Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024

Στη φόρα η μεγάλη αλήθεια για τις Δραχμές - Τόσα δισ. παλιών νομισμάτων παραμένουν ακόμη στα στρώματα των Ελλήνων

Τί πραγματικά συμβαίνει στη χώρα μας;

2 Νοεμβρίου 2022 14:56
Στη φόρα η μεγάλη αλήθεια για τις Δραχμές - Τόσα δισ. παλιών νομισμάτων παραμένουν ακόμη στα στρώματα των Ελλήνων
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Δύο δεκαετίες έχουν περάσει από τη στιγμή που τα πρώτα, «φρέσκα» ευρώ βγήκαν από τα τυπογραφεία και τα νομισματοκοπεία και κυκλοφόρησαν στα νοικοκυριά της Ευρώπης. Παρ’ όλα αυτά, παλιά νομίσματα αξίας δισεκατομμυρίων βρίσκονται ακόμα «κρυμμένα» στα στρώματα των Ευρωπαίων πολιτών.

Σύμφωνα με το Bloomberg, υπολογίζεται πως οι κεντρικές τράπεζες των χωρών τις Ευρωζώνης θα μπορούσαν να κληθούν να εξαργυρώσουν παλιά νομίσματα αξίας 8,5 δισ ευρώ αλλά το ποσό το οποίο θα ανταλλαχθεί, και ο λόγος για τον οποίο δεν έχει γίνει η ανταλλαγή ακόμα, παραμένουν άγνωστοι. Οι Ευρωπαίοι είτε έχουν… ξεχάσει τα λεφτά κάτω από το στρώμα είτε τα κρατούν για ενθύμιο μιας παλιάς εποχής.

Δείτε επίσης: Με σημερινά... 3 ευρώ ήμασταν ευτυχισμένοι: Αυτά αγοράζαμε με το χιλιάρικο των δραχμών

Το μεγαλύτερο ποσοστό παλαιών νομισμάτων βρίσκεται στη Γερμανία, όπου τα μετρητά συνεχίζουν να κυριαρχούν στην αγορά. Σημειωτέον πως η Bundesbank δεν έχει θέσει προθεσμία εξαργύρωσης των παλαιών Deutschmarks.

Αρκετές είναι οι χώρες οι οποίες δεν ακολουθούν τη γερμανική στρατηγική. Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία και Ελλάδα έχουν σταματήσει το πρόγραμμα εξαργύρωσης, ενώ η Πορτογαλία θα σταματήσει να ανταλλάσσει χαρτονομίσματα escudο το Φεβρουάριο.

Τα ευρώ πρωτοκυκλοφόρησαν στην αγορά την 1η Ιανουαρίου του 2022, τρία χρόνια μετά την ολοκλήρωση του πλάνου δημιουργίας του νομίσματος. Η ΕΚΤ έχει πλάνα για τον εκσυγχρονισμό των χαρτονομισμάτων μέχρι το 2024 ενώ η κεντρική τράπεζα ενδέχεται να λανσάρει το πρώτο ψηφιακό ευρώ μέσα στην τρέχουσα δεκαετία.

Σύγκριση-σοκ: Πόσες Δραχμές κόστιζε η βενζίνη το 2000; Η πραγματική αναλογία με το Ευρώ σήμερα

πληρωμη-καυσιμων-μηχανακι-2-11
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Από τη μια μέρα στην άλλη οι τιμές σε όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες συνεχώς αυξάνονται, μεταξύ αυτών και τα καύσιμα. Άλλωστε για χιλιάδες οδηγούς αποτελεί ένα σημαντικό έξοδο καθημερινά, το οποίο έχει εκτοξευθεί μέσα σε λίγους μήνες. Σύμφωνα με την τελευταία ανακοίνωση, η μέση πανελλαδική τιμή της 95άρας βενζίνης έχει φτάσει τα 1,983€/λτ. και του πετρελαίου κίνησης τα 1,895€/λτ.

Δείτε επίσης: Με σημερινά... 3 ευρώ ήμασταν ευτυχισμένοι: Αυτά αγοράζαμε με το χιλιάρικο των δραχμών

Πόσο όμως κόστιζαν τα καύσιμα στην αλλαγή της χιλιετίας, αλλά και τα επόμενα χρόνια; Σίγουρα κατά πολύ φθηνότερα από όσο σήμερα. Το μακρινό πλέον 2000 και συγκεκριμένα τον Αύγουστο της μεγάλης εξόδου από το κλεινόν άστυ, η αμόλυβδη βενζίνη πωλούνταν στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη έναντι 241,50 δραχμές το λίτρο. Σε ευρώ ισοδυναμούν με μόλις 0,71 ευρώ το λίτρο. Κοινώς από τότε μέχρι σήμερα η τιμή της 95άρας έχει αυξηθεί κατά 280%! Για να γεμίσει τότε ένα αυτοκίνητο με ρεζερβουάρ των 50 λίτρων, το κόστος έφτανε τις 12.075 δρχ. ή τα 35 ευρώ. Τώρα το ποσό αγγίζει τα 100 ευρώ!

Το 2000 ένας μέσος καθαρός μηνιαίος μισθός ήταν κοντά στις 200.000 δρχ. (587 ευρώ), ενώ τώρα βρίσκεται περίπου στα 1.100 ευρώ. Τότε όμως ένα φουλάρισμα βενζίνης ισοδυναμούσε με το 6% ενός μισθού, ενώ σήμερα έχει φτάσει το 9%. Επίσης, το 2000 όταν είχε κανείς στο πορτοφόλι του ένα πεντοχίλιαρο θεωρούνταν πολλά λεφτά. Τώρα η αντιστοιχία είναι μόλις 15 ευρώ, που σημαίνει ότι η τσέπη είναι… άδεια.

Οι χαμηλές τιμές στα καύσιμα διατηρήθηκαν για αρκετά χρόνια και μετά την έλευση του ευρώ. Χρονιά «σταθμός» ήταν το 2007, όταν για πρώτη φορά πέρασε το φράγμα του 1 ευρώ το λίτρο και όλοι έτρεχαν να γεμίσουν τα αυτοκίνητά τους, δημιουργώντας ατελείωτες ουρές. Το επόμενο «χτύπημα» ήρθε το Νοέμβριο του 2007, όταν καταγράφηκε για πρώτη φορά μέση πανελλαδική τιμή άνω του 1,1 ευρώ (1,109 €/λτ.). Τον Απρίλιο του 2008 πέρασε τα 1,2€/λτ., τον Ιούνιο του ίδιου έτους έφτασε τα 1,3€/λτ. και μετά έπεσε ξανά στο ένα ευρώ ή και πιο κάτω, μέχρι και το Μάιο του 2009.

Μετέπειτα άρχισε πάλι η ανηφόρα των τιμών, για να ξεπεράσει ξανά τα 1,3€/λτ. τον Φεβρουάριο του 2010. Το Μάιο του 2010 έσπασε κάθε «ρεκόρ» στα 1,6€/λτ. και μέχρι το 2016 κυμαίνονταν στα 1,7-1,8€ λτ. Χαμηλή τιμή στη βενζίνη με τιμή κοντά στα 1,4€/λτ. είδαμε ξανά το 2020 γιατί κυκλοφορούσαν ελάχιστα αυτοκίνητα λόγω της πανδημίας του Covid-19. Αυτές τις μέρες έχουμε φτάσει να κοιτάμε ποια πρατήρια έχουν κάτω από 1,9€/λτ. για να τη θεωρούμε μια καλή… τιμή, κάτω από το ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ.

 

Οικονομία

Ροή ειδήσεων

Share