Τρίτη, 19 Ιανουαρίου 2021

Ο απίστευτος λόγος που πρέπει να τρώτε τις πατάτες σας με τη φλούδα

Θαυματουργό!

22 Αυγούστου 2020 15:40
Ο απίστευτος λόγος που πρέπει να τρώτε τις πατάτες σας με τη φλούδα
Από Νάντια Ξυθάλη Τσουκνάκη

Είσαι από εκείνους τους περίεργους που δεν τρώνε πατάτες αν δεν αφαιρέσουν την φλούδα. Και να σε καταλαβαίνουμε στην βραστή πατάτα αλλά στην τηγανητή και την ψητή γιατί το κάνεις αυτό; Ωστόσο, ακόμη και στις βραστές πατάτες μπορείς να κάνεις λάθος, δες εδώ το λάθος που κάνουμε όλοι μας.

Είτε μιλάμε για πατάτες ή για γλυκοπατάτες, η φλούδα είναι πάντα η καλύτερη προς κατανάλωση.

Η φλούδα πατάτας έχει 3 γραμμάρια πρωτεΐνης, 5 γραμμάρια φυτικών ινών (το εσωτερικό της πατάτας μόλις 2 γραμμάρια) και βιταμίνη του συμπλέγματος Β ενώ η φλούδα περιέχει περισσότερη Β6 σε σχέση με το εσωτερικό.

Κι όχι μόνο, η εξωτερική στοιβάδα της πατάτας αλλά και στα περισσότερα φρούτα και λαχανικά, περιέχει αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες που χάνεις όταν την αφαιρείς. Τα στοιχεία αυτά μπορούν να προστατεύσουν τα κύτταρα από βλάβες που θα μπορούσαν να οδηγήσαν σε καρκίνο ενώ ταυτόχρονα βελτιώνουν το ανοσοποιητικό και μειώνουν την φλεγμονή.

Αν πάλι μιλάμε για την φλούδα μόνη της, δες το παρακάτω βίντεο για να φτιάξεις το πιο περίεργο αλλά τέλειο σνακ.

Μούλιασε τις πατάτες πριν τις ρίξει στο τηγάνι και σώθηκε από...

Μυστικά για τις τέλειες τηγανητές πατάτες κατά καιρούς έχουμε ακούσει πάμπολλα κι έχουμε δοκιμάσει ακόμη τόσα. Πόσα όμως από αυτά ισχύουν; Εκτός όμως από μυστικά και... κόλπα υπάρχουν και πολλά λάθη που κάνουμε με τις πατάτες και όχι μόνο τις τηγανητές, δείτε εδώ το ολέθριο λάθος που όλοι κάνουμε όταν βράζουμε πατάτες. Τι συμβαίνει όμως με το μούλιασμα τους;

Το μούλιασμα της πατάτας σε νερό, πριν μπει στο τηγάνι, μπορεί να μειώσει σημαντικά τα επίπεδα του ακρυλαμιδίου. Πειράματα σε ποντίκια έχουν δείξει ότι οι τροφές με ακρυλαμίδιο προκάλεσαν σε πολλά από αυτά μορφές καρκίνου όπως του γαστρεντερικού σωλήνα και του μαστού. Το μόνο επίσημο όριο διεθνώς για το ακρυλαμίδιο που έχει τεθεί αφορά το νερό (0,1 μικρογραμμάρια ανά λίτρο).

Το τηγάνισμα ή το ψήσιμο σε θερμοκρασίες υψηλότερες των 120 βαθμών Κελσίου τροφών πλούσιων σε άμυλο προκαλεί τη μετατροπή του αμινοξέος ασπαραγίνη σε ακρυλαμίδιο το οποίο είναι δυνητικά καρκινογόνο στον άνθρωπο.

Όταν στο τηγάνισμα οι θερμοκρασίες είναι πολύ υψηλές (180-190 βαθμούς Κελσίου), τα επίπεδα ακρυλαμιδίου αυξάνονται εκθετικά. Η ουσία αυξάνεται επίσης όσο περισσότερο χρόνο διαρκεί το τηγάνισμα ή το ψήσιμο.

Το ακρυλαμίδιο ανιχνεύεται σε πολύ υψηλές συγκεντρώσεις σε κάποια προϊόντα (όπως τηγανητές πατάτες, τσιπς, ψωμί και φρυγανιές) που μπορεί να φτάνουν ακόμα και τα ως 3.900 mg/kg.

Μια μελέτη του 2008 από ειδικούς της βρετανικής εταιρείας έρευνας τροφίμων Leatherhead Food Ιnternational έδειξε πως αν οι πατάτες βυθιστούν στο νερό για δύο ώρες πριν το τηγάνισμα μειώνεται ο σχηματισμός ακρυλαμιδίου κατά 48%. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of the Science of Food and Αgriculture. Να σημειωθεί ότι το ακρυλαμίδιο δεν υπάρχει στις ωμές πατάτες.

πατάτες νερό

Η μελέτη αυτή έδειξε:

Αν κάποιος απλώς πλύνει τις πατάτες πριν από το τηγάνισμα μειώνει τον σχηματισμό ακρυλαμιδίου κατά 23%.
Εάν τις βυθίσει σε νερό για 30 λεπτά επιτυγχάνει μείωση κατά 38%. Αν τις μουλιάσει στο νερό για δύο ώρες η μείωση σχηματισμού του χημικού φθάνει στο 48%.

Τα παραπάνω ισχύουν μόνο όταν οι πατάτες στη συνέχεια δεν ξεροτηγανιστούν.

Όπως ανέφερε η επικεφαλής της έρευνας δρ Ρέιτσελ Μπαρτς «έχουν διεξαχθεί πολλές μελέτες από τη βιομηχανία τροφίμων με στόχο τη μείωση του ακρυλαμιδίου στα αμυλούχα προϊόντα. Ωστόσο δεν έχει δοθεί ιδιαίτερη σημασία στα φαγητά που μαγειρεύονται στο σπίτι και έτσι θελήσαμε να αναζητήσουμε τρόπους μείωσης των επιπέδων του ακρυλαμιδίου στα σπιτικά φαγητά».

To μούλιασμα της πατάτας μειώνει το ακρυλαμίδιο διότι τα σάκχαρα και η ασπαραγίνη διαφεύγουν στο νερό.

Να σημειωθεί ότι μια προηγούμενη μελέτη είχε βρει ότι τουλάχιστον 15 λεπτά μούλισμα μπορεί να μειώσει το ακρυλαμίδιο έως και 63% (Jackson και Al-Taher, 2005).

Ορισμένοι προτείνουν οι πατάτες αρχικά να βράζονται και κατόπιν να υφίστανται σύντομο τηγάνισμα, καθόσον στα αμυλούχα βραστά τρόφιμα δεν έχει αναφερθεί ύπαρξη ακρυλαμιδίου.

Τόσο στο ψήσιμο όσο και στο τηγάνισμα οι αμυλούχες τροφές πρέπει να μαγειρεύονται μέχρι να πάρουν ένα χρυσοκίτρινο χρώμα και όχι χρυσοκαφέ χρώμα.

Οι προτηγανισμένες πατάτες περιέχουν υψηλά επίπεδα ακρυλαμιδίου. Οι προτηγανισμένες πατάτες κόβονται σε μικρά κομμάτια, τηγανίζονται εν μέρει και καταψύχονται, με μία διαδικασία που τους επιτρέπει να είναι τραγανές στο εξωτερικό αλλά ωμές στο εσωτερικό τους.

Η έρευνα γύρω από τα ποια φυτικά έλαια είναι καλύτερα προκειμένου να σχηματίζεται λιγότερη ακρυλαμίδη έχει καταλήξει σε αντιφατικά αποτελέσματα. Μια μελέτη βρήκε ότι το βότανο Rosemary (Rosemarinus officinalis) όταν προστίθεται στο ελαιόλαδο που χρησιμοποιείται στο τηγάνισμα οδήγησε σε 25% μείωση του σχηματισμού ακρυλαμιδίου (Becalski et al., 2003).

 

Ομορφιά & Υγεία

Ροή ειδήσεων

Share