Τρίτη, 19 Οκτωβρίου 2021

Αποκλειστικό Athensmagazine.gr: Τι συνέβη πραγματικά με το E-food - Η αλλαγή στο delivery και οι γερμανικές πιέσεις

Όλη η αλήθεια για την κίνηση της εταιρείας με τους freelancers που έφερε αντιδράσεις

17 Σεπτεμβρίου 2021 15:00
Αποκλειστικό Athensmagazine.gr: Τι συνέβη πραγματικά με το E-food - Η αλλαγή στο delivery και οι γερμανικές πιέσεις
Από Ραφαήλ Αλαγάς

Σάλος έχει «ξεσπάσει» στο διαδίκτυο από τη στιγμή, που έγινε γνωστή η τελευταία κίνηση του E-food, η οποία μπορεί να χαρακτηριστεί ως επιχειρησιακά επικερδής από τη μία πλευρά, αλλά και αμφισβητήσιμη ηθικά από την άλλη.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Σύμφωνα με όσα διέρρευσαν, η εταιρεία πήρε την απόφασή της και επιβάλλει όλοι οι ταχυμεταφορείς της να αλλάξουν το καθεστώς εργασίας τους σε αυτή. Συγκεκριμένα, τους ζητά να γίνουν freelancers χωρίς ουσιαστικά εργασιακά δικαιώματα, που εξασφαλίζει μια σύμβαση 4ωρη ή 8ωρη με ασφάλιση, κάτι που φυσικά έχει εξοργίσει, τόσο τους εργαζόμενους όσο και το κοινό, που εκφράζεται μέσω των social media.

«Θέλουμε να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer. Θα έχεις την ευελιξία να διαμορφώσεις τις ώρες εργασίας σου και να αυξήσεις τις αποδοχές σου. Σε διαφορετική περίπτωση θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης. Παρακαλώ να μας ενημερώσεις άμεσα μέσω ticket για την αποδοχή του παραπάνω, προκειμένου να σε ενημερώσουμε για τα επόμενα βήματα», ήταν το e-mail, που μοιάζει να προωθήθηκε στους συνεργαζόμενους ταχυμεταφορείς, που βρίσκονται υπό την «ομπρέλα» της γνωστής εφαρμογής.

E-Food εντολή σε εργαζόμενους

Πολλοί κάνουν λόγο για «πλατφόρμες-γαλέρες», με αφορμή αυτή την είδηση, με την απόφαση να προκαλεί από τη στιγμή, που τα κέρδη του E-food ειδικά την τελευταία διετία, με την καραντίνα να παίζει καθοριστικό παράγοντα, αυξήθηκαν σε σπουδαίο βαθμό.

Η συμφωνία, η Delivery Hero και οι ριζικές αλλαγές

Τι ισχύει, όμως, για τα εργασιακά των ταχυμεταφορέων του E-food; Τα τελευταία χρόνια, όταν και η εταιρεία αποφάσισε να μην εξαρτάται μόνο από τα συνεργαζόμενα καταστήματα για το delivery, πρόσφερε αυξημένες αμοιβές κατά 30% για 4ωρη ή 8ωρη απασχόληση στους ταχυμεταφορείς, που θα έφεραν το δικό της σήμα στο μηχανάκι, τη στολή και το κράνος τους. Αυτό, φυσικά, είχε φέρει αντιδράσεις σε τοπικές επιχειρήσεις, καθώς η επικερδής αυτή σύμβαση με το E-food, για όσους ταχυμεταφορείς υπέγραφαν, τους στερούσε άτομα, που θα μπορούσαν να δουλέψουν για αυτές.

Θα απορήσει κανείς για το λόγο, που μπορεί να γίνεται μια τέτοια κίνηση από το E-food, τη στιγμή που όλα πήγαιναν καλά και ήταν βέβαιο, ότι θα υπάρξει «θύελλα» αντιδράσεων από εργαζόμενους και κοινό. Η απάντηση πρέπει να αναζητηθεί... προς τη Γερμανία.

Εκεί, δηλαδή, βρίσκεται η Delivery Hero, θυγατρική εταιρεία του E-food, το οποίο και έχει εξαγοράσει από το 2015. Με τα χρόνια να περνούν, η Delivery Hero έχει ζητήσει αρκετές αλλαγές από τους Έλληνες συνεργαζόμενούς τους, φτάνοντας πια και στο θέμα του delivery.

E-Food μέλος της Delivery Hero

Ένας πιθανός λόγος, που ζητήθηκε οι εργαζόμενοι να συνεχίσουν ως freelancers, πέραν του προφανούς οικονομικού κέρδους, είναι πως και άλλες εφαρμογές σε Ελλάδα και εξωτερικό ακολουθούν την ίδια στρατηγική. Οι εφαρμογές αυτές, όμως, είχαν εξαρχής αυτή τη στρατηγική και δεν την άλλαξαν στην πορεία, κάτι που εξηγεί και τις αντιδράσεις του κοινού στην απόφαση του E-food.

Οι πιέσεις από Γερμανία μεριά, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι κι αυτές που έφεραν αυτή την αλλαγή. Μένει να φανεί, βέβαια, αν έχει «σφραγιστεί» το σχετικό νομικό πλαίσιο, ώστε να επιτρέπεται αυτή η αλλαγή στις συμβάσεις με τους εργαζομένους, ώστε από εξαρτώμενοι με κάποιο συμβόλαιο για 4ωρη ή 8ωρη εργασία, να γίνουν freelancers μέσα σε μια μέρα.

Τι είναι ο freelancer και τι σημαίνει για τους εργαζόμενους

Κλείνοντας, πρέπει να διευκρινίσουμε το τι σημαίνει να είναι κάποιος freelancer και γιατί είναι μεγάλη η διαφορά με την πλήρη ή μερική απασχόληση. Ο freelancer, επί της ουσίας, διαθέτει το δικό του μέσο μεταφοράς, ήτοι ένα μηχανάκι, το οποίο και βάζει για να μεταφέρει τις παραγγελίες.

Αυτό που κερδίζει, είναι η αναγνώριση της εταιρείας, την οποία θα φέρει στη στολή, το κράνος και το μηχανάκι του μέσω του σήματός της, καθώς και μια συγκεκριμένη συμφωνία ως προς τα κέρδη, που θα έχει, ανάλογα με τις παραγγελίες. Δεν έχει, δηλαδή, ωράριο. Δουλεύει όσες ώρες... επιθυμεί ο ίδιος, αλλά η ανταμοιβή του εξαρτάται άμεσα από το πόσες και τι ύψους παραγγελίες θα μεταφέρει, μιας και δεν υπάρχει η σύμβαση που τον καλύπτει.

Αυτή είναι και η μεγάλη διαφορά, καθώς επί της ουσίας δεν καλύπτεται, τόσο για το μισθό του όσο και για την ασφάλιση. Αυτό μπορεί και να μην νοιάζει την εταιρεία, η οποία επιθυμεί να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της και, στο «βωμό» αυτών, αλλάζει τη σύμβαση. Το ερώτημα, που προκύπτει, όμως, είναι ηθικής σημασίας και αυτό είναι που πρέπει να εξετάσει το E-food, ή πιο σωστά η Delivery Hero, προτού προχωρήσει στην εφαρμογή της οδηγίας στους ταχυμεταφορείς.

TAGS
 

Οικονομία

Ροή ειδήσεων

Share