Παρασκευή, 12 Αυγούστου 2022

«Αν εντοπίζεται κρούσμα κορωνοϊού σε σχολείο τότε...» - Ξεκάθαρος ο Χαράλαμπος Γώγος

Έδωσε τις απαντήσεις ο καθηγητής - Ποια η θέση του για το άνοιγμά τους;

31 Αυγούστου 2020 12:16
«Αν εντοπίζεται κρούσμα κορωνοϊού σε σχολείο τότε...» - Ξεκάθαρος ο Χαράλαμπος Γώγος
Από Ραφαήλ Αλαγάς

Ξεκάθαρος ήταν ο Χαράλαμπος Γώγος ως προς το πώς θα αντιμετωπίζεται ένα κρούσμα κορωνοϊού σε σχολείο, επισημαίνοντας πως στην περίπτωση αυτή δε θα κλείνει το συγκρότημα ολόκληρο, αλλά το τμήμα.

«Χωρίς μάσκα τη βάψαμε» ανέφερε χαρακτηριστικά ο καθηγητής, προσθέτοντας την εκτίμηση, ότι αν η τάση αποκλιμάκωσης των κρουσμάτων που καταγράφεται τις τελευταίες ημέρες συνεχισθεί και τις επόμενες τότε μπορούμε να πάμε σε άνοιγμα των σχολείων στις 7 Σεπτεμβρίου.

Ο κ. Γώγος τόνισε μιλώντας στον ΣΚΑΪ ότι έχουμε μεγάλη διασπορά του ιού το τελευταίο διάστημα λόγω χαλαρότητας, ενώ πρότεινε όσοι επιστρέφουν από διακοπές να μπαίνουν σε αυτοπεριορισμό και γενικά να τηρούνται τα μέτρα προστασίας για τον κορωνοϊό.

Υπενθυμίζεται ότι για το άνοιγμα στις 7 Σεπτεμβρίου είχαν ταχθεί υπέρ, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο καθηγητής Νίκος Σύψας και ο πρόεδρος των λοιμοξιολόγων Παναγιώτης Γαργαλιάνος, με τους ειδικούς να πιέζουν τελευταία.

«Δεν έχω πειστεί ότι...» - Η απάντηση του Γκίκα Μαγιορκίνη για την απόσταση στα σχολεία

Την απάντησή του για την απόσταση στα σχολεία λόγω κορωνοϊού έδωσε ο Γκίκας Μαγιορκίνης, που εξήγησε πως μάλλον δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία το μέγεθος της τάξης.

Ο επίκουρος καθηγητής Επιδημιολογίας του ΕΚΠΑ, τη στιγμή που φαίνεται πως το άνοιγμα προορίζεται για τις 14/9, αναλύει πόση απόσταση πρέπει να έχουν μεταξύ τους οι μαθητές σε μια τάξη σχολείου. Με ανάρτησή του στο Facebook, ο Γκίκας Μαγιορκίνης αναλύει και εξηγεί όσα πρέπει να ξέρουμε για τις αποστάσεις που πρέπει να υπάρχουν στους μαθητές μέσα σε μια τάξη, με αφορμή το άνοιγμα των σχολείων.

Στην ανάρτησή του γράφει χαρακτηριστικά:

«Μετά την χθεσινή ενημέρωση στο υπουργείο επανέρχομαι λίγο στο θέμα του μεγέθους των τάξεων επειδή φαίνεται να επικεντρώνεται εκεί η συζήτηση και να εξηγήσω γιατί δεν έχω πεισθεί ότι έχει τόση σημασία. Η απόσταση του ενάμιση μέτρου είναι σημαντική για την μετάδοση με σταγονίδια και θα πρέπει να την τηρούμε όσο μπορούμε γενικά. Όπου δεν μπορούμε θα πρέπει να βρίσκουμε τρόπο να μειώσουμε την πιθανότητα μετάδοσης με την χρήση μάσκας.

Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στα σχολεία με γενικευμένη χρήση μάσκας στις τάξεις. Οι τάξεις θα πρέπει να σημειωθεί δεν μπορούν να θεωρούνται όπως χώροι εστίασης. Στην εστίαση υπάρχει διαρκής εναλλαγή των ατόμων που συνευρίσκονται. Οι τάξεις έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση και έτσι μπορούμε να τις θεωρήσουμε ως κοινωνικές "φουσκάλες" ή "φούσκες" (bubbles) οπότε η λογική στην αντιμετώπισή τους είναι αρκετά διαφορετική. Καταρχήν η όποια μετάδοση στην τάξη είναι πλήρως ιχνηλατίσιμη και μπορεί να περιοριστεί με απλό περιορισμό, ενώ στην εστίαση δημιουργεί κατά κόρον "ορφανά" κρούσματα.

Ένα θέμα που συζητείται διαρκώς είναι: πόση είναι η επιβάρυνση των αποστάσεων >1.5 μέτρου στις τάξεις 25 μαθητών σε σχέση με τις τάξης 15 μαθητών;

Για να βοηθήσω λιγάκι στην εξήγηση έχω φτιάξει ένα διάγραμμα τάξης 15 μαθητών (δεξιά). Με πράσινα βελάκια δείχνω τις ανά 2 αποστάσεις του μαθητή στο πρώτο θρανίο με όλους τους μαθητές στην δίπλα σειρά (8 αποστάσεις), για λόγους ευκολίας δεν δείχνω τις υπόλοιπες με μαθητές τις ίδιας σειράς (6 αποστάσεις). Οι αποστάσεις του μαθητή αυτού είναι 14 και όλες υπερβαίνουν το 1.5 μέτρο. Το σύνολο των αποστάσεων σε αυτήν την διάταξη είναι 120.

Όπως φαίνεται και παρακάτω μία τάξη 25 μαθητών οι ανά 2 αποστάσεις είναι 325 με 13 να παραβαίνουν το όριο του 1.5 μέτρου δηλαδή μόλις το 4% όλων των πιθανών συνδυασμών. Αυτές οι "παραβάσεις" είναι μόνο σε οριζόντιο επίπεδο, και δεν επιτρέπουν την μετάδοση στον κάθετο άξονα τη τάξης.

Συνεπώς από αυτούς τους υπολογισμούς η μετατροπή της τάξης σε μέγεθος 15 ατόμων εξαλείφει το 4% των ανά 2 αποστάσεων την ώρα του μαθήματος. Συγχρόνως αυξάνει (σχεδόν διπλασιάζει) τον αριθμό των εκπαιδευτικών ωρών που θα πρέπει να καλυφθούν από εκπαιδευτικούς.

Το σενάριο λοιπόν δείχνει ότι για την πιθανότητα μετάδοσης αποκλειστικά και μόνο την ώρα της εκπαιδευτικής διαδικασίας προκειμένου να ρίξεις 4% τις κοντινές επαφές θα πρέπει να διπλασιάσεις τον χρόνο έκθεσης των εκπαιδευτικών.

Αντιλαμβάνομαι ότι η πρόθεση είναι πάντα το καλύτερο των μαθητών και των εκπαιδευτικών αλλά προσωπικά πιστεύω ότι η απάντηση δεν είναι τόσο απλή και δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα υπήρχε (και αν θα υπήρχε) σημαντικό κέρδος στην μείωση της μετάδοσης από 25 σε 15 όσον αφορά την μετάδοση σταγονιδίων».

Μετά την χθεσινή ενημέρωση στο Υπουργείο επανέρχομαι λίγο στο θέμα του μεγέθους των τάξεων επειδή φαίνεται να...

Posted by Gkikas Magiorkinis on Friday, August 28, 2020
 

Ειδήσεις

Ροή ειδήσεων

Share