Σάββατο, 20 Ιουλίου 2019

Έρχεται Πανσέληνος και μερική έκλειψη Σελήνης!

Ορατό και από την Ελλάδα!

10 Ιουλίου 2019 09:10
Έρχεται Πανσέληνος και μερική έκλειψη Σελήνης!

Το βράδυ της Τρίτης 16 Ιουλίου θα υπάρξει μερική έκλειψη Σελήνης, η οποία θα είναι ορατή και από την Ελλάδα. Η σεληνιακή έκλειψη θα συνδυασθεί με πανσέληνο το ίδιο βράδυ.

Είχε προηγηθεί μια έκλειψη Σελήνης τον Ιανουάριο 2019, ενώ δεν θα υπάρξει άλλη σεληνιακή έκλειψη έως το τέλος του έτους.

Μερική έκλειψη Σελήνης ορατή από την Ελλάδα θα υπάρξει ξανά το Μάιο του 2022, ενώ ορατή ολική έκλειψη Σελήνης τον Σεπτέμβριο του 2025.

Από τη χώρα μας, ο δίσκος του φεγγαριού θα φαίνεται εν μέρει καλυμμένος από τη σκιά της Γης, καθώς ο πλανήτης μας θα έχει παρεμβληθεί μεταξύ του δορυφόρου του και του Ήλιου. Η έκλειψη θα είναι ορατή από μεγάλο μέρος της Ευρώπης, την Αφρική, την Κεντρική Ασία και τον Ινδικό Ωκεανό.

Έρχεται Πανσέληνος και μερική έκλειψη Σελήνης!

Στην Αθήνα, η προκαταρκτική φάση (έκλειψη της παρασκιάς) θα αρχίσει στις 21:43 της Τρίτης και η έναρξη της μερικής έκλειψης (είσοδος της Σελήνης στη σκιά της Γης) θα ξεκινήσει στις 23:00 ώρα Ελλάδας. Το φαινόμενο θα φθάσει στο μέγιστο σημείο του λίγο μετά τα μεσάνυχτα (00:30 της Τετάρτης), όταν περίπου τα δύο τρίτα της Σελήνης θα «κρυφτούν» από τη σκιά της Γης, ενώ το τέλος της έκλειψης θα είναι περίπου στις 02:00. Στο μεταξύ, η πανσέληνος θα έχει λάβει χώρα στις 00:38 της Τετάρτης.

Κατά την έναρξη της μερικής έκλειψης, η Σελήνη θα βρίσκεται σε ύψος 19 περίπου μοιρών στο νοτιοανατολικό ουρανό και η πορεία της θα είναι ανοδική, ενώ όταν η έκλειψη ολοκληρωθεί, η Σελήνη θα βρίσκεται σε ύψος 29 μοιρών στο νότιο ουρανό. Συνεπώς η έκλειψη θα εξελιχθεί σε αρκετό ύψος, ώστε να μπορεί να γίνει παρατήρηση της ακόμα και από τις αστικές περιοχές.

Τεράστια ανακάλυψη: Η Γη έχει το πιο υψηλής ενέργειας φως που έχει παρατηρηθεί ποτέ!

Τεράστια ανακάλυψη έγινε από Αστροφυσικούς της Κίνας και της Ιαπωνίας! Ανακάλυψαν ότι η γη έχει το πιο υψηλής ενέργειας φως που έχει παρατηρηθεί ποτέ! Σε ποιο σημείο της γης όμως εντόπισαν αυτό το φως; Να σας θυμίσουμε και μια ακόμα ανακάλυψη για την «ραδιο-γέφυρα» μήκους 10 εκατ. ετών φωτός!

Οι 90 ερευνητές και αστροφυσικοί του πειράματος ASgamma στο Θιβέτ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό φυσικής «Physical Review Letters», σύμφωνα με το «Science», ανακοίνωσαν ότι μεταξύ 2014-2017 ανίχνευσαν 24 ακτίνες γάμμα με ενέργειες από 100 ως 450 TeV. Ο προηγούμενος κάτοχος του ρεκόρ ήταν ακτίνες γάμμα με ενέργεια 75 TeV που είχαν ανιχνευθεί από το πείραμα High Energy Gamma Ray Astronomy στα ισπανικά Κανάρια νησιά. Συγκριτικά, τα φωτόνια από τον Ήλιο μας που φθάνουν στον πλανήτη μας, έχουν ενέργεια μόλις λίγων ηλεκτρονιοβόλτ.

Πρόκειται για ακτίνες γάμμα με ενέργειες έως 450 τρισεκατομμύριο ηλεκτρονιοβόλτ (TeV), με προέλευση το θεαματικό Νεφέλωμα του Καρκίνου, το απομεινάρι μιας αστρικής έκρηξης, η οποία είχε παρατηρηθεί από Κινέζους αστρονόμους πριν σχεδόν 1.000 χρόνια. Σήμερα στην καρδιά αυτού του όμορφου νεφελώματος, σε απόσταση περίπου 6.523 ετών φωτός από τη Γη, βρίσκεται ένας ισχυρός και πολύ πυκνός αστέρας νετρονίων (πάλσαρ), ο οποίος εκτιμάται ότι εκπέμπει το πολύ υψηλής ενέργειας φως.

Γη ανακάλυψη

Το πείραμα ASgamma διαθέτει σχεδόν 600 ανιχνευτές ακτίνων γάμμα, οι οποίοι μετατρέπουν την πρόσκρουση ενός σωματιδίου σε ηλεκτρονικό σήμα. Οι ανιχνευτές, μέσα σε υπόγειες δεξαμενές νερού, είναι εξαπλωμένοι σε μια τεράστια έκταση 66.000 τετραγωνικών μέτρων σε μια κοιλάδα του Θιβέτ, σε υψόμετρο 4.300 μέτρων. Όταν οι ακτίνες γάμμα προσκρούουν στη γήινη ατμόσφαιρα, δημιουργούν μια «βροχή» υποατομικών σωματιδίων, τα οποία πέφτουν πάνω στους ανιχνευτές και αυτοί, με τη σειρά τους, καταγράφουν την ενέργεια και την πηγή προέλευσης τους.

Μια βασική δυσκολία είναι να γίνει διάκριση ανάμεσα στις ακτίνες γάμμα και στην κοσμική ακτινοβολία, δηλαδή τα φορτισμένα σωματίδια που επίσης φθάνουν σε υψηλές ενέργειες και προκαλούν αντίστοιχες «βροχές» σωματιδίων στη Γη. Ευτυχώς στη δεύτερη περίπτωση δημιουργούνται λιγότερα μιόνια («ξαδέρφια» των ηλεκτρονίων) από όσα προκαλούν οι ακτίνες γάμμα. Η ανίχνευση των μιονίων επιτρέπει το διαχωρισμό μεταξύ ακτίνων γάμμα και άλλων κοσμικών ακτίνων. Οι ακτίνες γάμμα ταξιδεύουν σε ευθείες γραμμές και ο εντοπισμός της πηγής τους στο σύμπαν είναι πιο εύκολος από ό,τι των κοσμικών ακτίνων, που επηρεάζονται από τα μεσολαβούντα μαγνητικά πεδία και δεν ακολουθούν ευθύγραμμες πορείες.

Οι φυσικοί εκτιμούν ότι το μαγνητικό πεδίο ενός πάλσαρ επιταχύνει τα ηλεκτρόνια σε ενέργειες πολύ μεγαλύτερες από αυτές που πετυχαίνουν οι επιταχυντές στη Γη. Αυτά τα ηλεκτρόνια στη συνέχεια συγκρούονται με φωτόνια χαμηλής ενέργειας (της κοσμικής ακτινοβολίας υποβάθρου που διαπερνά το σύμπαν) και τα εκτοξεύουν με πολύ υψηλότερες ενέργειες πλέον στα πέρατα του γαλαξία, φθάνοντας και στη Γη. Σύμφωνα με τους ερευνητές, το Νεφέλωμα του Καρκίνου θεωρείται πλέον ο πιο ισχυρός φυσικός επιταχυντής που είναι γνωστός στο γαλαξία μας.

Εκτός από τους αστέρες νετρονίων, οι τεράστιες μαύρες τρύπες στο κέντρο των γαλαξιών θεωρούνται άλλη μια πηγή φωτονίων (ακτίνων γάμμα) πολύ υψηλής ενέργειας. Νέα ισχυρότερα παρατηρητήρια στο μέλλον, όπως το υπό ανάπτυξη Τηλεσκόπιο Τσερένκοφ, μπορεί να εντοπίσουν ακόμη ισχυρότερη ακτινοβολία από κάποια πηγή του σύμπαντος.

Δείτε επίσης στο Athensmagazine.gr:

HΠΑ: Ανακαλύφθηκε άγνωστο είδος τυραννόσαυρου!

NASA: Εξερευνώντας την ζωή στον μεγαλύτερο δορυφόρο του Κρόνου!

Διαβάστε περισσότερα θέματα Tech στο Athensmagazine.gr