ΑΡΧΙΚΗ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

Υποκρισία της Εθνικής Πινακοθήκης: Έριξε «άκυρο» σε έκθεση με ήρωες του 1821!

Εθνική Πινακοθήκη (EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ)

Ο διεθνούς φήμης εικαστικός Νίκος Φλώρος αγνοήθηκε επιδεικτικά

Ο βανδαλισμός των έργων του Χριστόφορου Κατσαδιώτη από τον βουλευτή της «ΝΙΚΗΣ», Νίκο Παπαδόπουλο στην Εθνική Πινακοθήκη έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις, εγείροντας ερωτήματα περί ελευθερίας της τέχνης, σεβασμού συμβόλων αλλά και παρεμβάσεων του κόμματος στη δημόσια σφαίρα.

Ενώ λοιπόν η Εθνική Πινακοθήκη εξετάζει την επαναφορά των έργων του κυρίου Κατσιδιώτη που κρίνονται βλάσφημα από μία μεγάλη μερίδα της κοινωνίας, η «Espresso» αποκαλύπτει πως η διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη αγνούν έργα τέχνης, όταν εκείνα έχουν μια εθνική υπόσταση.

Η Εθνική Πινακοθήκη είπε ένα μεγαλοπρεπές «όχι» στον διεθνώς καταξιωμένο γλύπτη Νίκο Φλώρο ακόμα και όταν εκείνος πρόσφερε δωρεάν έργα του από την έκθεση «Ηρωες από Μέταλλο – 1821» με ψηφιδωτά γλυπτά του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας και της Τζαβέλενας!

Επιδεικτική άρνηση

Μια έκθεση που, όπως μαρτυρούν και οι φωτογραφίες, είχε επισκεφθεί στο Μουσείο Λαογραφίας της Βικτωρίας Καρέλια στην Καλαμάτα όταν ήταν Πρόεδρος της Δημοκρατίας η Κατερίνα Σακελλαροπούλου! Μάλιστα, ο Νίκος Φλώρος, που υμνείται στο εξωτερικό για τα μοναδικά του έργα για τη Μαρία Κάλλας, είχε εκφράσει την επιθυμία να δωρίσει την ελληνική σημαία (ένα τεράστιο ψηφιδωτό σε αλουμίνιο) ακόμα και αν το συγκεκριμένο έργο τοποθετούνταν στο ντεπό της Εθνικής Πινακοθήκης (την αποθήκη, με άλλα λόγια), σε περίπτωση που θέλουν να το αξιοποιήσουν μελλοντικά, με τη διοίκηση να απαντά και σε αυτό αρνητικά!

Oταν η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου επισκεπτόταν την έκθεση «Ηρωες από Μέταλλο – 1821» που είχε φιλοξενηθεί στο Μουσείο Λαογραφίας της Καρέλια στην Καλαμάτα

Και μια και αναφερόμαστε στα αλουμίνια ψηφιδωτά γλυπτά του Νίκου Φλώρου, να σημειώσουμε πως πρόκειται για μια μοναδική τεχνική σε παγκόσμια πατέντα, με τα γιγάντια έργα ύψους 2,5 μέτρων και πλάτους 2 μέτρων να έχουν εκτεθεί υπό την παρουσία πρωθυπουργών και προέδρων σε σημαντικές εθνικές πινακοθήκες ανά τον κόσμο!

Oταν η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου επισκεπτόταν την έκθεση «Ηρωες από Μέταλλο – 1821» που είχε φιλοξενηθεί στο Μουσείο Λαογραφίας της Καρέλια στην Καλαμάτα
Οταν, λοιπόν, η «Espresso» ήρθε σε επικοινωνία με τον Νίκο Φλώρο, σε ερώτησή μας, με αφορμή τα λαμπρά εγκαίνια της έκθεσής του για το γλυπτό της Μαρίας Κάλλας στον Ναό του Αγίου Θεοδώρου στη Ρώμη, για το αν η Εθνική μας Πινακοθήκη διαθέτει κάποιο έργο του στη συλλογή της, η απάντησή του ήταν αποκαλυπτική:

«Οχι, δεν έχει! Μάλιστα, πριν από λίγους μήνες πρότεινα να εκθέσω έργα μου στην Πινακοθήκη, αλλά ενημερώθηκα ότι το πρόγραμμα εκθέσεων είναι ήδη κλεισμένο για τα επόμενα χρόνια μέχρι και το… 2030! Ακόμη και όταν προσφέρθηκα να δωρίσω ένα έργο μου, την ελληνική σημαία, δεν έλαβα καμία απάντηση, ούτε ένα “σας ευχαριστούμε πολύ”, και μου έκανε εντύπωση. Στενοχωρήθηκα, αλλά προφανώς η διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης έχει άλλες προτεραιότητες. Ετσι αποφάσισα να δωρίσω κάποιο έργο μου από τους “Ηρωες από Μέταλλο – 1821” στο εξωτερικό! Ηδη έχω αρχίσει συζητήσεις με κρατικό φορέα και με σπουδαία πινακοθήκη. Ξέρετε, αυτά τα έργα είναι πολύ ακριβά και κοστίζουν, και μόνο θετικό πρόσημο έχουν».

Ούτε σε δωρεά

Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει στην «Espresso» ο διεθνούς φήμης εικαστικός, ακόμα και όταν προσφέρθηκε να δωρίσει ένα από τα γλυπτά του, έργο αξίας δεκάδων χιλιάδων ευρώ και μάλιστα την ελληνική μας σημαία, δεν έλαβε καμία… απάντηση.

Νίκος Φλώρος

Απόλυτη σιωπή για ένα έργο ιστορικής και καλλιτεχνικής αξίας, που θα μπορούσε να ήταν έστω και στην αποθήκη της Εθνικής Πινακοθήκης ως παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Κι όμως, η Ελλάδα που ζητά πίσω τα Γλυπτά του Παρθενώνα, που δίνει αγώνες, περιφρονεί τους σύγχρονους εικαστικούς καλλιτέχνες που αποτυπώνουν τον συνολικό εθνικό βίο και την εθνική συλλογική συνείδηση στο σήμερα, ενώ αυτός θα έπρεπε να ήταν ο στόχος τους, σύμφωνα με το καταστατικό της Εθνικής Πινακοθήκης.

Οι ατομικές και ομαδικές εκθέσεις του εικαστικού

Ατομικές εκθέσεις:

  • Ιδρυμα Ελληνικού Κόσμου (Foundation of the Hellenic World), Αθήνα, Ελλάδα, 2008
  • Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, 2011
  • Grace: Symbol of Change, Μόντε Κάρλο, 2012
  • Παλάτι Metropole, Μόντε Κάρλο, 2012
  • Εθνικό Μουσείο Γυναικών στις Τέχνες, Ουάσινγκτον, ΗΠΑ, 2012
  • Μέγαρο Μελάς, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Αθήνα, Ελλάδα, 2013
  • Teatro Communale, Μπολόνια, Ιταλία, 2013
  • Κρατικό Μουσείο και Καταφύγιο «Tsaritsyno», Μόσχα, Ρωσία, 2013
  • Grand Hotel Majestic «Gia» Baglioni, Μπολόνια, Ιταλία, 2013
  • Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου, Ρόδος, 2015
  • Ηρωες από μέταλλο, Συλλογή Βικτωρία Γ. Καρέλια, 2021, Καλαμάτα, Ελλάδα [7][8][9]
  • Πλατεία Συντάγματος του Μετρό Αττικό, Αθήνα, Ελλάδα
  • Γκαλερί Art Cargo, Ελληνογερμανική Εκθεση, Αθήνα, Ελλάδα
  • Ελληνικό Προξενείο στη Νέα Υόρκη, Παλάτι Hofburg, Βιένη, Αυστρία

Ομαδικές εκθέσεις:

  • Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney
  • Μητροπολιτική Λέσχη
  • Γαλλική Εταιρία Κληρονομιάς
  • Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα, Ελλάδα
  • Παλάτι Hofburg, Βιένη, Αυστρία
  • Ιστορικό Μουσείο Αίγινας, Ελλάδα
  • Τράπεζα Πειραιώς, Αθήνα, Ελλάδα
  • Μουσείο Πιερίδη «Athinais», Αθήνα, Ελλάδα
  • Art Meets Media, Αθήνα, Ελλάδα
  • Παλάτι Hofburg, Βιένη, Αυστρία
  • Γενικό Προξενείο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ
  • Grand prize για το έργο – κοστούμι «Red Queen Elizabeth» από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης και Κοστουμιών
  • Grand prize για το έργο – κοστούμι «Silver Elizabeth I» από την «Young Friends Heritage Society»
  • Χρυσό μετάλλιο Τεχνών και Επιστημών από το Albert Schweitzer Foundation, 2011
  • Global Thinkers Forum Excellence Award για την αριστεία και την καινοτομία, 2013

Πηγή: Εφημερίδα «Espresso»