ΑΡΧΙΚΗ LIFE RETROMANIA

Ένας… άλλος Ιησούς από την Ναζαρέτ: Η viral στιγμή με ποτό και τσιγάρο στο Σταυρό αποκάλυψε πολλά για το παρασκήνιο

Ο Ρόμπερτ Πάουελ ως Ιησούς Χριστός στο Σταυρό με ποτό και τσιγάρο

Κατά τα άλλα, και ο ηθοποιός εκείνος άνθρωπος ήταν…

Κάθε Μεγάλη Εβδομάδα, ο ΑΝΤ1 προβάλλει σε επεισόδια την εμβληματική ταινία του Φράνκο Τζεφιρέλι, «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ», που αφηγείται τη ζωή, τα Πάθη, τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Χριστού.

Το 1975, ο Τζεφιρέλι ξεκίνησε εκτεταμένο κάστινγκ για να βρει τον ηθοποιό που θα ενσάρκωνε τον Ιησού, έναν ρόλο που θα σημάδευε για πάντα την καριέρα του επιλεγμένου. Αν και αρχικά είχε στο μυαλό του γνωστά ονόματα της εποχής, όπως ο Αλ Πατσίνο και ο Ντάστιν Χόφμαν, τελικά επέλεξε τον τότε 31χρονο Ρόμπερτ Πάουελ. Η εμφάνιση του Πάουελ, με τα χαρακτηριστικά γαλανά μάτια του, εντυπωσίασε τους παραγωγούς, οι οποίοι του ανέθεσαν αυτόν τον καθοριστικό ρόλο.

Μία από τις πιο απαιτητικές και δύσκολες σκηνές της ταινίας ήταν αυτή της Σταύρωσης. Ο Πάουελ χρειάστηκε να παραμείνει στον σταυρό για πολλές ώρες, ώστε να αποδοθεί η σκηνή με την ένταση και τη λεπτομέρεια που απαιτούσε η ιστορία και η σκηνοθετική ματιά του Τζεφιρέλι, με τον ηθοποιό της παραγωγής εκείνης να αναγνωρίζεται ως εκ των κορυφαίων στην χώρα του.

Οι… ώρες πάνω στο Σταυρό και η χαλάρωση του Πάουελ με ποτό και τσιγάρο

«Στη σκηνή της Σταύρωσης, ήμουν λίγο νευρικός, ίσως και από την εξάντληση που ένιωθα, ύστερα από τη δίαιτα 12 ημερών που είχα επιβάλλει στον εαυτό μου, πριν από το γύρισμα, για να φαίνομαι όσο πιο ρεαλιστικός μπορούσα», είχε αναφέρει ο ίδιος.

Ο άνθρωπος όμως Ρόμπερτ Πάουελ είχε αρκετές αδυναμίες, όπως το ποτό και το τσιγάρο, κάτι μαρτυρά η φωτογραφία στην οποία είναι δεμένες πάνω στον σταυρό και του πηγαίναν ένα ποτήρι κονιάκ και ένα τσιγάρο για να αντέξει το γύρισμα.

Ο ίδιος όμως παρουσιάζει μιαν άλλη εκδοχή: «Όταν ήμουν στον σταυρό, έκανε τρομερό κρύο. Οπότε, από το να με κατεβάζουν και να με ξανανεβάζουν στον σταυρό, με άφησαν εκεί και μου έδωσαν μια κουβέρτα, παντόφλες και μου κρατούσαν ένα τσιγάρο. Βασικά, έκανε τόσο κρύο που θυμάμαι να μου κρατούν και κονιάκ».

Η ταινία διάρκειας 371 λεπτών που προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1977 στην Ιταλία. «Όταν κλήθηκα να υποδυθώ τον Ιησού, ήμουν 31 ετών και ομολογώ ότι μέχρι τότε δεν είχα κανένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη θρησκεία και καμία απολύτως γνώμη για τον Χριστό.

Κάποια στιγμή κοιτάζοντας στον καθρέφτη, αναγνώρισα στο είδωλό μου τον Ιησού. Μου φάνηκε ότι είδα την εικόνα που έχει ο καθένας από εμάς γι΄ Αυτόν, όταν προσπαθούμε να τον φανταστούμε. Την εικόνα που έχω συγκρατήσει από παιδί.

Πραγματικά ελπίζω στο μνημόσυνό μου, να με θυμούνται και να με αποκαλούν όλοι ως “τον άνθρωπο που υποδύθηκε τον Ιησού”», έχει δηλώσει ο πρωταγωνιστής.

Βγάζουν μάτι αλλά δεν τα κατάλαβε κανείς: 8 απίστευτα λάθη στον «Ιησού από την Ναζαρέτ»

Το διαχρονικό αριστούργημα του Φράνκο Τζεφιρέλι, «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ», επιστρέφει για ακόμη μία χρονιά στη μικρή οθόνη κατά την περίοδο του Πάσχα. Το έργο συνεχίζει να εντυπωσιάζει με την καλλιτεχνική του τελειότητα, ενώ παράλληλα προκαλεί ενδιαφέρον για τις μικρές λεπτομέρειες που, παρά την αυστηρότητα της παραγωγής, δεν κατάφεραν να ξεφύγουν από την προσοχή των παρατηρητικών θεατών.

Σκηνοθετική ακρίβεια με μερικά κινηματογραφικά ολισθήματα

Η σειρά που έχει χαρακτηριστεί ως «η καλύτερη θρησκευτική παραγωγή» για τη ζωή του Χριστού προβλήθηκε για πρώτη φορά στις ελληνικές αίθουσες το 1978. Έκτοτε, έχει γίνει συνώνυμη με την τηλεοπτική Μεγάλη Εβδομάδα. Φέτος, η προβολή της ξεκινά τη Μεγάλη Τετάρτη (16/4) στις 21:00 από τον ΑΝΤ1.

Η παραγωγή, με απόλυτο σεβασμό στα Ευαγγέλια, αποτυπώνει με συγκίνηση και ατμοσφαιρικότητα τη ζωή του Θεανθρώπου. Ο Ρόμπερτ Πάουελ ενσαρκώνει τον Ιησού, ενώ η Ολίβια Χάσεϊ υποδύεται την Παναγία, παραδίδοντας ερμηνείες που έχουν αγγίξει το κοινό. Ωστόσο, οι πιο παρατηρητικοί θεατές έχουν εντοπίσει τουλάχιστον οκτώ ασυνέπειες στη σειρά.

Ένα από τα πιο εμφανή λάθη αφορά τους Ρωμαίους στρατιώτες, οι οποίοι παρουσιάζονται με γένια, παρόλο που ιστορικά ήταν ξυρισμένοι. Επιπλέον, στη σκηνή μετά τη βάπτιση, ο Ιησούς φαίνεται με βρεγμένα ρούχα, τα οποία όμως στην αμέσως επόμενη λήψη είναι εντελώς στεγνά.

Ασυνέχειες, ιστορικές ανακρίβειες και τεχνικά λάθη

Στη σκηνή της Μαρίας Μαγδαληνής, παρατηρούμε ένα παιδί να ρίχνει πλαστικό μπαλόνι στη φωτιά, ένα αντικείμενο που δεν υπήρχε την εποχή εκείνη. Σε ένα άλλο σημείο, η οικογένεια του Ιησού επισκέπτεται την Ιερουσαλήμ, περνώντας από τον τόπο της μελλοντικής Σταύρωσης, όπου τα σκηνικά και οι Ρωμαίοι στρατιώτες παραμένουν αμετάβλητοι παρά την παρέλευση 30 ετών.

Κατά τη σκηνή της Σταύρωσης, το πλήθος παρουσιάζεται να εκτελεί την ποινή αντί για τους Ρωμαίους στρατιώτες, παρεκκλίνοντας από τις ιστορικές μαρτυρίες. Επιπλέον, το σώμα του Ιησού φέρει πληγές στα πόδια από μαστίγωμα, παρόλο που προηγουμένως έχει δεχθεί χτυπήματα μόνο στην πλάτη και τους ώμους. Σε διαφορετικά πλάνα, τα τραύματά του εμφανίζονται και εξαφανίζονται. Τέλος, κατά την Αποκαθήλωση, το μάτι του Ιησού ανοιγοκλείνει, μια λεπτομέρεια που δεν πέρασε απαρατήρητη.

Η πορεία της σειράς στις ελληνικές οθόνες

Το 1977, ο Φράνκο Τζεφιρέλι παρέδωσε στην ανθρωπότητα μία μεγαλειώδη παραγωγή, η οποία έφτασε στην Ελλάδα το 1978 και προβλήθηκε τηλεοπτικά από την ΕΡΤ τη δεκαετία του ’80. Τη δεκαετία του ’90, το Mega καθιέρωσε τη σειρά ως «το πασχαλινό έθιμο» της τηλεόρασης, μεταδίδοντάς τη σταθερά από Μεγάλη Τετάρτη έως Μεγάλο Σάββατο, κυρίως στις 21:00. Ο ANT1 πρόβαλε τη σειρά με τον εναλλακτικό τίτλο «Ιησούς, ο Ναζωραίος», ενώ και το Star φιλοξένησε την παραγωγή τόσο σε prime time όσο και σε απογευματινές ζώνες. Από τις αρχές του 2000, η σειρά προβάλλεται σταθερά από τον ΑΝΤ1, παραμένοντας επίκαιρη και αγαπημένη από το κοινό, παρόλο που οι επαναλήψεις έχουν γίνει πια αναρίθμητες.