Αυστηροί έλεγχοι στα σούπερ μάρκετ

Τι αλλάζει σε προσφορές και εκπτώσεις;
Το υπουργείο Ανάπτυξης ξεκίνησε σήμερα (18/3) τους αυστηρούς ελέγχους σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προκειμένου να διαπιστώσει αν τηρούνται οι νέες ρυθμίσεις σε προσφορές και εκπτώσεις.
Παρόλα αυτά, μεγάλο ποσοστό των σούπερ μάρκετ, που σύμφωνα με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ αγγίζει το 80-85%, φέρεται να έχει ήδη προσαρμοστεί στις νέες κατευθυντήριες γραμμές του κώδικα δεοντολογίας που αφορά τις προσφορές.
Τι αλλάζει με τον Κώδικα Δεοντολογίας
Ο νέος Κώδικας καθορίζει αυστηρά τους κανόνες για τις εκπτώσεις και τις προσφορές, ώστε να αποφεύγονται πρακτικές που ενδέχεται να παραπλανήσουν το καταναλωτικό κοινό. Συγκεκριμένα, η αρχική τιμή που χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό της έκπτωσης πρέπει να είναι η χαμηλότερη τιμή στην οποία το προϊόν διατέθηκε τις τελευταίες 30 ημέρες.
Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να χρησιμοποιούν «φουσκωμένες» τιμές καταλόγου ή να ανεβάζουν προσωρινά τις τιμές πριν από μια περίοδο εκπτώσεων, ώστε να εμφανίζουν μεγαλύτερη μείωση. Οι καταναλωτές θα βλέπουν πλέον μόνο πραγματικές εκπτώσεις και θα μπορούν να κάνουν καλύτερη σύγκριση τιμών.
Ο Κώδικας δεν ισχύει για ευαλλοίωτα προϊόντα με διάρκεια ζωής μικρότερη των 30 ημερών. Παρόλα αυτά, η εξαπάτηση των καταναλωτών μέσω αθέμιτων πρακτικών σε αυτά τα προϊόντα παραμένει παράνομη και τιμωρείται από τη γενική νομοθεσία περί εμπορικών πρακτικών.
Παραδείγματα πρακτικών που πλέον απαγορεύονται:
- Τεχνητά αυξημένες τιμές πριν από εκπτώσεις: Ένα προϊόν που πωλείται σταθερά 1.000 ευρώ, ξαφνικά ανεβαίνει στις 1.500 ευρώ λίγο πριν τις εκπτώσεις και μετά εμφανίζεται με «έκπτωση» 20% στα 1.200 ευρώ.
- Πλασματικές εκπτώσεις Black Friday: Ένα προϊόν πωλείται 150 ευρώ για μήνες, η τιμή του αυξάνεται σε 300 ευρώ πριν από τη Black Friday και κατόπιν διαφημίζεται ως 50% έκπτωση με τελική τιμή ξανά στα 150 ευρώ.
- Παραπλανητικά δώρα: Πακέτα «1+1 δώρο» ή «2+1» που πωλούνται σε τιμή υψηλότερη από την αγορά του ίδιου αριθμού προϊόντων μεμονωμένα.
Πού μπορούν να γίνουν καταγγελίες
Οι καταναλωτές που εντοπίζουν παραβάσεις μπορούν να υποβάλουν καταγγελία στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης. Οι έλεγχοι θα είναι συνεχείς, και όσοι επιχειρηματίες δεν συμμορφωθούν θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυστηρές κυρώσεις.