Σας έχουμε την απάντηση: Τι να κάνετε αν τρακάρετε με πατίνι

Τι προβλέπει ο νόμος;
Με τα ηλεκτρικά πατίνια να έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια και τις ηλικίες των αναβατών να ξεκινούν συχνά από τα 15, η οδική ασφάλεια και η νομική κάλυψη παραμένουν σε «θολό τοπίο». Όπως επισημαίνουν νομικοί με εμπειρία σε τροχαία ατυχήματα, η συνύπαρξη ΙΧ και πατινιών στους δρόμους γίνεται ολοένα και πιο επικίνδυνη, ειδικά όταν δεν υπάρχει καν απαίτηση για ασφάλιση ή πινακίδα κυκλοφορίας στα δίτροχα.
Τι ισχύει στην Ελλάδα και τι πρέπει να γνωρίζετε
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», παρά τις διεθνείς εξελίξεις, όπου πολλές χώρες έχουν ήδη θεσπίσει υποχρεωτικούς κανόνες (όπως ασφάλιση, χρήση κράνους, αριθμό κυκλοφορίας και αυστηρούς περιορισμούς κυκλοφορίας), στην Ελλάδα το θεσμικό πλαίσιο παραμένει ελλιπές. Το νέο σχέδιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει αυστηρότερα πρόστιμα, αλλά δεν δίνει σαφείς λύσεις στο φλέγον ζήτημα των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ).
Ποιος φέρει την ευθύνη και ποια είναι η διαδικασία
Η ευθύνη για το τροχαίο καθορίζει και την αποζημίωση. Αν φταίει ο οδηγός του ΙΧ, η ασφαλιστική του θα καλύψει τη ζημιά του αναβάτη του πατινιού – ακόμη κι αν το πατίνι δεν έχει ασφάλιση. Αν, όμως, υπεύθυνος είναι ο αναβάτης του πατινιού, τότε η αποζημίωση βαρύνει τον ίδιο προσωπικά, αφού δεν υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη να τον προστατεύσει.
Τα πατίνια, όπως ισχύει σήμερα, δεν απαιτούν ασφάλιση. Αυτό σημαίνει πως όταν φταίνε για κάποιο ατύχημα, ο παθών (οδηγός ΙΧ ή πεζός) θα πρέπει να στραφεί νομικά εναντίον του αναβάτη – κάτι που συχνά οδηγεί σε πολύχρονες δικαστικές διαμάχες. Δεν υπάρχει κρατικός μηχανισμός (όπως το Επικουρικό Κεφάλαιο στα ΙΧ) για την κάλυψη των θυμάτων σε τέτοιες περιπτώσεις.
Σε περίπτωση σύγκρουσης με πατίνι, ο οδηγός του ΙΧ πρέπει να συλλέξει όσα περισσότερα στοιχεία μπορεί: φωτογραφίες, μαρτυρίες, έγγραφα από την Τροχαία, και τιμολόγια επισκευής ή ιατρικά έγγραφα. Αν ο υπαίτιος δεν ανταποκριθεί σε εξώδικη επιστολή, το επόμενο βήμα είναι η αγωγή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε χρόνο και κόστος.
Τι ισχύει στο εξωτερικό:
- Ιταλία: Κράνος, πινακίδα και ασφάλιση υποχρεωτικά από Δεκέμβριο 2024. Απαγορεύεται η χρήση σε πεζοδρόμια.
- Γαλλία: Υποχρεωτική ασφάλιση και εξοπλισμός (φώτα, κουδούνι, ανακλαστήρες). Κράνος για παιδιά.
- Γερμανία: Απαραίτητη η ασφάλιση και ειδική σήμανση. Το κράνος συνιστάται έντονα.
- Ισπανία: Εγγραφή στο μητρώο οχημάτων, ασφάλιση και κράνος υποχρεωτικά.
- Ηνωμένο Βασίλειο: Επιτρέπεται μόνο η χρήση ενοικιαζόμενων πατινιών σε πιλοτικά προγράμματα, με άδεια και ασφάλιση.
Τι μπορείτε να κάνετε ως οδηγός ΙΧ:
- Συζητήστε με την ασφαλιστική σας για επιπλέον καλύψεις που μπορεί να ισχύουν για ζημιές από «ανασφάλιστα» μέσα (αν και τα πατίνια δεν αναγνωρίζονται ακόμα ως οχήματα).
- Καταγράψτε κάθε λεπτομέρεια του περιστατικού και διατηρήστε στοιχεία για νομική χρήση.
- Αν ο αναβάτης αρνείται να καλύψει τη ζημιά, η εξώδικη δήλωση είναι το πρώτο βήμα προς τη διεκδίκηση αποζημίωσης.