Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

Σαρώνει η ακρίβεια: 1 στους 2 δεν θα κάνει διακοπές, ενώ μειώνει τα τρόφιμα που αγοράζει

Περίπατο πάει το στημένο «γαλάζιο» success story • Ακόμη μια έρευνα επιβεβαιώνει τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά • Το 54% αγοράζει λιγότερα τρόφιμα, το 75% έχει ακυρώσει δαπάνες εξόδους, διακοπές και ταξίδια.

2 Ιουνίου 2023 09:28
Σαρώνει η ακρίβεια: 1 στους 2 δεν θα κάνει διακοπές, ενώ μειώνει τα τρόφιμα που αγοράζει
Φωτογραφία stockvault.net
Από Παναγιώτης Παπανικολάου

Ακρίβεια: Σε μεγάλη περικοπή δαπανών προχωρούν τα νοικοκυριά, εξαιτίας της μεγάλης ακρίβειας, όπως καταδεικνύει έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Στην έρευνα αποτυπώνεται ο βαθμός έντασης και στροφής του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων.

Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%.

Δείτε ακόμα: Κυριάκος Μητσοτάκης για ακρίβεια: «Έχουμε δει τα χειρότερα - Αύξηση 4% του χρόνου στις συντάξεις»

Λόγω περικοπής δαπανών από τα νοικοκυριά, 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας η οποία έγινε σε δείγμα 1.000 καταναλωτών. Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 6-10 Μαΐου 2023 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.

Σαρώνει η ακρίβεια: 1 στους 2 δεν θα κάνει διακοπές, ενώ μειώνει τα τρόφιμα που αγοράζει

  • 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες.
  • Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
  • Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
  • Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
  • Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
  • Tο 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
  • Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
  • Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.

Σαρώνει η ακρίβεια: 1 στους 2 δεν θα κάνει διακοπές, ενώ μειώνει τα τρόφιμα που αγοράζει

Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη για την αγορά αγαθών αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.

Από την έρευνα προκύπτει ότι το πολυδιαφημισμένο market pass δεν έχει βοηθήσει, καθώς το 72% δηλώνει ότι ξοδεύει τα ίδια χρήματα σε σχέση με πριν, ενώ μόλις το 8% λέει ότι δαπανά λιγότερα χρήματα.

Σαρώνει η ακρίβεια: 1 στους 2 δεν θα κάνει διακοπές, ενώ μειώνει τα τρόφιμα που αγοράζει

 

Οικονομία

Ροή ειδήσεων

Share