Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024

Αυτό είναι το νέο μοντέλο διακυβέρνησης και οι προτεραιότητες που θα δοθούν!

Τι έγινε στο Υπουργικό Συμβούλιο;

10 Ιουλίου 2019 15:38
Αυτό είναι το νέο μοντέλο διακυβέρνησης και οι προτεραιότητες που θα δοθούν!

Αμέσως μόλις ανέλαβε η νέα κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη την διακυβέρνηση της χώρας ξεκίνησαν να το έργο που τους ανέθεσε ο ελληνικός λαός! Στο Υπουργικό Συμβούλιο παρουσιάστηκε το νέο μοντέλο διακυβέρνησης καθώς και οι προτεραιότητες που θα δοθούν από εδώ και πέρα!

«Έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στις δυνατότητές μας να αλλάξουμε την Ελλάδα», δήλωσε ο πρωθυπουργός της χώρας Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ Μάικ Πένς!

Ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, παρουσίασε αναλυτικά το νέο μοντέλο κυβερνητικής λειτουργίας, στο οποίο κομβικό ρόλο έχει η Προεδρία της Κυβέρνησης με δύο Γενικές Γραμματείες και το πληροφοριακό σύστημα υποστήριξης και παρακολούθησης «ΜΑΖΙ», του κυβερνητικού έργου.

Η νέα φιλοφοφία της κυβέρνησης προσδιορίζεται από τις εξής βασικές αρχές:

- Συνεχής επικοινωνία µε τους υπουργούς και γενικούς γραμματείς για την υποστήριξη και τον συντονισµό των ενεργειών τους και την επίτευξη των στόχων του κυβερνητικού προγράµµατος, µέσω ενιαίου µηχανισµού παρακολούθησης.

- Αξιολόγηση της αποτελεσµατικότητας της κυβέρνησης ως προς τους στόχους και τα αναµενόµενα αποτελέσµατα.

- Χρήση δεικτών αποτελεσµατικότητας και απτών αποτελεσµάτων στην κοινωνία και την οικονοµία µέσω διεθνών µοντέλων.

- Επικοινωνία του έργου της κυβέρνησης και απόλυτη διαφάνεια καθόλη τη διάρκεια του πλάνου υλοποίησής του.

Οι κανόνες λειτουργίας επιτελικού σχήµατος διακυβέρνησης:

- Κατάρτιση ετήσιου σχεδίου κυβερνητικής πολιτικής από κάθε υπουργείο σε συνάρτηση µε τον προϋπολογισµό.

- Νοµοθετικός και κανονιστικός προγραµµατισµός έτους καθώς και ετήσιος προγραµµατισµός προσλήψεων.

- Ετήσια απολογιστική έκθεση νοµοθετικής παραγωγής.

- Σύνταξη νοµοσχεδίων, κατόπιν εισήγησης αρµόδιων υπουργείων, στη Γ.Γ. Νοµοθετικών και Κοινοβουλευτικών Θεµάτων.

  • Εκ των υστέρων ανάλυση επίπτωσης πολιτικών µετά την εφαρµογή τους.

Συγκροτείται η Προεδρία της Κυβέρνησης που έχει ως σκοπό:

- Την υποστήριξη του έργου των υπουργείων.

- Τον συντονισµό και παρακολούθηση του κυβερνητικού έργου.

- Την υποστήριξη στο νοµοπαρασκευαστικό έργο.

Ο συντονισµός των υπουργείων οµαδοποιείται σε οµοιογενείς δράσεις.

Επικεφαλής είναι ο υφυπουργός Συντονισµού Κυβερνητικού Έργου, που επικοινωνεί με τις ΓΓ Συντονισµού Εσωτερικών Πολιτικών, ΓΓ Συντονισµού Οικονοµικών και Αναπτυξιακών Πολιτικών, ΓΓ Νοµικών και Κοινοβουλευτικών Θεµάτων.

Τα ομοειδή υπουργεία είναι: Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης, Εξωτερικών, Εθνικής Άµυνας, Παιδείας και Θρησκευµάτων, Υγείας.

Δεύτερη κατηγορία αποτελούν τα υπουργεία: Οικονοµικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Νησιωτικής Πολιτικής και Ναυτιλίας, Τουρισµού-Πολιτισµού και Αθλητισµού, Υποδοµών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Η επιτελική δοµή Πληροφοριακού Συστήµατος Παρακολούθησης «ΜΑΖΙ» περιλαμβάνει: Α' Διεύθυνση Νοµοπαρασκευαστικής Διαδικασίας, Β' Διεύθυνση Νοµοπαρασκευαστικής Διαδικασίας, Γραφείο Νοµικών και Κοινοβουλευτικών Θεµάτων.

Διεύθυνση Αναλύσεων και Διαβούλευσης

Δηµιουργείται από την πρώτη µέρα διακυβέρνησης Μηχανισµός Υποστήριξης και Παρακολούθησης του Κυβερνητικού Έργου µε σκοπό τη συστηµατική υποστήριξη και παρακολούθηση του έργου των υπουργείων και την έγκαιρη παρέµβαση για την εξασφάλιση της επιτυχούς εφαρµογής του.

Κύρια δομικά στοιχεία του είναι:

- Αναλυτικό πρόγραµµα µε σαφείς στόχους, δράσεις και έργα.

- Κεντρική δοµή υποστήριξης, παρακολούθησης και συντονισµού υπό την Προεδρία της Κυβέρνησης.

- Σύνδεσµος της Προεδρίας της Κυβέρνησης ανά υπουργείο για την υποστήριξη του κυβερνητικού έργου.

- Κεντρικό Πληροφοριακό Σύστηµα Παρακολούθησης (ΜΑΖΙ).

  • Διαδικασία επικαιροποίησης σε ετήσια βάση από κάθε υπουργείο (το τελευταίο τρίµηνο κάθε έτους).

Τα 4 "αγκάθια" του Υπουργείου Εσωτερικών!

Η νέα κυβέρνηση και η νέα πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΣ καλείται να "παίξει μπάλα" σε 4 σημαντικούς τομείς και να αλλάξει μεταρρυθμίσεις της προηγούμενης κυβέρνησης και με τις οποίες διαφωνεί.

Το πρώτο «αγκάθι» αφορά τις αλλαγές στον «Κλεισθένη», με την προσπάθεια, άμβλυνσης των προβλημάτων που δημιουργεί στην κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ η απλή αναλογική. Ήδη, όπως έχει αποκαλύψει η aftodioikisi.gr, η ΝΔ έχει κάνει την πρότασή της μέσω ΚΕΔΕ. Ωστόσο, καθώς πολλές από τις προτάσεις είναι ιδιαιτέρως προωθημένες με την έννοια ότι παρακάμπτεται, στην ουσία, δημοτικό συμβούλιο, με αποτέλεσμα διατάξεις του σχετικού νόμου να κινδυνεύουν να κριθούν αντισυνταγματικές. Αυτό πραγματικά σημαίνει ότι Θεοδωρικάκος και Λιβάνιος θα πρέπει να ισορροπήσουν ανάμεσα στις πιέσεις, ιδιαίτερα των «σκληρών» αιρετών της ΝΔ που ζητούν στην ουσία κατάργηση της απλής αναλογικής και στον κίνδυνο της αντισυνταγματικότητας.

Το δεύτερο «αγκάθι» αφορά το Δημόσιο, καθώς είναι εκπεφρασμένος ο στόχος για μείωση, τουλάχιστον, του κόστους λειτουργίας του, με επίκεντρο, τι άλλο, τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων και, βεβαίως, των συμβασιούχων. Δεν είναι τυχαίο ότι τα στελέχη της ΝΔ μιλούν για αύξηση κατά 2 δισ. ευρώ του μισθολογικού κόστους του Δημοσίου την περίοδο 2015-2019, λόγω των μισθολογικών ωριμάνσεων και την αύξηση των προσλήψεων, κυρίως, συμβασιούχων, που σύμφωνα με τη ΝΔ, από 62.000 το 2015 έχουν ξεπεράσει τους 100.000.

Το τρίτο «αγκάθι» που είναι συνέχεια του δεύτερου αφορά τις προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί επί ΣΥΡΙΖΑ για προσλήψεις στο Δημόσιο. Με δεδομένο ότι το σημερινό 1 προς 1 (μία πρόσληψη για μία αποχώρηση) θα γίνει 1 προς 5, πολλοί από τους ανέργους που περίμεναν να συμμετάσχουν σε έναν διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, προκειμένου να προσληφθούν στο Δημόσιο, θα πρέπει είτε, στην καλύτερη περίπτωση, να αποφασίσουν ότι θα περιμένουν αρκετά είτε, στη χειρότερη, να το ξεχάσουν. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της «ουράς» της 3Κ για τις 757 προσλήψεις στις ανταποδοτικές υπηρεσίες των δήμων, η οποία στην καλύτερη περίπτωση, με δεδομένη και την επιθυμία της ΝΔ για ιδιώτες στην καθαριότητα των δήμων, να καθυστερήσει. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για προκήρυξη, για την οποία περιμένουν περί τους 120.000 άνεργους, όσοι δηλαδή, απορρίφθηκαν από την μεγάλη προκήρυξη, την 3Κ/2018. Τέλος, δεν φαίνεται, επίσης, να χωρούν ακόμη 3 προκηρύξεις για 506 θέσεις (Λιμενικό, Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και υπουργείο Οικονομικών)

Όσον αφορά τα τελευταίο «αγκάθι» ακούει στο όνομα κατάργηση της απλής αναλογικής, αυτή τη φορά, στις εθνικές εκλογές. Η ΝΔ θα ήθελε ένα σύστημα σαν αυτό που ισχύει σήμερα, με 50 έδρες μπόνους στο πρώτο κόμμα. Ωστόσο, εφόσον το ψηφίσει μόνη της θα ισχύσει για τις μεθεπόμενες εκλογές. Ο στόχος, λοιπόν, είναι να βρεθεί μία χρυσή τομή με το ΚΙΝΑΛ, που ζητάει μπόνους για το πρώτο κόμμα, το πολύ έως 35 έδρες. Αν υπάρξει σχετική συμφωνία, η οποία είναι δύσκολη, καθώς το κόμμα της Φώφης Γεννηματά, που είδε να κερδίζει με την αποπομπή, στην ουσία, Βενιζέλου, κινδυνεύει να κατηγορηθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ για σύμπραξη με την δεξιά, θα πρέπει τα δύο κόμματα να αλλάξουν την (αναθεωρητέα) συνταγματική διάταξη του άρθρου 54, η οποία προβλέπει ότι: «Το εκλογικό σύστημα και οι εκλογικές περιφέρειες ορίζονται με νόμο που ισχύει από τις μεθεπόμενες εκλογές, εκτός και αν προβλέπεται η ισχύς του άμεσα από τις επόμενες εκλογές με ρητή διάταξη που ψηφίζεται με την πλειοψηφία των δύο τρίτων του όλου αριθμού των βουλευτών» (δηλαδή 200 βουλευτές), ώστε κάτι τέτοιο να γίνεται με 180 (σ.σ. ΝΔ 158 και ΚΙΝΑΛ 22, διαθέτουν τέτοια πλειοψηφία στην παρούσα Βουλή). Πρόκειται για ασκήσεις ισορροπίας, που χρειάζονται μαεστρία για να μην φάει κανείς τα μούτρα του…

Δείτε επίσης στο Athensmagazine.gr:

Πυρά Παπανδρέου κατά ΝΔ!

Ποιά στελέχη της ΝΔ μένουν δυσαρεστημένα από την νέα κυβέρνηση;

Για περισσότερες πολιτικές ειδήσεις του AthensMagazine.gr δείτε εδώ!

 

Πολιτική

Ροή ειδήσεων

Share