Συντριβή αεροπλάνου στη Νότια Κορέα: Τα τελευταία 9 δραματικά λεπτά! Τι συνέβη μετά το σήμα κινδύνου του πιλότου;
Η Νότια Κορέα ξεκινά έλεγχο σε όλα τα Boeing στη χώρα
Οι αρχές της Νότιας Κορέας αναζητούν απαντήσεις για το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα των τελευταίων ετών στη χώρα, καθώς πληθαίνουν τα ερωτήματα γύρω από τις συνθήκες υπό τις οποίες το Boeing 737-800 της Jeju Air πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση. Το αεροσκάφος δεν κατάφερε να ενεργοποιήσει το σύστημα προσγείωσης, ενώ δεν αναπτύχθηκαν τα πτερύγια ανάσχεσης, με αποτέλεσμα να προσκρούσει σε τοίχο, οδηγώντας στον θάνατο 179 από τους 181 επιβαίνοντες.
Το Υπουργείο Μεταφορών της Νότιας Κορέας επιμένει στην εκδοχή της σύγκρουσης με πουλιά κατά τη διάρκεια της πτήσης, που φέρεται να προκάλεσε το πρόβλημα. Σύμφωνα με ανακοίνωσή του, ο πιλότος του μοιραίου αεροσκάφους ενημέρωσε τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου στη Μουάν για σύγκρουση με πουλιά και κήρυξε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ("mayday").
Το χρονικό της τραγωδίας αποτυπώνεται ως εξής: Στις 8:54 (τοπική ώρα), ο πύργος ελέγχου έδωσε έγκριση στους πιλότους να προχωρήσουν σε προσγείωση. Τρία λεπτά αργότερα, οι πιλότοι προειδοποιήθηκαν για την πιθανότητα σύγκρουσης με πουλιά. Στις 8:58, ο πιλότος εξέπεμψε σήμα κινδύνου, χωρίς όμως να δώσει επιπλέον λεπτομέρειες για τη φύση του προβλήματος.
Στις 9:03, το Boeing προσγειώθηκε με την "κοιλιά," χωρίς τους τροχούς να έχουν αναπτυχθεί. Το αεροσκάφος σύρθηκε στον διάδρομο για λίγα δευτερόλεπτα και κατέληξε να μετατραπεί σε πύρινη μπάλα όταν προσέκρουσε σε τοίχο, ολοκληρώνοντας την τραγωδία.
BREAKING: Video shows crash of Jeju Air Flight 2216 in South Korea. 181 people on board pic.twitter.com/9rQUC0Yxt8
— BNO News (@BNONews) December 29, 2024
Η Νότια Κορέα προχωρά σε ελέγχους όλων των Boeing στη χώρα
Στον απόηχο της πρόσφατης τραγωδίας, οι αρχές της Νότιας Κορέας ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να πραγματοποιήσουν «ειδικές επιθεωρήσεις» σε όλα τα αεροσκάφη Boeing 737-800 που δραστηριοποιούνται στη χώρα.
Συνολικά, «101 αεροσκάφη Boeing 737-800 βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε χρήση στη Νότια Κορέα», δήλωσε ο Τζου Τζονγκ-γουάν, αρμόδιος αξιωματούχος του υπουργείου Μεταφορών για τις αερομεταφορές. «Εξετάζουμε τρόπους για τη διενέργεια ειδικών επιθεωρήσεων με στόχο την ασφάλειά τους», πρόσθεσε.
Η ανακοίνωση έρχεται μετά από περιστατικό που σημειώθηκε νωρίτερα σήμερα, με Boeing 737-800 της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Jeju Air. Το αεροσκάφος, που εκτελούσε πτήση εσωτερικού, παρουσίασε αδιευκρίνιστο πρόβλημα στο σύστημα προσγείωσης – παρόμοιο με εκείνο που είχε αναφερθεί πριν από τη συντριβή άλλου αεροσκάφους ίδιου τύπου. Παρ' όλα αυτά, το πλήρωμα κατάφερε να επιστρέψει με ασφάλεια στο αεροδρόμιο από το οποίο είχε απογειωθεί.
Σύμφωνα με το νοτιοκορεατικό πρακτορείο ειδήσεων Yonhap, το περιστατικό συνέβη κατά τη διάρκεια πτήσης από το αεροδρόμιο Γκίμπο στη Σεούλ προς την Τσετζού. Από τα συνολικά 41 αεροσκάφη του στόλου της Jeju Air, τα 39 είναι τύπου Boeing 737-800, γεγονός που εντείνει τις ανησυχίες για την αξιοπιστία τους.
Τι προκάλεσε την τραγωδία
Η έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος συνεχίζεται, με εμπειρογνώμονες και αξιωματούχους να εξετάζουν διάφορους πιθανούς παράγοντες. Ειδικοί στον τομέα της αεροπορίας τόνισαν ότι οι αρχές του αεροδρομίου στη Νότια Κορέα θα κληθούν να απαντήσουν σε σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τον τσιμεντένιο τοίχο, στον οποίο προσέκρουσε το αεροσκάφος, οδηγώντας στον θάνατο 179 ανθρώπων.
«Όχι μόνο δεν υπάρχει καμία δικαιολογία [για να βρίσκεται εκεί], αλλά νομίζω ότι αγγίζει τα όρια του εγκλήματος να βρίσκεται εκεί», δήλωσε ο Βρετανός ειδικός Ντέιβιντ Λίαρμαουντ.
Μάρτυρες ανέφεραν την παρουσία μεγάλου αριθμού πτηνών κοντά στον διάδρομο λίγο πριν τη συντριβή, ενώ ο πύργος ελέγχου είχε προειδοποιήσει τον πιλότο για τον κίνδυνο σύγκρουσης με πτηνά. Ένα λεπτό αργότερα, το αεροπλάνο εξέπεμψε σήμα κινδύνου.Κατά τη δεύτερη προσπάθειά του να προσγειωθεί, στις 9:03 π.μ., το σύστημα προσγείωσης δεν είχε ενεργοποιηθεί.
Ο Ντέιβιντ Λίαρμαουντ εκτιμά ότι οι επιβάτες είχαν σημαντικές πιθανότητες επιβίωσης μόλις το αεροπλάνο ακούμπησε στο έδαφος, παρά την υψηλή ταχύτητα με την οποία κινείτο.
«Το κατέβασε [ο πιλότος] όμορφα δεδομένων των συνθηκών, πηγαίνουν πολύ γρήγορα αλλά το αεροπλάνο είναι ακόμα άθικτο καθώς γλιστράει στο έδαφος», είπε.
Καθώς έφτασε στο τέλος του αεροδρομίου και χτύπησε στον τοίχο, το αεροπλάνο καταστράφηκε σχεδόν αμέσως.
«Αυτού του είδους η δομή δεν θα έπρεπε να υπάρχει εκεί», τόνισε.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Μουάν, που εγκαινιάστηκε το 2007, έχει εξελιχθεί σε έναν σημαντικό περιφερειακό κόμβο στο νότιο τμήμα της χώρας. Η λειτουργία του overseen από την κρατική εταιρεία Korea Airports Corporation.
Σύμφωνα με δορυφορικές εικόνες, μια τσιμεντένια κατασκευή υπήρχε για χρόνια στο νότιο άκρο του διαδρόμου προσγείωσης, κοντά στον περιμετρικό φράχτη.
Το αεροδρόμιο διαθέτει σύστημα προσγείωσης με όργανα, το οποίο υποστηρίζει την ασφαλή προσγείωση των αεροσκαφών τη νύχτα ή σε συνθήκες περιορισμένης ορατότητας. Αξιοσημείωτο είναι ότι, σε αντίθεση με τα περισσότερα αεροδρόμια όπου αυτά τα συστήματα τοποθετούνται σε πτυσσόμενες δομές, εδώ η προσέγγιση ήταν διαφορετική.
«Το να υπάρχει ένα σκληρό αντικείμενο περίπου 200 μέτρα ή λιγότερο μέσα στην υπερπήδηση, δεν έχω ξαναδεί κάτι τέτοιο πουθενά στο παρελθόν», πρόσθεσε ο Λίαρμαουντ.
Αν το αεροπλάνο δεν είχε προσκρούσει στον τοίχο, εκτιμάται ότι θα είχε διαπεράσει τον περιμετρικό φράχτη, θα είχε περάσει πάνω από έναν δρόμο και πιθανότατα θα είχε καταλήξει σε ένα παρακείμενο χωράφι.
«Υπήρχε άφθονος χώρος για να επιβραδύνει το αεροσκάφος και να σταματήσει. Και νομίζω ότι όλοι θα ήταν ζωντανοί... οι πιλότοι μπορεί να είχαν υποστεί κάποια ζημιά περνώντας μέσα από τον φράχτη ασφαλείας ή κάτι τέτοιο. Αλλά υποψιάζομαι ότι μπορεί και να είχαν επιβιώσει».
Μια άλλη ειδικός σε θέματα αεροπορίας, η Σάλι Γκέθιν, δήλωσε ότι συμμερίζεται τις ανησυχίες της σχετικά με τη θέση του τείχους, αλλά διαφωνεί ότι όλοι θα είχαν επιβιώσει.
Η Γκέθιν είπε ότι «φαινόταν να διατηρεί την ταχύτητα, οπότε ακόμη και αν υπήρχε περισσότερος χώρος στο τέλος του διαδρόμου προσγείωσης θα μπορούσε ενδεχομένως να είχε καταλήξει καταστροφικά».
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Joo Jong-wan, δήλωσε ότι το μήκος του διαδρόμου, στα 2.800 μέτρα, δεν αποτέλεσε παράγοντα που συνέβαλε στη συντριβή, ενώ υποστήριξε ότι τα προστατευτικά τοιχώματα στα άκρα του διαδρόμου είχαν κατασκευαστεί σύμφωνα με τα βιομηχανικά πρότυπα.
I'm puzzled as to why the pilots of Jeju Air Flight 2216 didn't use the landing gear manual extension, which you can see in this video: #JejuAir #Flight2216 #AviationSafety pic.twitter.com/SdEHHOzPAQ
— Fahad Naim (@Fahadnaimb) December 29, 2024
Ειδικοί ανέφεραν στο CNN ότι το πρόβλημα φάνηκε να εντοπίζεται στο σύστημα προσγείωσης του αεροσκάφους, συγκεκριμένα στους τροχούς που χρησιμοποιούνται για απογείωση και προσγείωση, οι οποίοι φαίνεται να μην είχαν αναπτυχθεί πλήρως πριν από την προσγείωση. Ωστόσο, η αιτία αυτής της δυσλειτουργίας παραμένει ασαφής.
Αεροπορικοί αναλυτές τόνισαν ότι απαιτούνται περισσότερα δεδομένα προκειμένου οι αρχές της Νότιας Κορέας να καταλήξουν σε οριστικά συμπεράσματα για τα αίτια της συντριβής της Κυριακής. Οι εικασίες περιλαμβάνουν και την πιθανότητα πρόσκρουσης πουλιών, σύμφωνα με τοπικούς αξιωματούχους, πριν την πτώση του αεροσκάφους.
Τα σχόλια έγιναν αφού ο Lee Jeong-hyun, επικεφαλής της πυροσβεστικής υπηρεσίας Μουάν, ενημέρωσε τα μέσα ενημέρωσης ότι η αιτία «εκτιμάται ότι είναι η εμφάνιση χτυπήματος πουλιών ή κακών καιρικών συνθηκών». Τα πλάνα από τη συντριβή έδειχναν καθαρό ουρανό εκείνη τη στιγμή.
Ο Ντέιβιντ Σούσι, πρώην επιθεωρητής ασφαλείας της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, δήλωσε ότι «οι εικασίες είναι ο χειρότερος εχθρός ενός ερευνητή».
«Στην πραγματικότητα, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο προστατεύεται τόσο πολύ όταν υπάρχει μια έρευνα αεροπορικού ατυχήματος, οι πληροφορίες προστατεύονται. Υποτίθεται ότι δεν πρέπει να γίνονται εικασίες για τέτοιου είδους πράγματα», δήλωσε ο Σούσι .
Ο σύμβουλος αεροπορικής βιομηχανίας, Scott Hamilton, εξέφρασε τις ίδιες ανησυχίες με τον Soucie, καλώντας τις αρχές της Νότιας Κορέας να «αποφύγουν τις δηλώσεις» σε αυτό το στάδιο.
Η συντριβή της Κυριακής χαρακτηρίζεται ως «ιδιαίτερα αινιγματική», δεδομένου ότι τόσο το αεροσκάφος όσο και η αεροπορική εταιρεία διαθέτουν ισχυρό ιστορικό ασφάλειας, ενώ οι συνθήκες πτήσης ήταν εξαιρετικές, ανέφερε ένας ειδικός στις αεροπορικές υποθέσεις.
Το Boeing 737-800, ένα από τα πιο διαδεδομένα επιβατικά αεροσκάφη παγκοσμίως, χρησιμοποιείται κατά μέσο όρο για τέσσερις έως πέντε πτήσεις την ημέρα, σημείωσε ο Τζέφρι Τόμας, συντάκτης του Airline News, σε δηλώσεις του στο CNN.
«Είναι το πιο αξιόπιστο αεροσκάφος στον κόσμο και βρίσκεται σε υπηρεσία εδώ και 20 χρόνια», είπε. «Όλοι γνωρίζουν πώς λειτουργεί. Και λειτουργεί πραγματικά, πραγματικά καλά. Και η συντήρηση που γίνεται στη (Νότια) Κορέα είναι όσο καλύτερη γίνεται σε όλο τον κόσμο».
«Είναι λίγο ασαφές αν το σύστημα προσγείωσης κατέρρευσε κατά την προσγείωση ή αν το σύστημα προσγείωσης δεν αναπτύχθηκε καθόλου. Αυτό είναι ένα πραγματικά σοβαρό ζήτημα στο οποίο προφανώς οι ερευνητές θα επικεντρωθούν σε μεγάλο βαθμό», πρόσθεσε ο Τόμας. Πρόσθεσε ότι «είναι αινιγματικό» το γεγονός ότι συνέβη η συντριβή, δεδομένου ότι η προσγείωση έγινε υπό ξηρές και ηλιόλουστες συνθήκες σε ένα καλό αεροδρόμιο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Jeju Air δήλωσε ότι το αεροσκάφος δεν είχε δείξει «κανένα σημάδι προβλήματος» πριν από το ατύχημα της Κυριακής.
«Αυτή τη στιγμή, είναι δύσκολο να προσδιοριστεί η αιτία του ατυχήματος και πρέπει να περιμένουμε την επίσημη ανακοίνωση της έρευνας από την αρμόδια κυβερνητική υπηρεσία», δήλωσε ο Kim Yi-bae κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο αεροδρόμιο.
The CEO of Jeju Air bowed in apology on Sunday after one of his airline's planes crashed and burst into flames at an airport in South Korea, killing at least 120 people.https://t.co/GT0oysAiV8 pic.twitter.com/9ObDweDjGp
— Sky News (@SkyNews) December 29, 2024