ΑΡΧΙΚΗ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

Νέο σχέδιο για ασφαλέστερο και σύγχρονο σιδηρόδρομο: Εποπτεία σε πραγματικό χρόνο, γεωεντοπισμός και αυστηρή αξιολόγηση προσωπικού

Νέο σχέδιο για ασφαλέστερο και σύγχρονο σιδηρόδρομο(EUROKINISSI)

Όλες οι αλλαγές που αναμένονται

Σημαντικές μεταρρυθμίσεις στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών φέρνει το νέο νομοσχέδιο που παρουσίασε το Υπουργείο Μεταφορών, με στόχο την αναβάθμιση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Το σχέδιο νόμου επικεντρώνεται σε τρεις βασικούς άξονες: τεχνολογική ενίσχυση της ασφάλειας, βελτίωση και έλεγχος του ανθρώπινου δυναμικού, και οργανωτικός επανασχεδιασμός των φορέων του ΟΣΕ.

Ο σιδηρόδρομος… αλλάζει

Ένα από τα βασικά σημεία του σχεδίου είναι η ίδρυση ενός Κεντρικού Κέντρου Εποπτείας, το οποίο θα λειτουργεί ως νευραλγικό σημείο για την παρακολούθηση της κυκλοφορίας των τρένων 24 ώρες το εικοσιτετράωρο. Θα συντονίζει την πληροφόρηση από σταθμαρχεία, συστήματα τηλεδιοίκησης, γεωεντοπισμού και θα επιβλέπει την εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού Κίνησης, διασφαλίζοντας τη δυνατότητα άμεσης αντίδρασης σε οποιοδήποτε συμβάν.

Η σύνθεση του Κέντρου θα περιλαμβάνει εκπροσώπους του ΟΣΕ, των σιδηροδρομικών εταιρειών, καθώς και των σωμάτων ασφαλείας. Θα έχει την αρμοδιότητα να καταγράφει παραβιάσεις, να προειδοποιεί για πιθανούς κινδύνους και, σε περιπτώσεις σοβαρής απειλής, να δίνει εντολή για διακοπή δρομολογίου.

Πλήρης ψηφιακή απεικόνιση της κυκλοφορίας μέσω Railway.gov.gr

Μέσω της νέας κρατικής διαδικτυακής πλατφόρμας railway.gov.gr, οι πολίτες θα μπορούν να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την πορεία κάθε αμαξοστοιχίας. Το έργο περιλαμβάνει την υποχρεωτική τοποθέτηση διπλών δεκτών γεωεντοπισμού (GNSS) σε κάθε μηχανή, που λειτουργούν με βάση το σύστημα HEPOS, προσφέροντας ακρίβεια θέσης σε επίπεδο εκατοστών. Επιπλέον, ένα προηγμένο λογισμικό εντοπίζει εγκαίρως επικίνδυνες τροχιές, προλαμβάνοντας συγκρούσεις και απρόοπτα.

Το νομοσχέδιο θεσμοθετεί την εγκατάσταση καμερών ασφαλείας σε κάθε κρίσιμο σημείο του σιδηροδρομικού συστήματος: από τις καμπίνες μηχανοδηγών και τους χώρους των σταθμαρχείων μέχρι τις σήραγγες και τους κόμβους. Όλες οι κάμερες θα παρακολουθούνται μέσω ειδικής τεχνολογίας ανάλυσης εικόνας, ενισχύοντας τη δυνατότητα πρόληψης κινδύνων. Παράλληλα, καταργούνται οι χειρόγραφες εντολές και εισάγεται ψηφιακό σύστημα με ειδοποιήσεις και καταγραφή παραβάσεων σε πραγματικό χρόνο.

Νέο σχέδιο για ασφαλέστερο και σύγχρονο σιδηρόδρομο(EUROKINISSI)

Η εκπαίδευση και αξιολόγηση του προσωπικού τίθεται στο επίκεντρο. Υποχρεωτικά τεστ, τόσο κατά την πρόσληψη όσο και σε τακτά χρονικά διαστήματα, θα περιλαμβάνουν ιατρικές, ψυχομετρικές και πρακτικές δοκιμασίες, υπό την εποπτεία των στρατιωτικών υγειονομικών υπηρεσιών. Οι δοκιμασίες αυτές θα ελέγχουν, μεταξύ άλλων, αντανακλαστικά, ψυχραιμία σε καταστάσεις πίεσης, καθαρότητα λόγου, καθώς και χρήση προσομοιωτών.

Ο θεσμός του Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας επιστρέφει, ενισχυμένος με αρμοδιότητες και εξειδικευμένη κατάρτιση. Πλέον, κάθε τρένο υψηλής ταχύτητας θα συνοδεύεται από υπεύθυνο με γνώσεις μηχανοδήγησης και σταθμαρχίας, που θα έχει την ευθύνη ελέγχου και παρέμβασης εφόσον χρειαστεί.

Επιπλέον, καθιερώνεται ένα σύστημα βαθμολόγησης των παραβάσεων προσωπικού, με αυστηρές συνέπειες για τις επιχειρήσεις που δεν λαμβάνουν δράση απέναντι σε επαναλαμβανόμενα περιστατικά.

Νέα δομή για τον ΟΣΕ και μεταρρυθμίσεις στους ρυθμιστικούς φορείς

Ο ΟΣΕ μετασχηματίζεται σε ανώνυμη εταιρεία, με την ονομασία «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι Α.Ε.». Η νέα μορφή θα του επιτρέψει μεγαλύτερη ευελιξία σε θέματα προσλήψεων, στελέχωσης και διαχείρισης έργων, ξεφεύγοντας από τους περιορισμούς του δημοσίου. Παράλληλα, θα μπορεί να προσελκύει εξειδικευμένα στελέχη από την αγορά με πιο ανταγωνιστικούς όρους.

Αναδιοργανώνεται και η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, με τη σύσταση ειδικής Μονάδας Επιθεωρητών και επιτάχυνση των διαδικασιών στελέχωσης, ενώ η Ομάδα Διαχείρισης Ασφάλειας και Ατυχημάτων αποκτά πλήρη διοικητική και οικονομική αυτονομία.

Τέλος, θεσπίζεται ένα ενιαίο σχέδιο διαχείρισης σιδηροδρομικών ατυχημάτων και εκτάκτων περιστατικών, το οποίο θα συντονίζει όλους τους εμπλεκόμενους κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς με προκαθορισμένους ρόλους και διαδικασίες, για να διασφαλιστεί η έγκαιρη και αποτελεσματική αντίδραση σε περιπτώσεις ανάγκης.