Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024

Το χρονικό των Ελληνο-ρωσικών σχέσεων επί Πούτιν: Η συμφωνία που «γκρέμισε» τον Καραμανλή και η άγρια κόντρα με τον Τσίπρα (photos)

Οι σχέσεις των δύο χωρών ανά τα χρόνια

25 Φεβρουαρίου 2022 13:54
Το χρονικό των Ελληνο-ρωσικών σχέσεων επί Πούτιν: Η συμφωνία που «γκρέμισε» τον Καραμανλή και η άγρια κόντρα με τον Τσίπρα (photos)
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Ήταν 15 Μαρτίου του 2007 όταν Κώστας Καραμανλής και Βλαντιμίρ Πούτιν έδιναν τα χέρια, επικυρώνοντας έτσι τη συμφωνία Ελλάδας-Ρωσίας για τον αγωγό «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη», στο πλαίσιο της πιο σημαντικής -οικονομικά- συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών.

Πόλεμος στην Ουκρανία: Ο Ζελένσκι ζητά από τον Πούτιν να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων

Οι σχέσεις των δύο εθνών έχουν μακρά και πλούσια ιστορία ανά τους αιώνες, παρά το γεγονός πως τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανιστεί τα όποια «σύννεφα», κυρίως ελέω αντιπαλότητας με το ΝΑΤΟ (μέλος του οποίου είναι η Ελλάδα).

Ελληνο-ρωσικές σχέσεις

Οι δύο χώρες συνήψαν αρχικά διπλωματικές σχέσεις το 1828. Τόσο η Ελλάδα όσο και η Ρωσία είναι μέλη διεθνών οργανισμών και συμφωνιών, συμπεριλαμβανομένου του Συμβουλίου της Ευρώπης, του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη και του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας του Ευξείνου Πόντου.

Τον Ιούλιο του 2018 οι σχέσεις των δύο χωρών δοκιμάστηκαν ύστερα από σοβαρό διπλωματικό επεισόδιο, καθώς η Ελληνική πλευρά σύλλεξε επιβεβαιωμένες πληροφορίες για υπόγεια εμπλοκή της Ρωσίας στις διαπραγματεύσεις για το Μακεδονικό ζήτημα.

καραμανλησ-πουτιν

Η Ελληνική κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επένδυε επί σειρά ετών στις σχέσεις των δύο κρατών, με αποτέλεσμα το συγκεκριμένο γεγονός να αποτελέσει τη πρώτη σοβαρή ένδειξη ρήξης μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας.

Λόγω πολιτιστικών, θρησκευτικών και ιστορικών δεσμών μεταξύ των δύο εθνών, από τον μεσαίωνα μέχρι και τη σύγχρονη εποχή (η Βυζαντινή Αυτοκρατορία και η Κιεβινή Ρωσία αποτελούν μέρος του τι είναι σήμερα γνωστό ως η Ανατολική Ορθοδοξία), η Ελλάδα και η Ρωσία μοιράζονται κοινές ρίζες. Από τη Ρωσία ξεκίνησε η ελληνική επανάσταση του 1821 ενάντια στην Οθωμανική Αυτοκρατορία με την ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας.

Σήμερα, αρκετοί Έλληνες κατοικούν στη Ρωσική Ομοσπονδία και αντίστοιχα Ρώσοι έχουν μεταναστεύσει στην Ελλάδα. Το 2017 περίπου 98.000 Έλληνες κατοικούσαν στη Ρωσία και 15.207 Ρώσοι στην Ελλάδα.

Διπλωματικές σχέσεις

Η Ελλάδα διατηρεί τη πρεσβεία της στη Μόσχα και δύο γενικά προξενεία στις πόλεις της Αγίας Πετρούπολης και του Νοβοροσίσκ. Η Ρωσία έχει πρεσβεία στην Αθήνα και γενικό προξενείο στη Θεσσαλονίκη, ενώ το 2016 ανακοίνωσε σχέδια για δημιουργία πρεσβείας στην Αλεξανδρούπολη.

Διπλωματικό επεισόδιο Ιουλίου 2018

Στις 11 Ιουλίου 2018 η Ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε την άμεση απέλαση δύο Ρώσων διπλωματών, αλλά και την απαγόρευση εισόδου στην Ελλάδα άλλων δύο για παράνομες ενέργειες κατά της εθνικής ασφάλειας προχώρησε η Αθήνα.

Οι αμερικανικές υπηρεσίες, καθώς και μηχανισμοί του ΝΑΤΟ σε συνεργασία με την ΕΥΠ χαρτογράφησαν λεπτομέρειες, χρηματοδοτήσεις και δρομολόγια Ρώσων πρακτόρων στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια επίλυσης του Μακεδονικού ζητήματος με τη Βόρεια Μακεδονία. Το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών κατηγόρησε άμεσα τις ΗΠΑ για την απόφαση των Ελληνικών αρχών, και απάντησε επίσης με απελάσεις Ελλήνων αξιωματούχων από τη Ρωσία.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ των Financial Times στις 14 Ιουλίου 2018 που έλαβε χώρα στην Αλεξανδρούπολη, Ρώσοι διπλωμάτες κατηγορήθηκαν για άμεση συνεργασία με επιχειρηματίες που εδρεύουν στη Βόρεια Ελλάδα, με βασικό σκοπό τη δωροδοκία τοπικών κρατικών αξιωματούχων, και συνεργασίες με ορθόδοξους μητροπολίτες, μέλη πολιτιστικών ενώσεων και ακροδεξιών οργανώσεων, ώστε να αντιταχθούν στη συμφωνία για το ονοματολογικό της Βόρειας Μακεδονίας που υπεγράφη τον περασμένο μήνα στις Πρέσπες.

Διμερείς σχέσεις

Παρόλο που η Ελλάδα είναι μέλος της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, διατηρεί καλές σχέσεις με τη Ρωσία και οι δύο χώρες συνεργάζονται εμπορικά, πολιτισμικά, αλλά και για την ενέργεια και το τουρισμό. Επίσης, λαμβάνουν χώρα συχνές επισκέψεις υψηλού επιπέδου μεταξύ των δύο χωρών, και επαφές μεταξύ των πολιτικών κομμάτων, καθώς και μεταξύ των υπουργείων και των οργανισμών.

Στρατιωτική συνεργασία

καραμανλησ-πουτιν

Στις αρχές του 1990 η Ελλάδα έλαβε στρατιωτικό εξοπλισμό Σοβιετικής εποχής, όπως τα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης BMP-1, τους εκτοξευτές πυραύλων RM-70, αντιαεροπορικά όπλα ZU-23-2 και αντιαεροπορικά συστήματα πυραύλων SA-8 από τον Εθνικό Λαϊκό Στρατό της πρώην Ανατολικής Γερμανίας.

Από την ίδια εποχή, η Ελλάδα προμηθεύεται πυραυλικά συστήματα TOR M-1 και S-300, τα οποία αρχικά προορίζονταν για τη Κύπρο.

Οι στρατοί των δύο χωρών επίσης συμμετέχουν σε προγράμματα συνεργασίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, ενώ παρέχουν στρατιωτική υποστήριξη και εκπαίδευση σε χώρες, όπως η Αρμενία, με την Ελλάδα να αποδέχεται συχνά Αρμένιους στρατιωτικούς αξιωματούχους στην Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων.

Θρησκευτικές και πολιτιστικές σχέσεις

Η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία συνδέει τις δύο χώρες. Από την ίδρυσή της το 1994, η Διακοινοβουλευτική Συνέλευση Ορθοδοξίας με έδρα την Αθήνα έχει γίνει ίδρυμα προώθησης συνεργασιών.

Σύμφωνα με μια δημοσκόπηση της Pew Research Center το 2017, το ποσοστό εμπιστοσύνης των Ελλήνων προς τη Ρωσία αγγίζει το 50% – με σημαντική διαφορά το υψηλότερο στον ανεπτυγμένο κόσμο. Ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 19%, ενώ το χαμηλότερο ποσοστό (μόλις 4%) έχει καταγραφεί στην Πολωνία, λόγω των προβληματικών σχέσεων των δύο χωρών.

Επίσης, η Ελλάδα είναι το μόνο κράτος-μέλος στην Ε.Ε. που εκφράζει θετική γνώμη για τη Ρωσία.

Οικονομικές σχέσεις

Αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης

Ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης προτάθηκε κατά το 1993-1994 από ρωσικές και ελληνικές εταιρείες. Το 1994, για την κατασκευή του αγωγού, η Ελλάδα και η Βουλγαρία υπέγραψαν διμερή συμφωνία, που ακολουθήθηκε από μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφηκε μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας.

Τον Φεβρουάριο του 1998, ιδρύθηκε ελληνική κοινοπραξία για την κατασκευή του αγωγού Bapline, ενώ το Μάιο του 1998, είχε υπογραφεί μνημόνιο δημιουργίας του Transbalkan Oil Pipeline Company.

Το 2000, τεχνικές προδιαγραφές και οικονομική αξιολόγηση του έργου εκπονήθηκαν από την γερμανική εταιρεία ILF. Το κοινό πρωτόκολλο για την προετοιμασία της κατασκευής του αγωγού υπογράφηκε από τις τρεις χώρες τον Ιανουάριο του 2005.

Η διακυβερνητική συμφωνία για το σχέδιο αποφασίστηκε στις 7 Φεβρουαρίου του 2007 και υπεγράφη στις 15 Μαρτίου του 2007 στην Αθήνα, από τους υπουργούς των τριών χωρών, υπό την παρουσία των τριών ηγετών τους, Βλαντίμιρ Πούτιν, Σεργκέι Στάνισεφ και Κώστα Καραμανλή.

Η συμφωνία για τη σύσταση της διεθνούς εταιρείας έργου υπογράφηκε στη Μόσχα στις 18 Δεκεμβρίου του 2007, και η εταιρεία Trans-Balkan Pipeline B. V. ενσωματώθηκε στις Κάτω Χώρες στις 6 Φεβρουαρίου του 2008.

Η κατασκευή του αγωγού είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Οκτώβριο του 2009, αλλά ακυρώθηκε από τη Ρωσία στις 11 Ιουνίου 2010, καθώς εκφράστηκαν σημαντικές αντιρρήσεις για την έκβαση της περιβαλλοντικής μελέτης. Στις 5 Δεκεμβρίου 2011, η βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε την επίσημη αποχώρησή της από το σχέδιο.

μητσοτακησ-πουτιν

Δημοσιεύματα της εποχής (15/3/2007):

«Υπεγράφη στο Προεδρικό Μέγαρο η ιστορική συμφωνία για τον αγωγό Μπουργκάς Αλεξανδρούπολη.

Τη συμφωνία υπέγραψαν οι υπουργοί Ανάπτυξης Δημήτρης Σιούφας, Βιομηχανίας και Ενέργειας της Ρωσίας Β. Κριστένκο και Περιφερειακής Ανάπτυξης της Βουλγαρίας Α. Γκαγκαούζοφ, παρουσία του πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή, του Ρώσου Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν και του πρωθυπουργού της Βουλγαρίας Σεργκέι Στανίσεφ.

Ο αγωγός, αξίας 950 εκατ. ευρώ, αναμένεται να λειτουργήσει το 2009 και θα ενώνει το βουλγαρικό λιμάνι Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, παρακάμπτοντας τα στενά του Βοσπόρου. Θα μεταφέρει 700.000 βαρέλια ημερησίως ή 35 εκατ. τόνους αργού ετησίως, ενώ θα έχει τη δυνατότητα αύξησης της παραγωγής έως τα 50 εκατ. ετησίως.

Νωρίτερα, ο Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής είχε συνάντηση με τον ρώσο πρόεδρο Βλάντιμιρ Πούτιν και με τον βούλγαρο ομόλογό του Σεργκέι Στανίσεφ.

Υποδεχόμενος τον πρόεδρο της Ρωσίας ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι αποτελεί τιμή και χαρά τόσο για την Ελλάδα, όσο και για τον ίδιο και την κυβέρνησή του το γεγονός ότι ο κ.Πούτιν επισκέπτεται για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες την Αθήνα.

Όπως είπε, η επίσκεψη αυτή πιστοποιεί τις άριστες σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών και σηματοδοτεί και συμβολίζει την έναρξη κατασκευής ενός σημαντικού έργου που είναι ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη».

Ακολούθως ο πρωθυπουργός εξέφρασε τη χαρά του γιατί η συμφωνία και η απόφαση που ελήφθη στην τριμερή συνάντηση στις 4 Σεπτεμβρίου, να επιδειχθεί αποφασιστικότητα για να προχωρήσει το έργο, υλοποιείται. Παράλληλα ο κ.Καραμανλής εξέφρασε την ελπίδα ότι «αυτό και άλλα σχέδια που έχουμε από κοινού θα προχωρήσουν με επιτυχία».

Από την πλευρά του, ο Βλάντιμιρ Πούτιν υπογράμμισε ότι η υπογραφή της συμφωνίας είναι προς το συμφέρον όχι μόνο των τριών χωρών, αλλά και της παγκόσμιας οικονομίας, σημειώνοντας πως πρόκειται για σημαντικό έργο στον τομέα της παγκόσμιας ενέργειας.

επισκεψεισ-πουτιν-ελλαδα

Επιπρόσθετα ο κ.Πούτιν σημείωσε ότι το έργο «επιτρέπει τη διαφοροποίηση στους δρόμους διέλευσης πετρελαίου προς όφελος των χωρών μας, των λαών και της οικονομίας".

Ο κ.Πούτιν υπογράμμισε εξάλλου το προσωπικό ενδιαφέρον του πρωθυπουργού για να προωθηθεί το έργο του αγωγού, ενώ τόνισε ότι η επίσκεψή του δεν συνδέεται μόνο με τις καλές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών, αλλά και με τη συνεργασία που υπάρχει σε πολλούς τομείς και κυρίως στον τομέα της οικονομίας. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της χώρας του, ο όγκος των εμπορικών συναλλαγών έχει ξεπεράσει τα 3 δισ.δολάρια.

Τέλος ο κ.Πούτιν ανέφερε ότι σε κατ’ δίαν συνάντησή του με τον πρωθυπουργό θα συζητηθούν και διεθνή ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος και κυρίως τα θέματα των Βαλκανίων.

Νωρίτερα ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής υποδέχθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου το βούλγαρο ομόλογό του Σεργκέι Στανίσεφ στο Μέγαρο Μαξίμου. Ο κ.Στανίσεφ τόνισε ότι οι συνεργάτες και στις τρεις χώρες εργάστηκαν με πολλή θέληση για να πραγματοποιηθεί το έργο του αγωγού και πρόσθεσε:

«Απομένει πολλή δουλειά για την ίδρυση της διεθνούς εταιρίας κατασκευής και εφοδιασμού για να είναι δυνατόν στις αρχές του 2008 να αρχίσει η κατασκευή του έργου, το οποίο είναι επωφελές και για τις τρεις χώρες».

μπουργκασ-αλεξανδρουπολη

Ο Βούλγαρος πρωθυπουργός σημείωσε ότι το έργο αυτό τοποθετεί την Ελλάδα και τη Βουλγαρία στο διεθνή ενεργειακό χάρτη, θα φέρει νέες επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει και την ασφάλεια στις δύο χώρες.

Σημειώνεται ότι οι κ.κ. Πούτιν και Στανίσεφ θα αναχωρήσουν για τις πατρίδες τους αμέσως μετά την υπογραφή της συμφωνίας, ενώ θα έχουν και διμερή συνάντηση στο διεθνή αερολιμένα Αθηνών λίγο πριν την αναχώρησή τους.

Το ιστορικό του αγωγού

* 1993: Ο οραματιστής του έργου κ. Ν. Γρηγοριάδης παρουσιάζει την ιδέα για την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη.

* Θεσσαλονίκη (29/6/1994): Διμερής συνάντηση μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας. Υπογραφή δήλωσης προθέσεων των δύο Κυβερνήσεων. (Κ. Παπούλιας - Christo Totev)-Μόσχα, 22-23/11/1994: Συνάντηση ελληνικών και ρωσικών εταιριών (Gazprom & Ρωσικό Ινστιτούτο Μελετών). Υπογραφή Μνημονίου επί των εξετασθεισών προτάσεων.

* Αθήνα (18-20/12/1994): Επίσκεψη Εργασίας του Αντιπροέδρου της Ρωσίας κ. Νταβίντοφ και συνάντηση με τον πρωθυπουργό Ελλάδας κ. Α. Παπανδρέου. Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας.

* Μόσχα (15/6/1995): Τριμερής Συνάντηση (Ρωσία - Ελλάδα - Βουλγαρία) εμπειρογνωμόνων σχετικά με τις αποφάσεις εκπονήσεως σχεδίου για τον αγωγό Β/Α. - Υπογραφή Μνημονίου.

* Αθήνα (19/1/1997): Συνάντηση του υπουργού Καυσίμων και Ενέργειας της Ρωσίας και του Προέδρου της Gazprom με τον πρωθυπουργό κ. Κ. Σημίτη και την υπουργό Ανάπτυξης κα Β. Παπανδρέου.

* Σόφια (16-17/10/1997): Τριμερής Συνάντηση Εμπειρογνωμόνων. - Υπογραφή Πρωτοκόλλου σχετικά με σχέδιο Τριμερούς Μνημονίου και των απαιτουμένων για την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού της μελέτης.

*Αθήνα (24/2/1998): Σύσταση Κοινοπραξίας ΔΕΠ-ΘΡΑΚΗ από την ΔΕΠ (25%) και Ομίλους Λάτση - Κοπελούζου (75%) με σκοπό την εκπόνηση της Μελέτης Σκοπιμότητας και Βασικού Σχεδιασμού του έργου Β/Α.

μπουργκασ-αλεξανδρουπολη

* Αθήνα (7/5/1998): Τριμερής Συνάντηση Εμπειρογνωμόνων. - Υπογραφή Μνημονίου σχετικά με την ίδρυση της εταιρείας Transbalkan Oil Pipeline Company.

* Μόσχα (20-23/9/2000): Τριμερής συνάντηση εκπροσώπων των τριών χωρών - Υπογραφή Μνημονίου. Σύσταση της Τριμερούς Επιτροπής Εργασίας, πρόγραμμα δράσης και κανονισμός λειτουργίας.

* Αθήνα (25-26/10/2000): Trilateral Working Committee - Υπογραφή Πρωτοκόλλου. Συμφωνητικό, καθορισμός αρμοδιοτήτων και τρόπος πληρωμής της εταιρεία GIPROTRUBOPROVOD (στην οποία είχε ανατεθεί η αποτίμηση της μελέτης σκοπιμότητας του έργου).

* Αθήνα (Ιανουάριος 2001): Ολοκλήρωση της εκπόνησης του 2ου Σταδίου Μελέτης από την εταιρεία τεχνικών μελετών ILF.

* Μόσχα (30/1/2002): Συνάντηση της Τριμερούς Επιτροπής Εργασίας. Ολοκλήρωση, αξιολόγηση και έγκριση των αποτελεσμάτων των μελετών από την Τριμερή Επιτροπή.

* Αθήνα (21/8/2004): Συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών και Ανάπτυξης κ.κ. Πέτρου Μολυβιάτη και Δημήτρη Σιούφα, αντίστοιχα, με τον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Έργων της Βουλγαρίας κ. Valentin Tserovski.

* Αθήνα (14/10/2004): Κατ' ιδίαν συνάντηση του υπουργού Εξωτερικών κ. Πέτρου Μολυβιάτη, υπουργού Ανάπτυξης κ. Δημήτρη Σιούφα και υφυπουργού Εξωτερικών κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη με τον Ρώσο Ειδικό Εντεταλμένο του Προέδρου της Ρωσίας Πούτιν για θέματα Διεθνούς Ενεργειακής Συνεργασίας κ. Yuri Yusufof.

* Αθήνα (4-5/11/2004): Τριμερής συνάντηση. Επαναδραστηριοποίηση της Τριμερούς Επιτροπής Εργασίας. Μονογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ των τριών μερών για την υποστήριξη και προώθηση του έργου.

* Μόσχα (26-27/1/2005): Συνάντηση της Τριμερούς Επιτροπής Εργασίας στη Μόσχα στις 26 και 27 Ιανουαρίου 2004 και σύσταση της Ομάδας Πρωτοβουλίας των Εταιρειών. Υπογραφή Πρωτοκόλλου, όπου συμφωνήθηκε η παρουσίαση των οικονομικών παραμέτρων του έργου από την Ομάδα Πρωτοβουλίας των Εταιρειών, σε μελλοντική συνάντηση στη Μόσχα, στις 9 και 10 Μαρτίου 2005.

* Μόσχα (10/3/2005): Συνάντηση της Τριμερούς Επιτροπής Εργασίας και της Ομάδας Πρωτοβουλίας των εταιρειών, για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης, για την υπογραφή του σχετικού Τριμερούς Πολιτικού Μνημονίου. H Τριμερής Επιτροπή Εργασίας, πρότεινε στις τρεις κυβερνήσεις να υπογράψουν το Τριμερές Πολιτικό Μνημόνιο για την υποστήριξη και προώθηση του έργου στη Σόφια εντός του Απριλίου 2005

* Σόφια (12/4/2005): Υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας για την προώθηση της κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.

* Αθήνα (23/2/2006): Συνάντηση μεταξύ του υπουργού Ανάπτυξης κ. Δημήτρη Σιούφα και του υπουργού Οικονομίας και Ενέργειας της Βουλγαρίας κ. Rumen Ovcharov, όπου συζητήθηκε, μεταξύ άλλων, η επιτάχυνση των διαδικασιών για την έναρξη της κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.

* Αθήνα (17/3/2006): Συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης κ. Δημήτρη Σιούφα, με το γενικό διευθυντή του υπουργείου Βιομηχανίας και Ενέργειας της Ρωσίας κ. Anatoly Yanovski, όπου συμφωνήθηκε τα δύο μέρη να δραστηριοποιηθούν ακόμη εντονότερα στο επόμενο διάστημα για τη επιτάχυνση της υλοποίησης του έργου.

* Καβούρι (6-7/7/2006): Συνάντηση της Μεικτής Επιτροπής για τη Διεύρυνση της Ενεργειακής Συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και της Ρωσίας

* Καβούρι (7/7/2006): Συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης κ. Δ.Σιούφα, με το γενικό διευθυντή του υπουργείου Βιομηχανίας και Ενέργειας της Ρωσίας κ. Α.Yanovski με θέμα την πορεία προώθησης του έργου.

* Αθήνα (8/8/2006): Συνάντηση του γενικού γραμματέα του υπουργείου Ανάπτυξης κ. Νίκου Στεφάνου με τον υποδιευθυντή, προϊστάμενο του τμήματος Διεθνών Σχέσεων της TNK-BP, κ. Shawn McCormick με θέμα τη διευθέτηση βασικών θεμάτων που θα οδηγήσουν στην έναρξη της κατασκευής του αγωγού.

Η ταυτότητα του αγωγού

Αγωγός Μεταφοράς Πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη

Βασικά Τεχνοοικονομικά Χαρακτηριστικά

* Μήκος: 280 χλμ. από το λιμάνι του Μπουργκάς (Βουλγαρία) ως την Αλεξανδρούπολη.

* Δυναμικότητα: 35 εκατ. τόνους πετρελαίου ετησίως, με πιθανότητα επέκτασής του σε 50 εκατ. τόνους ετησίως.

* Προϋπολογισμός έργου: (σε τιμές του 2004): 800 εκατ. ευρώ (δυναμικότητα των 35 εκατ. τόνους ετησίως) ή 900 εκατ. ευρώ (δυναμικότητα 50 εκατ. τόνους ετησίως)

* Συμπληρωματικά έργα: Αποθηκευτικοί χώροι συνολικής χωρητικότητας 650.000 κ.μ. στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και 450.000 κ.μ. στο Μπουργκάς.

* Διαδρομή Μεταφερόμενου πετρελαίου: Από το λιμάνι του Novorossiysk στη Μαύρη Θάλασσα, στο λιμάνι του Μπουργκάς κι από εκεί στην Αλεξανδρούπολη μέσω του πετρελαιαγωγού.»

 

Πολιτική

Ροή ειδήσεων

Share