ΑΡΧΙΚΗ LIFE ΥΓΕΙΑ

Μεγάλη προσοχή: Αυτό πρέπει να κάνετε μετά τα 45 για να μην πάθετε καρκίνο του παχέος εντέρου

Μεγάλη προσοχή: Αυτό πρέπει να κάνετε μετά τα 45 για να μην πάθετε καρκίνο του παχέος εντέρου
Athensmagazine Ορίστε μας ως προτεινόμενη πηγή ειδήσεων στο Google

Ο καρκίνος είναι μια ασθένεια, στην οποία μπορούμε να βάλουμε κι εμείς το χέρι μας, ώστε να μην κινδυνεύσουμε και ορισμένες καθημερινές συνήθειες είναι σημαντικές, ώστε να τον αποφύγουμε.

Μία από αυτές είναι και η έκθεση στον ήλιο. Συγκεκριμένα, η ανεπαρκής έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία UVB του ήλιου σχετίζεται πιθανότατα με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου, ιδίως στους άνω των 45 ετών, σύμφωνα με μια νέα διεθνή επιστημονική μελέτη, με μια σπουδαία ανακάλυψη να γίνεται για πασίγνωστο φάρμακο που μπορεί να τον αντιμετωπίσει.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Τίμοθι Μακέϊ του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Σαν Ντιέγκο, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό για θέματα δημόσιας υγείας «BMC Public Health», ανέλυσαν στοιχεία για 186 χώρες, συσχετίζοντας τα επίπεδα της UVB σε κάθε χώρα με τον αριθμό των περιστατικών ορθοκολικού καρκίνου (παχέος εντέρου).

Τρέξτε… στον ήλιο για να αποφύγετε καρκίνο του παχέος εντέρου

Διαπιστώθηκε ότι η μικρότερη έκθεση σε UVB σχετίζεται σημαντικά με περισσότερες διαγνωσμένες περιπτώσεις αυτού του καρκίνου σε όλες τις ηλικίες. Ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος για τα άτομα άνω των 45 ετών, άσχετα με άλλους παράγοντες κινδύνου.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η μικρότερη έκθεση σε UVB μειώνει τα επίπεδα της βιταμίνης D, η έλλειψη της οποίας στον οργανισμό έχει ήδη συσχετισθεί με αυξημένο κίνδυνο για καρκίνο του παχέος εντέρου. Μελλοντικές μελέτες θα εξετάσουν κατά πόσο η λήψη πρόσθετης βιταμίνης D για να διορθωθεί η ανεπάρκεια της, μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά στην πρόληψη του εν λόγω συχνού καρκίνου.

Χώρες με μικρή έκθεση στην UVB είναι κυρίως οι βόρειες (Νορβηγία, Δανία, Καναδάς κ.α.), ενώ χώρες με μεγάλη έκθεση είναι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Σουδάν, η Νιγηρία, η Ινδία κ.α.

Η σημασία της διατροφής για τον καρκίνο του παχέος εντέρου και οι τροφές που πρέπει να αποφύγετε

Υπάρχουν δεδομένα που δείχνουν ότι η διατροφή επηρεάζει την πορεία ορισμένων ασθενών με καρκίνο παχέος εντέρου. Εντούτοις, δεν είναι γνωστό αν η αλλαγή της διατροφής μετά τη διάγνωση του καρκίνου του παχέος εντέρου βελτιώνει την επιβίωση των καρκινοπαθών. Οι περισσότεροι ασθενείς με καρκίνο παχέος εντέρου δεν συμμορφώνονται με τις συμβουλές του γιατρού για συγκεκριμένη δίαιτα. Μελέτη έδειξε ότι το 84% των ασθενών με καρκίνο παχέος εντέρου δεν ακολούθησαν τις οδηγίες των γιατρών για να βάλουν φρούτα και λαχανικά στη διατροφή τους. Τα δεδομένα για το ρόλο της δίαιτας στους ασθενείς με καρκίνο παχέος εντέρου προέρχονται από 2 προοπτικές μελέτες σε ασθενείς με καρκίνο παχέος εντέρου 3ου σταδίου (διήθηση λεμφαδένων αλλά όχι μεταστάσεις).

Στην πρώτη μελέτη, εντάχθηκαν 1009 ασθενείς με καρκίνο παχέος εντέρου που έλαβαν χημειοθεραπεία, ανάλογα με τη διατροφή που ελάμβαναν. Στην πρώτη ομάδα εντάχθηκαν οι ασθενείς που ακολούθησαν τις οδηγίες των γιατρών για διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, ψάρια, κοτόπουλο, αλεύρι ολικής αλέσεως). Στην δεύτερη ομάδα εντάχθηκαν οι ασθενείς που κατανάλωναν κόκκινο κρέας, αλλαντικά, λουκάνικα, γλυκά, ζάχαρη, επιδόρπια, λευκό ψωμί). Η ανάλυση έδειξε ότι οι ασθενείς της δεύτερης ομάδας είχαν τριπλάσιο κίνδυνο υποτροπής του καρκίνου παχέος εντέρου και διπλάσιο κίνδυνο θανάτου.

Στη δεύτερη μελέτη, οι ερευνητές εστίασαν στον γλυκαιμικό δείκτη και τη λήψη υδατανθράκων από τους ασθενείς με καρκίνο παχέος εντέρου. Η μελέτη έδειξε ότι όσοι ασθενείς έτρωγαν τροφές με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη είχαν αυξημένο κίνδυνο (κατά 80%) υποτροπής της νόσου. Ο κίνδυνος αυτός υπερδιπλασιαζόταν όταν οι ασθενείς, εκτός από κακή διατροφή, είχαν και αυξημένο δείκτη μάζας σώματος (υπέρβαροι ή παχύσαρκοι). Σε ότι αφορά τη λήψη υδατανθράκων, φάνηκε ότι σχετίζονται με χαμηλότερη επιβίωση ελεύθερης νόσου και χαμηλότερη συνολική επιβίωση. Δεν έχουν γίνει μελέτες που να αναφέρουν ότι η αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες βελτιώνει την πρόγνωση του καρκίνου του παχέος εντέρου. Ούτε έχουν γίνει μελέτες σχετικά με την επίδραση της αλλαγής της διατροφής σε ασθενείς με πρώιμα στάδια καρκίνου του παχέος εντέρου. Σε ότι αφορά τον αυξημένο δείκτη μάζας σώματος, αν και φαίνεται ότι η παχυσαρκία σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου και θανάτου από καρκίνο, δεν έχουν γίνει μελέτες που να δείχνουν ότι η δίαιτα αδυνατίσματος βοηθάει στην βελτίωση (αύξηση) της επιβίωσης των καρκινοπαθών.

Η κατανάλωση αλκοόλ σχετίζεται και με αύξηση του κινδύνου ανάπτυξης καρκίνου του παχέος εντέρου και μάλιστα με δοσοεξαρτώμενο τρόπο. Συγκεκριμένα:- 1 ποτό την ημέρα αυξάνει τον κίνδυνο κατά 7%- 2-4 ποτά την ημέρα αυξάνουν τον κίνδυνο κατά 21%- >4 ποτά την ημέρα αυξάνουν τον κίνδυνο κατά >50%Μία στις 10 περιπτώσεις καρκίνου παχέος εντέρου οφείλεται στην κατανάλωση αλκοόλ.

Συνεπώς, ναι στο αλκοόλ αλλά με μέτρο. Όχι πάνω από 1 ποτό την ημέρα.

Το ακρυλαμίδιο, παράλληλα, είναι μια χημική ουσία που ευθύνεται για διάφορα είδη καρκίνου σε πειραματόζωα. Σχηματίζεται στην ροδοκόκκινη επιφάνεια των τηγανητών φαγητών (πχ τηγανητές πατάτες, πατατάκια) όταν ψήνονται σε πάνω από 120 βαθμούς Κελσίου. Η πατάτα περιέχει ένα αμινοξύ που λέγεται ασπαραγίνη. Η ασπαραγίνη είναι πρόδρομος ένωση του ακρυλαμιδίου. Δηλαδή όταν τηγανίσουμε τις πατάτες σε πάνω από 120 βαθμούς Κελσίου η ασπαραγίνη μετατρέπεται σε ακρυλαμίδιο μέσω μιας χημικής αντίδρασης που λέγεται αντίδραση Maillard. Η αντίδραση Maillard χαρίζει στα πατατάκια το όμορφο χρυσαφένιο χρώμα τους και την εξαιρετική γεύση τους. Όμως μαζί με όλα αυτά, τα επιμολύνει με το καρκινογόνο ακρυλαμίδιο.Αν και δεν υπάρχουν αποδείξεις για το ρόλο του ακρυλαμιδίου στην καρκινογένεση στον άνθρωπο, εντούτοις ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) έχει κατατάξει το ακρυλαμίδιο στα πιθανά καρκινογόνα χημικά.

Στις 26 Οκτωβρίου 2015, επίσης, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) εξέδωσε ανακοίνωση Νο.1 στην οποία κατατάσσει το επεξεργασμένο κρέας (λουκάνικα, αλλαντικά, μπέικον, ζαμπόν κλπ) στην κατηγορία των καρκινογόνων τάξεως 1 (ισχυρή συσχέτιση), και το κόκκινο κρέας (χοιρινό, βοδινό, αρνί) ως καρκινογόνο τάξεως 2Α (πιθανή συσχέτιση), καθώς θεωρεί ότι υφίστανται επαρκή δεδομένα για τη συσχέτισή τους με τον καρκίνο του παχέος εντέρου. Κατόπιν αντιδράσεων της βιομηχανίας τροφίμων, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αναγκάστηκε να προβεί σε ανακοίνωση Νο.2 στις 29 Οκτωβρίου 2015, όπου διευκρινίζεται ότι δεν απαγορεύεται η κατανάλωση επεξεργασμένων και κόκκινων κρεάτων, αλλά συνιστάται η μείωση της κατανάλωσής τους.Δείτε πόσες περιπτώσεις θανάτων από καρκίνο προκαλούνται ετησίως σε παγκόσμιο επίπεδο από διάφορα αίτια:- Κάπνισμα: 1.000.000 θάνατοι- Αλκοόλ: 600.000 θάνατοι- Ατμοσφαιρική ρύπανση: 200.000 θάνατοι- Κόκκινο κρέας: 50.000 θάνατοι- Επεξεργασμένο κρέας: 34.000 θάνατοι.

0 ΣΧΟΛΙΑ

Προσθήκη Σχόλιου