Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024

Κρίσιμες ώρες για την Aegean

Ώρες αγωνίας

6 Μαΐου 2020 12:16
Κρίσιμες ώρες για την Aegean
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Εάν αρχές της χρονιάς ρωτούσαν το διευθύνοντα σύμβουλο της Qantas ‘Αλαν Τζόις, εάν εξετάζει να μειώσει την τιμή του εισιτηρίου από το Σίδνεϋ στην Μελβούρνη σε έως 11 ευρώ, η απάντηση μάλλον θα ήταν, δίχως δεύτερη σκέψη, κατηγορηματικά αρνητική.

Ωστόσο, λόγω των έκτακτων συνθηκών ο CEO του εθνικού αερομεταφορέα της Αυστραλίας έκανε γνωστό ότι μειώνει το κόστος του εισιτηρίου στο δρομολόγιο, με την μεγαλύτερη, προ Covid-19, παγκοσμίως ζήτηση. Εάν ληφθεί υπόψη ότι κατά μέσο όρο ο ναύλος για τη συγκεκριμένη πτήση, μέσω της θυγατρικής της Qantas Jetstar, διαμορφωνόταν, πριν την έλευση του κορονοϊού, σε περίπου 140 ευρώ, γίνεται αντιληπτό ότι τα δεδομένα έχουν ανατραπεί.

Η νέα πραγματικότητα

Η ανατροπή χρόνιων παραδοχών λόγω κορωνοϊού υποχρέωσε τον Γουόρεν Μπάφετ να πουλήσει τις μετοχές που είχε σε αμερικάνικες αεροπορικές εταιρείες.

Η δραματική αλλαγή συνθηκών λόγω της πανδημίας οδήγησε και τον πρόεδρο της Aegean Ευτύχη Βασιλάκη στην αναθεώρηση των αρχικών εκτιμήσεων ότι τα ταμειακά διαθέσιμα της αεροπορικής επαρκούν για να αντιμετωπιστεί η πανδημική κρίση.

"Δεν ντρέπομαι να πω ότι τόσο εγώ όσο και ο διευθύνων σύμβουλος αυτά που λέγαμε μεταξύ μας και στα πληρώματά μας ήταν λάθος. Όχι από άποψης αντιμετώπισης θεμάτων υγείας. Αλλά όσον αφορά τις εκτιμήσεις της ταχύτητας επανάκαμψης. Μιλάμε τουλάχιστον για έξι μήνες. […] Ήταν μία διαδικασία πολύ δύσκολη στην αρχή σε λειτουργικό επίπεδο και στο επίπεδο συνεννόησης και παρότρυνσης του κόσμου να συνεχίσει να εξυπηρετεί και να πετάει, το οποίο δεν μας επέτρεψε στην αρχή να ασχοληθούμε με πολλά οικονομικά θέματα. Είχαμε, άλλωστε και την εντύπωση -λανθασμένη προφανώς- ότι τα δικά μας ταμειακά αποθέματα ήταν τόσα πολλά που δεν θα μπορούσαμε να έχουμε οικονομικό πρόβλημα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Αλλά υπάρχει πρώτη φορά για τα πάντα” σημείωσε ο κ. Βασιλάκης κατά την πρόσφατη διαδικτυακή συζήτηση της Endeavor.

Να σημειωθεί εν παρόδω ότι τα βλέμματα της αγοράς είναι στραμμένα στα όσα αναμένεται να αναφέρει ο επικεφαλής της αεροπορικής κατά την προγραμματισμένη ενημέρωση αναλυτών, μέσω τηλεδιάσκεψης, την Δευτέρα 18 Μαΐου.

Η θέση σε χειμέρια νάρκη των αεροσκαφών κοστίζει, κάθε μήνα, στην Aegean από 32 έως 34 εκατ. ευρώ, με το ύψος των διαθεσίμων -αρχές Μαρτίου- να διαμορφώνεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ. Πλέον, ανά ημέρα, η αεροπορική έχει μόλις το 0,05% των εσόδων της, συγκριτικά με τα επίπεδα προ κορωνοϊού, ενώ ο κ. Βασιλάκης εκτιμά ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον έξι μήνες, ωσότου η Aegean προσεγγίσει την κανονικότητα.

Και με δεδομένο ότι, όπως αναφέρουν στελέχη των αερομεταφορών, την επόμενη μέρα τίποτα δεν θα είναι ίδιο στα ταξίδια με αεροσκάφος, η εξίσωση γίνεται δισεπίλυτη, με σημαντικές παραμέτρους της να αγνοούνται.

Όπως για παράδειγμα, εάν τα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα εφαρμοστούν, μειώσουν το περιθώριο κέρδους για τις αεροπορικές, ενώ υπολογίζεται ότι απαιτείται κατά μέσο όρο πληρότητα τουλάχιστον 80% για να "βγάζει τα λεφτά της" μία πτήση.

Σε ανάλυσή της, η HSBC έχει αναφέρει ότι η Aegean διαθέτει ισχυρό ταμείο, το οποίο, κατά το δυσμενέστερο σενάριο-τα αεροπλάνα της να μείνουν καθηλωμένα μέχρι και τον Ιούλιο- θα συρρικνωθεί, τέλη της χρονιάς, στα 104 εκατ. ευρώ.

Το "καλύτερο" από τα τρία σενάρια των αναλυτών, δηλαδή η αεροπορική να μην πετά έως τον Μάιο, δείχνει να αποδυναμώνεται, ενώ εκτιμάται ότι ακόμη κι αν υπογραφούν διμερείς τουριστικές συμφωνίες και τα αεροπλάνα της Aegean ξεκινήσουν να απογειώνονται σταδιακά, η ταχύτητα επανάκαμψης θα είναι ιδιαίτερα αργή.

Η κρατική ενίσχυση και οι παρενέργειες

Εκτός από την ελληνική περίπτωση, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), υπολογίζεται ότι, παγκοσμίως, οι αεροπορικές θα χρειαστεί να ξοδέψουν περισσότερα από 55 δισεκατομμύρια ευρώ από τα χρήματα που έχουν στο ταμείο τους, μέχρι και τον Ιούνιο.

Και περίπου 25 εκατ. θέσεις εργασίας, σε όλο τον κόσμο, που συνδέονται με τις αερομεταφορές, εκτιμάται ότι θα χαθούν. Ως εκ τούτου, η κρατική στήριξη, με την μορφή άτοκων - μακροπρόθεσμων δανείων ή επιδότησης εισιτηρίων, είναι μονόδρομος παγκοσμίως.

Με δεδομένο ότι η Aegean είναι μία από τις πλέον πληττόμενες εταιρείας της χώρας, εκτιμάται ότι θα δεχτεί κρατική χείρα βοηθείας, της οποίας η μορφή δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί.

Πηγή: capital.gr

 

Travel

Ροή ειδήσεων

Share