Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024

Εκστρατεία υπέρ της μαντήλας στη Γαλλία!

Στην Ελλάδα ακόμα το συζητάμε

13 Μαΐου 2021 09:48
Εκστρατεία υπέρ της μαντήλας στη Γαλλία!
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Από το 2011 η Γαλλία έχει απαγορεύσει στις γυναίκες να κυκλοφορούν στους δρόμους με μπούρκα ή νικάμπ ενώ μερικές παραθαλάσσιες πόλεις έχουν απαγορεύσει και το «μπουρκίνι», ένα είδος ολόσωμου μαγιό που αφήνει ελεύθερο μόνο το πρόσωπο. Περιορισμοί όλοι τους που υιοθετούνται με το επιχείρημα της προάσπισης των αρχών της κοσμικότητας και της θρησκευτικής ουδετερότητας σε δημόσιους χώρους!

Με τις παλάμες απλωμένες μπροστά να γράφουν «κάτω τα χέρια από τη μαντίλα μου», Μουσουλμάνες της Ευρώπης και τoυ κόσμου λένε συμβολικά «σταματήστε» την απαγόρευση χρήσης του χιτζάμπ (παραδοσιακής ισλαμικής μαντίλας που καλύπτει το κεφάλι) στους δημόσιους χώρους. Μια νομοθετική προωτοβουλία που συζητείται στη Γερουσία της Γαλλίας, για τα κορίτσια κάτω των 18 ετών.

Οι σέλφις ξεκίνησαν με μια ανάρτηση της σομαλικής καταγωγής Νορβηγής τοπ μόντελ Ράουντα Μοχάμεντ στο hastag #hansdsoffmyhijab και στα γαλλικά #PasToucheAMonHijab («Κάτω τα χέρια από τη μαντίλα μου»). Σύντομα έγιναν χιονοστιβάδα στο πλαίσιο μιας εκστρατείας κατά της απαγόρευσης, που κέρδισε τη στήριξη διεθνών προσωπικοτήτων, όπως της πρωταθλήτριας ξιφασκίας Ιμπτιχάζ Μουχάμαντ (της πρώτης Αμερικανίδας αθλήτριας που συμμετείχε με μαντίλα σε Ολυμπιακούς) και της Αμερικανίδας βουλεύτριας των Δημοκρατικών Ιλάν Ομάρ.

Με την ευκαιρία δείτε κι αυτό: Ο γιος μου θέλει να πάρει Μουσουλμάνα – Εκείνη απαιτεί να κατεβάσουμε τα εικονίσματα και να μην τρώμε χοιρινό

Εκστρατεία υπέρ της μαντήλας στη Γαλλία!

«Φτάνει πια να υπαγορεύουν στις Μουσουλμάνες τι θα φορούν και τι όχι ή να χειραγωγούν το σώμα τους με πολιτικές ξένες προς τα βιώματά τους», έλεγε η Ράουντα Μοχάμεντ σε συνέντευξή της στην Guardian για το νόημα αυτής της εκστρατείας. Και για να εξηγήσει τη στερεοτυπική αντιμετώπιση των Μουσουλμάνων γυναικών, αφηγήθηκε ένα επεισόδιο που της συνέβη στο σχολείο, όταν της είπαν να μην φορά μαντίλα ώστε να προστατευτεί από τον εκφοβισμό. «Καθόμουν σε ένα δωμάτιο γεμάτο ενήλικες που συζητούσαν για το σώμα μου και για το τι μπορούσα ή δεν μπορούσα να φορέσω σαν κορίτσι κι αυτό μου άφησε μεγαλύτερες πληγές από ότι ο ίδιος ο εκφοβισμός».

Η συγκεκριμένη τροπολογία δεν επιτρέπει σε ανήλικα παιδιά τη δημόσια χρήση όχι μόνο της ισλαμικής μαντίλας αλλά κάθε είδους θρησκευτικού συμβόλου, ενώ απαγορεύει τους καταναγκαστικούς γάμους και τα τεστ παρθενίας, ανάμεσα στα πολλά άλλα. «Οι γονείς δεν θα έπρεπε να επιβάλουν το δόγμα τους στα παιδιά τους», δήλωσε ο γερουσιαστής Κριστιάν Μπιλάκ εξηγώντας πως στόχος της νέας νομοθετικής ρύθμισης είναι η προστασία των ανηλίκων.

Πρόκειται για ένα ακόμα βήμα από τα πολλά που έχει λάβει η Γαλλία ενάντια στην επίδειξη θρησκευτικών συμβόλων στους δημόσιους χώρους. Ήδη από το 2011 έχει απαγορεύσει στις γυναίκες να κυκλοφορούν στους δρόμους με μπούρκα ή νικάμπ ενώ μερικές παραθαλάσσιες πόλεις έχουν απαγορεύσει και το «μπουρκίνι», ένα είδος ολόδωμου μαγιό που αφήνει ελεύθερο μόνο το πρόσωπο. Περιορισμοί όλοι τους που υιοθετούνται με το επιχείρημα της προάσπισης των αρχών της κοσμικότητας και της θρησκευτικής ουδετερότητας σε δημόσιους χώρους, αλλά και του σεβασμού στην ελευθερία των γυναικών και στο δικαίωμά τους να μην υποτάσσονται σε καταπιεστικές επιταγές και καταναγκασμούς.

«Οι πολιτικοί θέλουν τη χειραφέτησή μας, θέλουν να μας σώσουν από αυτή τη φαντασιακή καταπίεση, αλλά είναι εκείνοι που μας καταπιέζουν», απαντούν γυναίκες όπως η 25χρονη φοιτήτρια ιατρικής Μόνα ελ Μασχούλι, μια από τις εκατοντάδες που μετέχουν στην εκστρατεία.

Οσες και όσοι τάσσονται κατά αυτών των απαγορεύσεων επικαλούνται την ελευθερία της επιλογής, της έκφρασης και της θρησκείας και καταγγέλλουν βουλευτές και πολιτικούς ότι λειτουργούν στη βάση «βαθιά ριζωμένων στερεότυπων», όπως έγραψε η Ράουντα Μοχάμεντ. Θυμίζοντας πόσες φορές την απέρριψαν σε δουλειές λόγω της μαντίλας της κι όχι των δεξιοτήτων της, κατέληξε: «Η απαγόρευση του χιτζάμπ συνιστά ρητορική του μίσους από πλευράς των υψηλότερων κλιμακίων της κυβέρνησης και θα οδηγήσει σε μια τεράστια αποτυχία των θρησκευτικών αξιών και της ισότητας».

Στην Ελλάδα ακόμα το συζητάμε

Κριτική στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, για το θέμα Κράτους – Εκκλησίας, έκανε ο πρώην υπουργός Παιδείας της κυβέρνησης Τσίπρα, Νίκος Φίλης.

Μιλώντας σε κομματική εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ στα Γιαννιτσά, σύμφωνα με τα Παραπολιτικά FM 90,1, o κ. Φίλης είπε πως μπορεί να έφυγε από την θέση του υπουργού Παιδείας γιατί έθεσε θέμα η Εκκλησία.

«Μπορεί εγώ να έφυγα από το Υπουργείο γιατί μπήκε θέμα από την Εκκλησία. Πριν διώξει εμένα ο Τσίπρας από το Υπουργείο είχε διώξει ο Ιερώνυμος τους εκπαιδευτικούς, τους θεολόγους, που είχαν πάρει μέρος στην εκπόνηση των προγραμμάτων με τη συναίνεσή του από τα διάφορα όργανα της εκκλησίας. Είναι λυπηρό η αριστερά να συμπράττει, έστω με αυτό τον τρόπο, δεν λέω ότι υπήρξε συνεννόηση, να συμπράττει σε τέτοιου είδους εκκαθαρίσεις στο χώρο της πολιτικής και στο χώρο της εκκλησίας», φέρεται να είπε.

Ο πρώην υπουργός Παιδείας έκανε λόγο, μεταξύ άλλων για ατολμία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να προχωρήσει στον πλήρη διαχωρισμό κράτους και εκκλησίας.

Εκστρατεία υπέρ της μαντήλας στη Γαλλία!

Παράλληλα, τόνισε ότι «έπρεπε να δώσουμε τη μάχη να μην αναγράφεται στο Σύνταγμα πως επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η Ορθοδοξία», ενώ χαρακτήρισε το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία «χριστιανική κατήχηση».

Μάλιστα, δε δίστασε να κάνει λόγο για «εκκαθαρίσεις»: «Είναι λυπηρό η αριστερά να συμπράττει, έστω με αυτό τον τρόπο, δεν λέω ότι υπήρξε συνεννόηση, να συμπράττει σε τέτοιου είδους εκκαθαρίσεις στο χώρο της πολιτικής και στο χώρο της εκκλησίας».

Σε διευκρινήσεις, μέσω ανάρτησης με τίτλο «ο Κράτος, η Εκκλησία, τα Θρησκευτικά και οι άπιστοι Θωμάδες», προχώρησε, λίγες ώρες μετά τη δημοσίευση των όσων είπε, ο κ. Φίλης.

«Τι είπα: πρώτον, ότι ο χωρισμός Κράτους - Εκκλησίας είναι ώριμο κοινωνικό και δημοκρατικό αίτημα, που εμείς ως κυβέρνηση δεν τολμήσαμε. Επιβεβαιώνεται όμως και παραμένει στο νέο πρόγραμμα του Συνεδρίου μας», τονίζει ο πρώην υπουργός Παιδείας.

Ο κ. Φίλης τονίζει πως χρειάζεται εκλογίκευση του θέματος της κρατικής μισθοδοσίας των ιερέων ενώ σημειώνει πως χρειάζεται και εκσυγχρονισμός, αλλά όχι κατάργηση, του μαθήματος των θρησκευτικών, ώστε «να μην είναι μάθημα πίστης, αλλά μάθημα γνώσης».

 

Κόσμος

Ροή ειδήσεων

Share