Σάββατο, 18 Σεπτεμβρίου 2021

Έρχεται «κραχ» στα νοικοκυριά: Αυξήσεις «φωτιά» σε βενζίνη και σούπερ μάρκετ

Άσχημα τα νέα...

24 Ιουλίου 2021 13:14
Έρχεται «κραχ» στα νοικοκυριά: Αυξήσεις «φωτιά» σε βενζίνη και σούπερ μάρκετ
Από Ραφαήλ Αλαγάς

Τα νέα δεν είναι και τα πιο θετικά για τα νοικοκυριά, καθώς οι αυξήσεις σε καύσιμα και τρόφιμα είναι αξιοσημείωτες, με τον κορωνοϊό να έχει προκαλέσει προηγουμένως αύξηση σε ναυτιλιακά ναύλα και πρώτες ύλες, κάτι που ήδη παρατηρείται εδώ και καιρό.

Όπως είχε αναφέρει τον περασμένο μήνα, ο Πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος, το κόστος του ναυτιλιακού ναύλου για τις μεταφορές κοντέινερ έχει αυξηθεί τον τελευταίο χρόνο, περισσότερο από 500%, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες στον κλάδο αυτό, «δρώντας καιροσκοπικά και ολιγοπωλιακά», όπως ανέφερε, «ανεβάζουν τις τιμές ανεξέλεγκτα», ενώ παράλληλα έθεσε και το ερώτημα της κρατικής παρέμβασης από μέρους της Κίνας, για χειραγώγηση της προσφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με σχετική έρευνα του ΕΒΕΑ, έχουν αυξηθεί, μεταξύ άλλων, οι διεθνείς τιμές σε:

  • Βενζίνη κατά 52,14%
  • Σόγια κατά 17,10%
  • Καφέ κατά 26,59%
  • Γάλα κατά 20,06%
  • Καλαμπόκι κατά 35,64%
  • Πουλερικά κατά 16,64%
  • Χαλκό κατά 33,19%
  • Αλουμίνιο κατά 26,54%

Αυξήσεις τιμών

Επίσης, σε ό,τι αφορά στις μέσες τιμές των καυσίμων στη χώρα μας (ευρώ/λίτρο), ενδεικτική είναι η πορεία του τελευταίου χρόνου:

Αμόλυβδη 95 οκτανίων

21/7/2021: 1,684

30/12/2020: 1,436

4/5/2020: 1,311

Αμόλυβδη 100 οκτανίων

21/7/2021: 1,852

30/12/2020: 1,635

4/5/2020: 1,592

Diesel κίνησης

21/7/2021: 1,394

30/12/2020: 1,165

4/5/2020: 1,096

Η τιμή της απλής αμόλυβδης βρίσκεται δηλαδή σήμερα περίπου 30% υψηλότερα από τα χαμηλά του 2020 και 17,3% από το ξεκίνημα της φετινής χρονιάς, με αντίστοιχη εικόνα να εμφανίζει το πετρέλαιο κίνησης (27% και 20% περίπου), ενώ η πιο ενισχυμένη αμόλυβδη (η 100άρα) έχει μικρότερα ποσοστά αύξησης (16,33% και 13,27% αντίστοιχα). Ωστόσο η 100άρα έχει ήδη ξεπεράσει το φράγμα των 2 ευρώ/ λίτρο στο νομό Κυκλάδων, ενώ προς τα επίπεδα αυτά πλησιάζουν και άλλες περιοχές στη χώρα μας (Δωδεκάνησα, Σάμος, Λέσβος, Κεφαλονιά, Ευρυτανία κ.ά.)

Η εξήγηση του ΔΝΤ

Σε μελέτη στελεχών του ΔΝΤ (αναρτημένη στο IMF Blog), με τίτλο «Τέσσερα δεδομένα για την αύξηση των λιανικών τιμών τροφίμων», αναλύονται οι λόγοι που οδηγούν στις αυξήσεις των τιμών:

  • Οι διεθνείς τιμές τροφίμων (τιμές παραγωγού) είχαν αυξηθεί τον Μάιο 47,2% σε σχέση με τα χαμηλά επίπεδα του Απριλίου 2020, φθάνοντας στο υψηλότερο (πραγματικό) επίπεδο από το 2014 (και το υψηλότερο ιστορικά σε τρέχοντα δολάρια). Οι τιμές της σόγιας και του καλαμποκιού αυξήθηκαν σε ετήσια βάση 85% και 111%, αντίστοιχα.
  • Οι τιμές των ναύλων για τις μεταφορές εμπορευμάτων έχουν διπλασιασθεί έως τριπλασιασθεί το τελευταίο 12μηνο, ενώ οι αυξημένες τιμές των καυσίμων ωθούν προς τα πάνω το κόστος των οδικών μεταφορών.
  • Η διαταραχή των εφοδιαστικών αλυσίδων λόγω της πανδημίας και η αποθεματοποίηση οδήγησαν σε αυξήσεις τιμών των τροφίμων σε πολλές χώρες
  • Οι τιμές των τροφίμων είχαν αρχίσει να αυξάνονται πριν από την πανδημία.

Το ΔΝΤ προβλέπει ότι οι διεθνείς τιμές των τροφίμων θα αυξηθούν 25% φέτος σε σχέση με το 2020 και στη συνέχεια θα σταθεροποιηθούν. Εκτιμά, επίσης, ότι από τις αυξήσεις των διεθνών τιμών μόνο το 20% περνά στις τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές, καθώς οι τελευταίες ενσωματώνουν και μία σειρά από άλλα κόστη. Με βάση την εκτίμηση αυτή συμπεραίνει ότι θα υπάρξει μία αύξηση των παγκόσμιων λιανικών τιμών τροφίμων κατά 5%, από την οποία οι 3,2 ποσοστιαίες μονάδες θα φανούν φέτος και οι 1,75 μονάδες το 2022. Η αύξηση των λιανικών τιμών θα είναι μεγαλύτερη κατά επιπλέον μία ποσοστιαία μονάδα λόγων των αυξημένων ναύλων.

Τονίζει, ωστόσο, ότι ο αντίκτυπος θα διαφέρει πολύ μεταξύ των χωρών. Οι καταναλωτές στις αναδυόμενες αγορές πιθανόν να δουν ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις στα καταστήματα λόγω της μεγαλύτερης εξάρτησής τους από τις εισαγωγές τροφίμων. Για τις χώρες χαμηλού εισοδήματος, που δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν την πανδημία, οι συνέπειες από έναν υψηλότερο πληθωρισμό τροφίμων μπορεί να είναι ζοφερές και οι χώρες αυτές μπορεί να αντιμετωπίσουν ξανά το φάσμα της πείνας.

 

Οικονομία

Ροή ειδήσεων

Share