Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024

«Φως» για επιπλέον φοροελαφρύνσεις ύψους 900 εκατ. ευρώ – Από τι θα εξαρτηθεί, ποιες είναι οι πρώτες εκτιμήσεις

Το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022-2025 ετοιμάζεται να καταθέσει στη Βουλή το υπουργείο Οικονομικών

15 Ιουνίου 2021 09:00
«Φως» για επιπλέον φοροελαφρύνσεις ύψους 900 εκατ. ευρώ – Από τι θα εξαρτηθεί, ποιες είναι οι πρώτες εκτιμήσεις

«Παράθυρο» για περαιτέρω φοροελαφρύνσεις θα ανοίξει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022-2025, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή από το υπουργείο Οικονομικών, ίσως και μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα. Θυμίζουμε ότι σημαντικές ελαφρύνσεις στο φόρο που θα πληρώσουν, μετά τις φετινές φορολογικές δηλώσεις, θα δουν χιλιάδες μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα.

Το φως που θα μπει πάντως από το συγκεκριμένο «παράθυρο» θα είναι σχετικά αχνό καθώς οι ανάγκες συγκράτησης του χρέους σε βιώσιμα επίπεδα, μετά την εκτίναξη της πανδημίας Covid-19, δεν θα αφήνουν πολλά περιθώρια για μεγάλη «γενναιοδωρία».

Σύμφωνα με πληροφορίες, την προοπτική κάποιων νέων ελαφρύνσεων θα δίνει το υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα που θα προβλέπεται ιδίως το 2024-2025, δημιουργώντας δημοσιονομικό χώρο, εφόσον ο στόχος καθοριστεί σε χαμηλότερα επίπεδα, πράγμα που είναι βέβαιο. Οι πρώτες εκτιμήσεις στο υπουργείο Οικονομικών μιλούν για ένα περιθώριο της τάξης του 1,3% του ΑΕΠ, το 2025, από το οποίο όμως θα καλυφθεί και η μονιμοποίηση των σημερινών, προσωρινών ελαφρύνσεων, της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών και της εισφοράς αλληλεγγύης. Έτσι, το επιπλέον περιθώριο θα είναι περίπου 0,5% του ΑΕΠ, εκτιμούν στο υπουργείο Οικονομικών, δηλαδή κάπου 900 εκατ. ευρώ, με το σημερινό ΑΕΠ.

Έρχονται νέες φοροελαφρύνσεις

Πώς προκύπτει αυτός ο δημοσιονομικός χώρος; Το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, που πρόκειται να ψηφιστεί από τη Βουλή, θα προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα από το 2023 της τάξης του 2% του ΑΕΠ, που θα αυξάνεται κοντά στο 3% του ΑΕΠ το 2024 και περίπου στο 3,5% του ΑΕΠ το 2025. Αυτό προκύπτει αυτόματα, με βάση τον προβλεπόμενο ρυθμό ανάπτυξης και προϋποθέτοντας ότι δεν θα ληφθούν νέα μέτρα πολιτικής. Την ίδια ώρα, ο στόχος που θα πρέπει να επιτύχει η κυβέρνηση δεν θα είναι πλέον 3,5% του ΑΕΠ, όπως προέβλεπε το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, αλλά χαμηλότερος. Δεν ξέρουμε ακόμη πόσο, αλλά στο υπουργείο Οικονομικών υπολογίζουν ότι θα είναι της τάξης του 2%-2,2% του ΑΕΠ. Στην παραδοχή για πρωτογενή πλεονάσματα 2,2% του ΑΕΠ βασίζεται, εξάλλου, η Κομισιόν για την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους, στο πλαίσιο της πρόσφατης 10ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας.

Οπως εξηγούν στο υπουργείο Οικονομικών, φεύγοντας η Ελλάδα από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας –κάτι που θεωρείται τετελεσμένο, αφού το καθεστώς αυτό λήγει το 2022 και εν τω μεταξύ έχουν ανασταλεί οι κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας– θα ακολουθεί πλέον τους κανόνες του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Με βάση αυτούς, θα πρέπει να επιτυγχάνει τον λεγόμενο μεσοπρόθεσμο στόχο (medium term objective) που προκύπτει βάσει του ρυθμού ανάπτυξής της, του παραγωγικού κενού της και του χρέους της. Με τα σημερινά δεδομένα, ο μεσοπρόθεσμος στόχος είναι το 2,2% του ΑΕΠ περίπου. Ετσι, δημιουργείται ο δημοσιονομικός χώρος 1,3% του ΑΕΠ μεταξύ του μεσοπρόθεσμου στόχου 2,2% του ΑΕΠ και του προβλεπόμενου το 2025 πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ.

Οι νέοι κανόνες

Όλα αυτά, βεβαίως, μπορεί να αλλάξουν ανάλογα με την έκβαση της διαπραγμάτευσης για τους νέους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας, που θα διεξαχθεί τους προσεχείς μήνες. Στο τραπέζι αναμένεται να βρεθούν το ύψος αναφοράς του δημοσίου χρέους (σήμερα 60% του ΑΕΠ), ο ρυθμός μείωσής του (σήμερα πρέπει να μειώνεται κάθε χρόνο κατά το 1/20ό της διαφοράς από την τιμή αναφοράς) και η πιθανή εξαίρεση δαπανών (π.χ. επενδυτικών), προκειμένου να τονωθεί η ανάπτυξη.

Νέο παράθυρο για φοροελαφρύνσεις

Πάντως, οι αναλυτές επισημαίνουν πως όποια κι αν είναι η έκβαση της διαπραγμάτευσης, δεν θα αρθεί η ανάγκη να μειωθούν τα χρέη, ιδίως των υπερχρεωμένων κρατών, κάτι που τοποθετεί την Ελλάδα στην πρώτη γραμμή των υποψήφιων για επιστροφή στη δημοσιονομική πειθαρχία. Αυτό άλλωστε δεν το αρνείται ούτε η κυβέρνηση, καθώς δεν μπορεί να παραγνωριστεί το γεγονός ότι εκτός από το Σύμφωνο Σταθερότητας υπάρχουν και οι αγορές που θα τιμωρήσουν όσους δεν πειθαρχήσουν.

Το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα βαδίζει στα χνάρια του Προγράμματος Σταθερότητας που κατέθεσε η κυβέρνηση στις 30 Απριλίου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά επεκτείνεται κατά έναν επιπλέον χρόνο, έως το 2025.

Ο παράγοντας που θα κρίνει πολλά θα είναι ο ρυθμός ανάπτυξης, καθώς το υψηλότερο ΑΕΠ αυξάνει τον παρονομαστή σε έλλειμμα και χρέος (που υπολογίζονται ως ποσοστό του ΑΕΠ) μειώνοντας αντίστοιχα το μέγεθος της απαιτούμενης δημοσιονομικής προσπάθειας. Η κυβέρνηση βασίζεται προς το παρόν σε μια συντηρητική πρόβλεψη για ρυθμό 3,6% φέτος και στη συνέχεια προβλέπει ανάπτυξη 6,2% το 2022, 4,1% το 2023 και 4,4% το 2024, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σταθερότητας. Το οικονομικό επιτελείο αναγνωρίζει ότι για φέτος η πρόβλεψη μάλλον θα χρειαστεί αναθεώρηση προς τα πάνω, αλλά προς το παρόν δεν έχει αποφασίσει να την κάνει. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι στα υψηλά κλιμάκια του υπουργείου Οικονομικών προβλέπουν πλέον έναν ρυθμό 4,8%. Σημειώνεται ότι η Εθνική Τράπεζα προέβλεψε την Παρασκευή ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι 5,7%, προχωρώντας σε σημαντική αναθεώρηση προς τα πάνω, μετά τα αποτελέσματα του ΑΕΠ του πρώτου τριμήνου.

Κρίσιμο για την πορεία του ΑΕΠ το Ταμείο Ανάκαμψης

Για την πορεία του ΑΕΠ κρίσιμο θα είναι το Ταμείο Ανάκαμψης. Χάρη σε αυτό το Μεσοπρόθεσμο θα προβλέπει αύξηση επενδύσεων κατά 30% το 2022 και κατά πάνω από 10% τα επόμενα χρόνια. Το ελληνικό πρόγραμμα ανάκαμψης αναμένεται να εγκριθεί από την Κομισιόν την προσεχή Τετάρτη για να οδεύσει στη συνέχεια για το οριστικό πράσινο φως από το ECOFIN. Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται και η επίσκεψη της προέδρου της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην Αθήνα, την Πέμπτη.

Πώς να συμπληρώσετε σωστά τις φορολογικές σας δηλώσεις για να έχετε φοροελαφρύνσεις

Νέοι κωδικοί, νέες φοροελαφρύνσεις, νέα φορολογική κλίμακα, πάγωμα εισφοράς αλληλεγγύης, απενεργοποίηση τεκμηρίων για πληττόμενους φορολογουμένους, κούρεμα του φοροπέναλτι 22% για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις και ψαλίδι στην προκαταβολή φόρου συνθέτουν το νέο τοπίο των φετινών φορολογικών δηλώσεων, στις οποίες θα αποτυπωθούν τα εισοδήματα που απέκτησαν περίπου 9 εκατομμύρια φορολογούμενοι την πρώτη χρονιά της πανδημίας.

Οι πύλες του Taxisnet για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων άνοιξαν χθες το απόγευμα και θα παραμείνουν ανοιχτές με τα σημερινά δεδομένα έως τις 27 Αυγούστου 2021.

Πριν από το ετήσιο ραντεβού τους με την εφορία, οι φορολογούμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:

Νέοι μειωμένοι συντελεστές

Τα εισοδήματα του 2020 θα φορολογηθούν με τη νέα φορολογική κλίμακα που ενσωματώνει νέο συντελεστή 9% για τα πρώτα 10.000 ευρώ εισοδήματος. Για εισοδήματα 10.000 ευρώ έως 20.000 ευρώ επιβάλλεται φόρος 22%, για το τμήμα του εισοδήματος πάνω από 20.000 και μέχρι 30.000 ευρώ επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 28% από 29%, ενώ πάνω από 30.000 και μέχρι 40.000 ευρώ εφαρμόζεται συντελεστής φόρου μειωμένος σε 36% από 37%. Για το τμήμα του ετήσιου εισοδήματος άνω των 40.000 ευρώ ο συντελεστής φόρου μειώθηκε στο 44% από 45%.

Φορολογικές δηλώσεις 2021:Συμπληρώστε σωστά για να έχετε φοροελαφρύνσεις

Εκπτωση φόρου

Ισχύει έκπτωση φόρου εισοδήματος 777 ευρώ έως 1.340 ευρώ για μισθωτούς, συνταξιούχους και κατ’ επάγγελμα αγρότες που δεν έχουν προστατευόμενα παιδιά ή έχουν ένα έως τέσσερα προστατευόμενα παιδιά.

Απενεργοποίηση τεκμηρίων

Ελεύθεροι επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από την πανδημία, εργαζόμενοι και ναυτικοί που τέθηκαν σε αναστολή εργασίας, όσοι εντάχθηκαν στον μηχανισμό Συν-Εργασία και ιδιοκτήτες ακινήτων που εισέπραξαν μειωμένα ενοίκια γλιτώνουν φέτος από τον εφιάλτη των τεκμηρίων. Αρκεί να πληρούν τρεις προϋποθέσεις:

  • Τουλάχιστον σε ένα από τα δύο προηγούμενα φορολογικά έτη δεν φορολογήθηκαν με βάση τα τεκμήρια.
  • Δεν υπήρξε αύξηση των αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών (τεκμηρίων) του φορολογικού έτους 2020 σε σχέση με το φορολογικό έτος 2019.
  • Σε περίπτωση δαπάνης απόκτησης περιουσιακών στοιχείων, η εν λόγω δαπάνη δικαιολογείται από τα αναγραφόμενα στη δήλωση χρηματικά ποσά.
  • Τα τεκμήρια μειώνονται κατά 30% για συνταξιούχους άνω των 65 ετών.

Φορολογικές δηλώσεις 2021:Συμπληρώστε σωστά για να έχετε φοροελαφρύνσεις - Όλες οι αλλαγές που θα ισχύουν

Ακύρωση πέναλτι για e-αποδείξεις

Ακυρώνεται το πέναλτι φόρου 22% για τους φορολογουμένους που δεν έχουν καλύψει το 30% του πραγματικού εισοδήματος με ηλεκτρονικές πληρωμές, εφόσον είναι πληττόμενοι από την πανδημία (ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι με πληττόμενο ΚΑΔ, εργαζόμενοι σε αναστολή εργασίας, εργαζόμενοι στο πρόγραμμα Συν-Εργασία, ιδιοκτήτες ακινήτων που έλαβαν υποχρεωτικά κουρεμένα ενοίκια) ή είναι ηλικίας 60 ετών και άνω. Το φοροπέναλτι μειώνεται στο 11% από 22% για όσους έχουν καλύψει τουλάχιστον το 20% του πραγματικού τους εισοδήματος με ηλεκτρονικές συναλλαγές. Λιγότερο φόρο θα πληρώσουν φέτος όσοι πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές πληρωμές λιγότερες από το 20% του εισοδήματός τους καθώς το πρόστιμο θα επιβληθεί κλιμακωτά: 22% για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις που λείπουν έως το 20% του εισοδήματος και 11% για το ποσό που υπολείπεται και αντιστοιχεί πάνω από το 20% και έως το 30% του εισοδήματος.

Ψαλίδι στην προκαταβολή φόρου

Μειωμένη προκαταβολή φόρου στο 55% θα πληρώσουν φέτος επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις που θα εμφανίσουν κέρδη στις φορολογικές δηλώσεις τους.

Ψαλίδι στην προκαταβολή φόρου

Χωρίς φόρο τα ανείσπρακτα ενοίκια

Με μια απλή εξώδικη δήλωση που θα κοινοποιήσουν στους ενοικιαστές τους, οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα απαλλαγούν από τη φορολόγηση με συντελεστές έως 45% για τα ενοίκια που δεν εισέπραξαν το 2020.

Κατάργηση εισφοράς αλληλεγγύης

Ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι, ατομικές επιχειρήσεις, φορολογούμενοι με εισοδήματα από ακίνητα δεν θα επιβαρυνθούν με εισφορά αλληλεγγύης.

Νέοι μειωμένοι συντελεστές

Ποιοι απαλλάσσονται από τη συγκέντρωση ηλεκτρονικών αποδείξεων

Διευκρινίσεις για τις κατηγορίες των φορολογούμενων που απαλλάσσονται από την υποχρέωση συγκέντρωσης ηλεκτρονικών αποδείξεων, αλλά και για όσους μειώνεται το "πέναλτι" αν δεν συγκεντρώσουν το προβλεπόμενο όριο ( 30% επί του εισοδήματός τους) παρέχει απόφαση του υπουργείου Οικονομικών.

Με την απόφαση εξειδικεύονται οι ρυθμίσεις στις οποίες προχώρησε η κυβέρνηση προκειμένου να διευκολύνει τους φορολογούμενους σε ό,τι αφορά το μέτρο των ηλεκτρονικών δαπανών καθώς η πανδημία και οι περιορισμοί στην οικονομική δραστηριότητα μείωσαν τα εισοδήματα και έκαναν δυσκολότερη τη συγκέντρωσή των e-αποδείξεων.

Ποιοι απαλλάσσονται από τη συγκέντρωση ηλεκτρονικών αποδείξεων

Δείτε τις επιπλέον "ανάσες" που δίνει το υπουργείο Ανάσες στην προκαταβολή φόρου και στην εισφορά αλληλεγγύης.

Στην απόφαση, μεταξύ άλλων, προβλέπονται τα ακόλουθα:

  1. Δεν περιλαμβάνονται στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα επί του οποίου υπολογίζονται οι απαιτούμενες δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, εισοδήματα με έκτακτο χαρακτήρα, καθώς και έκτακτες αποζημιώσεις, αμοιβές, επιχορηγήσεις και οικονομικές ενισχύσεις που δόθηκαν στα πλαίσια αντιμετώπισης των συνεπειών εξάπλωσης της πανδημίας. Αυτά τα εισοδήματα έκτακτου χαρακτήρα είναι τα ακόλουθα:
    - Οι εφάπαξ αποζημιώσεις λόγω διακοπής σύμβασης εργασίας ή άλλης σύμβασης και το καταβαλλόμενο ασφάλισμα στα πλαίσια ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων.
    - Το επίδομα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων, καθώς και το επίδομα αναζήτησης εργασίας στο πλαίσιο δράσεων συμβουλευτικής.
    - Η αγροτική επιδότηση πρόωρης συνταξιοδότησης.
    - Η είσπραξη ασφαλιστικής αποζημίωσης ή οικονομικής ενίσχυσης, λόγω διάλυσης αλιευτικού σκάφους.
    - Έκτακτες αποζημιώσεις, αμοιβές, επιχορηγήσεις και οικονομικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 και αποτελούν εισόδημα.
  2. Θεσπίζονται ειδικές ρυθμίσεις για το φορολογικό έτος 2020, για τις περιπτώσεις που το δηλωθέν ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής υπολείπεται του απαιτούμενου, ως εξής:

    - Για τις περιπτώσεις που το δηλωθέν ποσό δαπανών που πραγματοποιήθηκαν εντός του φορολογικού έτους 2020 με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής είναι μεν χαμηλότερο του απαιτούμενου 30% του πραγματικού εισοδήματος από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά είναι υψηλότερο του 20% αυτού, επιβάλλεται φόρος 11% επί της διαφοράς μεταξύ απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού δαπανών που πραγματοποιηθήκαν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Για παράδειγμα, φορολογούμενος με πραγματικό εισόδημα από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα ίσο με 15.000€, απαιτείται να δηλώσει εντός του φορολογικού έτους 2020 δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ποσού τουλάχιστον 4.500€ (15.00030%=4.500). Εάν αυτός δηλώσει δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής που ανέρχονται στο 25% (ανώτερο του 20%, αλλά υπολειπόμενου του απαιτούμενου 30%) του πραγματικού τους εισοδήματος (15.00025%=3.750€), τότε η προσαύξηση του φόρου θα είναι ίση με 82,5€ [(4.500-3.750)*11%=82,5].

    - Για τις περιπτώσεις, όπου το δηλωθέν ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής έτους 2020, υπολείπεται του 20% του πραγματικού εισοδήματος από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, τότε η προσαύξηση του φόρου , αποτελείται από το άθροισμα δύο επί μέρους ποσών (α+β) και υπολογίζεται: α) ως το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του 20% του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή 22% και, επιπροσθέτως, β) από το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου ποσού δαπανών και του 20% του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή 11%. Για παράδειγμα, φορολογούμενος με πραγματικό εισόδημα ίσο με 19.000 ευρώ και δηλωθείσες δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής έτους 2020 ίσες με 1.850 ευρώ (οι απαιτούμενες δαπάνες είναι 19.00030% = 5.700€), θα επιβαρυνθεί με προσαύξηση του φόρου ίση με 638€ (429€+209€). Το πρώτο μέρος της προσαύξησης των 429€ αντιστοιχεί στο 22% της διαφοράς που προκύπτει μεταξύ του 20% του πραγματικού εισοδήματος και του δηλωθέντος ποσού δαπανών {[(20%19.000)-1850]22% = 429€}. Το δεύτερο μέρος της προσαύξησης των 209€ αντιστοιχεί στο 11% της διαφοράς που προκύπτει μεταξύ του απαιτούμενου ποσού δαπανών και του 20% του πραγματικού εισοδήματος {[(30%19.000)-(20%19.000)]11%=209€}.

  3. Ειδικά για το φορολογικό έτος 2020, οι κατηγορίες των φορολογουμένων που εξαιρούνται από την προσαύξηση του φόρου σε περίπτωση που δεν πραγματοποίησαν το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής είναι οι εξής:

    - Τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία, θεωρήθηκε ως πληττόμενη για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020.
    - Τα φυσικά πρόσωπα των οποίων η σύμβαση εργασίας ανεστάλη για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020 λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID - 19
    - Τα φυσικά πρόσωπα των οποίων η σύμβαση ναυτολόγησης ανεστάλη κατά τη διάρκεια οποιουδήποτε διαστήματος εντός του 2020.
    - Τα φυσικά πρόσωπα τα οποία εντάχθηκαν στον μηχανισμό ενίσχυσης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» ανεξαρτήτως χρονικού διαστήματος εντός του 2020.
    - Τα φυσικά πρόσωπα τα οποία είναι ιδιοκτήτες ακινήτων, που έλαβαν μειωμένο μίσθωμα εντός του 2020, για το οποίο έχει υποβληθεί έστω και μία εγκεκριμένη δήλωση COVID - 19, κατόπιν σχετικής επεξεργασίας από την ΑΑΔΕ.
    - Οι φορολογούμενοι που είχαν συμπληρώσει το 60ό έτος της ηλικίας τους στις 31 Δεκεμβρίου 2019.

Ποιοι δικαιούνται επιστροφή φόρου και ποιοι θα πρέπει να υποβάλουν φέτος δική τους

Σημαντικές ελαφρύνσεις στο φόρο που θα πληρώσουν, μετά τις φετινές φορολογικές δηλώσεις, θα δουν χιλιάδες μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα.

Όπως προκύπτει λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της περασμένης χρονιάς οι ευνοημένοι μετρώνται σε πολλές χιλιάδες. Σύμφωνα με πληροφορίες, πολλοί θα είναι οι μισθωτοί εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα που θα δικαιούνται μεγάλα ποσά επιστροφής φόρων.

Φορολογικές δηλώσεις 2021: Ποιοι δικαιούνται επιστροφή φόρου

Στη φορολογική δήλωση για το οικονομικό έτος 2020 θα αποτυπώνεται μια σειρά από αποζημιώσεις που έλαβαν εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες, λόγω της πανδημίας. Αυτά τα ποσά, ωστόσο, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί είναι ακατάσχετα και αφορολόγητα. Η ίδια ρύθμιση ισχύει και για τις εισοδηματικές ενισχύσεις, που έγιναν φέτος, οι οποίες δεν θα συνυπολογιστούν στα ετήσια φορολογητέα εισοδήματά τους.

Επιπλέον, δείτε πότε ανοίγει το Taxisnet και τι ισχύει για τον ΕΝΦΙΑ.

Φορολογικές δηλώσεις 2021: Οι νέοι κωδικοί

Την ίδια στιγμή, περί το ένα εκατομμύριο μισθωτοί και ελεύθεροι επαγγελματίες πληγέντες από την κρίση της πανδημίας που ανέστειλαν την εργασία τους, εντάχθηκαν στο πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» ή έλαβαν μειωμένα ενοίκια θα δουν απαλλαγές από τεκμήρια και ηλεκτρονικές αποδείξεις.

Αλλαγές κωδικών θα υπάρχουν τόσο στο έντυπο Ε1 όσο και στο Ε3 που υποβάλλεται από τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες. Οι νέοι κωδικοί και οι βασικές αλλαγές είναι, Τεκμήρια, Ανακαίνιση ακινήτων, Νέοι μειωμένοι συντελεστές, Επενδυτικοί Άγγελοι, Ηλεκτρικά οχήματα, Μετοχές - stock options, Ακύρωση του πέναλτι για τις ηλεκτρονικές πληρωμές, Φορολογική κατοικία, η φορολόγηση των ενοικίων κ.ά.

Δείτε τις οδηγίες για τις φορολογικές δηλώσεις μέσα από το σχετικό ρεπορτάζ του OPEN:

Πρώτο ραντεβού με την εφορία για τους 18αρηδες

Ραντεβού με την Εφορία θα πρέπει να κλείσουν για πρώτη φορά φέτος χιλιάδες φορολογούμενοι. Είναι οι 18ρηδες οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να υποβάλουν φορολογική δήλωση. Η υποχρέωση αυτή δεν ισχύει για όλους. Συγκεκριμένα όσοι έκλεισαν τα 18 έτη ηλικίας το 2020 και έχουν να δηλώσουν οποιουδήποτε ύψους πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα θα «χωρίσουν» φορολογικά από τους γονείς τους. Θα πρέπει να υποβάλουν τη δική τους φορολογική δήλωση.

Φορολογικές δηλώσεις 2021

Για παράδειγμα ξεχωριστή φορολογική δήλωση θα πρέπει να κάνει ένας 18αρης ο οποίος μπορεί να μην έχει αποκτήσει εισοδήματα αλλά στο όνομά του έχουν πιστωθεί τόκοι καταθέσεων ακόμη και λίγων ευρώ. Επιπλέον, ένας νέος ή μια νέα που συμπλήρωσε τα 18 έτη ηλικίας εντός του προηγούμενου έτους υποχρεούται φέτος να υποβάλει ξεχωριστή φορολογική δήλωση, εφόσον:

  • δεν συγκατοικεί στο ίδιο σπίτι με τους γονείς του αλλά διαμένει σε κτίσμα στο οποίο κατέχει έστω κι ένα μικρό ποσοστό πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας ή σε κτίσμα το οποίο του παραχωρήθηκε δωρεάν από τους γονείς του ή από κάποιον φίλο του.
  • έχει στο όνομά του οποιοδήποτε άλλο περιουσιακό στοιχείο που λαμβάνεται υπόψη ως τεκμήριο διαβίωσης (ΙΧ αυτοκίνητο, σκάφος κ.λπ.)
  • απέκτησε εντός του 2020 οποιασδήποτε άλλης μορφής εισόδημα (π.χ. από μισθούς, επιδόματα, ενοίκια, περιστασιακή απασχόληση, αγροτικές ή επιχειρηματικές δραστηριότητες, υπεραξίες από μετοχές, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια κ.λπ.)
  • ίδρυσε εντός του 2020 οποιαδήποτε επιχείρηση στο όνομά του
  • προχώρησε εντός του 2020 σε έναρξη ελευθέριου επαγγέλματος
  • είναι έγγαμος ή έγγαμη τη στιγμή της υποβολής της φορολογικής δήλωσης.

Οι μόνοι νέοι οι οποίοι συμπλήρωσαν τα 18 έτη ηλικίας εντός του 2020 και δεν είναι υποχρεωμένοι να υποβάλουν φέτος δική τους δήλωση φορολογίας εισοδήματος είναι όσοι το προηγούμενο έτος δεν είχαν καθόλου εισοδήματα ούτε περιουσιακά στοιχεία που να αποτελούν τεκμήρια (κατοικία, αυτοκίνητο κλπ), εφόσον φιλοξενήθηκαν σε σπίτια γονέων, άλλων συγγενών ή φίλων, ή εφόσον είναι φοιτητές και λόγω σπουδών διαμένουν με ενοίκιο σε άλλη πόλη από αυτήν στην οποία ζουν οι γονείς τους.

 

Οικονομία

Ροή ειδήσεων

Share