ΑΡΧΙΚΗ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

«Νοσεί» το ΕΣΥ: Ανάπηρη γυναίκα περίμενε 4,5 ώρες στα Επείγοντα

Νοσοκομείο (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ / EUROKINISSI)

Για «επείγοντα χαμηλής προτεραιότητας» έκανε λόγο ο υφυπουργός Υγείας, Μάριος Θεμιστοκλέους

Σε ώρες αναμονής μετριέται πια η ανθρώπινη ζωή στην Ελλάδα του 2025, και την ίδια ώρα, η κυβέρνηση μοιάζει απλώς να… χειροκροτεί τον κυνισμό της, ντυμένο με στατιστικά και γραφειοκρατικές δικαιολογίες. Η καταγγελία που ήρθε σήμερα στο φως της δημοσιότητας αποτυπώνει με σκληρό τρόπο την πραγματικότητα που βιώνουν καθημερινά πολίτες στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Ο κ. Κωνσταντίνος, γιος μιας ανάπηρης γυναίκας, κατήγγειλε δημόσια πως η μητέρα του περίμενε με 39 πυρετό επί τρεις ώρες στα επείγοντα μεγάλου νοσοκομείου της Αθήνας χωρίς καν να έχει περάσει από διαλογή. Με οργή αναρωτήθηκε: «Είναι με τη μητέρα μου, ανάπηρη, με υψηλό πυρετό, εδώ και ώρες στα επείγοντα, και ούτε καν έχει καταχωρηθεί. Για ποιον εκσυγχρονισμό του συστήματος μιλάμε;».

Η μαρτυρία αυτή δεν είναι μια εξαίρεση – είναι ο κανόνας. Είναι το πρόσωπο ενός ΕΣΥ που καταρρέει από την υποστελέχωση, την αδιαφορία και την απουσία ανθρωπιάς. Νοσοκομεία που λειτουργούν στα όρια, γιατροί και νοσηλευτές εξαντλημένοι, και πολίτες σε ρόλο επαίτη βασικών υπηρεσιών υγείας.

Δωμάτιο νοσοκομείου / Unsplash

Η «απάντηση» της πολιτείας: στατιστική και κυνισμός

Αντί όμως η πολιτεία να δείξει ενσυναίσθηση ή έστω να αναλάβει ευθύνη, ήρθε η ψυχρή, τεχνοκρατική απάντηση του υφυπουργού Υγείας, Μάριου Θεμιστοκλέους, που όχι μόνο δεν καθησύχασε αλλά προκάλεσε ακόμη μεγαλύτερη οργή.

Όπως δήλωσε ο ίδιος σε τηλεοπτική εκπομπή: «Είναι στο Λαϊκό Νοσοκομείο το περιστατικό. Η αναμονή που είχε η συγκεκριμένη ασθενής χαρακτηρίστηκε όταν πήγε στα επείγοντα χαμηλής προτεραιότητας. Είχε μία αναμονή που ήταν στις 4,5 ώρες. Μακάρι να μπορούσαμε να εξυπηρετήσουμε όλους τους ασθενείς με το που φτάνουν στα επείγοντα και να μην περιμένουν καθόλου», δήλωσε με χαρακτηριστική ψυχραιμία και συνέχισε, προσπαθώντας να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα:

«Στα επείγοντα, τα περιστατικά προτεραιοποιούνται από νοσηλευτές και γιατρούς ανάλογα με το αν κινδυνεύει η ζωή τους ή όχι. Τα κόκκινα περιστατικά στο Λαϊκό, για παράδειγμα, χθες εξετάστηκαν σε λιγότερο από 25 λεπτά. Τα πορτοκαλί περιστατικά σε λιγότερο από μία ώρα. Το Λαϊκό χθες είχε 400 ασθενείς. Οι μισοί σχεδόν εξετάστηκαν σε λιγότερο από μία ώρα. Το περιστατικό χαρακτηρίστηκε ως χαμηλής προτεραιότητας και η αναμονή ήταν στις 4,5 ώρες».

Αριθμοί αντί για ντροπή

Αν μια ανάπηρη γυναίκα με υψηλό πυρετό θεωρείται περιστατικό χαμηλής προτεραιότητας, τότε το σύστημα έχει χάσει εντελώς τον προσανατολισμό του. Όχι μόνο γιατί δεν παρέχει την απαραίτητη φροντίδα, αλλά γιατί έχει σταματήσει να βλέπει ανθρώπους – βλέπει μόνο κατηγορίες, πρωτόκολλα και ποσοστά.

Η απάντηση του υφυπουργού δεν είναι απλώς ανεπαρκής. Είναι προσβλητική προς κάθε πολίτη που ζητά το αυτονόητο: να μην περιμένει αβοήθητος, άρρωστος, εξαντλημένος, σε έναν διάδρομο επειγόντων, για ώρες. Ο κ. Θεμιστοκλέους δεν ζήτησε συγγνώμη. Δεν δεσμεύτηκε για καμία βελτίωση. Αντιθέτως, σχεδόν καυχήθηκε για τον «βελτιωμένο μέσο χρόνο αναμονής», λες και ο ανθρώπινος πόνος μετριέται με Excel.

Σε οριακό σημείο το ΕΣΥ – Οι πολίτες σε απόγνωση

Αυτό το περιστατικό δεν είναι μεμονωμένο. Είναι το καθημερινό πρόσωπο της εγκατάλειψης. Μια εικόνα που επιβεβαιώνεται σε κάθε εφημερία, σε κάθε ράντζο, σε κάθε γωνιά ενός συστήματος που έχει πάψει να λειτουργεί με γνώμονα τον άνθρωπο. Γιατροί και νοσηλευτές κρατούν όρθιο ό,τι έχει απομείνει – αλλά δεν μπορούν να καλύψουν τα κενά που αφήνει η πολιτική αδιαφορία.

Και όταν η πολιτική ηγεσία απαντά με αριθμούς, τη στιγμή που οι άνθρωποι λιποθυμούν στις ουρές, τότε δεν πρόκειται απλώς για κρίση. Πρόκειται για ηθική χρεοκοπία.

Η αξιοπρέπεια δεν είναι στατιστικό. Η αναμονή δεν είναι μέτρο επιτυχίας. Και η ανθρώπινη ζωή δεν μπορεί να μπει σε πρωτόκολλο προτεραιότητας.