Μεταχειρισμένα: Οι αρχές «αδυνατούν» να εντοπίσουν τις απάτες

Γιατί δεν μπορούν να αντιδράσουν οι αρχές;
Η εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ελλάδα έχει μετατραπεί σε ένα πεδίο δράσης για επιτήδειους εμπόρους, που εκμεταλλεύονται «τρύπες» στη νομοθεσία και ανεπάρκειες στον έλεγχο.
Μια από τις πιο συνηθισμένες πρακτικές είναι η παρουσίαση πλαστών δελτίων ΚΤΕΟ από το εξωτερικό, με τα οποία τα οχήματα αποκτούν ψεύτικο τεχνικό ιστορικό και αλλοιωμένα χιλιόμετρα. Το newsauto, έχει αποκαλύψει μέσα από σειρά ρεπορτάζ το βάθος αυτής της απάτης, όμως μέχρι σήμερα οι αρχές αποδεικνύονται ανεπαρκείς στην αντιμετώπισή της.
Πώς γίνεται η απάτη με τα ΚΤΕΟ
Η ελληνική νομοθεσία επιτρέπει την αναγνώριση των ξένων δελτίων ΚΤΕΟ, χωρίς όμως να προβλέπει αυστηρούς μηχανισμούς διασταύρωσης. Οι περισσότερες χώρες της ΕΕ δεν διαθέτουν ανοιχτές ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων που να επιτρέπουν την επαλήθευση ενός δελτίου ΚΤΕΟ από τρίτη χώρα, με αποτέλεσμα να γίνεται δεκτό οποιοδήποτε χαρτί προσκομίζεται από τους εισαγωγείς. Σε πολλές περιπτώσεις, πρόκειται για πλαστά ή παραποιημένα δελτία, που αποκρύπτουν σοβαρές βλάβες, υψηλά χιλιόμετρα και επισκευές-πατέντες. Μια ακόμη παραλλαγή της απάτης είναι η εκ των υστέρων έκδοση ΚΤΕΟ, μετά την είσοδο του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, με αλλοιωμένα στοιχεία. Εμπόροι που δραστηριοποιούνται σε αυτή την αγορά εκμεταλλεύονται τη χαλαρότητα των ελέγχων, εκδίδοντας «καθαρά» ΔΤΕ σε χώρες όπως η Βουλγαρία και στη συνέχεια εισάγουν το αυτοκίνητο στην Ελλάδα με νέα, ψεύτικα δεδομένα.
Γιατί δεν μπορούν να αντιδράσουν οι αρχές;
Παρά τις συνεχείς αποκαλύψεις και τις καταγγελίες, το πρόβλημα παραμένει ανεξέλεγκτο. Οι ελληνικές αρχές, αν και γνωρίζουν την κατάσταση, δεν έχουν τους μηχανισμούς να απορρίψουν πλαστά δελτία ΚΤΕΟ, ούτε να επιβάλουν ελέγχους που θα αποκαλύψουν τις παρατυπίες. Το αποτέλεσμα είναι να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους οχήματα επικίνδυνα, με αλλοιωμένα χιλιόμετρα και κρυφές βλάβες, που μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο τη ζωή των επιβατών τους.
Προτεινόμενες λύσεις
Το newsauto έχει αναδείξει επανειλημμένα την ανάγκη να θεσπιστούν αυστηρότεροι έλεγχοι στην ταξινόμηση εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων. Παράλληλα οι προτάσεις των πλέον αρμοδίων, που είναι ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος ΙΙΚΤΕΟ είναι οι εξής:
Υποχρεωτικός τεχνικός έλεγχος σε ελληνικό ΚΤΕΟ για κάθε εισαγόμενο όχημα από χώρα που δεν διαθέτει ηλεκτρονική βάση δεδομένων για ΚΤΕΟ.
Αυστηρή καταγραφή ιστορικού χιλιομέτρων και τεχνικών ελέγχων, με αναγραφή στο δελτίο ΚΤΕΟ της χώρας μας ότι το όχημα δεν διαθέτει ιστορικό πριν την εισαγωγή του.
Ενίσχυση των ελέγχων στις βάσεις δεδομένων άλλων χωρών για να διαπιστωθεί το εύρος του φαινομένου και να ενημερωθούν οι αρμόδιες αρχές για περαιτέρω ελέγχους.
Απαγόρευση αποδοχής δελτίων ΚΤΕΟ που έχουν εκδοθεί μετά την εισαγωγή του οχήματος στην Ελλάδα.
Δείτε επίσης: Όποιος πιαστεί… την πάτησε: Τα πρόστιμα για ανασφάλιστα ΙΧ και οχήματα με απλήρωτα τέλη και ΚΤΕΟ
Η ελληνική αγορά μεταχειρισμένων έχει μετατραπεί σε πεδίο δράσης απατεώνων, που εκμεταλλεύονται την έλλειψη ελέγχων και την ανοχή των αρχών. Το newsauto θα συνεχίσει να αποκαλύπτει τέτοιες πρακτικές, πιέζοντας για πραγματική δράση και προστασία των καταναλωτών.