Φοβερό σκηνικό στην Ολλανδία: Παιδί προκάλεσε ζημιά 50 εκατ. ευρώ σε πίνακα ζωγραφικής!

Πώς ακριβώς συνέβη το περιστατικό και πώς θα αποκατασταθεί το έργο;
Ένα παιδί προκάλεσε ζημιά σε πίνακα ζωγραφικής του διάσημου Αμερικανού καλλιτέχνη Μαρκ Ρόθκο, αξίας 50 εκατομμυρίων ευρώ, στο μουσείο Boijmans Van Beuningen στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας. Σύμφωνα με εκπρόσωπο του μουσείου, βρίσκονται σε διαδικασία αξιολόγησης για τα «επόμενα βήματα» που απαιτούνται για την αποκατάσταση του έργου «Grey, Orange on Maroon, No. 8».
Η ζημιά προκλήθηκε κατά τη διάρκεια μιας «αφύλακτης στιγμής», όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος σε δηλώσεις του στο ολλανδικό μέσο ενημέρωσης Algemeen Dagblad (AD) την περασμένη εβδομάδα, με μια επίθεση στην Ολλανδία πρόσφατα να έχει σημάνει το συναγερμό.
Άλλος επρόσωπος του μουσείου δήλωσε στο BBC ότι η ζημιά ήταν «επιφανειακή», προσθέτοντας: «Μικρές γρατζουνιές είναι ορατές στο στρώμα του άβαφου χρώματος στο κάτω μέρος του πίνακα». Ο αφηρημένος πίνακας ζωγραφικής εκτιμάται ότι αξίζει έως και 50 εκ. ευρώ, σύμφωνα με την εφημερίδα AD.
«Η τεχνογνωσία συντήρησης έχει αναζητηθεί στις Κάτω Χώρες και στο εξωτερικό. Αυτή τη στιγμή ερευνούμε τα επόμενα βήματα για την αντιμετώπιση του πίνακα», δήλωσε εκπρόσωπος του μουσείου στο BBC. «Αναμένουμε ότι το έργο θα μπορέσει να παρουσιαστεί ξανά στο μέλλον», πρόσθεσε.
Η Sophie McAloone, υπεύθυνη συντήρησης στην Fine Art Restoration Company, δήλωσε ότι οι «σύγχρονοι άβαφοι» πίνακες όπως ο πίνακας του Ρόθκο Grey, Orange on Maroon, No. 8 είναι «ιδιαίτερα επιρρεπείς σε ζημιές».
Αυτό οφείλεται «σε έναν συνδυασμό των πολύπλοκων σύγχρονων υλικών τους, της έλλειψης παραδοσιακού στρώματος επικάλυψης και της έντασης των επίπεδων χρωματικών πεδίων, τα οποία καθιστούν ακόμη και τις μικρότερες περιοχές ζημιών άμεσα αντιληπτές», είπε. «Σε αυτή την περίπτωση, το ξύσιμο των ανώτερων στρώσεων χρώματος μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην εμπειρία θέασης του έργου», δήλωσε η κ. McAloone.
Ο πίνακας του Ρόθκο εκτίθετο στο Depot του μουσείου, μια δημόσια προσβάσιμη αποθήκη δίπλα στο κεντρικό κτήριο. Αποτελούσε μέρος μιας έκθεσης που παρουσίαζε μια επιλεγμένη συλλογή από «αγαπημένα έργα του κοινού» από τη συλλογή της γκαλερί.
Με αυτό τον τρόπο αποκαθίσταται ένα έργο τέχνης
Το έργο του Μαρκ Ρόθκο, Black on Maroon (1958), βανδαλίστηκε εσκεμμένα από τον Wlodzimierz Umaniec στην Tate Modern του Λονδίνου τον Οκτώβριο του 2012. Ο Umaniec καταδικάστηκε σε φυλάκιση δύο ετών και αργότερα εξέφρασε τη μεταμέλειά του για την πράξη του.
Κατά τη διάρκεια της δίκης, ο εισαγγελέας Gregor McKinley ανέφερε πως το κόστος αποκατάστασης του πίνακα υπολογίστηκε σε περίπου 200.000 λίρες. Η διαδικασία επισκευής διήρκεσε 18 μήνες και απαιτούσε την εξειδίκευση και την υπομονή των συντηρητών.
Η Rachel Myrtle, επικεφαλής του τμήματος Specie and Fine Arts στην εταιρεία Aon, που ειδικεύεται σε ασφαλιστική κάλυψη για έργα τέχνης, εξήγησε ότι τα ασφαλιστήρια συμβόλαια συνήθως προστατεύουν από «όλους τους κινδύνους που σχετίζονται με φυσική απώλεια ή φθορά έργων τέχνης».
Ανέφερε ότι η κάλυψη περιλαμβάνει «τυχαίες ζημιές που προκαλούνται από παιδιά ή επισκέπτες, με ορισμένες εξαιρέσεις». Σε περίπτωση ζημιάς, όπως εξήγησε, ο ασφαλιστής της γκαλερί ορίζει έναν εξειδικευμένο εκτιμητή ζημιών για την αξιολόγηση και διαχείριση της αποκατάστασης.
Ο εκτιμητής ζημιών συνήθως «εξετάζει τις ζημιές στο έργο τέχνης, εξετάζει τυχόν υλικό από κάμερες κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης για να προσδιορίσει την ακριβή αιτία της απώλειας και αξιολογεί τις επιλογές συντήρησης», δήλωσε η κ. Myrtle.
Το μουσείο δεν σχολίασε ποιος θα θεωρηθεί υπεύθυνος για τη ζημιά στον πίνακα του 1960, τον οποίο η γκαλερί φέρεται να αγόρασε τη δεκαετία του 1970. Το Μουσείο Boijmans Van Beuningen έχει χρεώσει στο παρελθόν επισκέπτες που έχουν προκαλέσει ζημιές σε εκθέματα τέχνης. Το 2011, το μουσείο ζήτησε από έναν ανυποψίαστο τουρίστα που πάτησε πάνω στο έργο του Wim T. Schippers με το δάπεδο από φυστικοβούτυρο, το οποίο ονομάζεται Pindakaasvloer, να πληρώσει για τις επισκευές του έργου.
Διαβάστε επίσης
Η Sharon Cohen, εκπρόσωπος του μουσείου εκείνη την εποχή, ανέφερε: «Είναι φυσιολογική διαδικασία για τους ανθρώπους να πληρώνουν αν κάνουν ζημιά στην τέχνη».
Ο πίνακας του Ρόθκο περιγράφεται από το μουσείο ως παράδειγμα ζωγραφικής χρωματικού πεδίου, όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει την τέχνη που χαρακτηρίζεται από μεγάλα μπλοκ επίπεδου, συμπαγούς χρώματος που απλώνονται σε έναν καμβά.