτ και πέρασε με τεράστια επιτυχία σε ένα πιο δραματικό, ιδιαιτέρως απαιτητικό ρεπερτόριο που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, όπερες του Βέρντι και του Βάγκνερ.

Μετά την εντυπωσιακής ποιότητας, αποδοχής και διάρκειας πορεία της στη λυρική τέχνη, πλέον για τη Νετρέμπκο δεν αποτελεί είδηση η εμφάνισή της σε ένα κορυφαίο λυρικό θέατρο ή φεστιβάλ όπερας -καθώς έχει ήδη εμφανιστεί σε όλα (μεταξύ άλλων σε Μετροπόλιταν Νέας Υόρκης, Βασιλική Όπερα Λονδίνου, Εθνική Όπερα Παρισίων, Σκάλα Μιλάνου, Μαδρίτη, Βαρκελώνη, Ζυρίχη, Αγία Πετρούπολη, Μόσχα, Ζάλτσμπουργκ, Βερόνα, Φλωρεντία, Λος Άντζελες, Σαν Φρανσίσκο κ.α.)-, αλλά σε πόσα από αυτά κάνει την έναρξη της σεζόν, καθώς και ποιους νέους ρόλους ντεμπουτάρει.

Ήδη για φέτος ο διεθνής τύπος αναφέρεται στο πολυαναμενόμενο ντεμπούτο της στον ρόλο της Αμπιγκαΐλε στον Ναμπούκκο (Βιέννη, Νοέμβριος) και φυσικά στην πρεμιέρα της σεζόν της Σκάλας του Μιλάνου (Μάκβεθ, Δεκέμβριος).

Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Οι συντελεστές της βραδιάς στο Καλλιμάρμαρο

Η μοναδική Ανίτα Ρατσβελισβίλι κατάφερε σε λιγότερο από δέκα χρόνια από το θριαμβευτικό της ντεμπούτο στη Σκάλα του Μιλάνου να «κατακτήσει τον κόσμο της όπερας», σύμφωνα με ένα από τα διθυραμβικά δημοσιεύματα που της έχουν αφιερώσει οι New York Times. Η Ανίτα Ρατσβελισβίλι είναι μια πραγματική σταρ της νέας γενιάς της όπερας και κάθε εμφάνισή της αποτελεί σπουδαίο γεγονός που ξεπερνάει τα στενά οπερατικά όρια.

Με μια παρουσία επιβλητική και δυναμική, με φωνή εντυπωσιακής ποιότητας και όγκου, με εξαιρετικά προσεκτικές επιλογές ρεπερτορίου, η Ρατσβελισβίλι ξεκίνησε από τη Γεωργία και κατέκτησε τα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα και τα σπουδαιότερα φεστιβάλ όπερας του πλανήτη, λαμβάνοντας αποθεωτική αποδοχή από το κοινό της όπερας παγκοσμίως.

To 2018, στην πρώτη της Αΐντα, στη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, η Νετρέμπκο μοιράστηκε τη σκηνή με την Ανίτα Ρατσβελισβίλι, την «καλύτερη βερντιανή μέτζο σοπράνο της εποχής μας», σύμφωνα με τον Ρικάρντο Μούτι. Η μοναδική χημεία των δύο σπουδαίων πρωταγωνιστριών έγινε αμέσως πρώτη είδηση στον κόσμο της όπερας και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.

Ακολούθησε η νέα παραγωγή της Αδριανής Λεκουβρέρ και, αν ο Covid-19 δεν είχε κάνει την εμφάνισή του, η Άννα και η Ανίτα θα είχαν πρωταγωνιστήσει και στη νέα παραγωγή της Αΐντας στη Μετροπόλιταν, η οποία ήταν προγραμματισμένη να ανοίξει τη σεζόν 2020/21. Η συνάντηση των δύο πρωταγωνιστριών στη σκηνή του Καλλιμάρμαρου αναμένεται με τεράστιο ενδιαφέρον.

Γιουσίφ Εϊβάζοφ

Ο δραματικός τενόρος Γιουσίφ Εϊβάζοφ ξεκίνησε από το Αζερμπαϊτζάν, ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Ιταλία και μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα κατάφερε να πρωταγωνιστεί στα πιο σημαντικά λυρικά θέατρα και φεστιβάλ όπερας του πλανήτη, συμπεριλαμβανομένης της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου, της Κρατικής Όπερας του Μονάχου και της Βιέννης, της Σκάλας του Μιλάνου, της Εθνικής Όπερας του Παρισιού. και της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης.

Το μοναδικό χρώμα της φωνής του, το οποίο οι Los Angeles Times περιέγραψαν ως «μεταλλικό, στεντόρειο και με εμφανή την επίδραση της ιταλικής κουλτούρας της όπερας», αλλά και η μοναδική του σκηνική παρουσία συνέβαλαν στη δημιουργία της σημαντικής πορείας που συνδυάζει πρωταγωνιστικούς ρόλους στην όπερα και ρεσιτάλ λυρικού τραγουδιού.

Έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες ηχογραφήσεις για την Deutsche Grammophon, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται μια πλήρης ζωντανή ηχογράφηση της Μανόν Λεσκώ του Πουτσίνι στο Φεστιβάλ του Στρασβούργου και μια με τη σύζυγό του, τη σοπράνο Άννα Νετρέμπκο, στο cross-over άλμπουμ Romanza.

Ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς συνεχίζει τη μεγάλη παράδοση των Ελλήνων πρωταγωνιστών της όπερας που διακρίνονται στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου. Μόνιμος συνεργάτης της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς καλλιτέχνες στην Ελλάδα.

Από το Ωδείο της Καλαμάτας, όπου έκανε τα πρώτα του βήματα, έως τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (Κόβεντ Γκάρντεν), στην οποία πρωταγωνιστεί σχεδόν κάθε χρόνο, ο Πλατανιάς είναι ένας από τους πιο αναγνωρισμένους βαρύτονους της γενιάς του, με ιδιαίτερη αγάπη και αφοσίωση στο ρεπερτόριο του Βέρντι. Το χρώμα και το μέταλλο της φωνής του, οι παθιασμένες ερμηνείες του και οι προσεκτικές επιλογές του ρεπερτορίου αποτελούν το διαβατήριο για την πολύ επιτυχημένη πορεία του εντός και εκτός Ελλάδας.

Δημήτρης Πλατανιάς

Λίγα λόγια για τον Τζουζέππε Βέρντι

Ο Τζουζέππε Βέρντι, ο διασημότερος συνθέτης του ιταλικού Ρομαντισμού, γεννήθηκε στο Λε Ρόνκολε της βόρειας Ιταλίας το 1813 και πέθανε στο Μιλάνο το 1901. Σπούδασε μουσική στο επαρχιακό Μπουσσέτο και στη συνέχεια στο Μιλάνο. Τα πρώτα του έργα γράφτηκαν μέσα στο επαναστατικό κλίμα της εποχής, απηχώντας ιδεολογικά τον αγώνα για την απελευθέρωση των ιταλικών κρατιδίων από τους Αυστριακούς και την ενοποίησή τους σε κυρίαρχη χώρα.

Η ενασχόληση του Βέρντι με την πολιτική τον ανέδειξε σε εθνικό σύμβολο. Ως ακροστιχίδα το σύνθημα «Viva Verdi» σήμαινε «Ζήτω ο Βίκτωρ Εμμανουήλ βασιλιάς της Ιταλίας» – «Viva Vittorio Emanuele Re D’Italia». Το 1861 ο συνθέτης εξελέγη μέλος του πρώτου ιταλικού κοινοβουλίου. Διασημότερες όπερές του είναι οι Ναμπούκκο (1842), Μάκβεθ (1847/1865), Ριγολέττος (1851), Τροβατόρε (1853), Τραβιάτα (1853), Η δύναμη του πεπρωμένου (1862), Αΐντα (1871), Οθέλλος (1887) και Φάλσταφ (1893).

Με τη μουσική του ο Βέρντι εξέφρασε σε αισθητικό επίπεδο το πνεύμα του ώριμου Ρομαντισμού και σε πολιτικό επίπεδο την επιθυμία των συμπατριωτών του να δουν την Ιταλία ελεύθερη και ενωμένη. Αγαπήθηκε από ιδιαίτερα πλατύ κοινό και απέκτησε εξαρχής δημοτικότητα που παραμένει αμείωτη μέχρι σήμερα. Στις ιστορικές, πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες του 19ου αιώνα, ο Βέρντι υπήρξε ο συνθέτης που έζησε εκείνη τη μοναδική στιγμή στην ιστορία της μουσικής κατά την οποία η υψηλή τέχνη έγινε ταυτόχρονα και λαϊκή.

  • All Star Γκαλά Βέρντι, 10 Ιουλίου 2021 / Ώρα έναρξης 21.30
  • Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο) Μουσική διεύθυνση Φιλίπ Ωγκέν
  • Σολίστ Άννα Νετρέμπκο, Ανίτα Ρατσβελισβίλι, Γιουσίφ Εϊβάζοφ, Δημήτρης Πλατανιάς/ Με την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Τα μέτρα της Λυρικής για τη βραδιά στο Καλλιμάρμαρο

Η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει σχεδιάσει ένα πλέγμα ενεργειών για την ασφάλεια του κοινού, των καλλιτεχνών και των εργαζομένων στο Καλλιμάρμαρο. Με βάση τις οδηγίες του ΥΠΠΟΑ και της ΓΓΠΠ, έχουν προβλεφθεί ασφαλείς αποστάσεις ανάμεσα στους θεατές, ανάμεσα στο κοινό και τη σκηνή και ανάμεσα στους καλλιτέχνες πάνω στη σκηνή. Η προσέλευση του κοινού θα ξεκινήσει στις 19.30

  • Η συναυλία θα ξεκινήσει στις 21.30
  • Η διάρκεια της συναυλίας θα είναι περίπου 95 λεπτά
  • Δεν θα πραγματοποιηθεί διάλειμμα
  • Όλες οι θέσεις είναι αριθμημένες και ονομαστικές
  • Τα εισιτήρια είναι προσωπικά και μη μεταβιβάσιμα
  • Η ταξιθεσία θα φροντίζει να καθοδηγεί τους θεατές στις θέσεις τους
  • Τιμές εισιτηρίων: 15€, 25€, 35€, 45€, 50€, 55€, 60€, 65€, 70€, 80€, 85€, 100€, 150€, 160€, 170€, 180€, 200€, 230€, 250€ / Φοιτητικό, παιδικό: 15€
  • Προπώληση: ticketservices.gr, www.nationalopera.gr, καταστήματα Public
  • Έναρξη προπώλησης: Τετάρτη 9 Ιουνίου 2021, στις 12.00
  • Πληροφορίες: Ταμεία ΕΛΣ, 2130885700 (καθημερινά 09.00-21.00)

Λίγα λόγια για την Λυρική Σκηνή

Η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) ιδρύθηκε το 1939 χάρη στις ενέργειες του Κωστή Μπαστιά, συγγραφέα, δημοσιογράφου, διευθυντή του Βασιλικού (Εθνικού) Θεάτρου και Διευθυντή Γραμμάτων και Τεχνών της κυβέρνησης Μεταξά. Είχαν προηγηθεί 150 χρόνια άνθησης της μελοδραματικής τέχνης στα ελεύθερα από τον οθωμανικό ζυγό Επτάνησα και μισός αιώνας εμπειρίας του σημαντικότερου εγχώριου ιδιωτικού θιάσου όπερας, που έμεινε γνωστός ως Ελληνικό Μελόδραμα (1888-1943).

Αρχικά, ο νεοσύστατος θίασος λειτούργησε ως τμήμα του Βασιλικού Θεάτρου, δίνοντας παραστάσεις στη σκηνή του νεοκλασικού θεάτρου του Τσίλλερ, επί της οδού Αγίου Κωνσταντίνου. Από την πρώτη στιγμή, παράλληλα με την όπερα, καλλιεργήθηκαν εξίσου η οπερέτα και ο χορός. Συνδυάζοντας τις τρεις τέχνες, ως εναρκτήριο έργο επελέγη η οπερέτα Η νυχτερίδα. Ως πρώτη όπερα επελέγη η Μαντάμα Μπαττερφλάι του Τζάκομο Πουτσίνι.

Με αυτόν τον θίασο έκανε τα πρώτα της καλλιτεχνικά βήματα η νεαρή Μαρία Καλογεροπούλου (Κάλλας) ερμηνεύοντας πρωταγωνιστικούς ρόλους σε όπερες όπως Τόσκα του Πουτσίνι, Φιντέλιο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, Ο κάμπος του Ντ’ Αλμπέρ και Ο πρωτομάστορας του Μανώλη Καλομοίρη. Το 1944, πριν την Απελευθέρωση, ο θίασος αυτονομήθηκε και ξεκίνησε την ανεξάρτητη πορεία του ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία Εθνική Λυρική Σκηνή και με στέγη το πρώτο Θέατρο Ολύμπια επί της οδού Ακαδημίας.

Ως εναρκτήριο έργο επελέγη η όπερα Ρέα του Κερκυραίου συνθέτη Σπυρίδωνος-Φιλίσκου Σαμάρα. Πρώτος διευθυντής του οργανισμού υπήρξε ο συνθέτης Μανώλης Καλομοίρης. Tο 1958 εγκαινιάστηκε το σημερινό Θέατρο Oλύμπια, στην ίδια θέση με το παλαιότερο, με την Αΐντα του Τζουζέππε Βέρντι. Ακολούθησε περίοδος άνθησης κατά την οποία το ρεπερτόριο του οργανισμού διευρύνθηκε σημαντικά, με κριτήριο την εκπαιδευτική του αποστολή και με λογική που αντιστοιχεί στη σημερινή αντίληψη περί πολιτιστικής διαχείρισης.

Κάθε καλλιτεχνική περίοδος περιλάμβανε περίπου 20 παραγωγές, ενώ συνολικά δόθηκαν περίπου 30 έργα σε πρώτη παρουσίαση, καλύπτοντας όλες τις εποχές, από το μπαρόκ ως τη σύγχρονη δημιουργία, και όλες τις σχολές, από την ιταλική, γαλλική και γερμανική ως τις εθνικές σχολές της Ανατολικής Ευρώπης και τα έργα Ελλήνων συνθετών. Σημαντικές παραστάσεις πραγματοποιήθηκαν στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού και στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, με πρωταγωνίστρια τη Μαρία Κάλλας.

Η ιδιαίτερα θετική καλλιτεχνική πορεία ανακόπηκε από την επιβολή στρατιωτικού καθεστώτος το 1967. Κατά την επταετία που ακολούθησε η ΕΛΣ εγκαινίασε την ετήσια τακτική παρουσία της στη Θεσσαλονίκη, κατά την οποία παρουσίαζε σχεδόν το σύνολο των έργων κάθε καλλιτεχνικής περιόδου. Μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας το 1974 προσκλήθηκε στο θέατρο μια νέα γενιά Ελλήνων καλλιτεχνών, η οποία του χάρισε νέα δυναμική.

Στα δύσκολα χρόνια της Μεταπολίτευσης από την ΕΛΣ πέρασαν άξιοι διευθυντές, οι οποίοι τη στήριξαν ώστε παρά τις οικονομικές και θεσμικές δυσκολίες να διασφαλιστούν η ανάπτυξη και το καλλιτεχνικό της έργο. Η μετατροπή της ΕΛΣ σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (1994) επέτρεψε την περαιτέρω ανάπτυξή της. Σταδιακά ξεκίνησαν συμπαραγωγές με σημαντικές σκηνές του εξωτερικού, πολιτική η οποία μετά το 2000 αναπτύχθηκε σημαντικά.

Την παράλληλη ουσιαστική διεύρυνση του ρεπερτορίου ακολούθησε η ακόμα μεγαλύτερη αναβάθμιση των θεαμάτων και η διεθνής προβολή του οργανισμού, ενώ η εξωστρέφεια μέσα από διάφορες δράσεις σε όλη τη χώρα συνέβαλε στη διεύρυνση του κοινού. Στις 23 Φεβρουαρίου 2017 το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο οποίο περιλαμβάνεται η νέα στέγη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, παραδόθηκε στο Ελληνικό Δημόσιο. Πρώτες παραστάσεις του οργανισμού και στους δύο χώρους του, την Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος και την Εναλλακτική Σκηνή, πραγματοποιήθηκαν κατά τη δοκιμαστική περίοδο την άνοιξη του 2017.

 

Πολιτισμός

Ροή ειδήσεων

Share