Σάββατο, 20 Απριλίου 2024

Ξεκαθαρίστηκε η τοποθεσία του τάφου του Μέγα Αλέξανδρου: «Τον έθαψαν 4 φορές και η τελευταία ήταν…»

Η πραγματικότητα για τις μεταφορές και την τελική θέση

1 Απριλίου 2023 09:05
Ξεκαθαρίστηκε η τοποθεσία του τάφου του Μέγα Αλέξανδρου: «Τον έθαψαν 4 φορές και η τελευταία ήταν…»
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου θα αποτελεί πάντοτε ένα τεράστιο θέμα συζήτησης, που θα σηκώνει… σκόνη για τους αρχαιολόγους, οι οποίοι αναζητούν την τοποθεσία του, με άλλους να ισχυρίζονται πως έχουν βρει το δρόμο.

Όπως αναφέρει η Ελπίδα Μητροπούλου, ιστορικός και αρχαιολόγος, στην καταγραφή της, ο χώρος στη Siwa έχει ανασκαφεί από το 1989 έως το 1995 από την αρχαιολόγο κ. Λιάνα Σουβαλτζή (Λ.Σ.). Η ανασκαφή όμως αυτή σταμάτησε με επέμβαση της τότε ελληνικής κυβέρνησης. που βασίστηκε στην ειδική επιτροπή (Καθ. Δημήτρη Παντερμαλή, διευθυντή του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης και κ. Κρίτσα τότε Διευθυντή του Επιγραφικού Μουσείου) που μελέτησαν τις επιγραφές και στις 6.02.1995 αποφάνθηκαν, λανθασμένα, ότι όλες είναι ρωμαϊκές και δεν έχουν καμιά σχέση με τον Μεγάλο Αλέξανδρο. Μετά από αυτό η τωρινή κυβέρνηση πρέπει να αντιληφθεί το λάθος και να ζητήσει από την αιγυπτιακή κυβέρνηση να δώσει άδεια στην κ. Σουβαλτζή να συνεχίσει την ανασκαφή και να φέρει στο φως τον Μεγάλο Αλέξανδρο.

Μετά την υπόθεση που έκανε ο τότε υπουργός Πολιτισμού ότι στο τάφο της Αμφίπολης μπορεί να ήταν θαμμένος πιθανώς ο Μέγας Αλέξανδρος, και την επιμονή επί χρόνια του ιστορικού Καργάκου (Κ)ότι ο Μ. Αλέξανδρος πρέπει να έχει ταφεί στην Αμφίπολη και ότι ακόμη είναι εκεί. (Κ 2 σ, 65) «Στην Αμφίπολη θα βρεθεί ο τάφος ή κενοτάφιο του Αλεξάνδρου αλλά πάντα με σχέση με τον Λέοντα» (Κ 2.σ.77) Επίσης μετά την λανθασμένη υπόθεση της Αρβελέρ ότι εκείνος είτε θάφτηκε κατευθείαν στον τάφο ΙΙ του πατέρα του στη Βεργίνα ή η μητέρα του τον έφερε από τη Μέμφιδα, είμαστε υποχρεωμένοι να αναφέρουμε τις τέσσερις ταφές του Αλεξάνδρου που έγιναν στην Αίγυπτο. Η τελευταία είναι ξανά στη Siwa.

Η σειρά των ταφών

Η πρώτη ταφή έγινε στην πρωτεύουσα της Αιγύπτου, τη Μέμφιδα, από τον Πτολεμαίο Α. τον Λάγο. Ο Πτολεμαίος Α΄ μετέφερε στην αρχή κρυφά το σώμα του Αλεξάνδρου στο τάφο που έκανε στη Siwa. Τον έκανε τον τάφο εκεί γιατί από το 3500 υπήρχε χρυσορυχείο που τώρα δεν λειτουργούσε. Ο χώρος είναι λαβυρινθώδες και δεν θα μπορούσε εύκολα ο τυμβωρύχος να βγει από τον τάφο.

Τον μετέφερε κρυφά γιατί φοβόνταν κυρίως τον Περδίκκα , ο οποίος είχε μετανιώσει που δεν τον κράτησε στον τόπο του, που θα μπορούσε να έρθει να τον πάρει. Ο Περδίκκας πήγε δυο φορές για να πάρει το σώμα του Αλεξάνδρου. Την πρώτη φορά ο Πτολεμαίος Α΄ του έδωσε έναν ψεύτικο Αλέξανδρο. Όταν το ανακάλυψε πήγε ξανά αλλά οι δικοί του, οι ιππείς, τον έσφαξαν. Μετά ο Πτολεμαίος Α΄ έγραψε μια επιγραφή για να είναι γνωστό ποιος είναι ο ένοικος του τάφου.

Βρέθηκαν τρία κομμάτια με επιγραφές, η μία ήταν οικοδομική… Οι άλλες δύο αποτελούν μια επιγραφή. Η μία αρχίζει «Αλέξανδρος Άμμωνος Ρα». Αμέσως η αιγυπτιακή κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι βρέθηκε ένας ελληνικός ναός.

Ο Πτολεμαίος πέθανε το 293 άρα θα έγγραψε την επιγραφή προηγουμένως. Η ελληνική κυβέρνηση έστειλε μια ειδική επιτροπή να μελετήσει τις επιγραφές που αποτελούνταν από τον Καθ. και τώρα πρόεδρο του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης Δημήτρη Παντερμαλή και τον τότε Διευθυντή του επιγραφικού Μουσείου κ. Κρίτσα.

Τα μέλη της επιτροπής, αφού μελέτησαν τις επιγραφές και αφού ένας Αιγύπτιος αρχαιολόγος τους ανέφερε ότι υπάρχει και μια άλλη επιγραφή που αρχίζει Αλέξανδρος Άμμωνος ΡΑ, απεφάνθησαν ότι όλες οι επιγραφές είναι ρωμαϊκές και φαίνεται ότι στη ρωμαϊκή εποχή το όνομα Αλέξανδρος ήταν σύνηθες.

Η ελληνική κυβέρνηση βασίστηκε στη λανθασμένη απόφαση της επιτροπής και ζήτησε από τον κ. Μοσκώφ στην πρεσβεία μας, να επιμείνει στην Αιγυπτιακή Κυβέρνηση να αρνηθεί να ανανεώσει την άδεια ανασκαφής της κ. Σουλβατζή. Όπως και έγινε.

Η πραγματικότητα όμως είναι πολύ διαφορετική. Ο αυτοκράτωρ Τιβέριος (98-117) όταν επισκέφτηκε τον τάφο και είδε την επιγραφή θέλησε να πάρει και αυτός κάτι από τη δόξα του Αλεξάνδρου, γι’ αυτό έδωσε χρήματα για ένα ναό και ζήτησε από ένα γλύπτη να αντιγράψει την επιγραφή και να τη συνεχίσει με τη δική του προσφορά, βάζοντας τη δική του υπογραφή. Πήρε την πρωτότυπη και την έβαλε στον ναό, και στο μέρος που ήταν η πρωτότυπη έβαλε το ρωμαϊκό αντίγραφο.

Η είσοδος από 30 μ. που βρήκε η Λ.Σ. είναι από πελεκημένες πέτρες, άρα δεν πρόκειται για «γούρνα με λασπόνερα» όπως ισχυρίστηκε ο κ. Κρίτσας. Ο Αλέξανδρος είχε γίνει Φαραώ από τους ιερείς της Μέμφιδας και όταν έφθασε στο Ναό του Άμμωνα Ρα ο ιερεύς τον προσφώνησε «παιδί του θεού», έτσι πήρε όλα τα σύμβολα του πατέρα του (αστέρι, φίδια, τα φτερά της Ίσιδος, τα κέρατα του κριαριού) που τα βλέπουμε κυρίως σε νομίσματα.

Προ χρόνων, βρήκα στο Μουσείο La Cinquantenaire, στις Βρυξέλλες, άγαλμα του Αλεξάνδρου με τρία αστέρια στο κεφάλι, με αρ. Α. 1938 από την Αμνισό του Πόντου, και σε μια ομιλία μου για τη Μακεδονία το έβαλα σε αφίσα.

α) Ο δίσκος με δύο φίδια. β) Τα δυο λιοντάρια στην είσοδο, είναι πρώτον του ιδίου τύπου με τα λιοντάρια της άμαξας που έφεραν το σώμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τη Βαβυλώνα στην Αίγυπτο και, δεύτερο, είναι γνωστό από αρχαιοτάτων χρόνων ότι τα λιοντάρια είναι οι φύλακες βασιλέων. Άρα ο τάφος είναι βασιλικός. γ) Οι αντηρίδες που βρέθηκαν μαρτυρούν Ναό και θεοποιημένο άνδρα.

Η τρίτη ταφή έγινε στην Αλεξάνδρεια από τον Πτολεμαίο τον Β΄ τον Φιλάδελφο (285-246).Ο οποίος έκτισε ένα κτίσμα δίπλα από το παλάτι του, που το ονόμασε ΣΗΜΑ. Εκεί μετέφερε όλα τα σώματα των Φαραώ και τον Αλέξανδρο που ήδη είχε γίνει Φαραώ. Μόλις ο Πτολεμαίος Β΄ είδε τη χρυσή λάρνακα την πήρε για το χρυσό και την αντικατέστησε με αλάβαστρο. Ο επόμενος Πτολεμαίος Γ έβαλε το σώμα του Μ.Α. σε γυαλί, γιατί το ζητούσε ο λαός που ήθελε να τον βλέπει. Ο επόμενος Πτολεμαίος Δ τον έβαλε ξανά σε χρυσό. Η Κλεοπάτρα που είχε πόλεμο με τον Οκταβιανό έβγαλε το χρυσό και τον έβαλε σε σίδερο, τέλος τον 4ον αι. μ.Χ. αυτός που τον μετέφερε ξανά στη Siwa τον έβαλε σε γυαλί που τον είδε ο μοναχός Σισώης.

Μετά από καταστροφές στην Αλεξάνδρεια, ή μετά τη διάταξη του Μεδιολάνου από τον Θεοδόσιος που κήρυξε ως τη μόνη θρησκεία την χριστιανική και όποιος εξακολουθεί να λατρεύει άλλες θρησκείες θα βρει τον θάνατο άρχισαν οι καταστροφές από τους χριστιανούς.

Το σώμα του Αλέξανδρου μεταφέρθηκε από κάποιον θνητό στη Siwa μέσα σε γυαλί. Στους βίους των αγίων βλέπουμε τον μοναχό Αββά Σισώη που πέθανε το 429 μ.Χ. και έζησε στην έρημο για 62 χρόνια, να είναι γονατιστός μπροστά σε μια γυάλινη λάρνακα με το σώμα του Αλεξάνδρου.

Σχετική εικόνα υπάρχει σε παλαιές εκκλησίες και μονές, όπως αυτή που είναι μεταξύ Αμφιλοχίας και Άρτας. (Κ 2 77-78). Το 1938 ο ζωγράφος Φώτης Κόντογλου παρουσιάζει τον Σισώη έμπροσθεν του τάφου του Αλεξάνδρου. Άρα το σώμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου βρίσκεται στη Siwa και πρέπει, απαραιτήτως, να συνεχιστεί η ανασκαφή ώστε να έρθει στο φως το σώμα (μούμια) του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Επιμένει ο Σπύρος Μπιμπίλας: «Όποιος δε βλέπει ότι μοιάζω με τον Μέγα Αλέξανδρο είναι τυφλός»

Ο Σπύρος Μπιμπίλας έχει πιστέψει πως μοιάζει με τον Μεγάλο Αλέξανδρο και αποφάσισε αυτή την φορά να ντυθεί σαν το μεγάλο στρατηλάτη, ισχυριζόμενος πως είναι τυφλός όποιος δε βλέπει την ομοιότητα.

Ο ηθοποιός και πρόεδρος του ΣΕΗ είπε: «Δεν το λένε μόνο όλοι πως μοιάζω με τον Μέγα Αλέξανδρο, το λέω και εγώ. Από τότε που έγινε η πρώτη μου φωτογράφιση πριν από πολλά χρόνια, που αυτή η φωτογραφία ήταν σχεδόν ίδια με το προφίλ του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όλοι είδαν ότι υπάρχει αυτή η ομοιότητα. Τώρα, όποιος δεν τη βλέπει μάλλον είναι τυφλός».

Η άποψη του ηθοποιού για την ομοιότητα

Στην πορεία, τόνισε: «Υπάρχει μια ομοιότητα, η οποία δεν λέει και κάτι. Πολλοί άνθρωποι μοιάζουν μαζί τους ανά την ιστορία ανά τους χρόνους και ανά τους τόπους. Ένας Έλληνας υπάρχει περίπτωση να είναι και απόγονος ανθρώπων που έζησαν στον ίδιο τόπο. Επομένως τίποτα δεν είναι παράξενο. Εμένα η μακρινή μου καταγωγή είναι από τη Χαλκιδική. Το όνομα Μπιμπίλας συναντάται μόνο εκεί. Είναι πολύ εύκολο να κάνουν διάφοροι σκωπτικά σχόλια, δεν με απασχολούν καθόλου όμως αυτά τα σχόλια» και τέλος κατέληξε:

«Είμαι λάτρης της αρχαίας Ελλάδας και το λέω. Όχι μόνο της φιλοσοφίας. Δεν είμαι δωδεκαθεϊστής γιατί πολλοί το έχουν μπερδέψει. Απλά λατρεύω το αρχαίο ελληνικό πνεύμα, την αρχαία ελληνική φιλοσοφία και ό,τι έχει γίνει γύρω από το θέατρο».

 

Retromania

Ροή ειδήσεων

Share