Τα drones και οι ευθύνες… πετούν πάνω από την Ακρόπολη: Η ασυνεννοησία με το γιγάντιο παπούτσι και το σόου της Άννας Βίσση

Κανονικός… μύλος για το απόκοσμο θέαμα
Η εικόνα ενός τεράστιου παπουτσιού να εμφανίζεται ξαφνικά στον νυχτερινό αττικό ουρανό μέσα από drones, ακριβώς πάνω από τον Παρθενώνα, σαν να ετοιμάζεται να τον πατήσει, δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητη, ούτε, βεβαίως, να θεωρηθεί ευχάριστη. Ήταν αυτή η συγκεκριμένη σκηνή, μέρος του drone show που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Πέμπτης (15/5) για διαφημιστικούς σκοπούς γνωστής εταιρείας αθλητικών ειδών, η οποία προκάλεσε έντονες αντιδράσεις τις επόμενες ώρες.
Αυτό, μάλιστα, συνέβη παρά το γεγονός ότι στο πρόσφατο παρελθόν, όπως στη συναυλία της Άννας Βίσση στο κατάμεστο Καλλιμάρμαρο την προηγούμενη χρονιά, είχαν γίνει παρόμοια δρώμενα χωρίς να υπάρξουν αντίστοιχες αντιδράσεις. Ποιες, όμως, είναι οι ομοιότητες και οι διαφορές ανάμεσα στις δύο περιπτώσεις; Και, κυρίως, τηρήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες σε κάθε περίπτωση;
Στην πρόσφατη διαφημιστική καμπάνια της Adidas, η ιδιωτική εταιρεία που οργάνωσε το drone light show, σε συνεργασία με εξειδικευμένη εταιρεία μάρκετινγκ, ζήτησε και εξασφάλισε τις απαραίτητες άδειες. Συγκεκριμένα, εξασφαλίστηκε άδεια από τη διοίκηση του Ζαππείου, μέσω της αρμόδιας Επιτροπής Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, που εποπτεύεται από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Παράλληλα, εξασφαλίστηκε και άδεια από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αρμόδια για την ασφάλεια πτήσεων και τη χρήση του εναέριου χώρου. Οι άδειες αφορούσαν ένα συγκεκριμένο σχέδιο πτήσης για προκαθορισμένη περιοχή 200 τ.μ. σε εξωτερικό χώρο δίπλα στο Ζάππειο Μέγαρο. Για την έκδοση αυτών των αδειών, καταβλήθηκε το προβλεπόμενο τίμημα των 380 ευρώ.
Η γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών, έχοντας εξασφαλίσει τη σχετική νόμιμη άδεια, προχώρησε στη διοργάνωση ενός εντυπωσιακού drone show, παρουσιάζοντας εικόνες, λογότυπα και συνθήματα της Adidas. Αν και οι πτήσεις των drones περιορίστηκαν αποκλειστικά στον προκαθορισμένο εξωτερικό χώρο του Ζαππείου, οι εικόνες που δημιουργήθηκαν ήταν ορατές από διαφορετικά σημεία, ανάλογα με την οπτική γωνία του παρατηρητή.
Αυτό εξηγεί πώς το τεράστιο αθλητικό παπούτσι «προβλήθηκε» φαινομενικά πάνω από την Ακρόπολη – μια εικόνα που η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, χαρακτήρισε ως «πολύ κακή, ιδιαίτερα δυσάρεστη», σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι έμοιαζε σαν το παπούτσι της Adidas να «κλωτσά» την Ακρόπολη. Παράλληλα, το ίδιο οπτικό εφέ φαινόταν και με φόντο την είσοδο του Ζαππείου ή τη θάλασσα, ανάλογα με τη θέση του θεατή.
Η Adidas, πάντως, ξεκαθάρισε, με επίσημη ανακοίνωσή της, πως «καμία εικόνα του μνημείου της Ακρόπολης δεν χρησιμοποιήθηκε από την εταιρεία για διαφημιστικούς ή άλλους σκοπούς».
Η παρανομία στην όλη υπόθεση είναι πως η διοίκηση του Ζαππείου, δεν ζήτησε άδεια από το αρμόδιο Συμβούλιο του υπουργείου Πολιτισμού για την παραχώρηση χώρων του προς εμπορική χρήση, όπως θα όφειλε, καθώς αποτελεί νεότερο μνημείο. Να σημειώσουμε εδώ πως σύμφωνα με τον ισχύοντα αρχαιολογικό νόμο η άδεια του υπουργείου Πολιτισμού είναι απαραίτητη και για τον περιβάλλοντα χώρο του μνημείου.
Αυτός είναι εξάλλου και ο λόγος που το υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο μέχρι προχθές το βράδυ δεν είχε καμία επίσημη ενημέρωση από το Ζάππειο, κατέθεσε, άμεσα, μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας η οποία προκάλεσε την εισαγγελική παρέμβαση που διέταξε κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση επί του θέματος. Έγγραφες εξηγήσεις, όμως, ζήτησε, χθες, από το Δ.Σ του Ζαππείου και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης στο χαρτοφυλάκιο του οποίου ανήκει η επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων.
Το drone show της Άννας Βίσση για το Καλλιμάρμαρο
Από τα πλέον εντυπωσιακά στιγμιότυπα της μεγάλης συναυλίας που έδωσε η Άννα Βίσση, τον περασμένο Οκτώβριο, στο ασφυκτικά γεμάτο Καλλιμάρμαρο ήταν το drone show που συνόδευσε το μουσικό μέρος της βραδιάς. Όπως αναφέρεται και στην ιστοσελίδα της εταιρείας που το είχε αναλάβει, «η προετοιμασία για αυτή την εντυπωσιακή παράσταση πραγματοποιήθηκε στον κοντινό χώρο του Ζαππείου – πήρε άραγε άδεια τότε από το ΥΠΠΟ; – ο οποίος προσέφερε το κατάλληλο σημείο εκκίνησης και διαχείρισης των drones για το θέαμα πάνω από το στάδιο».
Και έτσι, ανάμεσα σε άλλα, παρακολουθήσαμε φωτισμένες εικόνες της μορφής της ποπ σταρ, του ονόματός της και των τίτλων των τραγουδιών της, με φόντο τον ιερό βράχο της Ακρόπολης να δεσπόζει στο βάθος.
Διαβάστε επίσης
Ωστόσο, στην προκειμένη περίπτωση, η εταιρεία παραγωγής της συναυλίας είχε φροντίσει να εξασφαλίσει τις απαραίτητες άδειες για εναέρια φωτογράφιση και κινηματογράφηση από το αρμόδιο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού. Επιπλέον, οι εικόνες που καταγράφηκαν από τα drones προβάλλονταν από μεγαλύτερη απόσταση, γεγονός που απέτρεψε οποιαδήποτε ενόχληση.
Με δεδομένο ότι τα drone shows, μια νέα κουλτούρα για τη χώρα μας, χρησιμοποιούνται ολοένα και συχνότερα, κρίνεται απαραίτητο να θεσπιστούν σαφείς κανονισμοί για την αλληλεπίδρασή τους, έστω και οπτική, με τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους. Έτσι θα διασφαλίζεται η προστασία τους, όχι μόνο απέναντι σε άμεσες, αλλά και σε έμμεσες φθορές.