Τετάρτη, 24 Απριλίου 2024

Απίστευτο: Με αυτά τα χρήματα αγοράζαμε αυτοκίνητο όταν είχαμε δραχμές - Η μεγάλη διαφορά με το ευρώ

Το... νοικοκυριό μπορούσε πιο εύκολα να πάρει ένα αμάξι

13 Σεπτεμβρίου 2021 10:18
Απίστευτο: Με αυτά τα χρήματα αγοράζαμε αυτοκίνητο όταν είχαμε δραχμές - Η μεγάλη διαφορά με το ευρώ
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Πολλοί αναπολούν τις εποχές των δραχμών στην χώρα, συγκρίνοντας τις διαφορές με το ευρώ και την αντίστοιχη ισοτιμία, κάτι που ισχύει και για την αγορά αυτοκινήτου.

Τη δεκαετία του '80, για να αποκτήσει κάποιος ένα μεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο, έπρεπε να καταβάλει ένα σεβαστό χρηματικό ποσό. Ειδικά, αν ο υποψήφιος αγοραστής ενδιαφερόταν για κάποιο μοντέλο στα 1.600 κυβικά εκατοστά.

Τα μοντέλα της μεσαίας κατηγορίας στους 11 φορ. ίππους, αποτελούσαν εκείνη την εποχή την «Premier League» της εγχώριας αγοράς.

Τα ποσοστά τους στην Ελλάδα ήταν σε αρκετά χαμηλά επίπεδα, όμως οι αγοραστές αυτών των αυτοκινήτων διέθεταν ιδιαίτερα δυναμικό προφίλ, εφόσον η απόκτησή τους απαιτούσε να υπάρχει οικονομική δυνατότητα άνω του μέσου όρου.

Την άνοιξη του 1984 η μέση τιμή ενός μεσαίου 1.600 στην χώρα μας άγγιζε τα 2.130.000 δραχμές, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος των υπόλοιπων χωρών της Ε.Ο.Κ έφτανε τις 693.000 δραχμές.

Αν και στα μεσαία των 11 φορ. ίππων υπήρχαν μερικές από τις πιο «premium» προτάσεις της ελληνικής αγοράς, συνολικά, ας δούμε πόσο κόστιζαν μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά «mainstream» μοντέλα εκείνης της περιόδου, τον Απρίλιο του 1984.

Αυτοκίνητο με δραχμές

To Honda Accord 1.6 στοίχιζε λίγο κάτω από τα 2 εκ. δραχμές στην βασική του έκδοση. Στην έκδοση «ΕΧ» η τιμή του έφτανε τα 2.014.000 δρχ. Αν όμως στις επιλογές ήταν το Air Condition, το αυτόματο κιβώτιο ή ακόμα και η ηλιοροφή, τότε το κόστος ξεπερνούσε τα 2.2 εκ. δραχμές.

Το Nissan Stanza αποτελούσε μια σχετικά προσιτή επιλογή για τα δεδομένα της κατηγορίας.

Το Ford Sierra ήταν διαθέσιμο με βασικό κινητήρα στα 1.300 κυβ. εκατοστά. Στα 1.600 κ.εκ. ερχόταν στην χώρα μας μόνο στο επίπεδο εξοπλισμού «GL».

Η διαφορά... στο χιλιάρικο

Κάποτε ένα χιλιάρικο, η περίφημη «χήνα» όπως συνήθιζαν να το αποκαλούν οι πολίτες, ήταν αρκετό για να περάσει κάποιος τη μέρα του, κάνοντας βασικά καθημερινά έξοδα. Το χιλιάρικο που κάποτε γέμιζε την τσέπη, σήμερα αντιστοιχεί σε 2,93 ευρώ, ένα ποσό που δεν φτάνει ούτε για τα μισά πράγματα που έπαιρνε κάποιος παλιά.

Το ευρώ εισήχθη επίσημα το 2002 και η ελληνική δραχμή έπαψε να είναι το νόμιμο νόμισμα στην Ελλάδα.

Μέσα σε ένα μικρό διάστημα η αγοραστική δύναμη και το κόστος ζωής των πολιτών άλλαξε ριζικά και έμεναν να νοσταλγούν την εποχή της δραχμής.

Το 1999 ο βασικός μισθός ήταν 170.000 δρχ., δηλαδή 498 ευρώ και 90 λεπτά. Σήμερα, ο κατώτατος καθαρός μισθός ανέρχεται στα 495,25 ευρώ για για νεοπροσλαμβανόμενο υπάλληλο άνω των 25 ετών που σε δραχμές είναι περίπου 168 χιλιάδες.

Παρόλο που η διαφορά φαίνεται μικρή το κόστος ζωής έχει αυξηθεί, σχεδόν τριπλασιάστηκε και πολλοί δεν παίρνουν ούτε τον βασικό.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το 1999 με ένα χιλιάρικο κάποιος μπορούσε να πάρει αμερικανικά τσιγάρα αξίας 400 δραχμές (1,17 ευρώ), μια τυρόπιτα αξίας 100 δραχμές (0,29 ευρώ) και έναν φραπέ 500 δραχμές (1,47 ευρώ). Συνολικά, σε ευρώ θα χρειαζόταν 2,93.

Σήμερα, για τα ίδια πράγματα θα χρειαστεί σχεδόν τα τριπλάσια χρήματα, καθώς στα περισσότερα μαγαζιά ένας καφές κοστίζει 1,50 ευρώ, μια τυρόπιτα 1,20 και ένα πακέτο τσιγάρα 4,50.

Σε γράφημα που είχε βγει στη δημοσιότητα, το 1999 το πετρέλαιο θέρμανσης κόστιζε 62 δρχ. το λίτρο (0.18 ευρώ), ενώ σήμερα 0,920 ευρώ το λίτρο.
Η βενζίνη κόστιζε 180 δρχ. το λίτρο (0,52 ευρώ), ενώ σήμερα η αμόλυβδη κυμαίνεται στο 1,528.

Ένα μπουκαλάκι νερό κάποτε κόστιζε 50 δραχμές που σημαίνει 0,15 λεπτά, ενώ σήμερα κοστίζει 50 λεπτά.

Και για την ιστορία, εκείνη την εποχή το σουβλάκι με πίτα είχε περίπου 250 δραχμές, δηλαδή σχεδόν 0,70 λεπτά. Αυτό σημαίνει ότι με ένα χιλιάρικο, δηλαδή περίπου 3 ευρώ μπορούσες να φας τέσσερα.

Φυσικά οι συγκρίσεις τιμών δεν οδηγούν σε ασφαλή συμπεράσματα αλλά είναι σίγουρο ότι ένας νέος με το βασικό μισθό το 1999 είχε μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη από ένα νέο που λαμβάνει σήμερα το βασικό μισθό.

 

Οικονομία

Ροή ειδήσεων

Share