Κυριακή, 04 Δεκεμβρίου 2022

Appodixi: Τα «λουκέτα», τα «λαβράκια» φοροδιαφυγής και οι 25.000 καταγγελίες για «μαϊμού» αποδείξεις

«Μαϊμού» αποδείξεις

6 Οκτωβρίου 2022 10:05
Appodixi: Τα «λουκέτα», τα «λαβράκια» φοροδιαφυγής και οι 25.000 καταγγελίες για «μαϊμού» αποδείξεις
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Αποκαλύπτει «λαβράκια» φοροδιαφυγής και βάζει «λουκέτα» στις επιχειρήσεις που εκδίδουν «μαϊμού» αποδείξεις και «πειράζουν» τις ταμειακές μηχανές. Η εφαρμογή «Appodixi» που έχουν ήδη εγκαταστήσει στο κινητό τους περισσότεροι από 95.000 πολίτες και «σκανάρουν» τις αποδείξεις που παίρνουν στις συναλλαγές τους, αποδεικνύεται ο καλύτερος σύμμαχος της ΑΑΔΕ στο κυνήγι κατά της φοροδιαφυγής.

Με την ευκαιρία, δείτε επίσης: Appodixi: «Φωτιά» έχει πάρει η εφαρμογή - Πώς λειτουργεί και πώς λαμβάνει αμοιβή όποιος βρει πλαστές αποδείξεις (video)

Δεκαπέντε ημέρες μετά την ενεργοποίηση της νέας ηλεκτρονικής εφαρμογής η οποία έβαλε στο παιχνίδι του ελέγχου της γνησιότητας των αποδείξεων όλους τους φορολογούμενους, η ΑΑΔΕ έχει δεχθεί 24.193 καταγγελίες για «μαϊμού» αποδείξεις και «ύποπτες» συναλλαγές.

Σε καθημερινή βάση, δηλαδή, υποβάλλονται περίπου 1.600 καταγγελίες. Από τις καταγγελίες αυτές οι 12.983 είναι ανώνυμες και 11.210 επώνυμες. Οκτώ στις δέκα καταγγελίες αφορούν αποδείξεις οι οποίες δεν έχουν διαβιβαστεί στα ηλεκτρονικά συστήματα της ΑΑΔΕ ενώ για τις υπόλοιπες έχει αναλάβει δράση ο φοροελεγκτικός μηχανισμός.

«Μαϊμού» αποδείξεις

Μέσα σε μια εβδομάδα η ΑΑΔΕ «έβαλε» λουκέτο σε δυο βενζινάδικα ύστερα από τις καταγγελίες που δέχθηκε από πολίτες οι οποίοι «σκάναραν» τις αποδείξεις που είχαν πάρει από τα πρατήρια καυσίμων. Και στις δυο περιπτώσεις διαπιστώθηκε ότι τα βενζινάδικα είχαν παραποιήσει τα στοιχεία των αποδείξεων που διαβίβαζαν στην πλατφόρμα myDATA.

Tο βενζινάδικο στο Βύρωνα ήταν η πρώτη επιχείρηση που σφραγίστηκε μετά από ανώνυμη καταγγελία που έγινε από πολίτη στην ΑΑΔΕ μέσω της εφαρμογή “Appodixi”. Όπως διαπιστώθηκε το πρατήριο καυσίμων έδινε αποδείξεις εσόδου, που αφορούσαν άλλο είδος, ποσότητα και αξία καυσίμου, από αυτό, που διαβιβαζόταν μέσω του συστήματος εισροών εκροών και του ΦΗΜ στη βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ.

Το πρατήριο σφραγίστηκε και ταυτόχρονα δεσμεύτηκε ο εξοπλισμός του, και παραμένει κλειστό μέχρι αποκαταστάσεως του συστήματος εισροών εκροών με δαπάνες του εγκαταστάτη. Ταυτόχρονα, ο ιδιοκτήτης του πρατηρίου βρίσκεται αντιμέτωπος με φορολογικές κυρώσεις που ανέρχονται στο 15% του ετήσιου τζίρου του βενζινάδικου και υπολογίζονται περί τα 350.000 ευρώ, ενώ το πρόστιμο φτάνει τα 150.000 ευρώ.

Μετά το βενζινάδικο στο Βύρωνα, άλλο ένα «λουκέτο» μπήκε σε πρατήριο υγρών καυσίμων στην Αγία Παρασκευή μετά από επώνυμη καταγγελία. Σύμφωνα με αυτή, ο οδηγός του οχήματος διαπίστωσε ότι άλλα χρήματα πλήρωσε και ανέγραφε η απόδειξη, που πήρε, και άλλα τελικά καταγράφηκαν στον φορολογικό μηχανισμό της επιχείρησης.

Όταν οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ πήγαν στο πρατήριο για να το σφραγίσουν, ο δικηγόρος της επιχείρησης προσπάθησε να αμφισβητήσει τα ευρήματα της απόδειξης. Εκείνη τη στιγμή, όμως, έφτασε πελάτης, που κρατούσε απόδειξη, με ημερομηνία, 01/10/2022, αξίας 63 ευρώ, προκειμένου να πιστωθεί τους πόντους από το προσφερόμενο πρόγραμμα επιβράβευσης, που ακολουθούσε η επιχείρηση.

Οι ελεγκτές πήραν την απόδειξη, και διαπίστωσαν επί τόπου ότι η αξία, που είχε διαβιβαστεί στις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, ήταν μόλις 20 ευρώ. Επίσης διασταύρωσαν επιπλέον την αναφορά POS με το αρχείο του φορολογικού μηχανισμού και βρήκαν άλλες 18 περιπτώσεις, κατά τις οποίες είχαν παραποιηθεί τα ποσά των αποδείξεων, σε ποσοστό 90%, δηλαδή στο 1/10 της πραγματικής τους αξίας. Οι ελεγκτές ερευνούν τις καταγγελίες που υποβάλουν οι πολίτες ενώ τις επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή η διάταξη που θα προβλέπει την καταβολή χρηματικής αμοιβής σε όσους καταγγέλλουν περιπτώσεις «μαϊμού» αποδείξεων.

Τα πρόστιμα

H ΑΑΔΕ δίνει χρονικό περιθώριο έως τις 31 Οκτωβρίου 2022 στις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες να συμμορφωθούν με τους νέους κανόνες και να διαβιβάσουν στη φορολογική διοίκηση τα στοιχεία των αποδείξεων που εκδίδουν μέσω ταμειακών μηχανών.

Η απόδειξη που δεν διαβιβάζεται στην ηλεκτρονική εφαρμογή myDATA της ΑΑΔΕ, θα αντιμετωπίζεται σαν να μην εκδόθηκε και επισείει τα αντίστοιχα πρόστιμα, αλλά και την ποινή της αναστολής λειτουργίας τη επιχείρησης. Δηλαδή, η επιχείρηση που εκδίδει κανονικά μια απολύτως νόμιμη απόδειξη για πώληση αγαθών, εάν δεν τη διαβιβάζει στο myDATA θα βρεθεί αντιμέτωπη με τις ποινές που προβλέπονται στις περιπτώσεις μη έκδοσης αποδείξεων.

Μέχρι τώρα οι επιχειρήσεις που «ξεχνούσαν» να διαβιβάσουν τα δεδομένα των αποδείξεων στην ΑΑΔΕ δεν αντιμετώπιζαν κυρώσεις. Όμως από το τέλος του μήνα το τοπίο αλλάζει και όσοι δεν είναι συνεπείς θα βρίσκονται αντιμέτωποι με πρόστιμα και λουκέτα. Με τη νέα διάταξη που τίθεται σε ισχύ από την 31 Οκτωβρίου 2022 προβλέπονται κυρώσεις.

Ειδικότερα:

Σε περίπτωση διαπίστωσης μη διαβίβασης στην ΑΑΔΕ των στοιχείων που εκδίδονται από την ταμειακή μηχανή επιβάλλονται τα εξής πρόστιμα:

– Σε περίπτωση πράξεων που επιβαρύνονται με ΦΠΑ, πρόστιμο ύψους ίσου με το 50% επί του ΦΠΑ που αναγράφεται επί του κάθε μη διαβιβασθέντος στοιχείου. Το πρόστιμο αυτό δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των 250 ευρώ, αν η οντότητα είναι υπόχρεη τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και των 500 ευρώ, αν η οντότητα είναι υπόχρεη τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.

– Σε περίπτωση πράξεων που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, πρόστιμο ύψους 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, εφόσον ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και 1.000 ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, αν ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.

– Σε περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης που διαπιστώνεται, στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ύψους του προβλεπόμενου προστίμου.

Λουκέτα

Αναστέλλεται άμεσα για 48 ώρες, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος εφόσον από τον ίδιο μερικό επιτόπιο φορολογικό έλεγχο διαπιστώνεται είτε:

α) η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση πλέον των 10 προβλεπόμενων παραστατικών πώλησης, ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, ότι η αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών για τα οποία δεν εκδόθηκε παραστατικό πώλησης ή αυτό εκδόθηκε ανακριβώς υπερβαίνει τα 500 ευρώ είτε

β) η μη διαβίβαση στην ΑΑΔΕ πλέον των 10 στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ), ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, η μη διαβιβασθείσα αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών υπερβαίνει τα 500 ευρώ.

Εάν, εντός του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους από τη διαπίστωση των ως άνω παραβάσεων, διαπιστωθεί εκ νέου, από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο, η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση τουλάχιστον 3 παραστατικών πώλησης ή η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ τουλάχιστον 3 στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΦΗΜ, ανεξαρτήτως αξίας αυτών, στην ίδια ή σε άλλη επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται αμελλητί για 96 ώρες.

Σε κάθε επόμενη διαπίστωση από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο των παραβάσεων εντός 2 φορολογικών ετών από τη διαπίστωσή τους σε οποιαδήποτε επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται αμελλητί για 10 ημέρες.

 

Οικονομία

Ροή ειδήσεων

Share