Τρίτη, 30 Απριλίου 2024

ΣΙΝΕΜΑ

Ο Δολοφόνος Της Λεωφόρου

The Hitch-Hiker

  • Βαθμολογία Κοινού
  • Βαθμολογία Athens
  • Είδος Σινεφίλ
  • Διάρκεια 71'
  • Πρεμιέρα 18 Ιουνίου 2015
Ο Δολοφόνος Της Λεωφόρου

Υπόθεση

Τα ενώνει μια λεωφόρος. Τα χωρίζει μια οχταετία. Τα συνδέει το τυχαίο και το οτοστόπ. Δύο μίνι κλασικά. Από τον Έντγκαρ Ούλμερ και την Παράκαμψη (1945) στον Δολοφόνο της λεωφόρου (1953) της Αΐντα Λουπίνο.
Ασπρόμαυρα, υπνωτικά, ρευστά, δύο ταπεινά νουάρ που ανέπτυξαν το μύθο τους ευθύς με το τέλος του πολέμου αυτό του Ούλμερ, λίγο μετά την αρχετυπική Διπλή ταυτότητα τη δεκαετία του Μακάρθι το άλλο της Λουπίνο.

Δύο μίνι, κλασικά, δύο μικρά σοκ, με στέρια δομή, στιλιστική σκηνοθεσία. Η Λουπίνο αναφέρεται στις παρενέργειες του οτοστόπ. Δεν δείχνει να κρύβει μια ηθικολογία. Όταν δύο ψαράδες παραλαμβάνουν έναν ψυχοπαθή κατάδικο, μαθαίνουν πως ο χρόνος τους τελειώνει, η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει. Μένουν οι ανατροπές, οι μυθοπλαστικές στροφές.
Οτοστόπ και στην Παράκαμψη με τη μοίρα να δρα μετωπικά και να ορίζει το αδύνατο για το τέλος του ταξιδιού. Το Λος Άντζελες και η αγαπημένη του που τον περιμένει εκεί παραμένουν για τον περιπλανώμενο ήρωα μια ρευστή ουτοπία. Μπορεί να υπάρχει και ο υπαινιγμός πως το τέλος του πολέμου δεν εκπληρώνει υποσχέσεις, αλλά μεταφέρει περιπλοκές.
Ο Ούλμερ με την Παράκαμψη μας παραδίδει ένα διπλό μάθημα: Πώς γράφεται δηλαδή ένα ωρολογιακά ρυθμισμένο σενάριο με συνεχείς συστροφές και πώς γίνεται μια σκηνο- θεσία με όλη τη σημασία του όρου.

Η γεωγραφία των κάδρων, οι λήψεις, τα ρακόρ στο μοντάζ, η ένθεση των δραματουργικών εξελίξεων αναδεικνύουν το τέλος της ψευδαίσθησης. Όλη η ταινία ως εφιαλτικό όνειρο, όπου κάποιος τρέχει προς τα πίσω, απομακρύνεται από τον προορισμό του. Αυτό το φιλμάρισμα του εφιαλτικού ονείρου με εξπρεσιονιστικούς όρους είναι για τον Ούλμερ ένα στοίχημα. Να δώσει μέσα από μια ομιχλώδη διάσταση την αδυναμία του ανθρώπου, να ολοκληρώσει, να «ταιριάσει», να γίνει μια τέλεια «ταινία». Μόνη διέξοδος η αίσθηση της ξεκούρασης μέσω της απώλειας. Μόνη ανακούφιση η σύλληψη, η πιθανότητά της ή η παντοτινή αποπροσωποποίηση.
Η Λουπίνο στον Δολοφόνο της λεωφόρου ακολουθεί μια πιο σαφή σκηνοθετική αφηγηματικότητα με στόχο την αντίστροφη μέτρηση και τη σχέση της με τη ζωή.


Παίζει με τις πιθανότητες, με λιτή σκηνοθεσία, πολλά πλαν- αμερικέν και με άποψη που ξεφεύγει από τη ρευστότητα. Ωστόσο, συνειδητά αμφιβάλλει συνεχώς, παραπαίει τεχνητά κι έτσι πετυχαίνει να συναρπάζει.

Το φ​ιλμ νουάρ είναι κινηματογραφικός όρος που χρησιμοποιείται κυρίως για να ορίσει ένα συγκεκριμένο στυλ σε αστυνομικές ταινίες του Χόλιγουντ που δίνουν έμφαση στον κυνισμό των χαρακτήρων και τα συναισθηματικά - ερωτικά τους κίνητρα. Η κλασική περίοδος του φιλμ νουάρ στις ΗΠΑ εκτείνεται από τις αρχές της δεκαετίας του '40 μέχρι το τέλος της δεκαετίας του '50. Οι ταινίες αυτής της εποχής χαρακτηρίζονται από χαμηλό φωτισμό και έντονες ασπρόμαυρες αντιθέσεις, επιρροές από το γερμανικό εξπρεσιονισμό. Επίσης, πληθώρα ιστοριών και συμπεριφορών χαρακτήρων προέρχονται από το χώρο του αστυνομικού μυθιστορήματος στις ΗΠΑ κατά την περίοδο της Οικονομικής Ύφεσης.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Αΐντα Λουπίνο

Hθοποιοί: Έντμοντ Ο' Μπράιεν, Φρανκ Λάβτζοϊ, Γουίλιαμ Τάλμαν, Χοσέ Τορβέι, Σαμ Χέις, Γουέντελ Νάιλς, Ζαν Ντε Βαλ, Κλαρκ Χάουαρντ, Νατιβαντάντ Βάτσιο

Χρονολογία παραγωγής: 1953

Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ

Trailer

Στους κινηματογράφους

Αλκυονίς

Αλκυονίς

Διεύθυνση Ιουλιανού 42, Αθήνα - Κέντρο
  • Πρεμιέρα: 9 Ιουλίου 2015
  • Τελειώνει: 15 Ιουλίου 2015
  • Ώρες: Παρ., Κυρ., Τρ.: 22.30
Studio New Art Cinema

Studio New Art Cinema

Διεύθυνση Σταυροπούλου 33 , Πλατεία Αμερικής, Αθήνα - Κέντρο
Τηλέφωνο 2108640054
  • Πρεμιέρα: 2 Ιουλίου 2015
  • Τελειώνει: 22 Ιουλίου 2015
  • Ώρες: Παρ.-Κυρ.: 22.00
Ζέφυρος (Θερινός)

Ζέφυρος (Θερινός)

Διεύθυνση Τρώων 36, Πετράλωνα
Τηλέφωνο 210-3462677
  • Πρεμιέρα: 18 Ιουνίου 2015
  • Τελειώνει: 1 Ιουλίου 2015
  • Ώρες: Πέμ.-Τετ.: 23.00

Οι κριτικές του κοινού

Share