Τρίτη, 16 Απριλίου 2024

Μελλοντική συνεργασία και αποστολή της Nasa στη Σελήνη με άρωμα Ελλάδας!

Τι πρόταση υπέβαλε το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών;

2 Ιουλίου 2019 17:58
Μελλοντική συνεργασία και αποστολή της Nasa στη Σελήνη με άρωμα Ελλάδας!

Μια μελλοντική συνεργασία και αποστολή της Nasa στη Σελήνη πρόκειται μάλλον να γίνει αφού το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών (ΕΑΑ), σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ), υπέβαλε μια ερευνητική πρόταση στο πλαίσιο της πρόσκλησης του Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού (ΕΛΔΟ). Πώς ονομάζεται η πρόταση και τι θα αφορά συγκεκριμένα; Τι ανακάλυψε όμως η Nasa και προκάλεσε ανησυχία στους επιστήμονες;

Πρόκειται για την κατάθεση προτάσεων που μπορεί να υλοποιηθούν σε μελλοντική αποστολή της Αμερικανικής Υπηρεσίας Διαστήματος (NASA) στη Σελήνη.

Οι επιστήμονες του Ινστιτούτου Αστρονομίας, Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών & Τηλεπισκόπησης (ΙΑΑΔΕΤ) και του ΕΜΠ προτείνουν την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος δύο πολύ ελαφρών υπερσύγχρονων μετρητικών διατάξεων που θα αποτελέσουν μέρος των επιστημονικών οργάνων της επόμενης ρομποτικής αποστολής της NASA στη Σελήνη. Στόχος είναι η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος πλοηγούμενης υπερφασματικής και χημικής διερεύνησης της ορυκτολογίας και της χημείας του εδάφους της Σελήνης και τη δημιουργία της πρώτης φασματικής βιβλιοθήκης των υλικών της επιφάνειας της Σελήνης, με ανοιχτή πρόσβαση σε όλη την επιστημονική κοινότητα.

Η πρόταση με τίτλο «NORMAN - First Lunar Spectral Library using NEMESIS (New Enhanced Mineral Spectral Information System) and iChem-A (integrated Chemistry Analyzer) integrated system», αφορά τη διεθνή δράση «NASA Exploration Campaign - Ηuman and Robotic Exploration activities on and around the Μoon».

Σκοπός του προτεινόμενου συστήματος είναι οι επιτόπιες μετρήσεις που θα συλλεχθούν, να συμβάλουν στην αναλυτική μελέτη των πραγματικών ορυκτολογικών και φυσικοχημικών φάσεων της Σελήνης, στη σύγκρισή τους με γήινα ανάλογα και μετεωρίτες σεληνιακής προέλευσης, στη διαφοροποίηση της σύστασης μετεωρικής σκόνης και μητρικού πετρώματος και στη διερεύνηση των φυσικοχημικών διαφορών Γης - Σελήνης, με σημαντικές προεκτάσεις στη μελέτη της γεωλογικής εξέλιξης της Σελήνης σε σύγκριση με αυτήν της Γης. Τέλος, το προτεινόμενο σύστημα θα μπορεί να παρέχει σημαντικές πληροφορίες για την αναζήτηση θέσεων ενδιαφέροντος ενδεχόμενης εκμετάλλευσης των ορυκτών πόρων της Σελήνης.

Την κύρια ομάδα της πρότασης αποτελούν οι: Δρ. Ολγα Συκιώτη (ΙΑΑΔΕΤ/ΕΑΑ και επιστημονικώς υπεύθυνη της πρότασης), καθηγητής Ηλίας Χατζηθεοδωρίδης (ΕΜΠ και επιστημονικώς συν-υπεύθυνος της πρότασης), καθηγητής Ι.Α. Δαγκλής (ΕΚΠΑ, ΙΑΑΔΕΤ/ΕΑΑ), δρ Τζον Αντωνιάδης (Panopses LLC/Vlepsis Inc., ΗΠΑ), Δρ. Α. Ροντογιάννης (ΙΑΑΔΕΤ/ΕΑΑ), Δρ. Κ. Κουτρούμπας (ΙΑΑΔΕΤ/ΕΑΑ) και Δρ. Π. Γιαμπουράς (ΙΑΑΔΕΤ/ΕΑΑ, Πανεπιστήμιο Τζονς Χόπκινς, ΗΠΑ).

NASA: Εξερευνώντας την ζωή στον μεγαλύτερο δορυφόρο του Κρόνου!

Να εξερευνήσουν το διάστημα είναι η επόμενη αποστολή της NASA και αυτήν την φορά θα αναζητήσουν ίχνη ζωής στον μεγαλύτερο δορυφόρο του Κρόνου! Ποια στοιχεία έχουν στη διάθεσή τους οι επιστήμονες από την αποστολή του Cassini;

Σύντομα θα γίνουμε λίγο σοφότεροι -ίσως και περισσότερο από... λίγο- σε ό,τι έχει σχέση με τη «γειτονιά μας», το Ηλιακό σύστημα, καθώς η NASA στέλνει drone στον Τιτάνα, το μεγαλύτερο φεγγάρι -δορυφόρο- του Κρόνου. Του πλανήτη που πήρε το όνομά του από τον πατέρα των Ελλήνων θεών και που φαίνεται να κρύβει πολλά μυστικά πίσω από τους δακτυλίους του ή και μποστά από το υπέροχο αυτό φαινόμενο.

Είναι δυνατόν πίσω από την ελληνική Μυθολογία να κρύβονται πληροφορίες για ουράνια σώματα που κατοικούνται από όντα στο Διάστημα; Τιτάνες, Έλληνες Θεοί, Κρόνος, Δίας... συνθέτουν ένα ψηφιδωτό που -ενδέχεται- να ανοίξει την πύλη στην ανθρωπότητα σε έναν άγνωστο, υπέροχο, αλλά εξίσου επικίνδυνο κόσμο. Τελικά, είμαστε μόνοι ή το σκοτεινό διάστημα κρύβει εκπλήξεις;

Όπως ανακοίνωσε με μεγάλη περηφάνια η NASA την Πέμπτη, η αποστολή Dragonfly θα προσεγγίσει την επιφάνεια του Τιτάνα και θα προβεί σε διάφορες έρευνες, αναζητώντας ζωή, έστω και σε επίπεδο μικροβίων.

Το διαστημόπλοιο που θα ερευνήσει τον Τιτάνα, θα εκτοξευθεί το 2026 και θα φτάσει στον δορυφόρο του Κρόνου το 2034.

Οι μέχρι τώρα μελέτες δείχνουν ότι το μεγαλύτερο φεγγάρι του Κρόνου έχει πυκνή ατμόσφαιρα και διαθέτει λίμνες με μεθάνιο, το συστατικό που ενδέχεται να έχει σχηματιστεί από ζωντανούς οργανισμούς που απεβίωσαν.

Τα πρώτα στοιχεία για τον Τιτάνα συνέλεξε το Cassini , το οποίο ολοκλήρωσε το 2017 μία 20ετή έρευνα στον Κρόνο. Απ' όσα έχουν συλλέξει και εκτιμήσει οι επιστήμονες της NASA, η περίπτωση του Τιτάνα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Για τον λόγο αυτόν κρίθηκε σκόπιμο να ξεκινήσει η οργάνωση μίας μεγάλης αποστολής, καθώς οι πιθανότητες να βρεθεί ζωή στον μεγάλο δορυφόρο ή να υπάρχουν στοιχεία που θα μπορούν να στηρίξουν ζωή, είναι πολύ υψηλότερες του μέσου όρου.