Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024

Αυτό το ήξερες; Γιατί το σπίτι του ζεύγους Κοκοβίκου στην Πλάκα δεν πουλήθηκε ποτέ;

Δείτε σπάνιες φωτογραφίες!

20 Σεπτεμβρίου 2019 12:05
Αυτό το ήξερες; Γιατί το σπίτι του ζεύγους Κοκοβίκου στην Πλάκα δεν πουλήθηκε ποτέ;

Στα τελευταία λεπτά της ταινίας του Γιώργου Τζαβέλα, η Μάρω Κοντού (Ελένη) συναντάει το Γιώργο Κωνσταντίνου (Αντώνη) στο υπό κατεδάφιση σπίτι που κάποτε ζούσαν οι δυο τους…

Αμφότεροι έχουν πάει να δουν το σπίτι στο οποίο έζησαν 10 χρόνια κοινής ζωής. «Θλιβερό πράγμα το γκρέμισμα», αναφωνεί ο Γιώργος Κωνσταντίνου. «Ναι, πολύ θλιβερό», συμφωνεί μαζί του η Κοντού. Η άγνωστη ιστορία του αληθινού "Σρεκ"! Η ασθένεια που τον παραμόρφωσε!

Το ζευγάρι έχει χωρίσει λίγο καιρό πριν λόγω… ασυμφωνίας χαρακτήρων και η απόσταση μεταξύ τους είναι περισσότερο από εμφανής. Ωστόσο η κοινή τους διαδρομή φαίνεται πως δεν έχει ολοκληρωθεί. Και οι δύο αρνούνται να παραδεχτούν ευθαρσώς πως η απουσία του άλλου είναι κάτι περισσότερο από αισθητή. Στο τέλος της σκηνής ομολογούν τα αισθήματα που τρέφουν ο ένας για τον άλλον, παραμερίζοντας τον άκρατο εγωισμό τους. Όσο για το σπίτι (τους) στην πραγματικότητα δεν κατεδαφίστηκε ποτέ, σε αντίθεση με το σενάριο της ταινίας…

Αντιθέτως διατηρείται έως και σήμερα. Και νομικά -όπως θα διαβάσετε στη συνέχεια- αλλά και ουσιαστικά. Η θέση του; Εκεί που βρισκόταν ανέκαθεν: επί της οδού Τριπόδων 32 στην Πλάκα.

Το πωλητήριο

Το Σεπτέμβριο του 2014 η είδηση ότι η… οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα πωλείται, απασχόλησε κατοίκους, αθηνολάτρες και άλλους φορείς. Τότε ανακοινώθηκε η απόφαση εκποίησης του κτιρίου στο πλαίσιο αξιοποίησης της Δημόσιας Περιουσίας, μέσω του Ταμείου Αξιοποιήσης Δημόσιας Περιουσίας (ΤΑΙΠΕΔ). Όλοι οι προαναφερόμενοι εναντιώθηκαν με σθένος στο ενδεχόμενο πώλησής του οικήματος σε ιδιώτες.

Το σπίτι του 1800, το οποίο στέγαζε την τουρκική στρατιωτική διοίκηση, πέρα από ιστορική γνώρισε και κινηματογραφική καταξίωση. Εκεί έζησαν τον έρωτά τους η Ελένη και ο Αντώνης. Η… Ελενίτσα και ο Αντωνάκης. Τα δύο πρόσωπα που ενσάρκωσαν οι πρωταγωνιστές Μάρω Κοντού και Γιώργος Κωνσταντίνου στην ταινία «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα» του Γιώργου Τζαβέλλα.

Ο νόμος

Η Τριπόδων 32 όμως δεν έμεινε απροστάτευτη. Το συγκεκριμένο οίκημα και ο χώρος που το περιβάλλει παρουσιάζουν ιδιαίτερο ιστορικό ενδιαφέρον, δεδομένου η έκταση στο σύνολό της έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο -το 1995- από το τμήμα νεότερων μνημείων της διεύθυνσης πολιτιστικής ανάπτυξης του υπουργείου Πολιτισμού.

Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη απόφαση και με βάση τα όσα ορίζει η ελληνική νομοθεσία, το κτίριο απαγορεύεται να δεχτεί οποιαδήποτε επέμβαση (επισκευές, συντήρηση ή άλλη προσθήκη), χωρίς ο ιδιοκτήτης να ζητήσει άδεια από την εφορεία νεότερων μνημείων.

Σε ό,τι αφορά τα χαρακτηριστικά του ακινήτου:

Τέθηκε στη διαδικασία του διαγωνισμού προς αξιοποίηση το 2014
Η τιμή εκκίνησης του ακινήτου είχε οριστεί στα 900.000 ευρώ.
Ιδιοκτήτης του ακινήτου είναι το υπουργείο Πολιτισμού.
Τη διαχείριση της πώλησης ανέλαβε το ΤΑΙΠΕΔ
Τετραγωνικά μέτρα οικοπέδου: 411,37
Τετραγωνικά μέτρα κτισμάτων: 266,00
Αποτελεί εξαιρετικό δείγμα αθηναϊκού σπιτιού του 19ου αιώνα με τον περιβάλλοντα χώρο του.
tripodwn4
Κάτοψη του κτιρίου
tripodwn3
Κάτοψη του κτιρίου
Η διαδρομή και τα αρχαία

Το σπίτι της οδού Τριπόδωνα απαλλοτριώθηκε το 1979 για αρχαιολογικούς σκοπούς.

Το 1997 παραχωρήθηκε η χρήση του στην Ένωση Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ), όπως προκύπτει από την απάντηση της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του υπουργείου Πολιτισμού.

Αναπαλαιώθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού στις αρχές της δεκαετίας του 2000.

Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του αρχαιολόγου Γ. Καββαδία, ο οποίος σε δημοσίευση με τίτλο: «Ειδήσεις από την οδό Τριπόδων», ανέφερε ότι κατά τη διάρκεια της ανασκαφής του 2000, αποκαλύφθηκε τμήμα της αρχαίας οδού Τριπόδων. Η οδός Τριπόδων κατά την αρχαιότητα είχε μήκος 800 μέτρων και ξεκινούσε -σύμφωνα με τον Παυσανία- από το Πρυτανείο, στην Αγορά, για να καταλήξει στο θέατρο του Διονύσου, χωρητικότητας 17.000 θεατών.

Στη συνέχεια της απάντησης της Εφορείας Αρχαιοτήτων, αναφέρεται πάντως ότι στη διάρκεια της ανασκαφής που πραγματοποιήθηκε στο ισόγειο και το εσωτερικό του κτιρίου και ολοκληρώθηκε το 2003, βρέθηκαν:

– Στο εσωτερικό του κτιρίου, τμήμα μνημειώδους αναλημματικού τοίχου ύστερων κλασικών ή ελληνιστικών χρόνων, τμήμα του λεγόμενου «Πεισιστράτιου» αγωγού, τμήματα αποχετευτικών αγωγών κλασικών και υστερορωμαϊκών χρόνων, τμήματα οδοστρωμάτων κλασικών, αρχαίων και γεωμετρικών χρόνων. Επίσης βρέθηκε τμήμα κτιρίου παλαιοχριστιανικών χρόνων και φρέαρ βυζαντινών χρόνων.

Η "χαμένη" γαλλική ταινία της Τζένης Καρέζη που δεν ήξεραν πολλοί!

Η αγαπημένη σε όλους Τζένη Καρέζη είχε μια ξεχωριστή θέση στον ελληνικό κινηματογράφο. Αυτό που την έκανε να ξεχωρίζει ήταν το ταλέντο της και η απίστευτη ομορφιά της! Υπάρχει όμως μια ταινία που δεν έχει προβληθεί ποτέ στην ελληνική τηλεόραση κάτι που δεν το γνωρίζουν πολλοί! Ποια είναι η "χαμένη" γαλλική ταινία της Τζένης Καρέζη που δεν είδαμε ποτέ; Κι όμως δεν ήταν μόνο η Καρέζη που είχε ρόλο σε γαλλική ταινία αλλά και ο Λάμπρος Κωνσταντάρας!

Η Καρέζη, απόφοιτος του Εθνικού Θεάτρου είχε ήδη ξεχωρίσει ως θεατρική ηθοποιός έχοντας πρωταγωνιστήσει στο «Σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα» μαζί με την Κατίνα Παξινού, όταν βρέθηκε στην πρώτη της ταινία το «Λατέρνα Φτώχια και Φιλότιμο» το 1955 σε ηλικία 23 ετών.

Για ένα νεότερο κοινό που μεγάλωσε με τις ταινίες της σε μια διαρκή επανάληψη, μπορεί να αποτελεί έκπληξη το γεγονός πως η Καρέζη σταμάτησε τις ταινίες σε σχετικά νεαρή ηλικία - η τελευταία της ταινία ήταν η μάλλον μέτρια «Λυσιστράτη» του 1972. Η Καρέζη ήταν τότε μόλις 40 ετών.

Εδώ παρουσιάζουμε τρεις σημαντικές ταινίες στην πορεία της Τζένης Καρέζη: την πρώτη, την τελευταία αλλά και τη μοναδική διεθνή της παραγωγή, με τ'ιτλο «Une balle au Coeur» μια παντελώς άγνωστη ταινία που γυρίστηκε το 1965.

Η Καρέζη είχε ήδη παίξει στο θέατρο για τέσσερα χρόνια πριν ξεκινήσει την κινηματογραφική της καριέρα στα 23 της με το «Λατέρνα Φτώχια και Φιλότιμο» του Αλέκου Σακελάριου στο πλευρό του Βασίλη Αυλωνίτη και του Μίμη Φωτόπουλου. Η ταινία ήταν τόσο επιτυχημένη που απέκτησε και σίκουελ(!!)δυο χρόνια αργότερα: Tο «Λατέρνα, Φτώχια και Γαρίφαλο» Λεπτομέρεια: Λέγεται πως ο Φίνος αρχικά δεν την ήθελε καθόλου για πρωταγωνίστρια γιατί θεωρούσε ότι είχε στραβισμό!

Une balle au Coeur- Mια σφαίρα στην καρδιά (1965)

Η μόνη ξένη παραγωγή στην οποία έπαιξε η Καρέζη μοιάζει να έχει χαθεί στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Online υπάρχουν μόνο αφίσες, τα τραγούδια του Θεοδωράκη, κι ένα μικρό απόσπασμα στο οποίο η Καρέζη, δεν εμφανίζεται καν- η πρωταγωνίστρια ήταν η Françoise Hardy. Η ταινία, που δεν έχει παιχτεί ποτέ στην ελληνική τηλεόραση γυρίστηκε το Μάιο του 1965 στη Σκύρο από τον Γάλλο τότε ανερχόμενο σκηνοθέτη του νέου κύματος Ζαν-Ντανιέλ Πωλλέ. Παρά το καλό όνομα του σκηνοθέτη και τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, το Une balle au Coeur ήταν μια εμπορική αλλά και καλλιτεχνική αποτυχία και στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Στα αγγλικά η ταινία ονομάζεται Devil at my Heels και κυκλοφόρησε το 1966. Εδώ η μόνη σκηνή της ταινίας που καταφέραμε να βρούμε online.

Μια παραλλαγή της γνωστής Αριστοφανικής κωμωδίας έμελλε να είναι η τελευταία δουλειά της Καρέζη στον κινηματογράφο. Με συμπρωταγωνιστή φυσικά τον Κώστα Καζάκο που εκτός από σύζυγος της, ήταν πλέον και καλλιτεχνικός της παρτενέρ-δεν είναι τυχαίο πως από το 1968 και μετά, απ’ όταν παντρεύτηκαν δηλαδή, έπαιξαν μαζί σε όλες τις μετέπειτα ταινίες τους, η ταινία του Γιώργου Ζερβουλάκου δεν είναι από τις καλύτερες της Καρέζη. Η μουσική είναι του Σταύρου Ξαρχάκου.

 

Retromania

Ροή ειδήσεων

Share