Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024

Οι μεγάλοι έρωτες που κατέληξαν σε τραγωδία: Από το πάθος του Oscar Wilde στην τρέλα του Amedeo Modigliani (PHOTOS)

9 Δεκεμβρίου 2014
Οι μεγάλοι έρωτες που κατέληξαν σε τραγωδία: Από το πάθος του Oscar Wilde στην τρέλα του Amedeo Modigliani (PHOTOS)

Παρά τη μανία μας για “happy end”, ειδικά στους μεγάλους έρωτες, η ιστορία και η τέχνη διαψεύδουν αυτή την… ανθρώπινη ανάγκη για «ιδανικό», «ευτυχισμένο» επίλογο σε μεγάλες ιστορίες αγάπης ή σε έρωτες που έγραψαν μεγάλη ιστορία.

Γιατί, ως γνωστόν, η ζωή έχει δικούς της κανόνες που πολύ απέχουν από το «παραμύθι» και τα μεγάλα αισθήματα, αυτά που σημαδεύουν αιώνες και έργα και προσωπικότητες, εξελίσσονται με λίγη βία παραπάνω, με ταπείνωση και ταλαιπωρία ή στην καλύτερη περίπτωση με τρόπου που πολύ απέχει από τις κινηματογραφικές καταλήξεις, όπου όλοι ζουν καλά και εμείς καλύτερα.

Από τους πιο τραγικούς έρωτες στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ο «ανάρμοστος», για την εποχή του, έρωτας του Όσκαρ Ουάιλντ για τον Λόρδο Άλφρεντ Ντάγκλας.

Η μοιραία σχέση του μεγαλοφυή Ουάιλντ με τον, κατά 16 χρόνια νεότερο του, «Μπόζι» δεν ήταν απλώς ένα σκάνδαλο ολκής του 1800.

Σύμφωνα με σύγχρονες ιστορικές έρευνες, ήταν μία καταστροφική σχέση εξάρτησης, που οδήγησε τον δημιουργό στην παρακμή και τον αμετάκλητο εξευτελισμό του.

Οι αναλυτές παρουσιάζουν τον δουβλινέζο συγγραφέα έρμαιο του έρωτα του από έναν άνθρωπο που τον εκμεταλλευόταν καλλιτεχνικά, οικονομικά και συναισθηματικά και τελικά τον οδήγησε στη φυλακή με την κατηγορία του σοδομισμού.

Και μπορεί εκεί, στις φυλακές του Ρήντινγκ, ο Ουάιλντ να έγραψε την ομώνυμη «Μπαλάντα» του, ο Ντάγκλας, όμως, εξακολούθησε να βγάζει χρήματα ακόμη και όταν ο συγγραφέας πέθανε, δημοσιεύοντας τις ερωτικές επιστολές των πρώτων χρόνων της σχέσης τους…

Καθόλου ιδανική, αλλά σίγουρα μυθιστορηματική, ήταν και η κατάληξη της πλατωνικής σχέσης του Λιούις Κάρολ με το κορίτσι που του ενέπνευσε την «Αλίκη στη χώρα των Θαυμάτων».

Σχέση ανάμεσα στον Τσαρλς Λούντβιχ Ντόγκσον (όπως ήταν το πραγματικό όνομα του ταλαντούχου παραμυθά) και την Αλίκη Λίντελ δεν υπήρξε ποτέ. Όταν… γνωρίστηκαν – αν μπορεί να θεωρηθεί γνωριμία – εκείνη ήταν 4 χρονών (!) και ο συγγραφέας 24 και ήδη υπήρχαν υπόνοιες για την εξαιρετικά ύποπτη αδυναμία του στα μικρά κοριτσάκια.

Η ομορφιά της ανυποψίαστης πιτσιρίκας ενέπνευσε στον συγγραφέα το διάσημο, πλέον, παραμύθι με το άσπρο κουνέλι που μιλάει και το κορίτσι που μαθαίνει τον κόσμο με μάλλον παράδοξους τρόπους. Ο πραγματικός τίτλος αυτού του παραμυθιού ήταν «Οι Περιπέτειες της Αλίκης Kάτω από τη Γη» και το μοναδικό χειρόγραφο αυτής της εκδοχής της διάσημης ιστορίας του, ο Κάρολ το χάρισε μόνο σ’ εκείνη.

Όμως, τα συχνά «πηγαινέλα» του συγγραφέα στο σπίτι του κοριτσιού, όπως είναι απολύτως λογικό, δεν ενθουσιάζουν τη μητέρα της πραγματικής Αλίκης, που ένα πρωινό του 1863 τον διώχνει σχεδόν με τις κλωτσιές από το σπίτι της.

Ο Κάρολ δεν ξεχνάει ποτέ την Αλίκη. Το 1885 – όταν πλέον εκείνος ήταν 53 χρονών και εκείνη 33- επικοινωνεί μαζί της για να της ζητήσει να του επιτρέψει να δει εκείνο το πρώτο χειρόγραφο, προκειμένου να εκδώσει ένα αντίγραφο του.

Για άγνωστους λόγους, η επαφή αυτή δεν γίνεται ποτέ. Όμως, αυτό το μοναδικό χειρόγραφο, θα σώσει την πραγματική Αλίκη από την πείνα, όταν αναγκάζεται να το πουλήσει, ηλικιωμένη πια, το 1928 και έχοντας χάσει σχεδόν τα πάντα στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο…

Όσο για τον φημισμένο Αμεντέο Μοντιλιάνι και την – ελάχιστα γνωστή – αιώνια αγαπημένη του, Ζαν Εμπυτέρν; Μπορεί στο νεκροταφείο του Pere Lachaise να αναπαύονται κάτω από την ίδια ταφόπλακα, όμως, η σχέση του μεγαλοφυούς ζωγράφου με την κατά 13 χρόνια νεότερη του γυναίκα, κάθε άλλο παρά ονειρική ήταν.

Μέθυσος, ερωτευμένος με την παρακμή και τη βία εκείνος, μελαγχολική, αμίλητη, πανέμορφη, ταλαντούχα, αλλά υποταγμένη στο δικό του ταλέντο, εκείνη, όταν συναντήθηκαν το 1917, πρακτικά υπέγραφαν τη θανατική τους καταδίκη.

Το πορτρέτο που έφτιαξε ο Μοντιλιάνι στη Ζαν, ήταν η αρχή ενός θυελλώδους δεσμού που περιείχε ξυλοδαρμούς, ταπεινώσεις, απιστίες, επαγγελματικές αποτυχίες, ακόμη και απόπειρες αυτοκτονίας και ανθρωποκτονίας…

Το πρώτο παιδί του έρωτα τους κατέληξε σε άσυλο, το δεύτερο το πήρε μαζί της η Ζαν στον τάφο, πηδώντας από το παράθυρο, λίγες μέρες μετά τον θάνατο του Μοντιλιάνι από φυματίωση…

Αυτά τα λίγα, για όσους επιμένουν ότι η Τέχνη πλάθει μόνο ιδανικούς έρωτες, με ευτυχισμένο τέλος.

ΠΗΓΗ: Πάθη – Έρωτες και Μίση που άλλαξαν την ιστορία, Ρόζα Μοντέρο, Εκδόσεις Άγκυρα.

 

Retromania

Ροή ειδήσεων

Share