Παρασκευή, 17 Σεπτεμβρίου 2021

Σοφία Βάγια: Αυτή είναι η πρώτη των πρώτων στις Πανελλήνιες του 2021 με 19.866 μόρια - Πώς πέρασε στην Νομική

Αυτό ήταν το μυστικό της για το... σχεδόν απόλυτο «Άριστα»

19 Ιουλίου 2021 09:18
Σοφία Βάγια: Αυτή είναι η πρώτη των πρώτων στις Πανελλήνιες του 2021 με 19.866 μόρια - Πώς πέρασε στην Νομική
Από Ραφαήλ Αλαγάς

Οι φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις ανέδειξαν αρκετές όμορφες ιστορίες επιτυχίας, με τη Σοφία Βάγια να είναι η μαθήτρια με την υψηλότερη επίδοση με 19.866 μόρια, παίρνοντας θέση στην Νομική σχολή του ΕΚΠΑ.

Όμως, αυτή δεν είναι η μόνη της χαρά, αφού, λίγο αφότου ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα, η Σοφία έλαβε πρόσκληση από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου για να παρευρεθεί στην ετήσια δεξίωση για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στην Ελλάδα.

«Είμαι πάρα πολύ συγκινημένη. Δεν το είχα συνειδητοποιήσει στην αρχή. Γενικότερα όλη η εβδομάδα ήταν γεμάτη εκπλήξεις. Η αλήθεια είναι ότι είναι μια μοναδική ευκαιρία και πολύ μεγάλη τιμή και για μένα και για την οικογένεια μου. Είμαι πολύ συγκινημένη που θα έχω την ευκαιρία να παρευρεθώ σε ένα τέτοιο γεγονός που τιμά μια πολύ σημαντική περίσταση, την αποκατάσταση της Δημοκρατίας» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η 17χρονη Σοφία Βάγια. Η μελλοντική νομικός νιώθει ότι είναι «πολύ σημαντικό» που γυναίκες καταλαμβάνουν θέσεις ευθύνης και εξουσίας, όπως η Κατερίνα Σακελλαροπούλου που έγινε η πρώτη γυναίκα Πρόεδρος της Δημοκρατίας στην Ελλάδα. «Ενθαρρύνουν κορίτσια στην ηλικία μου ή ακόμη και πιο μικρά, σε όλο τον κόσμο, που ενδεχομένως να μην έχουν τέτοιες φιλοδοξίες λόγω των στερεοτυπικών καταλοίπων που υπάρχουν στις κοινωνίες μας ακόμη, όσον αφορά τη θέση της γυναίκας. Οπότε σε αυτό το κομμάτι πιστεύω ότι έχει μεγάλη σημασία» εξηγεί η Σοφία.

Σοφία Βάγια Πανελλαδικές εξετάσεις

Πώς έφτασε στην επιτυχία

Στην δική της επιτυχία πιστεύει ότι συντέλεσαν μια σειρά παραγόντων, πέρα από την επίμονη προσπάθεια.

«Ήταν μια ποικιλία παραγόντων. Σίγουρα ήταν η δουλειά μου, όχι μόνο φέτος αλλά και σε όλη την μαθητική μου πορεία. Το γεγονός ότι από μικρή προσπαθούσα να καλλιεργούμαι πολύπλευρα, να μην είμαι προσηλωμένη μόνο στα μαθήματα αλλά να δίνω ευκαιρίες να καλλιεργώ το πνεύμα μου και σε άλλους τομείς, και στον αθλητικό, και στον πολιτιστικό τομέα. Αναζητούσα θέματα επικαιρότητας, ενημερωνόμουν, το οποίο θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό γιατί καλλιεργούσα και την κριτική μου σκέψη. Ήταν πάρα πολύ σημαντική η στήριξη της οικογένειας μου, των γονιών μου (Ευάγγελος Βάγιας και Αλεξάνδρα Χατζημιχαήλογλου) που φρόντιζαν τα πάντα, με υποστήριζαν όταν ένιωθα πεσμένη ψυχολογικά. Το σχολείο και το φροντιστήριο μου που έδωσαν αγώνα να κάνουμε μάθημα διαδικτυακά αλλά να είναι σα να είμαστε μέσα στην τάξη» εξηγεί η αριστεύσασα απόφοιτος.

Όταν έμαθε τα αποτελέσματα, όπως λέει η ίδια, «είχα έτσι κι αλλιώς κανονίσει να συναντηθώ με φίλους, οπότε δεν γιόρτασα με κάποιον ιδιαίτερο τρόπο. Απλά συνέχισα την ημέρα μου γιατί ήθελα να περάσω καλά και να επιβραβεύσω τον εαυτό μου για την προσπάθεια μου ανεξαρτήτως του αποτελέσματος». Ωστόσο, η φετινή χρονιά δεν ήταν μια χρονιά όπως όλες οι άλλες, λόγω πανδημίας. Η Σοφία χαρακτηρίζει το ακαδημαϊκό έτος «πολύ δύσκολο» και προσθέτει «έτσι κι αλλιώς οι Πανελλήνιες, η χρονιά των Πανελληνίων είναι δύσκολη για όλους τους μαθητές αλλά σε συνδυασμό με τον κορωνοϊό πιστεύω ότι μας επιβάρυνε, κυρίως ψυχολογικά. Κάποιους τους βοήθησε και άλλους όχι. Εμένα, τώρα που το βλέπω εκ των υστέρων, μάλλον με ευνόησε γιατί μου έδωσε λίγο έξτρα χρόνο να οργανώσω το διάβασμα μου, να κάνω κάποιες παραπάνω επαναλήψεις, να κερδίσω λίγο ύπνο, να κερδίσω χρόνο με την οικογένεια μου».

Από μικρή ήθελε να γίνει νομικός αλλά δεν ήταν μια απόφαση που πήρε αβασάνιστα. «Από το δημοτικό ήταν ας πούμε το όνειρο μου. Αργότερα, στο γυμνάσιο και στην πρώτη τάξη του λυκείου που έβλεπα ότι ήμουν εξίσου καλή και στα θετικά μαθήματα και μου άρεσαν πολύ, βρέθηκα σε μια κατάσταση προβληματισμού» Όμως μια από τις ασχολίες που ανέπτυξε στο σχολείο, οι διαγωνισμοί ρητορικής και τα μοντέλα προσομοίωσης των Ηνωμένων Εθνών την βοήθησαν να κατασταλάξει. «Κατάλαβα ότι όντως το ένστικτό μου ήταν το σωστό και αυτό είναι που ταιριάζει σε εμένα» λέει η 17χρονη Σοφία.

Οι προσδοκίες της από τη Νομική σχολή του ΕΚΠΑ, πέρα από την ακαδημαϊκή επάρκεια που θεωρεί δεδομένη από τις συνομιλίες της με παλαιούς συμμαθητές της, είναι «να μου δώσει ευκαιρίες να συνεχίσω τη ρητορική, τα μοντέλα προσομοίωσης που μου έχουν λείψει πολύ. Επίσης, πιστεύω ότι το ΕΚΠΑ και πόσο μάλλον η Νομική, θα μου δώσει την ευκαιρία να έρθω σε επαφή και με ξένα πανεπιστήμια. Μου αρέσει η ιδέα του ότι θα ξεφύγω από τη μαθητική ζωή που είναι πιο κλειστός κύκλος και θα γνωρίσω πολύ περισσότερους ανθρώπους».

Η... παγίδα της ΕΒΕ

Την ώρα που το ενδιαφέρον στρέφεται στις πρώτες εκτιμήσεις για τις Βάσεις 2021, με τα μηχανογραφικά να συμπληρώνονται και να κατατίθενται, η κοινότητα των υποψηφίων οφείλει να «ζυγίσει» καλά τους αριθμούς καθώς η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής εισάγει νέα δεδομένα. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, το σύστημα αυτό προτάθηκε και εφαρμόστηκε προκειμένου να ανακοπεί η τάση εισαγωγής σε ΑΕΙ με πολύ χαμηλούς βαθμούς, όπως 1, 2 ή 3.

Στην πράξη, με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, τα ΑΕΙ έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν τον συντελεστή της βάσης εισαγωγής και τον συντελεστή βαρύτητας κάθε μαθήματος. Παρά ταύτα, έχουν ήδη αρχίσει να αναδεικνύονται περιπτώσεις υποψηφίων των Πανελλήνιων εξετάσεων για τους οποίους η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (δείτε πώς διαμορφώνεται η ΕΒΕ για 411 τμήματα ΕΔΩ) λειτούργησε ως «χειρουργικό… τσεκούρι».

Οπως εξηγεί σε άρθρο του, στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική», ο μαθηματικός – σύμβουλος σταδιοδρομίας Στράτος Στρατηγάκης, έχει γίνει καταγγελία από υποψήφιο που έγραψε 16,9 στα Μαθηματικά. Ο εν λόγω υποψήφιος είχε δηλώσει το τμήμα Μαθηματικών Θεσσαλονίκης, όμως λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής -και παρά την πολύ καλή επίδοσή του στα Μαθηματικά- δεν μπορεί να το δηλώσει στο μηχανογραφικό του.

«Ο συγκεκριμένος υποψήφιος έγραψε 14,7 στη Νέα Ελληνική Γλώσσα, 15 στη Χημεία, 10,6 Φυσική και 16,9 Μαθηματικά. Ο μέσος όρος του είναι 14,3. Η ΕΒΕ του τμήματος υπολογίζεται για το τμήμα Μαθηματικών Θεσσαλονίκης με συντελεστή 1,2, που δίνει ΕΒΕ 14,35. Ο υποψήφιος δεν έχει δικαίωμα να δηλώσει το τμήμα στο Μηχανογραφικό του Δελτίο και συνεπώς να εισαχθεί στο τμήμα, παρότι συγκεντρώνει 14.379 μόρια» εξηγεί ο κ. Στρατηγάκης.

«Το 16,9 στα Μαθηματικά αποτελούν πολύ καλή επίδοση. Το 14,7 στη Γλώσσα αποτελεί επίσης καλή επίδοση. Το 15 στη Χημεία είναι παντελώς άχρηστο ως πληροφορία. Ο Μαθηματικός βλέπει Χημεία για τελευταία φορά στη ζωή του την ημέρα που εξετάζεται στις Πανελλαδικές. Δεν θα ξαναδεί ποτέ άλλοτε στη διάρκεια των σπουδών του Χημεία. Φυσική επίσης δεν θα ξαναδεί στη διάρκεια των σπουδών του. Δεν υπάρχουν τέτοια μαθήματα στο πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Μαθηματικών Θεσσαλονίκης. Αποτελούν, όμως, κριτήρια εισαγωγής. Το 50% των κριτηρίων εισαγωγής στο τμήμα είναι άσχετα με το αντικείμενο σπουδών. Παίζουν, όμως, καθοριστικό ρόλο στον αποκλεισμό του υποψηφίου από το τμήμα» τονίζει στη συνέχεια.

Καταλήγοντας ο κ. Στρατηγάκης επισημαίνει:

«Έχουμε, δηλαδή, ένα προβληματικό σύστημα εισαγωγής, που χρησιμοποιεί λάθος κριτήρια επιλογής και πάνω σ’ αυτό βάζουμε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Αυτό το κατώτατο όριο εισαγωγής στηρίζεται στο μέσο όρο των 4 μαθημάτων που εξετάστηκε ο υποψήφιος, όταν τα δύο είναι παράλογο να αποτελούν κριτήριο εισαγωγής.

»Επιπλέον τα Πανεπιστήμια όρισαν συντελεστές για τον υπολογισμό της ΕΒΕ μεταξύ 0,8 και 1,2, σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας. Κάποια τμήματα έβαλαν υψηλό συντελεστή προσπαθώντας να μειώσουν τον αριθμό των εισακτέων, που είναι πολύ μεγάλος και δημιουργεί δυσλειτουργίες στο τμήμα, αφού δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό και χώροι για την εκπαίδευση των φοιτητών. Το Υπουργείο δεν τους λύνει το πρόβλημα, που είναι ο μεγάλος αριθμός εισακτέων και προσπαθούν μέσω της ΕΒΕ να το πετύχουν. Βάζουν τον υψηλό συντελεστή ώστε να επιτύχουν λιγότεροι φοιτητές και να μπορούν να τους εκπαιδεύσουν. Υποθέτω ότι έτσι πάρθηκε η απόφαση για ορισμό της ΕΒΕ στο 1,2 από το τμήμα Μαθηματικών Θεσσαλονίκης.

»Αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα. Το σύστημα εισαγωγής είναι προβληματικό. Το φορτώνουμε με μέτρα που δεν γνωρίζουμε τι παρενέργειες θα έχουν, γιατί είναι παρενέργεια η προσπάθεια περιορισμού του αριθμού των εισακτέων μέσω της ΕΒΕ. Υποτίθεται ότι ο σκοπός της ΕΒΕ είναι να σπουδάζουν μόνο όσοι είναι ικανοί να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Τελικά δημιουργούμε νέα προβλήματα, που φορτώνονται πάνω στα προηγούμενα και φτάνουμε σε αδιέξοδο. Ποιος θα εξηγήσει τώρα στο παιδί ότι δεν είναι ικανό να σπουδάσει αυτό που θέλει, από τη στιγμή που είναι παραπάνω από προφανές ότι είναι ικανότατος;
Πρέπει λοιπόν να αποσυρθεί η ΕΒΕ, τουλάχιστον για φέτος, και το σύστημα εισαγωγής να αναμορφωθεί ριζικά, ώστε να είναι καταρχήν δίκαιο. Γιατί τώρα είναι αδιάβλητο αλλά όχι δίκαιο».

 

Παιδεία

Ροή ειδήσεων

Share