Σαν σήμερα, 30 Σεπτεμβρίου 1999 – Ο Γκίντερ Γκρας κερδίζει το Νόμπελ Λογοτεχνίας

Συγγραφέας, μεταξύ άλλων, του μυθιστορήματος «Ο μικρός τυμπανιστής»
Στις 30 Σεπτεμβρίου του 1999, η Σουηδική Ακαδημία ανακοίνωσε μια απόφαση που επιβεβαίωσε τη διαχρονική αξία και τη δύναμη της λογοτεχνίας: το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας απονεμήθηκε στον Γερμανό συγγραφέα, ποιητή και καλλιτέχνη Γκίντερ Γκρας. Η αναγνώριση αυτή ήρθε ως επισφράγιση μιας πολυκύμαντης καριέρας, γεμάτης με έργα που αφύπνισαν συνειδήσεις, έδωσαν φωνή στους αδικημένους και έφεραν στο φως τις σκοτεινές πτυχές της γερμανικής ιστορίας. Η Ακαδημία, στην αιτιολόγησή της, τόνισε ότι τον βράβευσε για το έργο του που «αναπαριστά το λησμονημένο πρόσωπο της ιστορίας με μαύρο χιούμορ».
Ο Γκίντερ Γκρας γεννήθηκε το 1927 στο Ντάντσιχ (τη σημερινή Γκντανσκ της Πολωνίας). Μεγάλωσε σε μια εποχή που η Ευρώπη βίωνε τις φρικαλεότητες του ναζισμού και του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η προσωπική του εμπειρία από την εφηβεία του, όπου υπηρέτησε στις τάξεις της Βέρμαχτ και αργότερα στα Waffen-SS, ήταν ένα μυστικό που κράτησε για πολλά χρόνια και το οποίο αποκάλυψε το 2006 στο αυτοβιογραφικό του έργο «Ξεφλουδίζοντας το κρεμμύδι». Αυτή η αποκάλυψη προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων και έντονη κριτική, αμφισβητώντας το ηθικό του κύρος. Παρ’ όλα αυτά, το λογοτεχνικό του έργο παραμένει ένα από τα πιο σημαντικά και επιδραστικά του 20ού αιώνα.
«Ο Μικρός Τυμπανιστής»: Το αριστούργημα που άλλαξε τα δεδομένα
Το έργο που τον καθιέρωσε παγκοσμίως και αποτέλεσε τον ακρογωνιαίο λίθο της καριέρας του ήταν το μυθιστόρημα «Ο μικρός τυμπανιστής» (Die Blechtrommel). Δημοσιεύθηκε το 1959 και αποτέλεσε το πρώτο μέρος της λεγόμενης «Τριλογίας του Ντάντσιχ». Η ιστορία του μυθιστορήματος ακολουθεί τον Όσκαρ Ματσεράτ, ένα παιδί που αποφασίζει να σταματήσει να μεγαλώνει στα τρίτα του γενέθλια, διαμαρτυρόμενος για την υποκρισία του κόσμου των ενηλίκων. Ο Όσκαρ γίνεται ο αφηγητής της ιστορίας, παρατηρώντας μέσα από τα μάτια ενός παιδιού τις φρικαλεότητες της εποχής.
Το βιβλίο είναι ένα κράμα μαύρου χιούμορ, σουρεαλισμού και ιστορικής καταγραφής. Μέσα από τη μοναδική φωνή του Όσκαρ, ο Γκρας καταφέρνει να αποτυπώσει με ωμή ειλικρίνεια την άνοδο του ναζισμού, τον πόλεμο και τη μεταπολεμική ανασυγκρότηση της Γερμανίας. Το έργο αμφισβήτησε την επίσημη ιστορική αφήγηση και εξέθεσε τη συλλογική ενοχή μιας ολόκληρης γενιάς. Ο Όσκαρ, με το τενεκεδένιο τύμπανό του, γίνεται ο μουσικός που διαμαρτύρεται για την πορεία της ανθρωπότητας, ενώ η φωνή του, ικανή να σπάει τα τζάμια, συμβολίζει τη δύναμη της τέχνης να συντρίβει την απάθεια και τη σιωπή.
Η ταινία του 1979, σε σκηνοθεσία του Φόλκερ Σλέντορφ, βασισμένη στο μυθιστόρημα, κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών και το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, φέρνοντας το έργο σε ακόμα ευρύτερο κοινό.
Διαβάστε επίσης
Η διαμάχη και η σημασία της κληρονομιάς του
Το Βραβείο Νόμπελ το 1999 ήρθε σε μια στιγμή που ο Γκρας ήταν ήδη ένας από τους πιο σημαντικούς διανοούμενους της Ευρώπης. Οι παρεμβάσεις του για τα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα ήταν πάντα οξείες και συχνά αμφιλεγόμενες. Η βράβευσή του επιβεβαίωσε την αξία του λογοτεχνικού του έργου, το οποίο έχει μεταφραστεί σε δεκάδες γλώσσες και έχει επηρεάσει γενιές συγγραφέων.
Ωστόσο, η κληρονομιά του Γκρας δεν μπορεί να διαχωριστεί από την αποκάλυψη της συμμετοχής του στα Waffen-SS. Η κριτική που δέχτηκε ήταν σκληρή, καθώς πολλοί θεώρησαν υποκριτική τη στάση του ως ηθικού αυθεντία, ενώ ο ίδιος είχε κριτικάρει δημόσια τη σιωπή της μεταπολεμικής γερμανικής γενιάς για το παρελθόν της. Ο Γκρας απάντησε ότι η σιωπή του ήταν μια προσωπική ντροπή που τον βασάνιζε για χρόνια, και ότι η λογοτεχνία του ήταν ο τρόπος του να αντιμετωπίσει αυτή τη σκιά.
Ανεξάρτητα από τις αντιφάσεις της ζωής του, το έργο του Γκίντερ Γκρας παραμένει ένα σύμβολο της δύναμης της λογοτεχνίας να φωτίζει τις σκοτεινές πτυχές της ιστορίας, να αμφισβητεί τις επίσημες αφηγήσεις και να δίνει φωνή σε αυτούς που δεν έχουν. Το Νόμπελ του 1999 δεν ήταν απλώς μια βράβευση ενός συγγραφέα, αλλά μια αναγνώριση της τέχνης που δεν φοβάται να κοιτάξει κατάματα το παρελθόν, όσο οδυνηρό κι αν είναι. Ο «μικρός τυμπανιστής» του Γκρας συνεχίζει να χτυπά το τύμπανό του, υπενθυμίζοντάς μας ότι η μνήμη είναι απαραίτητη για να οικοδομήσουμε ένα καλύτερο μέλλον.





