Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

Απάτη στο διαδίκτυο: "Πάγωσαν" 1600 λογαριασμοί! Πως θα την γλιτώσεις;

Τα SOS για τις ηλεκτρονικές αγορές

27 Μαΐου 2021 13:36
Απάτη στο διαδίκτυο:
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Μεγάλη αστυνομική επιχείρηση στην Ασία κατά της οικονομικής απάτης στο διαδίκτυο οδήγησε στη σύλληψη 85 ανθρώπων και στο πάγωμα περισσότερων από 1.600 τραπεζικών λογαριασμών μεταξύ του Σεπτεμβρίου και του Μαρτίου, ανακοίνωσε σήμερα η Ιντερπόλ.

"Οι απατεώνες στο διαδίκτυο προσπαθούν συχνά να εκμεταλλευτούν την απουσία συνόρων που χαρακτηρίζει το ίντερνετ βάζοντας στόχο θύματα ή μεταφέροντας παράνομα κεφάλαια στο εξωτερικό", αναφέρει σε ανακοίνωση που εκδόθηκε η Ιλάνα ντε Βιλντ, διευθύντρια της διεύθυνσης πάταξης του Οργανωμένου Εγκλήματος και Νέων Μορφών Εγκληματικότητας στην Ιντερπόλ, η έδρα της οποίας βρίσκεται στη Λιόν.

Η επιχείρηση αυτή με την ονομασία "Haechi-I", την οποία συντόνισε η Ιντερπόλ κινητοποιώντας 9 ασιατικές χώρες, επέτρεψε εξάλλου να κατασχεθούν 83 εκατομμύρια δολάρια σε παράνομα κεφάλαια μετά την επίλυση 892 υποθέσεων στις περισσότερες από 1.400 έρευνες που έχουν ανοίξει.

 Απάτη στο διαδίκτυο

Μεταξύ των χωρών που συμμετείχαν στην ευρεία επιχείρηση, κατά την οποία κινητοποιήθηκαν περισσότεροι από 40 εξειδικευμένοι αστυνομικοί, βρίσκονται η Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ, η Καμπότζη, η Κίνα, η Ινδονησία, το Λάος, οι Φιλιππίνες, η Σιγκαπούρη και η Νότια Κορέα.

"Τα αποτελέσματα της επιχείρησης 'Haechi-I' δείχνουν ότι το οικονομικό έγκλημα στο διαδίκτυο είναι ουσιαστικά παγκόσμιο και μόνο μια συμπαγής διεθνής συνεργασία μπορεί να πατάξει αποτελεσματικά αυτούς τους εγκληματίες", πρόσθεσε η ντε Βίλντ.

Στις αρχές του Φεβρουαρίου μια νοτιοκορεατική εταιρεία είχε μεταφέρει σχεδόν 7 εκατομμύρια δολάρια έπειτα από αίτημα που φαινόταν να προέρχεται από έναν από τους εμπορικούς της εταίρους για την εξόφληση τιμολογίων. Ωστόσο τα τραπεζικά στοιχεία είχαν τροποποιηθεί με δόλο για να δρομολογηθούν μεταφορές σε τράπεζες στην Ινδονησία και το Χονγκ Κονγκ.

Η επιχείρηση ειδοποίησε τις αρχές αυτών των χωρών και την υπηρεσία στη Νότια Κορέα της Ιντερπόλ που είναι ειδική στα οικονομικά εγκλήματα, οι οποίες μπόρεσαν να παγώσουν τα μισά κεφάλαια. Η έρευνα αυτή συνεχίζεται, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Πώς θα γλιτώσετε από τις απάτες στο διαδίκτυο; Τα SOS για τις ηλεκτρονικές αγορές

Μάστιγα έχουν καταντήσει οι κλοπές των καταναλωτών μέσω από ηλεκτρονικές αγορές. Την προσοχή εφιστούν οι τράπεζες.

Παγκοσμίως, οι απάτες στο διαδίκτυο κοστίζουν κάθε χρόνο στους πολίτες, και στην οικονομία γενικότερα, εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, πέραν βεβαίως της κοινωνικής και συναισθηματικής βλάβης που προκαλούν στα θύματά τους.

Οι απατεώνες του διαδικτύου επικεντρώνονται περισσότερο στο πώς θα μπορέσουν να ξεγελάσουν και να εξαπατήσουν τους πολίτες παρά στο να παραβιάσουν ή να "χακάρουν" κάποιο σύστημα μιας τράπεζας ή ενός οργανισμού.

Απάτη στο διαδίκτυο: 'Πάγωσαν' 1600 λογαριασμοί! Πως θα την γλιτώσεις;

Για το λόγο αυτό, οι συναλλασσόμενοι πρέπει να έχουν αυξημένα αντανακλαστικά γιατί κινδυνεύουν οι ίδιοι να προκαλέσουν την "τύχη" τους και να εξαπατηθούν από επιτήδειους, χωρίς να δικαιούνται αποζημίωση από την Τράπεζα.

Το Capital.gr απευθύνθηκε για χρήσιμες συμβουλές στον κ. Ιωάννη Τζάνο, Βοηθό Γενικό Διευθυντή, Επικεφαλής Εταιρικής Ασφάλειας και Υπεύθυνου Ασφάλειας Πληροφοριών του Ομίλου Eurobank, καθώς και Μέλος στην Ειδική Επιτροπή της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Απάτης στα Μέσα και Συστήματα Πληρωμών.

Ο κ. Τζάνος περιγράφει τις μεθόδους εξαπάτησης και τους κινδύνους που διατρέχουν ανυποψίαστοι συναλλασσόμενοι στο διαδίκτυο και επισημαίνει τι πρέπει να προσέχουμε.

Phishing
Οι πολύ συνηθισμένες περιπτώσεις απάτης είναι αυτές του ηλεκτρονικού "ψαρέματος" ή αλλιώς phishing, όπου οι απατεώνες επικοινωνούν με τα θύματά τους κυρίως μέσω email ή γραπτού μηνύματος SMS. Προσποιούνται ότι είναι από την τράπεζά τους και συνήθως με πρόφαση του επείγοντος για ένα "πρόβλημα" με τους λογαριασμούς ή τις κάρτες τους, τους παραπέμπουν σε πλαστές ιστοσελίδες όπου τους ζητάνε να καταχωρήσουν τους κωδικούς πρόσβασης στο e-banking, στοιχεία πιστωτικών καρτών, κωδικούς μιας χρήσης για την επιβεβαίωση συναλλαγών, ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια οι απατεώνες να πραγματοποιήσουν παράνομες μεταφορές χρημάτων αλλά και αγορές αγαθών μέσω του ίντερνετ.

Οι τράπεζες έχουν τονίσει επανειλημμένως ότι δεν ζητάνε ποτέ, για κανένα λόγο και με κανένα τρόπο (email, SMS, Viber, τηλεφωνικά) τους κωδικούς του e - banking και τα στοιχεία καρτών των πελατών.

Οι πολίτες θα πρέπει μεταξύ άλλων :

Όταν λαμβάνουν κωδικούς μίας χρήσης (μέσω SMS ή Viber) ή ειδοποιήσεις (push notifications) στο κινητό τους για την επιβεβαίωση συναλλαγής τους να ελέγχουν προσεκτικά την περιγραφή τους και για ποιο σκοπό τους έχει αποσταλεί.

  • Να παρατηρούν το κείμενο για το ύφος του email ή του SMS και πιθανά ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη.
  • Να ελέγχουν την πραγματική διεύθυνση email του αποστολέα, τοποθετώντας τον κέρσορα πάνω σε αυτήν.
  • Να επιβεβαιώνουν ότι έχουν επισκεφθεί το επίσημο site της τράπεζάς τους (URL) και να θυμούνται ότι οι τράπεζες ποτέ και για κανένα λόγο και με κανένα τρόπο δεν θα τους ζητήσουν τους κωδικούς τους.
  • Να μην κοινοποιούν σε κανέναν και να μην εισάγουν σε άγνωστες ιστοσελίδες τους κωδικούς για e-banking (username και password) ή τους αριθμούς καρτών τους.
  • Να μην απαντούν ποτέ σε κλήσεις ή σε άγνωστα μηνύματα που ζητούν τα στοιχεία λογαριασμών τους και τον αριθμό του κινητού τους τηλεφώνου.

Τα Money Mules
Τα "μουλάρια του χρήματος" είναι τρίτα άτομα που ηθελημένα ή άθελά τους χρησιμοποιούνται από τους απατεώνες του διαδικτύου για τη μεταφορά χρημάτων. Οι συναλλασσόμενοι πρέπει να προσέχουν να μην δέχονται να μεσολαβήσουν ως ενδιάμεσοι για μεταφορά χρημάτων σε τρίτους, λαμβάνοντας ως αντάλλαγμα ένα ποσοστό χρημάτων ως προμήθεια. Να μην δίνουν ποτέ στοιχεία των τραπεζικών τους λογαριασμών (IBAN) σε τρίτους, εκτός και εάν τους γνωρίζουν και τους εμπιστεύονται.

Τηλεφωνικές κλήσεις με πρόσχημα την βλάβη του ηλεκτρονικού υπολογιστή
Προσοχή εάν σας καλέσει κάποιος από άγνωστο αριθμό και ισχυρίζεται ότι είναι από μεγάλη εταιρία πληροφορικής, χωρίς να έχετε δηλώσει προηγουμένως κάποια βλάβη για τον Η/Υ σας. Να διακόπτετε αμέσως την κλήση γιατί με το πρόσχημα της επισκευής υποτιθέμενης βλάβης, θα σας "εκμαιεύσουν" προσωπικά δεδομένα και θα υποκλέψουν λογαριασμούς σας.

Αιτήματα πληρωμής μέσω e-mail
Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν λαμβάνετε αιτήματα πληρωμής μέσω e-mail. Να επαληθεύετε πάντα τηλεφωνικά με τον προμηθευτή ή τον πελάτη σας ότι το αίτημα πληρωμής είναι έγκυρο και να διασταυρώνετε τηλεφωνικά τον αριθμό λογαριασμού στον οποίο πρόκειται να πιστωθούν τα χρήματα.

Γενικότερα, οι πολίτες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι χρήσιμες συμβουλές μπορούν να βρουν στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας και της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, καθώς και στις ιστοσελίδες των τραπεζών τους και των άλλων εταιριών με τις οποίες συναλλάσσονται.

 

Οικονομία

Ροή ειδήσεων

Share