Γκίντιον Σούντμπακ: Ο πατέρας του… φερμουάρ – Σαν σήμερα (29/04) το έφερε στις ζωές μας

Αμερικανοσουηδός ηλεκτρομηχανολόγος, με καθοριστική συμβολή στην ανάπτυξη και εξέλιξη του φερμουάρ.
Ο Ότο Φρέντερικ Γκίντιον Σούντμπακ (Otto Frederick Gideon Sundback), Αμερικανοσουηδός ηλεκτρομηχανολόγος, συνέβαλε καθοριστικά στην εφεύρεση και εξέλιξη του φερμουάρ, ένα αντικείμενο που άλλαξε την καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων. Γεννημένος στις 24 Απριλίου 1880 στο Σμόλαντ της Σουηδίας, ο Σούντμπακ προερχόταν από εύπορη οικογένεια. Ο πατέρας του, πλούσιος γαιοκτήμονας, εξασφάλισε για τον γιο του υψηλού επιπέδου μόρφωση. Μετά την αποφοίτησή του από το Λύκειο, συνέχισε τις σπουδές του στη Γερμανία, στο Πολυτεχνείο του Μπίγκεν, όπου ειδικεύτηκε ως ηλεκτρολόγος-μηχανολόγος. Μετά την απόκτηση του πτυχίου του, μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αρχικά, εργάστηκε στην εταιρεία Westinghouse και το 1906 προσελήφθη στην Universal Fastener Company, εταιρεία που ειδικευόταν στην κατασκευή βιδών, καρφιών και συνδετήρων. Το 1909 παντρεύτηκε την Ελβίρα Άρονσον, κόρη του εργοδότη του, και ανέλαβε τον ρόλο του αρχισχεδιαστή της εταιρείας. Μεταξύ 1906 και 1914, αφοσιώθηκε στην τελειοποίηση του φερμουάρ, ειδικά έπειτα από τον θάνατο της συζύγου του το 1911, γεγονός που τον ώθησε να αφιερωθεί ολοκληρωτικά στην εργασία του. Ο Σούντμπακ αξιοποίησε το έργο πρωτοπόρων μηχανικών, όπως οι Ιλάιας Χάου, Μαξ Γουλφ και Γουίτκομπ Τζάντσον, για να εξελίξει το σχέδιό του.
Το 1914 παρουσίασε το “Hookless No.2“, έναν μηχανισμό που διέθετε δύο σειρές δοντιών και μια λαβή-οδηγό. Η λαβή αυτή, όταν σύρεται προς τη μία πλευρά, κλείνει, καθώς κάθε δόντι τοποθετείται με ακρίβεια ανάμεσα στα αντίστοιχα δόντια της άλλης σειράς. Με την αντίθετη κίνηση, ο μηχανισμός ανοίγει. Ουσιαστικά, αυτό ήταν το φερμουάρ στη μορφή που το γνωρίζουμε σήμερα. Αρχικά, το φερμουάρ χρησιμοποιήθηκε σε μπότες ως εναλλακτική του αγκίστρου, και από τη δεκαετία του 1930 άρχισε να εφαρμόζεται ευρέως σε παντελόνια, φορέματα και αργότερα σε βαλίτσες.
Στις 20 Μαρτίου 1917, ο Σούντμπακ κατοχύρωσε την εφεύρεσή του με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, δίνοντάς της την ονομασία «Αποσπάσιμος Συνδετήρας» (Separable Fastener). Παράλληλα, σχεδίασε τη μηχανή μαζικής παραγωγής που διευκόλυνε την κατασκευή του φερμουάρ.
Ο Γκίντιον Σούντμπακ έφυγε από τη ζωή στις 21 Ιουνίου 1954, σε ηλικία 74 ετών, αφήνοντας πίσω του μια εφεύρεση που άλλαξε τη μόδα και την καθημερινότητα. Ο θάνατός του τον βρήκε πλούσιο και καταξιωμένο, με την προσφορά του να παραμένει διαχρονική.