Πέμπτη, 18 Απριλίου 2024

Θεατρικές Πρεμιέρες (29/11): Ποιες παραστάσεις ανεβάζουν αυλαία σήμερα;

Οι θεατρικές πρεμιέρες σήμερα Δευτέρα 29/11

29 Νοεμβρίου 2021 10:20
Θεατρικές Πρεμιέρες (29/11): Ποιες παραστάσεις ανεβάζουν αυλαία σήμερα;
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Άλλη μία θεατρική εβδομάδα ξεκινά στη πόλη, γεμάτη πρεμιέρες και νέες επιλογές για το θεατρόφιλο κοινό της Αθήνας.

Ποιές παραστάσεις ανεβάζουν αυλαία Δευτέρα (29/11);

1. "Τρωίλος και Χρυσηίδα" του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ στο Θέατρο Αργώ

θέατρο-1

Το έργο του Σαίξπηρ «Τρωίλος και Χρυσηίδα» ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου Αργώ σκηνοθετημένο από τον Αλέξανδρο Κοέν.

Η Εταιρεία Θεάτρου Υπερίων στην ένατη παραγωγή της εξακολουθεί να μελετά τα λιγότερο γνωστά έργα πολύ γνωστών συγγραφέων, και αναμετράται για τέταρτη φορά με έργο του Σαίξπηρ. Αυτή τη φορά δοκιμάζεται πάνω στον «Τρωίλο και Χρυσηίδα» που ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου Αργώ σκηνοθετημένο από τον Αλέξανδρο Κοέν.

Ο σκηνοθέτης συνεργάζεται για έκτη φορά με το Θέατρο Αργώ και την Αιμιλία Υψηλάντη, και δημιουργώντας ένα κατά συντριπτική πλειοψηφία γυναικείο θίασο ετερόκλιτων θεατρικών σχολών και γενεών μελετά ζητήματα όπως η θηλυκοποίηση της κοινωνίας, η κρίση των αξιών και η κατάρρευση των ιδανικών. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως η παράσταση προκαλεί καινούργια μετάφραση του σαιξπηρικού κειμένου.

Μέσα από το μηχανισμό του πολέμου ο Σαίξπηρ μελετά μια εποχή βαθιάς ηθικής κρίσης, όπου κάθε αξία και ιδανικό έχουν καταρρεύσει. Μέσα σε αυτό το σαθρό περιβάλλον θ’ αναπτυχθεί ένας έρωτας που σε τίποτε δε θυμίζει τους αγνούς και ρομαντικούς έρωτες άλλων έργων του Σαίξπηρ. Όλα εδώ είναι ιδωμένα από μια οπτική κυνική, αιρετική και βλάσφημη – καμία ωραιοποίηση, καμία εξιδανίκευση. Ένα έργο που σήμερα (περισσότερο απ’ ό,τι στην εποχή του Σαίξπηρ) είναι σύγχρονο μια και τολμά ν’ αντικρίζει τα διαχρονικά ζητήματα στις πραγματικές τους διαστάσεις.

Βρισκόμαστε στον έβδομο χρόνο του Τρωικού πολέμου και οι μάχες έχουν ατονήσει. Από την πλευρά των Ελλήνων υπάρχει ανησυχία επειδή ο Αχιλλέας αρνείται να μπει στη μάχη, και από την πλευρά των Τρώων υπάρχει αναποφασιστικότητα για το εάν θα πρέπει να επιστραφεί η Ελένη και να δοθεί τέλος στον πόλεμο. Παρά τις αντιρρήσεις του Έκτορα, οι Τρώες αποφασίζουν να συνεχίσουν τον πόλεμο. Σ’ αυτό το ιδιότυπο πολεμικό κλίμα ο Τρωίλος (νεαρός γιος του βασιλιά της Τροίας Πρίαμου) ερωτεύεται τη Χρυσηίδα (κόρη του μάντη Κάλχα).

Ο έρωτας αυτός έχει ακριβό τίμημα, αφού οι Τρώες συμφωνούν με τους Αχαιούς να ανταλλάξουν τη Χρυσηίδα μ’ έναν αιχμάλωτο πολεμιστή. Ο θείος της ο Πάνδαρος μεσολαβεί, ώστε η Χρυσηίδα να ξεπεράσει τα όρια του ερωτικού πάθους και να καταλήξει στην αχαλίνωτη λαγνεία. Η Χρυσηίδα θα προδώσει πολύ σύντομα την αγάπη του Τρωίλου και θα προβληθεί ως ένα σύμβολο της απόλυτης σαρκικής απιστίας.

Ταυτότητα παράστασης

μετάφραση-σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Κοέν
σκηνικά: Γιάννης Αρβανίτης
κοστούμια: Χριστίνα Κωστέα
φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
δραματολόγος: Ξένια Γεωργοπούλου
βοηθός σκηνοθέτη: Αλέξανδρος Μικέλης
βοηθός σκηνογράφου: Μελίνα Αναλυτή
παίζουν: Αιμιλία Υψηλάντη, Νεκταρία Γιαννουδάκη, Ραφίκα Σαουίς, Αγγελική Καρυστινού, Ιωάννα Αγγελίδη, Χαρά Αδαμίδου, Κατερίνα Μοίρα, Μουράτ Αλή Κεχαγιά.
επικοινωνία-προβολή: Αγλαΐα Παγώνα
φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
διεύθυνση παραγωγής: Λευτέρης Κώτσης
γραφιστική επιμέλεια: Πέτρος Παράσχης

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού.

2. Παληές Ιστορίες Και Συγκινήσεις Που Μοιάζουν Σήμερα Ανοησίες στο Θέατρο Αλκμήνη

παλιές-ιστορίες

Μια θεατρική παράσταση-ντοκουμέντο που θίγει το θέμα της εθνικής ταυτότητας, με αφορμή την «διαδρομή» του ελληνισμού της Ανατολικής Ρωμυλίας στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας έρχεται στο Θέατρο Αλκμήνη.

Πάνω σε μία σχεδία που ταξιδεύει μές στη νύχτα, συναντώνται τρείς άνθρωποι που γεννήθηκαν στην Σωζόπολη, μια πόλη που παρέμεινε επί αιώνες σχεδόν αμιγώς Ελληνική. Φέρνοντας ο καθένας τις δικές του ψυχικές αποσκευές, ψάχνουν να βρούνε τα βασικά συστατικά της ζωής τους που χάθηκαν μέσα στην δίνη της ιστορίας.

Κι ενώ η σχεδία περιπλέει μια Μαύρη Θάλασσα στην οποία είναι πλέον πιο εύκολο να βρεις σκουπίδια, παρά ψάρια, οι άνθρωποι ξετυλίγουν διηγήσεις και αναμνήσεις, γεμάτες αντιφάσεις και μικρά χειροπιαστά όνειρα.

Βασισμένο πάνω σ’ ένα γράμμα – κειμήλιο, γραμμένο το 1929 και σε μαρτυρίες των εναπομεινάντων Ελλήνων κατοίκων της Σωζόπολης, το έργο προσπαθεί να αγγίξει το θέμα της Εθνικής συνείδησης στο σύγχρονο κόσμο . Τελικά τι ορίζει την εθνική συνείδηση κάποιου ; Είναι κάτι που ορίζεται από την γλώσσα και την παιδεία στην οποία μετέχει, είναι μια προσωπική απόφαση στην οποία οδηγός είναι το συναίσθημα, ή είναι κάτι που επιβάλλεται στους ανθρώπους από τα σύγχρονα έθνη- κράτη;

Μια παράσταση που μας ταξιδεύει στις μυρωδιές, στις δεισιδαιμονίες , τα τραγούδια και τα παραμύθια ενός κόσμου που προσπαθούσε να ζήσει και να ευημερήσει, όταν η Ιστορία γύρω του άλλαζε με απρόβλεπτους τρόπους. Αλλά μήπως αυτό δεν συμβαίνει πάντα; Κι έτσι το ερώτημα των ηρώων της παράστασης είναι πιο επίκαιρο από ποτέ : ακόμα κι αν μας κληροδοτηθεί κάτι κερματισμένο, κάτι που αχνοφαίνεται μες στην ομίχλη του χρόνου, εμείς πως προσπαθούμε να το κρατήσουμε ζωντανό για να το παραλάβουν οι επόμενοι; Τι διαλέγουμε να τους αφήσουμε;

Συντελεστές

Σκηνοθεσία : Σταύρος Στάγκος
Ερμηνεύουν : Γιώτα Φέστα, Χάρης Μαυρουδής, Δημήτρης Αποστολόπουλος
ΔραματουργίαΣύνθεση κειμένου : Αλέξης Αλάτσης, Σταύρος Στάγκος
Φωτισμοί : Βαγγέλης Μούντριχας
Σκηνογράφος : Λία Ασβεστά
Ενδυματολόγος : Κέλλυ Σταματοπούλου
Επιμέλεια κίνησης : Βιτόρια Κωτσάλου
ΜουσικήΗχητικός σχεδιασμός : Violet Louise
Βοηθός σκηνοθέτη : Θεοδώρα Τσάμη
Ιστορικός σύμβουλος : Blagorodna Filevska, Φοινίκη Παπαδοπούλου
Σχεδιασμός αφίσας : Βίκυ Πάφα
Παραγωγή : Epopsis

Διάρκεια παράστασης 70 λεπτά

3. "Έξι φορές" σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη στο θέατρο Αλκυονίς

θέατρο-3

Το μικρό αφιέρωμα στην Έλλη Λαμπέτη με την Όλια Λαζαρίδου και σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη, “Έξι φορές”, μετά την μεγάλη επιτυχία στο Μέγαρο Μουσικής, συνεχίζεται στο θέατρο Αλκυονίς, για δέκα παραστάσεις.

Έξι φορές: Η Όλια Λαζαρίδου ερμηνεύει έξι διαφορετικούς ρόλους σε μια παράσταση – αναφορά στην μαγεία και στην τέχνη του θεάτρου. Η σκηνοθεσία και οι φωτισμοί είναι του Γιώργου Νανούρη και η αρχική πηγή έμπνευσης είναι τα θρυλικά «Έξι μονόπρακτα» που είχε ανεβάσει η Έλλη Λαμπέτη το 1978 – στα οποία η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Όλια Λαζαρίδου έπαιζε έναν βουβό ρόλο.

Σε αυτή την διαφορετική σκηνική εκδοχή περιλαμβάνονται κείμενα των Αύγουστου Στρίντμπεργκ, Αντόν Τσέχοφ και Ζαν Κοκτώ που μετέφρασε ο Στέλιος Βαφέας, του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, σε μετάφραση Γιώργου Χειμωνά καθώς και μικρές ιστορίες του θεάτρου. Τη μουσική της έναρξης και του φινάλε έγραψε ο Κωνσταντίνος Βήτα.

Ταυτότητα παράστασης

«Έξι φορές»

Κείμενα | Αύγουστος Στρίντμπεργκ, Αντόν Τσέχοφ, Ζαν Κοκτώ, Ουίλλιαμ Σαίξπηρ

Σκηνοθεσία – Φωτισμοί | Γιώργος Νανούρης
Ηθοποιός | Όλια Λαζαρίδου
Μετάφραση | Στέλιος Βαφέας
Κοστούμια | Ιωάννα Τσάμη
Σκηνικά | Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
Μουσική | Κωνσταντίνος Βήτα
Φωτογραφίες | Χριστίνα Γεωργιάδου

Διάρκεια | 60 λεπτά

4. "2 Αδελφές, Μυρτώ και Γιούλικα" του Pascal Rambert στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

θέατρο-4

Ο βραβευμένος Γάλλος συγγραφέας και σκηνοθέτης Pascal Rambert σκηνοθετεί 2 Ελληνίδες ηθοποιούς στο έργο του 2 Αδελφές, Μυρτώ και Γιούλικα, που θα παρουσιαστεί στο Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης.

Ο Pascal Rambert, το αγαπημένο παιδί της Γαλλίας που γράφει σκηνοθετεί και σκηνογραφεί τα έργα του ανά τον κόσμο, αποδέχτηκε την πρόσκληση και πρόκληση της Αττικής Πολιτιστικής Εταιρείας να σκηνοθετήσει το έργο του Soeurs, στην Αθήνα με Ελληνίδες ηθοποιούς της επιλογής του, την Μυρτώ Αλικάκη και την Γιούλικα Σκαφιδά.

Στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στην κεντρική σκηνή βρήκε τον χώρο που αποτελεί το φυσικό περιβάλλον για την πολυπλοκότητα και την σκηνική ένταση του συγκεκριμένου έργου.

Μία παράσταση που ανανεώνεται κάθε βράδυ και απαιτεί σημαντική σωματική και πνευματική προσπάθεια.

Στη σκηνή οι 2 ηθοποιοί, 2 αδελφές, μοιάζουν με δύο ογκόλιθους ενέργειας που κινούνται σε μια οργανική σχέση στο διάστημα.

Το αποτέλεσμα είναι ένα σωματικά σκληρό, αδίστακτο παιχνίδι ηθοποιών/χαρακτήρων.

Ο Pascal Rambert βραβευμένος για το σύνολο του έργου του από την Comédie Française καθώς και με το Μεγάλο Βραβείο Δραματικής Λογοτεχνίας πιστεύει ότι την δύναμη στο Θεατρικό έργο την έχουν οι λέξεις, το κείμενο και ως εκ τούτου, οι ηθοποιοί.

Με μέντορα τον Peter Brook γράφει τα έργα του για ηθοποιούς που τον εμπνέουν.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία, φωτισμοί, εγκατάσταση: Pascal Rambert
Μετάφραση στα Ελληνικά: Έφη Γιαννοπούλου
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Μυρτώ Αλικάκη & Γιούλικα Σκαφιδά
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαργκώ Καραγιάννη
Φωτογραφίες: Μαρία Στέφωση

Aνάθεση/Εκπροσώπηση: Αττική Πολιτιστική Εταιρεία.

Μια συμπαραγωγή της Αττικής Πολιτιστικής Εταιρείας και της GRENTERTAINMENT WORLD LTD

5. «Homos, στην Ελλάδα όλοι», του Τζόρνταν Σίβεϊ στο Από Μηχανής Θέατρο

θέατρο-5

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα παρουσιάζεται στο «Από Μηχανής» Θέατρο τo έργο «Homos, στην Ελλάδα όλοι» του Τζόρνταν Σίβεϊ σε σκηνοθεσία Αντώνη Γαλέου.

Το Homos, στην Ελλάδα όλοι είναι μια ερωτική κωμωδία που σπάει κόκκαλα, μια ανατομία της μανιασμένης ανάγκης των ανθρώπων να βρίσκονται ο ένας πλάι στον άλλον, αλλά και ταυτόχρονα να υψώνουν τεράστια εμπόδια και φράκτες στις σχέσεις τους.

Το πολυβραβευμένο έργο του Jordan Seavey μιλάει για τις προσπάθειες δύο ανδρών, ενός Έλληνα και ενός μετανάστη δεύτερης γενιάς, να γνωριστούν και να αγαπηθούν σε μια περίοδο έξι ετών, από το 2006 μέχρι το 2011, μια ανάσα πριν από την κατάρρευση της οικονομίας. Στην πρώτη γνωριμία, που και οι δυο τους θεωρούσαν ότι θα είναι απολύτως περιστασιακή, τα πάντα πάνε στραβά και αυτούς τους δένει με τον πιο ισχυρό δεσμό: ζητούν να κατακτήσουν αυτό που τους είναι ακατανόητο και ανεξιχνίαστο. Μέσα από καταιγιστικές εναλλαγές σπαρταριστών και δραματικών γεγονότων, οι δυο ήρωες θέτουν κάτω από το μικροσκόπιο όλα τους τα πιστεύω και τις επιθυμίες τους, τις ερωτικές τους ανάγκες, τους κοινωνικούς αγώνες, τη βία που ξεσπάει, τη δέσμευση, τη μονογαμία, την πίστη, τον ίδιο τους τον εαυτό∙ αρπάζονται από την κανονικότητα, για να κατευνάσουν τα θηρία μέσα τους.

Η σχέση τους, αν κρατήσει στο χρόνο με ειλικρίνεια, καλή διάθεση και ελπίδα, θα μπορέσει άραγε να τους προστατεύσει από όλα τα χτυπήματα της σύγχρονης κοινωνικής και πολιτικής ζωής; Ο έρωτας τελικά χαρίζει τα μυστικά που κάνουν τον άνθρωπο άτρωτο;

Ένα αδυσώπητο, υπερτολμηρό και συνάμα τρυφερό, ξεκαρδιστικό έργο με σύγχρονο χιούμορ και τρόπο αφήγησης, ανατομία των στιγμών που ενώνουν δύο ανθρώπους – των ίδιων στιγμών που τους χωρίζουν.

Η παράσταση μιλώντας για ένα ομοφυλοφιλικό ειδύλλιο σε όλα του τα σκαμπανεβάσματα, ξεπερνάει τα φύλα και τις φυλές, και ανατέμνει τον έρωτα στο τώρα όπως κανένα άλλο.

Ο έρωτας είναι έρωτας, πρωτογενής δύναμη της δημιουργίας, αλλά πώς μπορεί να επιβιώσει σε μια εποχή που απαγορεύεται να πλησιάζει ο ένας άνθρωπος τον άλλο;

Πώς το θέατρο μπορεί να μιλήσει για την εγγύτητα σε μια στιγμή που το άγγιγμα είναι απαγορευμένο;

Το Homos, στην Ελλάδα όλοι πρωτοπαρουσιάστηκε στη Νέα Υόρκη το 2016, χαρακτηρίστηκε από τους New York Times ως ένα από δέκα καλύτερα έργα της χρονιάς και από τότε έχει ανέβει σε πενήντα διαφορετικές πολιτείες της Αμερικής και τώρα ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ευρώπη, στο Από Μηχανής Θέατρο. Σκηνοθετεί ο Αντώνης Γαλέος, με πολυπολιτισμικό θίασο ηθοποιών τον Σπύρο Δέτσικα, τη Δανάη Νεάνθη Ομορεγκιέ, τον Φαίδωνα Φαρίντ και τον Κωνσταντίνο Χειλά. Σκηνικά-Κοστούμια θα φιλοτεχνήσουν η δημιουργική ομάδα Alex Piechowiak και Σταύρος Καπετάνιος, τους φωτισμούς σχεδιάζει ο Γιώργος Αγιαννίτης. ενώ την ηχητική εγκατάσταση υπογράφει ο Γιώργος Κακακιός.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Αντώνης Γαλέος
ΜετάφρασηΔραματουργία: Αντώνης Γαλέος
Βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτης Λιαρόπουλος
Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Θανάσης Λυσανδρόπουλος
Σκηνικά-Κοστούμια: Alex Piechowiak και Σταύρος Καπετάνιος
Κατασκευή Σκηνικού: Γκέντι Κούση
Ηχητική εγκατάσταση: Γιώργος Κακακιός
Φωτογραφία: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Χορογράφος: Νίκος Σαμουρίδης
Trailer: Στέφανος Κοσμίδης
Γραφιστικά: beelieve.gr

Παίζουν:
Σπύρος Δέτσικας, Δανάη Νεάνθη Ομορεγκιέ, Φαίδων Φαρίντ, Κωνσταντίνος Χειλάς

 

Θέατρο

Ροή ειδήσεων

Share