Σάββατο, 20 Απριλίου 2024

Αλλάζει όλη η Αθήνα: Έρχεται η «γραμμή 4» και παίρνει άλλη μορφή η πρωτεύουσα - Γιατί δεν προχωρά το μετρό της Θεσσαλονίκης

Τα επόμενα βήματα στο μεγάλο έργο της χώρας

8 Ιουνίου 2021 19:47
Αλλάζει όλη η Αθήνα: Έρχεται η «γραμμή 4» και παίρνει άλλη μορφή η πρωτεύουσα - Γιατί δεν προχωρά το μετρό της Θεσσαλονίκης
Από Ραφαήλ Αλαγάς

Η Αθήνα ετοιμάζεται να αλλάξει μορφή, καθώς από το καλοκαίρι αυτό ξεκινούν οι πρώτες εργασίες για τη «γραμμή 4» του Μετρό, που δίνει ανάσα σε κατοίκους του κέντρου, σε ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια, όπως ανέφερε ο Κώστας Καραμανλής.

Αναφερόμενος και στην επέκταση του Μετρό προς τη Δυτική Αττική, στο τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον, τόνισε ότι το έργο θα δημοπρατηθεί το 2022 και σημείωσε ότι είναι σχετικά πιο ώριμη η επέκταση της «γραμμής 4» προς Πετρούπολη, το λεγόμενο «U», η οποία ωστόσο θα ξεκινήσει μόλις εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση, τη στιγμή που μπαίνει «φρένο» λόγω απεργίας.

Ο υπουργός Μεταφορών χαρακτήρισε τη Γραμμή 4 του Μετρό το σημαντικότερο έργο της τελευταίας 20ετίας, μετά την Αττική Οδό, και τόνισε ότι μετά από αρκετές δυσκολίες και πολλές επιπλοκές, το έργο συμβασιοποιείται, δηλαδή πλέον ξεκινάει.

Η Αττικό Μετρό Α.Ε. και η ανάδοχος εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε. υπέγραψαν τη σύμβαση για την υλοποίηση των πρόδρομων εργασιών του Τμήματος Α’ της Γραμμής 4 και το αμέσως επόμενο διάστημα θα αρχίσουν να εγκαθίστανται τα εργοτάξια. Οι πρόδρομες εργασίες αφορούν αρχαιολογικές εργασίες και μετατόπιση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας σε όλους τους χώρους που θα γίνουν οι σταθμοί μετρό και τα φρέατα, κυκλοφοριακές μελέτες και παρακάμψεις, δηλαδή συνολικά σε 25 θέσεις του έργου (σταθμοί, φρέατα, επίσταθμοι Βεΐκου και Κατεχάκη), που θα χωριστούν σε τρεις ομάδες.

Η πρώτη ομάδα αφορά δέκα θέσεις όπου οι εργασίες θα ξεκινήσουν άμεσα. Πρόκειται για φρέατα στα δύο «άκρα» του έργου, από όπου θα μπει ο «Μετροπόντικας» για να ξεκινήσει την κατασκευή της σήραγγας, δηλαδή σε Βεΐκου και Κατεχάκη, για τους σταθμούς Ακαδημία, Ευαγγελισμός, Εξάρχεια, Κολωνάκι και για τα φρέατα, Ανοιχτού Ορύγματος Βεΐκου, Βιβλιοθήκη, Διακλάδωση Ευαγγελισμού και ΓΝΑ.

Έτσι αλλάζει η Αθήνα με τη «γραμμή 4» - Πόσα χρήματα θα δοθούν

Η γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας και γι’ αυτό προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως π.χ. τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. Επίσης, η Γραμμή 4 θα διευκολύνει την πρόσβαση των πολιτών σε πολλά σημαντικά κτήρια και εγκαταστάσεις, όπως δικαστήρια, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Αττικό Μετρό, με τη Γραμμή 4 θα μετακινούνται συνολικά περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 60.000.

Παράλληλα θα αποσυμφορηθούν σταθμοί επιβαρυμένοι όπως πχ ο σταθμός του Συντάγματος, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται η δικτύωση των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στο Πανεπιστήμιο και τον Ευαγγελισμό.

Όπως εξήγησε ο κ. Καραμανλής το έργο θα έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα καθώς εκτιμάται ότι η μέση εξοικονομούμενη ημερήσια ενέργεια θα είναι 1.216 μεγαβατώρες και η μέση ημερήσια μείωση του διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σε 318 τόνους.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απαντώντας στις αιτιάσεις του βουλευτή του ΜέΡΑ25, Κρίτωνα Αρσένη για τις συνέπειες στα πάρκα, τις πλατείες και τα άλση που θα καταληφθούν από τα εργοτάξια, σημείωσε ότι η κατασκευή του Μετρό γίνεται από κάτω προς τα πάνω και όχι από πάνω προς τα κάτω, επομένως οι πλατείες θα παραδοθούν στους κατοίκους ως είχαν και σε πολλές περιπτώσεις και με ανάπλαση. Προσέθεσε ότι κοινή πρακτική σε όλη την Ευρώπη είναι η ενίσχυση των μέσων σταθερής τροχιάς για τη μείωση της ρύπανσης, καθώς το 21% με 30% της ρύπανσης στις πόλεις οφείλεται στα ΙΧ.

Όσον αφορά στο σταθμό στην πλατεία των Εξαρχείων και τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει, ο κ. Καραμανλής επεσήμανε ότι ακολουθείται η δημοπράτηση του 2018.

Η συνολική προβλεπόμενη δαπάνη του έργου φτάνει περίπου στο 1,6 δισ ευρώ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Εξετάζεται μάλιστα η εφαρμογή ενός νέου χρηματοδοτικού μοντέλου ΒΙΜ (Building Information Modeling), που ενισχύεται από την Κομισιόν και αποτελεί μέρος του Ταμείου Ανάκαμψης. Το νέο μοντέλο εξυπηρετεί την καλύτερη διαχείριση των έργων και την εξοικονόμηση σημαντικών πόρων στο τελικό κόστος τους.

Όπως τόνισε ο κ. Καραμανλής, η Γραμμή 4 του Μετρό θα συνεισφέρει καθοριστικά τόσο αναπτυξιακά, όσο και προσφέροντας νέες θέσεις εργασίας, και όταν ολοκληρωθεί, θα αλλάξει την καθημερινότητα στην Αθήνα και τις πιο επιβαρυμένες περιοχές της.

Η πλήρης μορφή των «γραμμών 3 και 4»

Οι σταθμοί της επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά (Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο και Πειραιάς) θα είναι έτοιμοι το 2022, επανέλαβε ο κ. Καραμανλής παραδεχόμενος ωστοσο ότι υπήρξαν καθυστερήσεις, τις οποίες απέδωσε «σε όσα πέρασε η χώρα τα τελευταία 10 χρόνια, αλλά και σε τεχνικούς λόγους καθώς είναι δίπλα στη θάλασσα».

Όσον αφορά στην υπογειοποίηση της υπάρχουσας γραμμής στο τμήμα Φάληρο – Πειραιάς, ανέφερε ότι επικαιροποιούνται οι μελέτες και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσπαθεί να «τρέξει» τις διαδικασίες όσο πιο γρήγορα. Σημείωσε ότι πρόκειται για 1,4 χλμ και έναν σταθμό, κόστους 130 εκ ευρώ, καθώς και για ένα έργο, που πραγματικά θα δώσει πίσω την πόλη του Πειραιά στους πολίτες και θα βοηθήσει πολύ την ανάπλαση, μαζί και με το Τραμ, που θα ξεκινήσει άμεσα.

Αναφορικά με την επέκταση του Μετρό προς τη Δυτική Αττική, στο τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι το έργο θα δημοπρατηθεί το 2022 και σημείωσε ότι το έργο που είναι σχετικά πιο ώριμο είναι η επέκταση της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη, το λεγόμενο «U», η οποία θα ξεκινήσει μόλις εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση.

Για ποιο λόγο δε γίνεται το Μετρό της Θεσσαλονίκης - Πότε είναι η επόμενη ημερομηνία παράδοσης του έργου

Μετά τον Απρίλιο του 2023 όπως ήταν η τελευταία πρόβλεψη του χρονοδιαγράμματος της Αττικό Μετρό θα παραδοθεί το έργο στους Θεσσαλονικείς μετά και την εξάμηνη καθυστέρηση έκδοσης απόφασης από την Ολομέλεια του ΣτΕ, επί των προσφυγών που είχαν κατατεθεί για την κατασκευή με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, στο σταθμό Βενιζέλου. Το ΣτΕ άνάψε το πράσινο φως για να προχωρήσει η απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων του σταθμού Βενιζέλου στο Μετρό Θεσσαλονίκης, ανοίγοντας, ουσιαστικά, μετά και την καθαρογραφή της απόφασης το δρόμο για την κατασκευή του σταθμού.

Εκτός από το χρονοδιάγραμμα, φυσικά, έχει εκτροχιαστεί και ο λογαριασμός κατασκευής του έργου με τον προϋπολογισμό να φτάνει μέχρι στιγμής το 1.5 δισ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) ξεφεύγοντας κατά 300 εκατ. ευρώ λόγω εκδίκασης αποζημιώσεων στην κοινοπραξία από τα δικαστήρια αλλά και των παρατεταμένων αρχαιολογικών ανασκαφών που έχουν γίνει. Νέες αποζημιώσεις (θετικές ζημίες) ύψους 100 εκατ. διεκδικεί η κοινοπραξία από τη νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό οι οποίες αφορούν παλιές και νέες καθυστερήσεις.

Μέσα στο καλοκαίρι οι συρμοί θα μπουν κανονικά στη σήραγγα αλλά αυτό θα μπορεί να γίνει μέχρι τον σταθμό στο Συντριβάνι. Δεν μπορούν να προχωρήσουν παρακάτω γιατί στο σταθμό Βενιζέλου δεν έχει γίνει η επιδομή. Μέχρι στιγμής έχουν έρθει 13 συρμοί και μέσα στο Μάιο θα 'ρθει και ο 14ος φτάνοντας συνολικά τους 18. Η Αττικό Μετρό Α.Ε. θα προκηρύξει διαγωνισμό για άλλους 15 συρμούς εκ των οποίων οι 7 θα χρησιμοποιηθούν για να επιτευχθεί η χρονοαπόσταση των 90 δευτερολέπτων μεταξύ των δρομολογίων στη βασική γραμμή και οι υπόλοιποι για να εξυπηρετηθεί η γραμμή της Καλαμαριάς.

Σύντομα θα υπογραφεί και η συμφωνία-πλαίσιο για τις πρόδρομες εργασίες για την δυτική επέκταση του μετρό. Σε εξέλιξη βρίσκονται τοπογραφικές εργασίες για την επέκταση του μετρό προς αεροδρόμιο, έργο το οποίο θα ενταχθεί στη νέα γενιά έργων που θα εκτελεστούν στη Θεσσαλονίκη. Σήμερα στα εργοτάξια του μετρό δουλεύουν συνεργεία για τα αρχιτεκτονικά τελειώματα και την ολοκλήρωση των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων από το αμαξοστάσιο μέχρι και τον σιδηροδρομικό σταθμό.

Όπως είπε ο Νίκος Ταχιάος κατά τη φάση των δοκιμών δεν απαιτείται να είναι είναι λειτουργικός ο σταθμός της Βενιζέλου. Μπορούν αυτές να πραγματοποιούνται και παράλληλα να κατασκευάζεται ο σταθμός. «Αυτό δεν σημαίνει ότι όταν θα παραδώσουμε το μετρό σε εμπορική λειτουργία, δεν θα είναι η Βενιζέλου στο δίκτυο. Θα είναι ένας κανονικά κατασκευασμένος σταθμός».

 

Ελλάδα

Ροή ειδήσεων

Share