Σάββατο, 20 Απριλίου 2024

Βοτανικός: Η ιστορική περιοχή της Αθήνας αλλάζει σελίδα και αναβαθμίζεται - Το γήπεδο Παναθηναϊκού και ο νέος σταθμός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα

Ριζική αναβάθμιση

14 Αυγούστου 2022 07:14
Βοτανικός: Η ιστορική περιοχή της Αθήνας αλλάζει σελίδα και αναβαθμίζεται - Το γήπεδο Παναθηναϊκού και ο νέος σταθμός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Ο Βοτανικός υπήρξε στο παρελθόν σπουδαία βιομηχανική περιοχή με εργοστάσια γαλακτοκομικών προϊόντων, όπως το εργοστάσιο της ΕΒΓΑ και χαρτοποιίες. Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει περιοχή νυχτερινής διασκέδασης αφού πολλές παλιές βιοτεχνίες και αποθήκες έχουν σήμερα μετατραπεί σε νυχτερινά κέντρα διασκέδασης με ζωντανή μουσική.

Παράλληλα, ο Λόφος του Στρέφη αλλάζει.

Σήμερα, η περιοχή του Βοτανικού έχει υποβαθμιστεί, αλλά ένα Σχέδιο Ανάπλασης έρχεται να δώσει και πάλι αξία στην περιοχή.

"Στην περίπτωση του Βοτανικού, τα σχέδια για την ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής του Ελαιώνα, μέσω της δημιουργίας σταθμού μετρό, νέου σταθμού υπεραστικών λεωφορείων, του γηπέδου του Παναθηναϊκού αλλά και γραφειακών και εμπορικών χώρων, καθιστούν δεδομένη την αναβάθμιση του Βοτανικού και αυτό καταγράφεται και στην πορεία των τιμών των παλαιών κατοικιών της περιοχής, που συνήθως πωλούνται χρήζοντας εκτεταμένης ανακαίνισης", τονίζει ο σύμβουλος ακίνητης περιουσίας κ. Νίκος Γιαννουλέλης.

Ένα φιλόδοξο έργο που περιμένει χρόνια και αναμένεται, πέραν της κυρίως επένδυσης με δημόσιους, ευρωπαϊκούς και ιδιωτικούς πόρους συνολικού ύψους 267 εκατ. ευρώ, να κινητοποιήσει και ιδιωτικές επενδύσεις που θα μπορούσαν, με βάση τις εκτιμήσεις να προσεγγίσουν ακόμη και το μισό δισ. ευρώ.

Ελαιώνας μια περιοχή με ιστορία

Η περιοχή Ελαιώνας, έλαβε το όνομά της από το γεγονός ότι στην αρχαιότητα αποτελούσε κατάφυτη έκταση από ελαιόδεντρα, χαρακτηριστικό που διατηρεί, σε πολύ μικρό όμως βαθμό, μέχρι και σήμερα. Η ελιά, που αποτελούσε βασικό γνώρισμα της αθηναϊκής δημοκρατίας ως έπαθλο των νικητών στους Ολυμπιακούς Αγώνες, και, κατ' επέκταση, το λάδι, πολύτιμο αγαθό και από τα μόνα αθηναϊκά προϊόντα που επιτρεπόταν η εξαγωγή του, έδωσαν ώθηση στην ανάπτυξη του Ελαιώνα.

Στον χώρο αυτό, άλλωστε, βρισκόταν και η ελιά του Πλάτωνα ενώ εμφανής ήταν και ο ιερός του χαρακτήρας. Στα βυζαντινά χρόνια δε, δημιουργείται στην περιοχή πλήθος εκκλησιών ενώ συνεχίζεται η ενασχόληση των κατοίκων με τις αγροτικές δραστηριότητες.

Σήμερα, ο Ελαιώνας είναι μια περιοχή 9.500 στρεμμάτων, άναρχης γενικά δόμησης, με πολλά εγκαταλελειμμένα κτίρια βιοτεχνιών, ορισμένες εν ενεργεία ρυπογόνες επιχειρήσεις, κενές ή αναξιοποίητες εκτάσεις και ελάχιστους κατοίκους. Στα εργοστάσια του Ελαιώνα απασχολούνται ακόμα έως και 30.000 εργαζόμενοι.

Η αναβάθμιση της περιοχής χρήζετε άμεση.

Τι περιλαμβάνει το έργο της Διπλής Ανάπλασης

H μεγάλη αστική παρέμβαση προβλέπει:

  • Στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας δημιουργία ελεύθερου χώρου πρασίνου, εντευκτηρίου, αθλητικού Μουσείου και υπόγειου πάρκινγκ
  • Στον Βοτανικό δημιουργία Γηπέδου ποδοσφαίρου έως 40.000 θέσεων διεθνών προδιαγραφών FIFA / UEFA 4 αστέρων, αθλητικών εγκαταστάσεων του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού́, αθλητικών εγκαταστάσεων του Δήμου Αθηναίων, χώρων πρασίνου και αστικών υποδομών.

Το νέο Γήπεδο του Παναθηναϊκού σε αριθμούς:

  • Έως 40.000 θέσεις θεατών
  • 1.300 θέσεις σε σουίτες
  • 325 υπόγειες θέσεις πάρκινγκ
  • 7 εμπορικά καταστήματα

Στις εγκαταστάσεις αυτές θα μπορεί να αγωνίζεται και η Εθνική Ελλάδος Ανδρών και Γυναικών.

Σύμφωνα με τις μελέτες, το κόστος κατασκευής, κοστολογείται όπως προαναφέρθηκε στα 115 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο έχει εξασφαλιστεί από το ΠΔΕ του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ τα έργα που αφορούν στον περιβάλλοντα χώρο του γηπέδου, αλλά και των υποδομών της ευρύτερης περιοχής του Ελαιώνα, προβλέπεται να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF). Η εκπόνηση μελέτης κυκλοφοριακών επιπτώσεων για την ανέγερση του γηπέδου, σύμφωνα με το δήμο, έχει ολοκληρωθεί και έχει υποβληθεί στο αρμόδιο Υπουργείο (ΥΠΟΜΕΔΙ) για έγκριση.

Η μελέτη αυτή θα συνοδεύει την περιβαλλοντική αδειοδότηση του γηπέδου από το συναρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Δεδομένου του ότι το γήπεδο έχει οικοδομική άδεια, με την έγκριση περιβαλλοντικών όρων «ανοίγει» ο δρόμος για τη δημοπράτησή του.

Το project περιλαμβάνει υπερσύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις – πρότυπο σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Ερασιτέχνη και συγκεκριμένα:

  • Κεντρική αρένα 3.100 θέσεων για βόλεϊ, μπάσκετ, futsal, μπάσκετ με αμαξίδιο, χάντμπολ, ενόργανη γυμναστική.
  • Ανοιχτή πισίνα ολυμπιακών διαστάσεων, με στέγαστρο 500 θέσεων για κολύμβηση, καταδύσεις και υδατοσφαίριση.
  • Προπονητήριο αθλοπαιδιών 200 θέσεων με χρήσεις αμφιθεάτρου και αίθουσας εκδηλώσεων.
  • Υπόγειο πάρκινγκ 125 θέσεων.
  • Γραφεία Συλλόγου, μπουτίκ, καφέ, εστιατόριο.
  • Προπονητήρια για ατομικά αγωνίσματα.
  • Άρση βαρών, πάλη, πυγμαχία, ξιφασκία, επιτραπέζια αντισφαίριση, τοξοβολία, σκοποβολή, προπονητήριο ΑμεΑ, γυμναστήρια ενδυνάμωσης.

Ο νέος σταθμός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα

Παράλληλα, ο νέος σταθμός ΚΤΕΛ που θα μεταφερθεί στον Ελαιώνα, θα δημιουργηθεί στα πρότυπα των μικρών αεροδρομίων, που θα συνενώσει τις υπηρεσίες των δύο υφιστάμενων σταθμών, προσφέροντας μια ολιστική εμπειρία στο επιβατικό κοινό.

Ο νέου σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στο 2022 και η ολοκλήρωσή του θα σημάνει το τέλος εποχής για τους δύο υφιστάμενους Σταθμούς Υπεραστικών Λεωφορείων (Λιοσίων και Κηφισού), συνενώνοντας τις υπηρεσίες τους.

 Βοτανικός: Η ιστορική περιοχή της Αθήνας αλλάζει σελίδα και αναβαθμίζεται

Οι εργασίες κατασκευής θα διαρκέσουν 2 χρόνια

Πρόκειται για ένα έργο που θα ξεπερνά τα 100 εκ. ευρώ, με τον εκτιμώμενο χρόνο αποπεράτωσής του να φτάνει τα 2 χρόνια, από τη στιγμή που θα η εγκαινιαστεί η φάση κατασκευής του.

Πέρα από την παροχή κορυφαίων υπηρεσιών στο επιβατικό κοινό, τα ΚΤΕΛ θα αποτελούν και μία μεγάλη ατραξιόν για τους κατοίκους των ευρύτερων περιοχών.

Χαρακτηριστικές είναι οι πρόσφατες δηλώσεις του ανθρώπου που σχεδίασε το φαραωνικό έργο.

Μιλώντας στην κάμερα της ΕΡΤ, ο ομότιμος καθηγητής Αρχιτέκτων Μηχανικός ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Μωραΐτης, επισήμανε ότι το νέο ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα θα αποτελεί έναν υποδειγματικό σταθμό στα πρότυπα των μικρών αεροδρομίων, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τις πρώτες ψηφιακές φωτογραφίες που έχουν δημοσιευθεί.

Όπως, μάλιστα, έχουμε προαναφέρει, το έργο θα περιλαμβάνει – μεταξύ άλλων – ξενοδοχείο, εκθεσιακούς χώρους και κτήρια πολλαπλών χρήσεων, την ίδια ώρα που θα αποτελεί συγκοινωνιακό κόμβο μετεπιβίβασης.

Όσα θα περιλαμβάνει το ΚΤΕΛ

Σύμφωνα με την αρχιτεκτονική μελέτη, το κτιριακό συγκρότημα του ΚΣΥΛ θα απαρτίζεται από τα ακόλουθα κτήρια.

Κτήριο Α

Φιλοξενεί τους χώρους στάθμευσης/ αποβάθρες των εθνικών λεωφορειακών γραμμών ΚΤΕΛ (σε δύο στάθμες +25,70 και +37,40), τους χώρους στάθμευσης των ιδιωτικών αυτοκινήτων και την ξενοδοχειακή μονάδα που συνοδεύει τον σταθμό.

Κτήριο Β

Αποτελεί τον πυρήνα υποδοχής των επιβατών και των επισκεπτών του σταθμού. Περιλαμβάνει τη βασική αίθουσα αφίξεων και αναχωρήσεων, εμπορικές χρήσεις υπηρεσιών/καταστημάτων, χώρους εστίασης, συνεδριακό κέντρο και εκθεσιακούς χώρους.

Κτήριο Γ

Εκεί θα βρίσκονται οι χώροι στάθμευσης/αποβάθρες των λεωφορείων διεθνών προορισμών.

Κτήριο Δ (συνοδευτικό)

Φιλοξενεί τους χώρους στάθμευσης/απόσυρσης των λεωφορείων.

Σημειώνεται δε ότι στους χώρους του ΚΣΥΛ θα φιλοξενούνται και βοηθητικές υπηρεσίες όπως η αίθουσα αναμονής επιβατών, τα εκδοτήρια, οι αποθήκες αποσκευών, το γραφείο απόθεσης παραλαβής, αποθήκη ασυνόδευτων αποσκευών και θεμάτων, χώροι για τις διοικητικές υπηρεσίες, πρατήριο καυσίμων για τα λεωφορεία, πλυντήριο και συνεργείο επισκευών των λεωφορείων.

Παράλληλα, έντονη θα είναι και η παρουσία πρασίνου, το οποίο θα καλύπτει κατ’ ελάχιστον 30% του οικοπέδου.

Που θα σταθμεύουν τα λεωφορεία

Η είσοδος των λεωφορείων του ΚΤΕΛ στον σταθμό θα γίνεται μέσω της οδού Καστοριάς, ενώ θα υπάρχουν δύο επίπεδα στάθμευσης, για τα λεωφορεία που θα εκτελούν τα δρομολόγια. Οι συνολικές θέσεις θα ανέρχονται σε 70, και θα μοιράζονται στους δύο ορόφους του Κτηρίου Α.

Ειδικότερα, στον χαμηλότερο όροφο οι θέσεις στάθμευσης λεωφορείων αντιστοιχούν σε 31θέσεις για 12μετρα ή 15μετρα λεωφορεία, σε 1 θέση στάθμευσης για 12μετρο λεωφορείο και σε δύο θέσεις στάθμευσης για ηλεκτρικά οχήματα βοηθητικής εξυπηρέτησης. Συνολικός αριθμός θέσεων: 34.

Στον υψηλότερο όρο του Κτηρίου Α, θα διατίθενται 32 θέσεις για 12μετρα ή 15μετρα λεωφορεία, 2 θέσεις για 12μετρα λεωφορεία και σε 2 θέσεις στάθμευσης για ηλεκτρικά οχήματα βοηθητικής εξυπηρέτησης. Συνολικός αριθμός θέσεων: Συγκοινωνιακός κόμβος

Ο νέος σταθμός στον Ελαιώνα αναμένεται να λειτουργήσει ως ένας συγκοινωνιακός κόμβος μετεπιβίβασης, ο οποίος θα υποστηρίζεται από:

  • Το Μετρό, μέσω του σταθμού «Ελαιώνας», με τον οποίο γειτνιάζει άμεσα
  • Το σταθμό αστικών λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΑ (αφετηρία/τέρμα)
  • Αφετηρία Λεωφορειακών Λεωφορείων ΚΤΕΛ Δυτικής Αττικής
  • Χώρο Στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων και δικύκλων (park & ride)
  • Χώρους μετεπιβίβασης από/ προς τα ταξί
  • Χώρους στάσης δικύκλων και ΙΧ αυτοκινήτων για μετεπιβίβαση (kiss & ride)
  • Χώρους υποστήριξης πρακτορείων διεθνών λεωφορειακών γραμμών, οι οποίοι θαπεριληφθούν, κατά το δυνατόν, στις εγκαταστάσεις του ΚΣΥΛ
 

Ελλάδα

Ροή ειδήσεων

Share