Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου 2019

Τινάζεται το σώμα σας στον ύπνο; Δείτε γιατί!

Όλοι το έχουμε πάθει!

24 Ιουλίου 2019 20:30
Τινάζεται το σώμα σας στον ύπνο; Δείτε γιατί!

Πολλές φορές στον ύπνο μας μας έχει συμβεί να νιώθουμε ότι πέφτουμε! Για ποιον περίεργο λόγο όμως συμβαίνει αυτό;

Έχει τύχει ποτέ να ξυπνήσετε απότομα επειδή νιώσατε στον ύπνο σας ότι πέφτετε από το κρεβάτι ή από κάποιο ψηλό κτίριο; Εάν ναι, σίγουρα απορείτε τι προκαλεί αυτή την αλλόκοτη αίσθηση! Απίστευτο: Γιατί δεν πρέπει να κοιμάστε με ανεμιστήρα ανοιχτό όλο το βράδυ!

Το φαινόμενο ονομάζεται υπναγωγικός σπασμός -γνωστό και μυοκλονικός σπασμός- και περιγράφει τις ακούσιες συσπάσεις των μυών στα χέρια, στα πόδια ή σε ολόκληρο το σώμα. Ο υπναγωγικός σπασμός συμβαίνει τη στιγμή που μας παίρνει ο ύπνος.

Σύμφωνα με το Εθνικό Ίδρυμα Ύπνου των ΗΠΑ, τα αίτια του φαινομένου δεν είναι σαφή, υπάρχουν όμως μερικές "δημοφιλείς" θεωρίες.

Ύπνος

Μία θεωρία είναι ότι οι σπασμοί προκύπτουν από την επιβράδυνση της λειτουργίας του νευρικού συστήματος τη στιγμή που αποκοιμιόμαστε: Καθώς ο ρυθμός της αναπνοής, ο καρδιακός παλμός και η θερμοκρασία του σώματος πέφτουν, μεταβάλλεται ο μυϊκός τόνος και αυτή η μεταβολή πυροδοτεί τους ακούσιους σπασμούς. Μια άλλη θεωρία είναι ότι ενώ αποκοιμιόμαστε, ο εγκέφαλος «ερμηνεύει» με λάθος τρόπο την χαλάρωση των μυών ως σήμα ότι πράγματι πέφτουμε κι έτσι δίνει εντολή στους μυς να σφίξουν απότομα.

Ο υπναγωγικός σπασμός δεν αποτελεί ένδειξη για κάποιο πρόβλημα υγείας, οπότε δεν χρειάζεται να μας ανησυχεί εάν συμβαίνει συχνά. Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι η αυξημένη πρόσληψη καφεΐνης, η έντονη σωματική δραστηριότητα το βράδυ, η συναισθηματική φόρτιση και η έλλειψη ύπνου συνδέονται με μεγαλύτερη συχνότητα των σπασμών. Εάν οι σπασμοί σάς εμποδίζουν να απολαύσετε ένα χαλαρωτικό και αποκαταστατικό ύπνο, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

Επίσης, έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί οι νεκροί έρχονται στον ύπνο μας; Εμείς στο Athensmagazine.gr σας έχουμε την απάντηση!

Έρευνα: Aν κοιμάστε λίγες ώρες είναι πιο εύκολα να πάρετε βάρος!

Όσο και να κοιμηθείτε το Σαββατοκύριακο ο ύπνος που χάσατε μέσα στην εβδομάδα δεν αναπληρώνεται, δείχνει έρευνα τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύονται στην επιθεώρηση Current Biology.

Οι ερευνητές πήραν δύο ομάδες υγιών ανθρώπων και περιόρισαν τον ύπνο τους σε όχι περισσότερες από 5 ώρες κάθε βράδυ.

Η μία ομάδα κοιμόταν μόνον αυτές τις ώρες καθ'όλη τη διάρκεια της έρευνας, ενώ η άλλη μπορούσε να αναπληρώσει τον ύπνο της το Σαββατοκύριακο.

Ύπνος βάρος


Και οι δύο ομάδες τσιμπολογούσαν περισσότερο το βράδυ, πήραν βάρος και παρουσίασαν ενδείξεις επιβράδυνσης του μεταβολισμού τους, σε σύγκριση με την περίοδο που άρχισαν την έρευνα.

Αν και η ομάδα που μπορούσε να κοιμηθεί το Σαββατοκύριακο περισσότερο για να αναπληρώσει τον ύπνο που είχε χάσει την εβδομάδα παρουσίαζε κάποιες ήπιες βελτιώσεις κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, (μεταξύ των οποίων λιγότερο τσιμπολόγημα το βράδυ), τα οφέλη αυτά χάνονταν όταν ξανάρχιζε η εργασιακή εβδομάδα με τις περιορισμένες ώρες ύπνου.

«Στο τέλος, δεν είδαμε κάποιο όφελος στον μεταβολισμό των ανθρώπων που κατάφερναν να κοιμηθούν για να αναπληρώσουν τον ύπνο τους το Σαββατοκύριακο», δήλωσε ο επικεφαλής των συντακτών της σχετικής έκθεσης Κρις Ντέπνερ, καθηγητής Φυσιολογίας και επιστημονικός συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο στο Μπόλντερ.

Η έρευνα έδειξε επίσης ότι ο πολύ λίγος ύπνος μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για μια σειρά προβλημάτων υγείας, όπως η παχυσαρκία και ο διαβήτης τύπου 2, εν μέρει γιατί αυξάνει την τάση για τσιμπολόγημα το βράδυ και μειώνει την ευαισθησία στην ινσουλίνη ή την ικανότητα του οργανισμού να ρυθμίσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Στην έρευνα αυτή διάρκειας δύο εβδομάδων για το πώς ο περιορισμένος ύπνος και η προσπάθεια αναπλήρωσής του το Σαββατοκύριακο επηρεάζει τον μεταβολισμό μετείχαν 36 άνθρωποι ηλικίας 18 με 39 ετών. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι μπορεί ο αριθμός αυτός να δείχνει μικρός, αλλά αποτελεί έναν αρκετά μεγάλο σύνολο συμμετεχόντων σε μια έρευνα για τον ύπνο και ενισχύει το μήνυμα για καλή "υγιεινή ύπνου", όπως για παράδειγμα η αποφυγή της χρήσης υπολογιστή πριν από τον ύπνο.

Επίσης επισημαίνουν ότι τα πορίσματα της έρευνας ενισχύουν την συμβουλή ότι είναι σημαντικό να κοιμάται κανείς αρκετά κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και ιδανικά να έχει ένα φυσιολογικό πρόγραμμα ύπνου. Άλλοι σημειώνουν ωστόσο, ότι αν κάποιος δεν μπορεί να ακολουθήσει αυτό το ωράριο ύπνου, δεν σημαίνει ότι προσπαθώντας να αναπληρώσει μέσα στο Σαββατοκύριακο είναι απαραίτητα κάτι κακό.

«Αν και πιστεύω ότι θα πρέπει να παροτρύνουμε όλους να έχουν ένα τακτικό πρόγραμμα αν μπορούν, δεν πιστεύω ότι θα πρέπει να λέμε στους ανθρώπους που δεν έχουν αυτήν την πολυτέλεια ότι δεν θα πρέπει να κοιμούνται το Σαββατοκύριακο», σχολίασε ο Μάλκομ φον Σαντς, καθηγητής Χρονοβιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Σάρεϊ.

 

Περίεργα-Funny

Ροή ειδήσεων

Share