Μία ημέρα μετά τη μοιραία αεροπορική τραγωδία στη Νότια Κορέα, τα αίτια της συντριβής της Jeju Air 2216 παραμένουν ασαφή. Παρά την αρχική υπόθεση ότι ένα χτύπημα πουλιού στον κινητήρα μπορεί να ήταν η αιτία, οι ειδικοί αμφιβάλλουν ότι αυτός ήταν ο μοναδικός παράγοντας πίσω από την καταστροφή που στοίχισε τη ζωή σε 179 άτομα.
Λίγο πριν το δυστύχημα, ο πύργος ελέγχου στο Muan είχε εκδώσει προειδοποίηση για πιθανό χτύπημα πουλιού, ενώ ο πιλότος ενημέρωσε τους ελεγκτές ότι το αεροπλάνο είχε όντως χτυπηθεί πριν ζητήσει βοήθεια. Η αρχική θεωρία πρότεινε ότι το χτύπημα προκάλεσε βλάβη στον κινητήρα, επηρεάζοντας το σύστημα προσγείωσης και οδηγώντας σε προσγείωση με την κοιλιά. Ωστόσο, η Δρ. Sonya Brown, ανώτερη λέκτορας αεροδιαστημικού σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας, εκφράζει επιφυλάξεις.
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
Τι αναφέρει οι ειδικοί;
«Ένα χτύπημα από πουλί είναι γενικά ένα επιβιώσιμο γεγονός. Δεν θα έπρεπε να οδηγήσει σε μια τέτοια κατάληξη», εξηγεί, επισημαίνοντας ότι τα χτυπήματα από πουλιά είναι τόσο συνηθισμένα που λαμβάνονται υπόψη στον σχεδιασμό των σύγχρονων αεροσκαφών.
Σε ένα Boeing 737, όπως και σε όλα τα εμπορικά αεροσκάφη, υπάρχουν επίπεδα πλεονασμού για κρίσιμα συστήματα, όπως το υδραυλικό σύστημα προσγείωσης. Ακόμα και αν το υδραυλικό σύστημα αποτύχει, το σύστημα προσγείωσης μπορεί να αναπτυχθεί μέσω βαρύτητας. Επιπλέον, τα συστήματα ελέγχου πτήσης διαθέτουν διπλές εφεδρείες, όπως τα φλάπς και τα slats, που αυξάνουν την αντίσταση και επιβραδύνουν το αεροσκάφος κατά την προσγείωση. «Είναι εξαιρετικά απίθανο ένα χτύπημα πουλιού να καταστρέψει δύο ανεξάρτητα υδραυλικά συστήματα», αναφέρει η ίδια. «Φαίνεται ότι υπάρχουν περισσότερα πίσω από αυτό το περιστατικό».
Ο καθηγητής Doug Drury από το Πανεπιστήμιο Central Queensland συμφωνεί ότι το χτύπημα πουλιού δεν μπορεί να εξηγήσει πλήρως τη συντριβή. «Ένα χτύπημα πουλιού στον κινητήρα δεν θα προκαλούσε πλήρη βλάβη όλων των συστημάτων. Ένα 737 μπορεί να πετάξει ακόμη και με έναν μόνο κινητήρα», λέει ο Drury, βετεράνος πιλότος με εμπειρία σε εμπορικές, στρατιωτικές και ιδιωτικές πτήσεις.
PHNjcmlwdCBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLmdsb21leC5jb20vaW50ZWdyYXRpb24vMS9nbG9tZXgtcGxheWVyLmpzIj48L3NjcmlwdD4NCjxnbG9tZXgtcGxheWVyDQogIGRhdGEtaW50ZWdyYXRpb24taWQ9IjQwNTk5ejEzanh3eThobmQiDQogIGRhdGEtcGxheWxpc3QtaWQ9InYtZDZvdGZldzd4ZGc5Ij4NCjwvZ2xvbWV4LXBsYXllcj4NCjxzY3JpcHQgdHlwZT0iYXBwbGljYXRpb24vbGQranNvbiI+DQp7IkBjb250ZXh0IjoiaHR0cDovL3NjaGVtYS5vcmciLCJAdHlwZSI6IlZpZGVvT2JqZWN0IiwibmFtZSI6Is6dz4zPhM65zrEgzprOv8+Bzq3OsTogzqTOvyDCq861zrPOus67zrfOvM6xz4TOuc66z4wgzrvOrM64zr/PgsK7IM+Azr/PhSDOus+Mz4PPhM65z4POtSAxNzkgz4jPhc+Hzq3PgiwgzrrOr869zrTPhc69zr/PgiAtIM64zqzOvc6xz4TOv8+CIM+EzrEgz4DOv8+FzrvOuc6sIM6zzrnOsSDPhM63zr0gzrHPg8+GzqzOu861zrnOsSDPhM+Jzr0gz4DPhM6uz4POtc+Jzr0gIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiLOnc+Mz4TOuc6xIM6azr/Pgc6tzrE6IM6kzr8gwqvOtc6zzrrOu863zrzOsc+EzrnOus+MIM67zqzOuM6/z4LCuyDPgM6/z4UgzrrPjM+Dz4TOuc+DzrUgMTc5IM+Iz4XPh86tz4IsIM66zq/Ovc60z4XOvc6/z4IgLSDOuM6szr3Osc+Ezr/PgiDPhM6xIM+Azr/Phc67zrnOrCDOs865zrEgz4TOt869IM6xz4PPhs6szrvOtc65zrEgz4TPic69IM+Az4TOrs+DzrXPic69ICIsInRodW1ibmFpbFVybCI6Imh0dHBzOi8vaXN0aHVtYnMuZ2xvbWV4LmNvbS9kQzFqYjNKaWJqZHlNemc1YUdRdk1qQXlOQzh4TWk4ek1DOHdOaTh5T0Y4eU5sODJOemN5TTJRNFlXSm1PRGcwTG1wd1p3PT0vcHJvZmlsZTpwbGF5ZXItOTYweDU0MCIsImR1cmF0aW9uIjoiUFQxM000OFMiLCJ1cGxvYWREYXRlIjoiMjAyNC0xMi0zMFQwNjozNDoxMy4wMDBaIiwiY29udGVudFVybCI6Imh0dHBzOi8vdmlkZW8td2Vic2VhcmNoLWluZGV4aW5nLm1lcy5nbG9tZXguY2xvdWQvYTlhZjJmL3YtZDZvdGZldzd4ZGc5Lm1wNCIsImVtYmVkVXJsIjoiaHR0cHM6Ly9wbGF5ZXIuZ2xvbWV4LmNvbS9pbnRlZ3JhdGlvbi8xL2lmcmFtZS1wbGF5ZXIuaHRtbD9pbnRlZ3JhdGlvbklkPTQwNTk5ejEzanh3eThobmQmcGxheWxpc3RJZD12LWQ2b3RmZXc3eGRnOSIsInByb3ZpZGVyIjp7IkB0eXBlIjoiT3JnYW5pemF0aW9uIiwibmFtZSI6Imdsb21leCBHbWJIIiwibG9nbyI6eyJAdHlwZSI6IkltYWdlT2JqZWN0IiwidXJsIjoiaHR0cHM6Ly9wbGF5ZXIuZ2xvbWV4LmNvbS9sb2dvX3ZAMngucG5nIiwid2lkdGgiOjEzNiwiaGVpZ2h0IjoxNDZ9fX0NCjwvc2NyaXB0Pg==
Οι ερευνητές αναλύουν τώρα τα δεδομένα από το μαύρο κουτί και τις ηχογραφήσεις του πιλοτηρίου, αλλά η πλήρης εικόνα μπορεί να χρειαστεί χρόνο για να αποκαλυφθεί. Ο Drury σημειώνει ότι η ταχύτητα με την οποία το αεροσκάφος προσέγγισε τον διάδρομο δεν συνάδει με μια τυπική προσγείωση με την κοιλιά.
«Σε μια τέτοια περίπτωση, θα έπρεπε να είχαν μειώσει την ταχύτητα στο απολύτως ελάχιστο», εξηγεί. «Αντίθετα, το αεροπλάνο κινείτο με υπερβολική ενέργεια». Επιπλέον, το αεροσκάφος προσγειώθηκε με την αντίθετη κατεύθυνση από ό,τι συνήθως χρησιμοποιείται στον διάδρομο, πιθανώς με ούριο άνεμο, κάτι που συνήθως αποφεύγεται, καθώς οι προσγειώσεις κόντρα στον άνεμο βοηθούν στην επιβράδυνση. «Γιατί κινούνταν τόσο γρήγορα;» αναρωτιέται ο Drury. «Υπάρχουν περισσότερα ερωτήματα παρά απαντήσεις αυτή τη στιγμή».