Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024

Θλίψη με τα σούπερ μάρκετ - «Βλέπουν» εποχές μνημονίων ξανά

Λιγότερα τα προϊόντα στο καλάθι των αγορών

22 Σεπτεμβρίου 2022 15:24
Θλίψη με τα σούπερ μάρκετ - «Βλέπουν» εποχές μνημονίων ξανά
Πηγή φωτογραφίας: ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Ανησυχία για το αύριο, φόβος, ανασφάλεια είναι τα αισθήματα που τους προτρέπουν να λιγοστέψουν τα αγαθά στο καλάθι τους, να στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα και συνοικιακά καταστήματα.

Λιγότερα προϊόντα στο καλάθι αγορών, περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μικρότερες συσκευασίες, προτίμηση στα συνοικιακά καταστήματα, φόβος και ανησυχία για το που θα φτάσει η ακρίβεια. «Η ακρίβεια φοβίζει τους καταναλωτές και πράγματι η συμπεριφορά στην αγορά θυμίζει εποχές μνημονίων» επιβεβαιώνει στο mononews.gr ο Γιάννης Μασούτης.

Δείτε επίσης: «Ξεπούλημα» στα Lidl: Πανδαιμόνιο με τις σημερινές (22/9) προσφορές

Εκ της θέσεως του ως πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων αλλά και ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος μίας εκ των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ ο κ. Μασούτης σημειώνει ότι σήμερα μετά από μια δεκαετία ύφεσης επιχειρήσεις και καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωπες με μια πρωτόγνωρη διεθνή πληθωριστική και ενεργειακή κρίση.

Λιγότερα προϊόντα στο καλάθι των αγορών

σουπερ-μαρκετ-οικονομικη-κριση-22-9
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Οι καταναλωτές περιορίζουν τις αγορές τους, στρέφονται σε φθηνότερες επιλογές για να γεμίσουν το καλάθι, επιλέγουν μικρότερες συσκευασίες προϊόντων για να χαμηλώσουν το ποσό που θα δαπανήσουν αν και το τελικό κόστος είναι ακριβότερο, ψωνίζουν σε μικρότερα καταστήματα περιορίζοντας τις μετακινήσεις τους.

Οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ αυξάνονται. Στο πρώτο επτάμηνο ενισχύθηκαν κατά 2,8% σε σχέση με πέρυσι και έφτασαν στα 4,79 δισ ευρώ. Όμως η αύξηση του τζίρου προέρχεται από τις ανατιμήσεις και όχι από τον όγκο των προϊόντων.

Μεγαλύτερη δαπάνη, μικρότερο καλάθι για τους καταναλωτές. Την περίοδο των μνημονίων το καλάθι μίκρυνε όχι λόγω των ανατιμήσεων αλλά λόγω της δραματικής συρρίκνωσης των εισοδημάτων.

Ωστόσο το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Οι μεγαλύτερες μειώσεις όγκου πωλήσεων (6,5%) καταγράφονται στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού (απορρυπαντικά, καθαριστικά, χαρτικά κ.α), ενώ απώλειες κατά 5% είχε και η κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς.

Μείωση του όγκου πωλήσεων καταγράφεται επίσης κατά 4,9% στα γαλακτοκομικά, κατά 5,2% στα κατεψυγμένα τρόφιμα, κατά 1,5% στα υλικά μαγειρικής, κατά 7,8% στα αλκοολούχα ποτά, κατά 5,2% στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς και κατά 4,7% στα είδη ατομικής υγιεινής.

Συχνότερες- μικρές επισκέψεις στο κατάστημα της γειτονιάς

Τα μικρά συνοικιακά καταστήματα αυξάνουν τις πωλήσεις τους. Μια τάση που αναδείχθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας αλλά και ένα από τα χαρακτηριστικά των δύσκολων χρόνων της μνημονιακής περιόδου: Συχνότερες- μικρές επισκέψεις στο κατάστημα της γειτονιάς. Οι καταναλωτές λόγω των δυσθεώρητων αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων επιλέγουν τα συνοικιακά καταστήματα αποφεύγοντας τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο.

Ωστόσο η μετατόπιση μερίδας των καταναλωτών στα μικρά σούπερ μάρκετ σχετίζεται και με την ψυχολογία, καθώς τα ψώνια σε ένα μεγάλο

Την τάση για επιστροφή στα μικρότερα καταστήματα επιβεβαιώνουν τα πρόσφατα στοιχεία της IRI για το επτάμηνο του έτους. Οι πωλήσεις στα μικρότερα καταστήματα αυξάνονται με ταχύτερους ρυθμούς φτάνοντας σε μερίδιο τα πολύ μεγάλου μεγέθους καταστήματα.

Ειδικότερα, στα σούπερ μάρκετ έως 400 τ.μ. αυξήθηκαν κατά 7,9%. Στο 3,7% είναι η αύξηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ άνω των 2.500 τ.μ., στο 1,7% στα καταστήματα από 400 έως 1.000 τ.μ. και 0,3% στα σούπερ μάρκετ από 1.000 έως 2.500 τ.μ., τα οποία όμως έχουν και το μεγαλύτερο μερίδιο στις συνολικές πωλήσεις.

 

Οικονομία

Ροή ειδήσεων

Share