Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024

Εντυπωσιακό: Βρέθηκε «ραδιο-γέφυρα» μήκους 10 εκατ. ετών φωτός!

Πόσο σημαντική είναι αυτή η ανακάλυψη;

8 Ιουνίου 2019 14:57
Εντυπωσιακό: Βρέθηκε «ραδιο-γέφυρα» μήκους 10 εκατ. ετών φωτός!

Ευρωπαίοι αστρονόμοι ανακάλυψαν μια τεράστια ζώνη ραδιο-εκπομπών, μήκους δέκα εκατομμυρίων ετών φωτός, η οποία σαν γέφυρα συνδέει δύο σμήνη γαλαξιών που αργά οδεύουν σε σύγκρουση μεταξύ τους. Το φαινόμενο αποδίδεται στην ύπαρξη ενός διαγαλαξιακού μαγνητικού πεδίου, η πρώτη φορά που ανακαλύπτεται ένα τέτοιο φαινόμενο και σε τέτοια κλίμακα στο σύμπαν.

Η ανακάλυψη, η οποία έγινε με χρήση της διάταξης ραδιοτηλεσκοπίων LOFAR (Low-Frequency Array) με έδρα την Ολλανδία, που περιλαμβάνει 25.000 κεραίες διάσπαρτες σε 51 τοποθεσίες, παρουσιάστηκε στο περιοδικό «Science» από τους ερευνητές, με επικεφαλής την αστρονόμο Φεντερίκα Γκοβόνι του Εθνικού Ινστιτούτου Αστροφυσικής στο Κάλιαρι της Ιταλίας.

Το εν λόγω διαστημικό παρατηρητήριο, που ειδικεύεται στην ανίχνευση μεγάλων χαμηλής συχνότητας ραδιοκυμάτων, εντόπισε μια περίεργη ραδιο-γέφυρα ανάμεσα στα σμήνη γαλαξιών Abel 0399 και Abell 0401, τα οποία απέχουν περίπου δέκα εκατομμύρια έτη φωτός μεταξύ τους, αλλά πλησιάζουν συνεχώς, καθώς βρίσκονται σε φάση σταδιακής συγχώνευσης τους.

Οι αστρονόμοι ανέφεραν ότι η ραδιο-γέφυρα οφείλεται σε ηλεκτρόνια που έχουν επιταχυνθεί και κινούνται πολύ γρήγορα (η λεγόμενη ακτινοβολία συγχρότρου που γίνεται ορατή ως ραδιο-εκπομπές), το οποίο εκτείνεται από το ένα γαλαξιακό σμήνος μέχρι το άλλο. Είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται ένα μαγνητικό πεδίο να απλώνεται τόσο πολύ ανάμεσα σε δύο σμήνη γαλαξιών και εγείρεται το ερώτημα αφενός κατά πόσο αυτό είναι κάτι σπάνιο ή κοινό στο σύμπαν και αφετέρου ποια είναι η πηγή της προέλευσης των ηλεκτρονίων.

Οι αστρονόμοι θα ψάξουν πλέον και για άλλες μεγάλες ραδιο-γέφυρες και μαγνητικά πεδία ανάμεσα σε γαλαξιακά σμήνη, αλλά δεν περιμένουν να βρουν πολλά πράγματα, έως ότου τεθεί σε λειτουργία το SKA (Square Kilometer Array), η μεγαλύτερη διάταξη τηλεσκοπίων στον κόσμο.

Τα σμήνη γαλαξιών περιέχουν δεκάδες ή εκατοντάδες γαλαξίες, τεράστιες ποσότητες καυτών αερίων και σκοτεινής ύλης. Είναι οι πιο μεγάλες βαρυτικές δομές στο σύμπαν και μεγαλώνουν σταδιακά έλκοντας κοντά τους και απορροφώντας μικρότερες δομές.

12 ακόμη δορυφόρους του Δία ανακάλυψαν αστρονόμοι! (Video)

Αμερικανοί επιστήμονες ανακάλυψαν 12 ακόμη δορυφόρους του Δία, αλλά ο ένας βρίσκεται σε τροχιά «αυτοκτονίας», που αναπόφευκτα θα οδηγήσει στην καταστροφή του.

Οι αστρονόμοι ανακάλυψαν τους δορυφόρους αυτούς ενώ αναζητούσαν τον μυστηριώδη ένατο πλανήτη, που θεωρείται ότι βρίσκεται πολύ πέρα από την τροχιά του Ποσειδώνα, του πιο μακρινού πλανήτη του ηλιακού συστήματος.

Η ομάδα των επιστημόνων εντόπισε για πρώτη φορά τους δορυφόρους τον Μάρτιο του 2017, από το Cerro Tololo Inter-American Observatory στη Χιλή, αλλά χρειάστηκε να περάσει πάνω από ένας χρόνος για να επιβεβαιώσει ότι τα εν λόγω ουράνια σώματα είναι σε τροχιά γύρω από τον Δία. «Ηταν μια μακρά διαδικασία», δήλωσε ο Σκοτ Σέπαρντ, επικεφαλής αυτής της προσπάθειας στο Carnegie Institution for Science, στην Ουάσινγκτον.

Ο Δίας, ο μεγαλύτερος πλανήτης του ηλιακού συστήματος έχει συνολικά 79 δορυφόρους, με αυτούς που ανακαλύφθηκαν τώρα, περισσότερους από οποιονδήποτε άλλο πλανήτη. Εννέα από τους νέους είναι στην εξωτερική τροχιά και κινούνται ανάδρομα, δηλαδή ακολουθούν τροχιά αντίστροφη από εκείνη του πλανήτη και ο καθένας τους χρειάζεται 2 χρόνια για μία πλήρη περιστροφή. Δύο, από τους νέους, είναι στην ομάδα που κινούνται πιο κοντά στον Δία και με την ίδια κατεύθυνση με τον πλανήτη.

Ο 12ος, που ονομάστηκε Valetudo, κινείται στην ίδια κατεύθυνση με την τροχιά του Δία, αλλά τέτοια απόσταση από τον πλανήτη που σημαίνει ότι είναι στο διάβα των δορυφόρων που κινούνται αντίστροφα. Κάτι που σημαίνει ότι είναι πιθανή η σύγκρουση.

Δείτε το βίντεο:

Δείτε επίσης στο Athensmagazine.gr:

Εντυπωσιακό: Δείτε το εντυπωσιακό βίντεο αστροναύτη της NASA!

Η Ελλάδα θα «βαφτίσει» το δικό της άστρο!

Διαβάστε περισσότερα θέματα Tech στο Athensmagazine.gr