Στροφή των καταναλωτών σε ελληνικά προϊόντα – Τι αλλάζει στις αγορές

Νέα δεδομένα εντάσσει έρευνα σχετικά με τις επιλογές των καταναλωτών
Η αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών έχει επηρεαστεί σημαντικά λόγω των αυξήσεων στις τιμές των καθημερινών προϊόντων, σύμφωνα με ετήσια έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό την επίβλεψη του καθηγητή Γεωργίου Μπάλτα.
Τι αλλάζει στις αγορές
Όπως ανέφερε ο ίδιος στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες στην έρευνα μειώνουν τις αγορές τους και επιλέγουν πιο οικονομικά προϊόντα. Παράλληλα, ένας στους τρεις περιορίζει τη θέρμανση και την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, γεγονός που καταδεικνύει τις κοινωνικές επιπτώσεις του υψηλού ενεργειακού κόστους.
Η προτίμηση προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παραμένει έντονη, καθώς σημειώνεται ιστορικό ρεκόρ στις πωλήσεις τους. Περισσότερα από τρία στα δέκα προϊόντα που καταναλώνονται ανήκουν σε αυτή την κατηγορία, ενώ οι καταναλωτές εμφανίζονται ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από την ποιότητά τους. Η ελληνική αγορά ευθυγραμμίζεται με τη διεθνή τάση ανάπτυξης αυτών των προϊόντων, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τη σταθερή αύξηση των πωλήσεων τους.
Το καταναλωτικό κίνημα «Made in Greece» ενισχύει περαιτέρω τη δυναμική των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, καθώς μεγάλο μέρος αυτών παράγεται από εγχώριους κατασκευαστές για λογαριασμό των σούπερ μάρκετ. Οι βελτιώσεις στην ποιότητα και η διεύρυνση της ποικιλίας τους έχουν συμβάλει στην ενίσχυση της αποδοχής τους από το κοινό. Επιπλέον, η αποκλειστική διάθεσή τους στα σούπερ μάρκετ που τα παράγουν προσδίδει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις αλυσίδες λιανικής.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Μπάλτα, η αυξανόμενη προτίμηση των καταναλωτών προς τα ελληνικά προϊόντα αντανακλά μια στάση αλληλεγγύης και οικονομικής αυτοδυναμίας, η οποία μπορεί να συμβάλει στη συνολική ανάπτυξη της οικονομίας, στη μείωση της ανεργίας και στη βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας.
Η έρευνα καταδεικνύει επίσης ότι σχεδόν επτά στους δέκα καταναλωτές θεωρούν τις πολυεθνικές εταιρείες ως τους κύριους υπεύθυνους για τις μεγάλες αυξήσεις στις τιμές. Παράλληλα, οι οικονομικές εκτιμήσεις για το 2024 ήταν κυρίως αρνητικές, ενώ οι προβλέψεις για το 2025 παραμένουν δυσοίωνες, με το 34% να εκτιμά επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης.
Στην έρευνα, η οποία διεξήχθη μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων τον Ιανουάριο του 2025 σε δείγμα 1.355 ατόμων, προκύπτει ότι η μέση μηνιαία δαπάνη στα σούπερ μάρκετ ανέρχεται στα 334 ευρώ. Η πλειοψηφία των καταναλωτών επιλέγει να ψωνίζει σε περισσότερα από ένα καταστήματα, με το 75% να επισκέπτεται μέχρι και τρία διαφορετικά σούπερ μάρκετ κάθε μήνα.
Βασικά κριτήρια για την επιλογή προϊόντων παραμένουν η τιμή, η ποιότητα, οι προσφορές και η ελληνική προέλευση, ενώ στην επιλογή καταστήματος οι καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα στις τιμές, τις προσφορές και την ποικιλία των προϊόντων.
Εντυπωσιακό είναι επίσης το γεγονός ότι το 92,4% των καταναλωτών προαποφασίζει ποια είδη θα αγοράσει πριν επισκεφθεί το κατάστημα, αλλά μόνο το 43,5% έχει αποφασίσει εκ των προτέρων τη μάρκα του προϊόντος.
Το καλάθι του νοικοκυριού αξιολογείται θετικά από το 35% των καταναλωτών, ενώ το 43% δηλώνει ότι αγοράζει προϊόντα που περιλαμβάνονται σε αυτό. Παρόλα αυτά, η πλειοψηφία δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις αυξημένες τιμές, με τέσσερις στους δέκα να περιορίζονται αποκλειστικά στα απαραίτητα και σχεδόν ένας στους δέκα να δηλώνει αδυναμία κάλυψης ακόμη και των βασικών αναγκών.
Η αποδοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει να αυξάνεται, καθώς το μερίδιό τους στο καλάθι του καταναλωτή ξεπερνά το 30%. Το 68% των ερωτηθέντων δηλώνει ικανοποίηση από την ποιότητά τους, ενώ το 78% θεωρεί ότι έχουν καλύτερη τιμή από τα επώνυμα προϊόντα.