ΑΡΧΙΚΗ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

Τι ισχύει τελικά με τις κάμερες στους δρόμους; Ποιες λειτουργούν και ποιες όχι

Κάμερες στους δρόμους της Αττικής

Ποιες αναμένεται να μπουν σε εφαρμογή το επόμενο διάστημα

Η τοποθέτηση νέων καμερών διαχείρισης κυκλοφορίας προκάλεσε πλήθος λανθασμένων δημοσιευμάτων για υποτιθέμενη λειτουργία καμερών τεχνητής νοημοσύνης στην Αττική. Σύμφωνα με την εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» ελάχιστες έχουν τη δυνατότητα βεβαίωσης τροχαίων παραβιάσεων. Οι περισσότερες από αυτές χρησιμεύουν για την εποπτεία του κυκλοφοριακού προβλήματος και την ασφάλεια των πολιτών, καθώς τα συστήματα τα οποία έχουν εγκατασταθεί σε πολλούς δρόμους της Αττικής βρίσκονται ακόμα σε φάση ολοκλήρωσης!

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στους δρόμους της Αττικής υπάρχουν ακόμα διάσπαρτες και ανενεργές περίπου 1.500 κάμερες του συστήματος C4i, «ενθύμιο» των Ολυμπιακών Αγώνων!

 

Τι ισχύει σήμερα – με απλά λόγια

  • Δεν έχει ξεκινήσει μαζική λειτουργία καμερών που βεβαιώνουν παραβάσεις στην Αττική.
  • Οι 2 πιλοτικές κάμερες παραβίασης κόκκινου στη Λ. Ποσειδώνος (Άλιμος) λειτουργούν δοκιμαστικά. Δεν αποστέλλονται ακόμη αυτόματα κλήσεις.
  • Το έργο των 388 καμερών παραβίασης ερυθρού σηματοδότη της Περιφέρειας βρίσκεται σε στάδιο υλοποίησης/εγκρίσεων, όχι σε κανονική λειτουργία.
  • Σήμερα λειτουργούν συστήματα που δεν βεβαιώνουν αυτομάτως πρόστιμα (π.χ. κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας, λεωφορειολωρίδων σε περιορισμένη/μη αυτοματοποιημένη ροή).
  • Η Αττική Οδός διαθέτει αυτόνομο πιστοποιημένο σύστημα για παραβάσεις ταχύτητας (εκτός του έργου της Περιφέρειας).

Ποιες κατηγορίες καμερών υπάρχουν σήμερα στους δρόμους

1) Κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας

Βρίσκονται σε κεντρικούς άξονες, μεταδίδουν εικόνα στο Κέντρο Διαχείρισης/ΘΕΠΕΚ για εποπτεία ροής και συμβάντων. Δεν βεβαιώνουν παραβάσεις.

2) Κάμερες λεωφορειολωρίδων (ΟΑΣΑ/ΟΣΥ)

Επιτηρούν την κίνηση στις λεωφορειολωρίδες. Η διαδικασία δεν είναι πλήρως αυτοματοποιημένη. Υλικό διαβιβάζεται στην Τροχαία, με μη αυτοματοποιημένη αποστολή κλήσεων.

3) Κάμερες παραβίασης ερυθρού σηματοδότη (red-light)

Ειδικές, πιστοποιημένες για «κόκκινο» και μόνο. Σήμερα οι 2 κάμερες λειτουργούν πιλοτικά. Το μεγάλο έργο των 388 βρίσκεται πριν την πλήρη ανάπτυξη.

Το έργο των 388 καμερών – Τι περιλαμβάνει

Το σχέδιο για κάμερες στους δρόμους

Προβλέπεται εγκατάσταση 388 ειδικών καμερών σε διασταυρώσεις υψηλής επικινδυνότητας, με βάση στατιστικά ατυχημάτων. Στόχος είναι μόνον η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη (όχι κινητό/ζώνη/κράνος/ταχύτητα). Η τοποθέτηση δεν έχει ξεκινήσει σε επιχειρησιακή κλίμακα. Εκκρεμούν τεχνικές και διοικητικές εγκρίσεις.

Κλήση στο κινητό ή στο gov.gr

Το νέο σύστημα, πέραν της αδιάλειπτης διασύνδεσής του με τις κάμερες καταγραφής των παραβάσεων, θα διαβιβάζει αυτόματα (σε πραγματικό χρόνο) στους οδηγούς τις κλήσεις των τροχαίων παραβάσεών τους, μέσω SMS ή μέσω της προσωπικής θυρίδας τους στο Gov.gr.

Επιπλέον, θα επιτρέπει την ψηφιακή διαχείριση και την επιβολή κυρώσεων, συμπεριλαμβανομένης της αφαίρεσης διπλώματος, με μια διαφανή και αποδοτική διαδικασία. Η υλοποίηση του έργου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του φθινοπώρου, με στόχο να τεθεί σε πλήρη λειτουργία από τις αρχές του 2026.

Τι πρέπει να γνωρίζει ο οδηγός – πρακτικά

  • Μην συγχέεις τις κάμερες εποπτείας/διαχείρισης κυκλοφορίας με συστήματα βεβαίωσης παραβάσεων.
  • Όταν ενεργοποιηθεί το ενιαίο σύστημα, η κλήση θα φαίνεται στη θυρίδα πολίτη (gov.gr) και θα αποστέλλεται ηλεκτρονικά.
  • Για βεβαίωση που έχει ήδη εκδοθεί (π.χ. Αττική Οδός), ο έλεγχος γίνεται με τους γνωστούς τρόπους (ταχυδρομικά/ηλεκτρονικά).