Σε κίνδυνο ο χειµερινός εφοδιασµός της Ευρώπης µε φυσικό αέριο
Ανησυχία για ακριβές προµήθειες LNG λόγω ανταγωνισµού µε την Ασία
Ο χειµώνας αρχίζει στην Ευρώπη, που έχει ήδη επιβιώσει έπειτα από δύο συναπτούς χειµώνες µετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τη δραµατική µείωση της προσφοράς ρωσικού αερίου. Μολονότι έχει κατορθώσει να έχει γεµάτους τους ταµιευτήρες της, επικρατεί ανησυχία µεταξύ αναλυτών και διαπραγµατευτών συµβολαίων αερίου γύρω από τι επιφυλάσσει αυτός ο χειµώνας στη Γηραιά Ηπειρο.
Ισως αυτή τη χρονιά τα πράγµατα δεν θα είναι το ίδιο εύκολα µε τις δύο προηγούµενες χρονιές. Οπως επισηµαίνουν, η ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου εξαρτάται πολύ περισσότερο από την ευµετάβλητη διεθνή αγορά ενέργειας, στην οποία µπορούν να παρουσιαστούν προβλήµατα ανά πάσα στιγµή. Επιπλέον, η Ευρώπη θα πρέπει να ανταγωνιστεί την Ασία για να εξασφαλίσει προµήθειες υγροποιηµένου φυσικού αερίου (LNG) και να καταβάλει υψηλότερες τιµές για να το διεκδικήσει. Προπαντός, όµως, τα πράγµατα αλλάζουν επειδή την τελευταία ηµέρα του έτους εκπνέει το συµβόλαιο της µεταφοράς ρωσικού αερίου µέσω Ουκρανίας και εκλείπει, έτσι, ο ένας από τους δύο διαύλους που εξακολουθούσαν να διοχετεύουν ακόµη ρωσικό αέριο στην Ευρώπη. Επιπλέον, καθυστέρησαν τα έργα σε κάποιες εγκαταστάσεις LNG, µε αποτέλεσµα να είναι συγκριτικά µε άλλες χρονιές περιορισµένη η προσφορά του καυσίµου. Εκτιµάται πως φέτος θα προστεθούν στην παγκόσµια αγορά µόνον 2,5 εκατ. τόνοι LNG.
Μιλώντας στους Financial Times, διαπραγµατευτής συµβολαίων αερίου τονίζει πως «όπως έχουν σήµερα τα πράγµατα, οι ταµιευτήρες της Ευρώπης είναι πλήρεις και σε σχέση µε το πόσο θα µπορούσε να χρειαστεί για τον χειµώνα όλα φαίνονται εντάξει». Σπεύδει, ωστόσο, να υπογραµµίσει ότι «θα µπορούσε να συµβεί οτιδήποτε, καθώς θα αρκούσαν µόνο µερικές µικρές διακοπές στην προσφορά του καυσίµου και τα πράγµατα µπορούν να πάνε πολύ άσχηµα». Σε ό,τι αφορά τις τιµές, η Ευρώπη θα πρέπει να προσφέρει υψηλότερες τιµές για να µπορέσει να διεκδικήσει το καύσιµο και να ανταγωνιστεί τις άκρως ενεργοβόρες οικονοµίες της Ασίας. Εν ολίγοις, θα πρέπει να προσφέρει κάποιο δέλεαρ προκειµένου να πείσει τους κατόχους των ειδικών πλοίων να κατευθυνθούν στα λιµάνια των ευρωπαϊκών χωρών. Και ο ανταγωνισµός ανάµεσα στην Ευρώπη και στην Ασία γίνεται επιθετικός στη διάρκεια των κρύων µηνών του χειµώνα. Σε αντίθεση, όµως, µε τους δύο προηγούµενους χειµώνες, που ήταν ήπιοι και µε σχετικά χαµηλή ζήτηση για αέριο, φέτος εκτιµάται ότι θα έχουµε έναν κανονικό χειµώνα, όπως τονίζουν στελέχη της Rystad Energy, συµβουλευτικής για θέµατα ενέργειας.
Η προοπτική ενός βαρύτερου χειµώνα τροµάζει τους παράγοντες της αγοράς, µε τη Φλοράνς Σµιτ, αναλύτρια ενέργειας στη Rabobank, που υπογραµµίζει πως «αν µας προκύψει ξαφνικά ένας πολύ κρύος χειµώνας την ίδια στιγµή που θα χάσουµε οριστικά τις ροές αερίου από τη Ρωσία, τότε θα πάρουν µεγάλη ώθηση οι τιµές του αερίου». Και παράλληλα δεν έχει εκλείψει η ανησυχία για τα όσα συµβαίνουν στη Μέση Ανατολή, µε ιδιαίτερα µεγάλο προβληµατισµό να γεννά το ενδεχόµενο τέτοιας κλιµάκωσης της σύγκρουσης που θα µπορούσε να οδηγήσει το Ιράν να κλείσει τα Στενά του Ορµούζ, από όπου περνάει το 20% του παγκόσµιου υγροποιηµένου φυσικού αερίου. Οπως ανέφερε προσφάτως σχετική µελέτη της ∆ιεθνής Υπηρεσία Ενέργειας, η ισορροπία στο θέµα του φυσικού αερίου «παραµένει εύθραυστη καθώς είναι περιορισµένη η αύξηση της παραγωγής LNG και παγιώνει ελλείψεις στην αγορά». Αναλυτές και διαπραγµατευτές συµβολαίων ενέργειας, εκτιµούν, πάντως, πως η Ευρώπη θα τελειώσει τον φετινό χειµώνα έχοντας τους ταµιευτήρες της γεµάτους κατά τουλάχιστον 45% µε 55%.
Τροµάζει τους αναλυτές η προοπτική ενός βαρύτερου χειµώνα, παρά τους γεµάτους ευρωπαϊκούς ταµιευτήρες.
Πηγή: εφημερίδα Καθημερινή