Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024

ΔΕΗ και Πάροχοι: Δείτε πως μας κλέβουν στους λογαριασμούς ρεύματος

Μεγάλη προσοχή!

31 Μαΐου 2021 07:07
ΔΕΗ και Πάροχοι: Δείτε πως μας κλέβουν στους λογαριασμούς ρεύματος
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Ένα από τα χρόνια προβλήματα εκατομμύρια Ελλήνων είναι οι "φουσκωμένοι" λογαριασμοί της ΔΕΗ! Πως μας κλέβουν στους λογαριασμούς ρεύματος;

Αγανακτισμένοι καταναλωτές που έλαβαν τις τελευταίες εβδομάδες εκκαθαριστικούς λογαριασμούς της ΔΕΗ, διαμαρτύρονται για υπέρογκες αυξήσεις στις χρεώσεις για το ρεύμα που κατανάλωσαν. Οι διαμαρτυρίες αυτές είναι απολύτως δικαιολογημένες, αφού τα τιμολόγια της ΔΕΗ αλλά και οι άλλες χρεώσεις που συνοδεύουν τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού, “τιμωρούν” τους καταναλωτές που στη διάρκεια του χειμώνα αύξησαν την κατανάλωσή τους καθώς έκαναν χρήση ηλεκτρικών συσκευών για να θερμανθούν.

Διαβάστε με την ευκαιρία: Χάος με τους λογαριασμούς ρεύματος: «Βόμβα» από ΔΕΗ και λοιπές εταιρείες - Το κόλπο για να πληρώνεις λιγότερα

Οι αυξήσεις στους λογαριασμούς, είναι δυσανάλογα μεγαλύτερες, συγκριτικά με την αύξηση της κατανάλωσης. Αυτό συμβαίνει γιατί οι λογαριασμοί του ρεύματος κρύβουν “παγίδες” για όσους καταναλώνουν πολύ ρεύμα. Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε άλλα προϊόντα και υπηρεσίες, όπου συνήθως προσφέρονται κίνητρα στους πελάτες για μεγαλύτερη κατανάλωση η οποία μεταφράζεται σε μεγαλύτερες πωλήσεις.

Στην περίπτωση της ΔΕΗ ωστόσο αυτό δεν ισχύει και όποιος καταναλώνει περισσότερο ρεύμα βρίσκεται αντιμέτωπος με δυσανάλογα υψηλές χρεώσεις. Η … “τιμωρητική” διάθεση απέναντι στους μεγαλύτερους πελάτες έγινε αντιληπτή από χιλιάδες πελάτες της ΔΕΗ, οι οποίοι στους προηγούμενους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς ήρθαν αντιμέτωποι λογαριασμούς σοκ. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα οι τελευταίοι εκκαθαριστικοί λογαριασμοί έφτασαν να είναι υπερδιπλάσιοι σε σχέση με τους λογαριασμούς του τελευταίου 4μηνου.

ΔΕΗ και Πάροχοι: Δείτε πως μας κλέβουν στους λογαριασμούς ρεύματος

Γιατί συνέβη αυτό; Οι λόγοι είναι δύο

Πρώτον το τιμολόγιο της ΔΕΗ:

Το τιμολόγιο της ΔΕΗ είναι κλιμακωτό και μέχρι τις 2000 κιλοβατώρες η χρέωση είναι 0,0946 ευρώ/kWh ενώ όταν η κατανάλωση υπερβαίνει τις 2000 κιλοβατώρες η χρέωση είναι 0,10252 ευρώ/kWh.

Έτσι για παράδειγμα οι 1999 κιλοβατώρες στο τετράμηνο θα χρεωθούν:
189,1 ευρώ.

Οι 2001 κιλοβατώρες θα χρεωθούν:
205,1 ευρώ. Διαφορά για μόλις 2 κιλοβατώρες: 16 ευρώ

Δεύτερον οι χρεώσεις ΥΚΩ:

Η χρέωση ΥΚΩ (υπηρεσίες κοινής ωφέλειας) είναι κλιμακωτή ανάλογα με την κατανάλωση. Έτσι Μέχρι τις 1600 κιλοβατώρες, η χρέωση είναι 0,00699 ευρώ/kWh. Από τις 1601 έως τις 2000 κιλοβατώρες η χρέωση ανεβαίνει στις 0,0157 ευρώ/kWh. Από τις 2001 έως τις 3000 κιλοβατώρες η χρέωση πάει τα 0,03987 ευρώ/kWh ενώ πάνω από 3000 κιλοβατώρες η χρέωση είναι 0,0448 ευρώ/kWh.

Εδώ έχουμε δηλαδή ακόμη μεγαλύτερες διαφοροποιήσεις:

Έτσι για παράδειγμα οι 1600 κιλοβατώρες θα χρεωθούν ΥΚΩ:
11,6 ευρώ

Ενώ οι 1601 κιλοβατώρες θα χρεωθούν ΥΚΩ:
25,1 ευρώ Διαφορά: 13,5 ευρώ

Οι 1999 κιλοβατώρες θα χρεωθούν ΥΚΩ:
31,243 ευρώ

Και οι 2001 κιλοβατώρες θα χρεωθούν ΥΚΩ:
79,77

Διαφορά για μόλις 2 κιλοβατώρες
48,5 ευρώ

Πλήρωσαν ακριβά την ηλεκτρική σόμπα

Εάν υποθέσουμε ότι ένας καταναλωτής το Νοέμβριο είχε κάψει 1999 κιλοβατώρες και στο επόμενο τετράμηνο αύξησε κατά μόλις 2 κιλοβατώρες την κατανάλωσή του, πλήρωσε αυτές τις δύο κιλοβατώρες 64,5 ευρώ ακριβότερα (αύξηση κόστους ρεύματος και αύξηση ΥΚΩ).

Επειδή στην πράξη οι διαφορές στην κατανάλωση ήταν πολύ μεγαλύτερες, οι φουσκωμένοι λογαριασμοί πραγματικά σόκαραν όσους τους έλαβαν τις προηγούμενες εβδομάδες.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση νοικοκυριού τετραμελούς οικογένειας σε πολυκατοικία που δεν είχε κεντρική θέρμανση λόγω των γνωστών προβλημάτων με τις οφειλές κοινοχρήστων που αντιμετωπίζουν πολλές πολυκατοικίες.

Το Νοέμβριο το συγκεκριμένο νοικοκυριό είχε κατανάλωση 1159 κιλοβατώρες και 386 κιλοβατώρες νυχτερινό, με το συνολικό κόστος για το ρεύμα (προμήθεια και ρυθμιζόμενες χρεώσεις) να ανέρχεται στο τετράμηνο Ιούνιος – Οκτώβριος σε 215 ευρώ.

Το ίδιο νοικοκυριό καθώς αύξησε την κατανάλωσή του λόγω θέρμανσης με κλιματιστικά και ηλεκτρικές θερμάστρες έφτασε στις 2102 κιλοβατώρες και στις 623 το νυχτερινό. Το συνολικό κόστος εκτινάχθηκε στα 483 ευρώ (αύξηση κατανάλωσης 81,3%, αύξηση λογαριασμού ρεύματος 124%).

Σημειώνεται ότι για χιλιάδες νοικοκυριά η χρήση του ρεύματος ως μέσου θέρμανσης αποτελεί αναγκαστική επιλογή καθώς οι καυστήρες σε πολυάριθμες πολυκατοικίες παραμένουν κλειστοί εδώ και χρόνια.
Με δεδομένο λοιπόν ότι φέτος το Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο είχαμε δριμύ ψύχος, η ανορθολογική, πλην αναγκαστική, χρήση του ρεύματος ως υποκατάστατου του πετρελαίου ή του φυσικού αερίου, προκάλεσε την εκτίναξη στα ύψη των λογαριασμών της ΔΕΗ.

Το παράδοξο των ΥΚΩ

Κατά την πρόσφατη ακρόαση της ΡΑΕ στη βουλή, ο επικεφαλής της ανεξάρτητης αρχής, παραδέχθηκε ότι είναι άδικος ο επιμερισμός των ΥΚΩ καθώς μάλιστα η χρέωση δεν είναι κλιμακωτή αλλά εάν κάποιος καταναλωτής ξεπεράσει το όριο αυτόματα χρεώνεται την μεγαλύτερη κλίμακα από την πρώτη κιλοβατώρα. Ο ίδιος δεσμεύτηκε να επανεξετάσει τη χρέωση, κάτι βεβαίως που ουδόλως ενδιαφέρει τους χιλιάδες καταναλωτές που καλούνται σήμερα να πληρώσουν τη φουσκωμένη χρέωση ΥΚΩ του φετινού χειμώνα.
Το ενδιαφέρον στην όλη υπόθεση είναι ότι η ΔΕΗ ζητεί η χρέωση αυτή να αυξηθεί, παρά το γεγονός ότι – όπως αποκάλυψε αναλυτικά το Capital.gr – τα κόστη πετρελαίου έχουν μειωθεί δραστικά. Εάν γίνει ο σωστός έλεγχος και η αποτίμηση των στοιχείων, κανονικά με τη δραματική πτώση της τιμής του πετρελαίου θα πρέπει τα ΥΚΩ να μειωθούν, εκτιμούν παράγοντες της ενεργειακής αγοράς.

Τι περιλαμβάνει ο λογαριασμός της ΔΕΗ

Ανεξάρτητα από τη χρέωση ΥΚΩ και την παράλογη διάρθρωση των τιμολογίων της ΔΕΗ (αντίστοιχα σε αρκετά τιμολόγια εναλλακτικών παρόχων, υπάρχει ενιαία ή και χαμηλότερη χρέωση για καταναλώσεις πάνω από τις 2000 κιλοβατώρες) είναι σαφές ότι οι λογαριασμοί της ΔΕΗ αποτελούν ένα “πολυεργαλείο” για την είσπραξη δεκάδων τελών, φόρων και χρεώσεων. Συνολικά στο λογαριασμό της ΔΕΗ περιλαμβάνονται 13 χρεώσεις εκ των οποίων οι περίπου μισές αφορούν στο ρεύμα και οι υπόλοιπες αφορούν σε δημοτικά τέλη, ΤΑΠ, ΕΡΤ κλπ.

Συγκεκριμένα ο λογαριασμός περιλαμβάνει για Ηλεκτρικό ρεύμα

  • Πάγιο
  • Χρεωση προμήθειας
  • ΑΔΜΗΕ
  • ΔΕΔΔΗΕ
  • ΥΚΩ
  • ΕΤΜΕΑΡ
  • Λοιπές χρεώσεις
  • ΕΦΚ
  • Ειδικό τέλος Ν 2093/92
  • ΦΠΑ
  • Δημοτικά τέλη
  • ΤΑΠ
  • ΕΡΤ

Αυξημένες οι καταγγελίες καταναλωτών για τους λογαριασμούς ρεύματος

Το πρώτο τρίμηνο του 2021 οι καταγγελίες στον τομέα της ενέργειας παρουσίασαν σημαντική αύξηση (414 καταγγελίες), κατατάσσοντάς τη στη δεύτερη θέση στην καταγραφή των καταγγελιών μετά τις τράπεζες, σύμφωνα με την Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ).

Η ΕΚΠΟΙΖΩ, αλλά και όλες οι ενώσεις καταναλωτών-μέλη της ΠΟΜΕΚ «Η Παρέμβαση», δηλώνουν πως συνεχίζουν να λαμβάνουν πλήθος καταγγελιών για τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την καταγραφή των παραπόνων κατά το 2020, ο τομέας της ενέργειας βρισκόταν στην τρίτη θέση στον πίνακα καταγγελιών (1.280 καταγγελίες), μετά τις τράπεζες και τις τηλεπικοινωνίες, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2021 «αναρριχήθηκε» στη δεύτερη θέση.

ΔΕΗ και Πάροχοι: Δείτε πως μας κλέβουν στους λογαριασμούς ρεύματος

Συγκεκριμένα, τα προβλήματα των καταναλωτών επικεντρώνονται στους ακόλουθους τομείς:

1. Υπέρογκοι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος. Ένα υψηλό ποσοστό καταναλωτών καταγγέλλει υπέρογκα ποσά στους λογαριασμούς που καλείται να πληρώσει. Ειδικότερα, αυτά τα ποσά αφορούν είτε επιπρόσθετες χρεώσεις, όπως η Ρήτρα Προσαρμογής με βάση την Οριακή Τιμή Συστήματος, είτε Ρυθμιζόμενες Χρεώσεις (ΥΚΩ, ΕΤΜΕΑΡ) ή άσχετες με την κατανάλωση χρεώσεις, όπως ΕΡΤ, δημοτικά τέλη και διάφοροι φόροι. Επιπλέον, οι καταναλωτές διαμαρτύρονται για μη τακτική καταμέτρηση/εκκαθάριση της κατανάλωσης από τον ΔΕΔΔΗΕ, με αποτέλεσμα την έκδοση δυσανάλογων και υπέρογκων λογαριασμών κατανάλωσης που καλούνται να πληρώσουν άμεσα.

2. Πλημμελείς υπηρεσίες. Πλημμελή παροχή υπηρεσιών εκ μέρους των προμηθευτών ενέργειας, αλλά και του ΔΕΔΔΗΕ. Συγκεκριμένα, αναφέρονται καθυστερήσεις στη διεκπεραίωση των αιτημάτων και δυσκολία στην επικοινωνία μαζί τους, ελλιπής έως ανύπαρκτη προσυμβατική ενημέρωση, μη έκδοση εκκαθαριστικών λογαριασμών σε τακτική βάση, λανθασμένη ή μη τακτική καταμέτρηση εκ μέρους του ΔΕΔΔΗΕ, καθυστέρηση στη διάγνωση και αποκατάσταση βλαβών, καθώς και άρνηση αποζημίωσης σε καταστροφή οικιακών συσκευών σε περίπτωση διακοπής του ηλεκτρικού ρεύματος.

3. Ρύθμιση οφειλής. Αδυναμία να αποπληρώσουν τους υπέρογκους λογαριασμούς και την επιθυμία να αιτηθούν τη ρύθμιση των οφειλών τους. Ωστόσο, σε αρκετές περιπτώσεις, η προκαταβολή που αιτούνται οι προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος, προκειμένου να προχωρήσουν σε διακανονισμό, είναι αρκετά υψηλή για τον καταναλωτή, με αποτέλεσμα να αδυνατεί να την αποδώσει και να μην έχει έτσι τη δυνατότητα διακανονισμού της οφειλής του.

4. Αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Παραπλάνηση των καταναλωτών σε σχέση με τα προσφερόμενα προγράμματα ενέργειας. Συγκεκριμένα:

  • Παραπλανητικές διαφημίσεις προμηθευτών και τηλεφωνικές προσφορές, στις οποίες η τιμή της κιλοβατώρας που προωθούν είναι μεν χαμηλότερη από τον βασικό προμηθευτή ή της αγοράς εν γένει, ωστόσο επιβαρύνουν τους καταναλωτές με υψηλό πάγιο και επιπλέον χρεώσεις που συμπεριλαμβάνονται στα πακέτα προσφοράς, το οποίο και αποσιωπούν. Ειδικότερα, δεν ενημερώνουν προσηκόντως για: 1. Το κόστος του παγίου. 2. Τη διάρκεια του συμβολαίου (24μηνη). 3. Την εγγύηση. 4. Τις ρήτρες αναπροσαρμογής, οι οποίες δύνανται να ανεβάσουν αισθητά το κόστος της kWh. 5. Το ποσοστό της έκπτωσης «έως 46% ή 25% χαμηλότερη», με αποτέλεσμα να δημιουργείται η εντύπωση μεγαλύτερου οφέλους για τον καταναλωτή από αυτό που στην πραγματικότητα ισχύει. 6. Επιπλέον πάγιo για ένταξη σε πράσινα προγράμματα.
  • Προβαίνουν σε αλλαγή προγραμμάτων και συμβολαίων χωρίς τη σύννομη υπογραφή των καταναλωτών ή όπου υπάρχει δικαίωμα υπαναχώρησης δεν τηρούν τις προϋποθέσεις, την προθεσμία και τις διαδικασίες άσκησης του δικαιώματος.
  • Πιέζουν και απειλούν τους καταναλωτές μέσω εισπρακτικών εταιρειών για διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος εάν έχουν ανεξόφλητους λογαριασμούς που αδυνατούν να πληρώσουν, ακόμα και για μικρά ποσά.

5. Διακοπή ρεύματος. Μεγάλο είναι και το ποσοστό των καταναλωτών που καταγγέλλουν είτε ότι οι προμηθευτές δεν δέχονται τους προτεινόμενους διακανονισμούς είτε ότι αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στους διακανονισμούς τους, λόγω της πανδημίας και των ιδιαίτερων συνθηκών ή ότι αποβάλλονται αδικαιολόγητα από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, με αποτέλεσμα τη διακοπή του ρεύματος.

Κατόπιν αυτών των διαπιστώσεων και με δεδομένο ότι το ρεύμα αποτελεί κοινωνικό αγαθό, το οποίο θα πρέπει να είναι διαθέσιμο στο σύνολο της κοινωνίας με δίκαιους όρους ώστε όλοι ανεξαιρέτως οι πολίτες να το απολαμβάνουν, η ΕΚΠΟΙΖΩ και η ΠΟΜΕΚ «Η Παρέμβαση» καλούν:

1. Τα συναρμόδια υπουργεία και Αρχές να προχωρήσουν άμεσα:

  • Στην τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου, ώστε να απαλειφθούν από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος οι χρεώσεις, που δεν είναι σχετικές με την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, ούτως ώστε να καταστούν οι λογαριασμοί πιο απλοποιημένοι, διαφανείς και κατανοητοί από τους καταναλωτές, ως προς τη μέθοδο τιμολόγησης και την κατανάλωση της ηλεκτρικής ενέργειας, όπως ορίζει και το νέο ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για την ενέργεια.
  • Στη συνεχή αξιολόγηση της εν λόγω αγοράς και παράλληλα στους ανάλογους συστηματικούς έλεγχους στους προμηθευτές ενέργειας, μέσω συστάσεων και επιβολής κυρώσεων σε περιπτώσεις παράβασης της νομοθεσίας.

2. Τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας:

  • Στην απάλειψη των καταχρηστικών όρων και στη διατύπωση απλών και κατανοητών όρων στις συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος, ώστε ο καταναλωτής να ενημερώνεται επαρκώς και με τρόπο διαφανή και κατανοητό για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του.
  • Στην αναλυτική και σαφή προσυμβατική ενημέρωση του καταναλωτή με παροχή/αποστολή της προσφοράς και του προτεινόμενου προγράμματος, ώστε να παρέχεται στον καταναλωτή η δυνατότητα να επιλέξει τη βέλτιστη για αυτόν οικονομική προσφορά.
  • Στην παράλειψη επιθετικών, αθέμιτων και παραπλανητικών πρακτικών (διαφημίσεων) προσέγγισης.
  • Στην υιοθέτηση ευνοϊκών διακανονισμών στις οφειλές, αζημίως και ατόκως, ώστε να διευκολυνθούν οι ευάλωτοι καταναλωτές.
  • Οι εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών να είναι πιο ευέλικτες και να τηρούν τη νομοθεσία.

Τέλος, καλούνται οι καταναλωτές να καταγγέλλουν στην ΕΚΠΟΙΖΩ κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν με τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και να συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο για «Καθαρούς Λογαριασμούς Ηλεκτρικού Ρεύματος» με την απόσχιση των άσχετων χρεώσεων (δημοτικά τέλη, ΕΡΤ, διάφοροι φόροι).

TAGS
 

Οικονομία

Ροή ειδήσεων

Share