«Καμπάνα» για τον Κηφισό: «Πρέπει να γίνει έλεγχος, δεν ξέρουμε σε τι κατάσταση είναι τα τοιχώματα»
Ένα πρόβλημα που χρήζει άμεσης διερεύνησης
![«Καμπάνα» για τον Κηφισό: «Πρέπει να γίνει έλεγχος, δεν ξέρουμε σε τι κατάσταση είναι τα τοιχώματα»](https://www.athensmagazine.gr/photos/w_800px/articles/202501/kifisos_problima.jpg)
Ο Ευθύμης Λέκκας, Καθηγητής Δυναμικής Τεκτονικής και Εφαρμοσμένης Γεωολογίας, πρόεδρος του ΟΑΣΠ, μίλησε στην ΕΡΤ για το σοβαρό πρόβλημα, που ενδέχεται να έχει προκύψει με τη στατικότητα του Κηφισού και της Εθνικής οδού, αναφέροντας πως πρέπει να γίνει οπωσδήποτε η σχετική αυτοψία.
Σχετικά με την τρίτη υπόγεια λίμνη που εντοπίστηκε στον Κηφισό ο κ. Λέκκας ανέφερε μεταξύ άλλων: «Δεν νομίζω ότι υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας στον Κηφισό και στην εθνική οδό κυρίως, που είναι πάνω από τον Κηφισό, αλλά σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζεται ένας έλεγχος ο οποίος θα πρέπει να γίνει από ειδικούς πολιτικούς μηχανικούς, οι οποίοι θα εξακριβώσουν κατά πόσο υπάρχει φθορά στα τοιχώματα της κοίτης του, εγκιβωτισμένη κοίτης».
Συγκεκεριμένα είπε ότι «οι λίμνες είναι κάτι το συνηθισμένο σε πλακοσκεπείς αγωγούς ή εγκιβωτισμένα ποτάμια δεδομένου ότι η διαβρωτική ενέργεια του νερού που ρέει πρώτα διαβρώνει τον πυθμένα. Βεβαίως, στα τοιχώματα του εγκιβωτισμένου ποταμιού δεν ξέρουμε σε τι κατάσταση είναι. Από ό,τι φαίνεται δεν έχουν μεγάλο πρόβλημα, δηλαδή δεν έχουν διαβρώσεις. Δεν υπάρχει διάβρωση στον οπλισμό. Συνεπώς δεν νομίζω ότι υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας στον Κηφισό και στην Εθνική οδό κυρίως, που είναι πάνω από τον Κηφισό, αλλά σε κάθε περίπτωση χρειάζεται ένας έλεγχος ο οποίος θα πρέπει να γίνει από ειδικούς πολιτικούς μηχανικούς, οι οποίοι θα εξακριβώσουν κατά πόσο υπάρχει φθορά στα τοιχώματα της εγκιβωτισμένη κοίτης για να δούμε ενδεχόμενες παρεμβάσεις οι οποίες θα πρέπει να γίνουν, εάν φυσικά υπάρχει κάποιο τέτοιο θέμα».
Πρόσθεσε ότι «είναι άλλη η αντοχή της βάσης του εγκιβωτισμού και είναι άλλη αντοχή των τοιχωμάτων. Τα τοιχώματα φέρουν φορτία. Η βάση δε φέρει φορτία απλώς και μόνο μπορεί να διαβρωθεί από το νερό. Τα τοιχώματα φέρουν φορτία και φαίνεται ότι δεν έχουμε εκεί ζημιές. Βεβαίως αυτό δεν μας απαλλάσσει από τον έλεγχο, ο οποίος θα πρέπει να γίνεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα. Φυσικά και θα πρέπει να αντληθούν (σσ τα ύδατα) έτσι ώστε να αποκατασταθεί ουσιαστικά η διάβρωση. Εκεί βεβαίως θα πρέπει να γίνει πάλι επανατοποθέτηση όλων των οπλισμών που καταστράφηκαν αλλά και σκυροδέτηση έτσι ώστε το νερό να λέει πολύ πιο εύκολα προς τα κάτω».
Ζητά βελτιώσεις για όλα τα έργα
Σε άλλο σημείο ανέφερε «η διακινδύνευση η οποία υπάρχει είναι μεγάλη, δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλη κίνηση, είναι ο κεντρικός άξονας του λεκανοπεδίου. Από κει και πέρα όμως, εκείνο το οποίο ορθώς επισημάνατε πάλι, είναι το θέμα της κουλτούρας. Εδώ στην Ελλάδα δεν έχουμε την κουλτούρα της συντήρησης των έργων. Δεν υπάρχει έλεγχος των έργων μετά από την κατασκευή τους. Συνήθως αφήνονται στην τύχη τους. Βεβαίως υπάρχει από το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να καταγραφούν οι γέφυρες, να υπάρχουν συστήματα ελέγχου και παρακολούθησης των παραμορφώσεων και των άλλων δεδομένων που πρέπει να έχουμε σε κεντρικό επίπεδο για όλες τις γέφυρες της χώρας. Συνεπώς, υπάρχει μία διαδικασία σε εξέλιξη έτσι ώστε να παρακολουθούνται όλα τα τεχνικά έργα, να παρακολουθούνται κυρίως οι γέφυρες, οι οποίες έχουν ιδιαίτερη σημασία όχι μόνο για τον Κηφισό αλλά για όλη την Ελλάδα. Θεωρώ ότι είμαστε σε καλό δρόμο, αλλά πρέπει όμως να βελτιώσουμε το επίπεδο συντήρησης όλων των έργων σε όλο τον ελληνικό χώρο».
Για το αν υπάρχει περίπτωση αν δούμε εικόνες Βαλένθια ο κ. Λέκκας είπε «σύμφωνα με τις παρατηρήσεις που είχαμε από την πρώτη στιγμή της μετάβασης στη Βαλένθια, είναι ότι πρέπει να αναθεωρήσουμε το σχεδιασμό μας σε παγκόσμιο επίπεδο, γιατί η κλιματική κρίση είναι σε εξέλιξη. Τα πράγματα δεν είναι όπως ήταν πριν 10 ή 30 και 40 και 50 χρόνια έχουν αλλάξει. Συνεπώς ο σχεδιασμός μας θα πρέπει να αλλάξει» και πρόσθεσε: «Δεν είναι μόνο αυτό όμως. Δεν έχουμε κατανοήσει σε επίπεδο επαρκές τις φυσικές διεργασίες ή τα φυσικά φαινόμενα. Εξελισσόταν και θα εξελίσσονται με ιδιαίτερη ένταση και το επόμενο χρονικό διάστημα, εξελισσόταν εκατομμύρια χρόνια πριν. Εμείς σχεδιάζαμε με βάση τις γνώσεις που θεωρούσαμε ότι είναι σωστές. Δυστυχώς το παράδειγμα της Βαλένθια είναι ένα παράδειγμα που ανατρέπει τη φιλοσοφία μας σχεδιασμού των έργων, που μας λέει ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με νέα δεδομένα».
«Φαγωμένος» Κηφισός, επικίνδυνα ΜΜΜ, «καμπάνες» για πλημμύρες: Λειτουργεί τελικά κάτι στην Αττική;
Η Αττική μοιάζει να αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά προβλήματα, που θα μπορούσαν κάποια στιγμή να προκαλέσουν κάτι τραγικό και μη αναστρέψιμο, με τη στατικότητα του Κηφισού να αποτελεί την τελευταία περίπτωση, όπου αναδεικνύεται η «γύμνια» της πολυπληθέστερης Περιφέρειας της χώρας.
Για τις λίμνες που έχουν ανακαλυφθεί στον Κηφισό μίλησε στον ΑΝΤ1 ο σπηλαιολόγος και μέλος της ομάδας Γεωμυθική, Γιώργος Καφαντάρης και τόνισε χαρακτηριστικά πως: «Το νερό έχει σκάψει τα τσιμέντα, πηγαίνει πλέον κάτω από το τσιμέντο.
Πρέπει να αντληθούν τα νερά για να δουν τη ζημιά. Όσο περνάει ο καιρός χειρότερα θα γίνεται. Κάποια στιγμή θα υπάρξει σοβαρό πρόβλημα».
Ο Γιώργος Καφαντάρης μιλώντας για το θέμα και στον Alpha ανέφερε πως «όλα τα υπόγεια ποτάμια της Αττικής είναι “σουρωτήρια”»!
Συγκεκριμένα είπε ότι «θα σας πω την εκτίμησή μου χωρίς να είμαι μηχανικός. Έχουμε δει σχεδόν όλα τα ποτάμια της Αττικής, είναι γνωστή η κατάσταση στον Κηφισό έχει πάρα πολλά προβλήματα. Εξαρχής δεν έπρεπε να γίνει αυτό το έργο. Έχει προβλήματα και στη σχεδίασή του, δεν υπάρχει πρόσβαση από πουθενά. Αν -μη κακό- γίνει κάτι δεν θα μπορέσει να μπει κάποιος για να ψάξει».
Και κατέληξε λέγοντας πως «σε όλα τα υπόγεια ποτάμια της Αττικής υπάρχουν τρύπες, είναι “σουρωτήρια” από σωλήνες που βγάζουν λύματα».Η πρώτη από τις λίμνες ανακαλύφθηκε από τα μέλη της ίδιας ομάδας, τον Ιανουάριο του 2023. Βρέθηκε στο ύψος της πεζογέφυρας Περισσού και οδού Βικέλα στα Πατήσια, αμέσως μετά την υπόγεια συμβολή του Κηφισού με τον Ποδονίφτη.
Τον Ιούλιο του 2023, η δεύτερη λίμνη εντοπίστηκε κάτω από τον Κηφισό στο ύψος της Λεωφόρου Αθηνών αφού μπήκαν από την περιοχή του Ρέντη και αφού περπάτησαν 3,5 χιλιόμετρα κάτω από την Εθνική Οδό.
Η τρίτη και η μεγαλύτερη λίμνη στην κοίτη του Κηφισού βρίσκεται στο σημείο συνάντησης με το ρέμα της Εσχατιάς και είναι αυτή που προκαλεί την μεγαλύτερη ανησυχία. Η συγκεκριμένη λίμνη σχηματίστηκε καθώς στο σημείο αυτό καταστράφηκε η κοίτη και φαίνεται να έχει μέχρι και ψάρια.
Ο Κηφισός... δε θα αντέξει βροχές τύπου Ντάνιελ και Βαλένθια
«Ο ποταμός Κηφισός δε θα άντεχε τέτοιες τεράστιες πλημμύρες» σαν αυτές του Ιανού, του Ντάνιελ και της Βαλένθια» εκτίμησε ο Αναστάσιος Ι. Στάμου, Ομότιμος Καθηγητής ΕΜΠ και Επισκέπτης Καθηγητής στο Πολυτεχνείο Μονάχου, μιλώντας στον ΣΚΑΪ.
Με βάση τις έρευνες που έχουν γίνει ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ.Στάμου «η έκταση των περιοχών που πλημμυρίζουν από τον ποταμό Κηφισό «είναι πολύ μεγάλη και περιλαμβάνει περιοχές των Αγίων Αναργύρων, του Περιστερίου, του Αιγάλεω, της Ακαδημίας Πλάτωνος, του Αγίου Ιωάννη Ρέντη, του Μοσχάτου, του Νέου Φαλήρου, των Καμινιών και της Καλλιθέας.
Καθώς δεν μπορεί να αποφευχθεί η επόμενη πλημμύρα όπως εκτιμάει ο κ. Στάμου «Το πρώτο μέλημά μας είναι να μην έχουμε θύματα» και αυτό μπορεί να γίνει με την έγκαιρη και τεκμηριωμένη προειδοποίηση προς τους κατοίκους της περιοχής που θα πρέπει να γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν. Αυτό μπορεί να γίνει με τα «λεγόμενα Συστήματα Έγκαιρης Προειδοποίησης Πλημμυρών (ΣΕΠΠ)» τα οποία όπως αναφέρει ο κ. Στάμου εφαρμόζουν πολλές χώρες. Σχετική πρόταση έχει γίνει από το 2021προς το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
«Ο ποταμός Κηφισός πηγάζει από την Πάρνηθα, διασχίζει το Λεκανοπέδιο και εκβάλλει στο Φαληρικό Όρμο. Τα αντιπλημμυρικά έργα του π. Κηφισού που σχεδιάστηκαν το 1974 αφορούν πρακτικά τη διευθέτηση του π. Κηφισού, η οποία ολοκληρώθηκε σε συνδυασμό με το οδικό έργο (Λεωφόρος Κηφισού) στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων 2004.Η διευθέτηση έγινε από τις Τρείς Γέφυρες μέχρι την εκβολή του. Μέχρι την οδό Αγ. Άννης είναι πλήρως καλυμμένος (από πάνω υπάρχει η Λ. Κηφισού) και στη συνέχεια είναι ανοικτός. Από τις Τρεις Γέφυρες και ανάντη ο ποταμός έχει ανοικτή διατομή. Αποτελείται από 6 τμήματα που ορίζονται από τις εκβολές 5 ρεμάτων που είναι: το ρ. Ποδονίφτη (στον Περισσό), το ρ. Εσχατιάς (στη Λιοσίων), το ρ. Μόσχα (στο Περιστέρι), το ρ. Νίκαιας και το ρ. Προφήτη Δανιήλ. Η παροχή υδάτων που μπορεί να μεταφέρει κυμαίνεται από 400 m3/s ανάντη της συμβολής του ρ. Ποδονίφτη μέχρι 1.400 m3/s στην εκβολή του», είπε αρχικά.
Σχετικά με το αν μπορεί ο Κηφισός να αντέξει μια μεγάλη καταιγίδα όπως αυτές του Ιανού, του Ντάνιελ ή της Βαλένθια, ο καθηγητής απάντησε: «Ο σχεδιασμός έγινε πριν από πολλά χρόνια για περίοδο επαναφοράς 50 έτη, δηλ. πρακτικά για να αντέξει τη μεγάλη πλημμύρα που εμφανίζεται μια φορά στα 50 έτη. Όμως, έμπειροι μηχανικοί διατύπωσαν την άποψη ότι με τις αλόγιστες ανθρώπινες επεμβάσεις ο Κηφισός αντέχει το πολύ πλημμύρες 20-ετίας. Σήμερα, ο σχεδιασμός του π. Κηφισού θα γινόταν για περίοδο επαναφοράς 100 έτη και πιθανότατα παραπάνω, εξαιτίας της Κλιματικής Αλλαγής που κάνει τις πλημμύρες συχνότερες και εντονότερες».
«Οι πλημμύρες του Ιανού, του Ντάνιελ και της Βαλένθια εκτιμήθηκαν ότι είχαν περιόδους επαναφοράς από 500 μέχρι περίπου 1000 έτη, δηλ. οι πλημμύρες αυτές εμφανίζονται κάθε 500 μέχρι 1000 χρόνια.Κατά συνέπεια, ο ποταμός Κηφισός δε θα άντεχε τέτοιες τεράστιες πλημμύρες και οι επιπτώσεις θα ήταν πολύ μεγάλες» κατέληξε.
Μιλώντας, πάντως, στον ΑΝΤ1 στην εκπομπή «Πρόσωπο με Πρόσωπο», ο κ. Χαρδαλιάς, υποστήριξε ότι εκτός από το επιχειρησιακό σχέδιο της Περιφέρειας Αττικής, είναι πολύ σημαντική και η ενημέρωση του κοινού για το πώς πρέπει να αντιδράσει σε περίπτωση εκδήλωσης καιρικών φαινομένων μέσης ή υψηλής έντασης. Σε ερώτηση για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Αττικής και εάν υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια, ο Περιφερειάρχης απάντησε ότι τους τελευταία δέκα μήνες γίνονται έργα καθαρισμού και αντιπλημμυρικά.
Αποκάλυψε δε ότι ο τελευταίος καθαρισμός στα πλακοσκεπή του Κηφισού έγινε το 2002, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. «Σε 27 χλμ. μήκους του ποταμού έχουμε 8, 6 χλμ. πλακοσκεπούς, όπου έχουμε μπει από το Αύγουστο κι έχουν απομακρυνθεί δωδεκάμισι χιλιάδες τόνοι φερτών υλικών», προσθέτοντας ότι αυτό γίνεται κάτω από αντίξοες και επικίνδυνες συνθήκες για τα συνεργεία.
Παράλληλα, ο Περιφερειάρχης Αττικής επισήμανε ότι υπάρχουν αγωγοί που συνδέονται με τον Κηφισό, οι οποίοι είτε δεν έχουν μεγάλη ικανότητα απορρόφησης υδάτων, είτε είναι εντελώς κλειστοί.
Αναφορικά με το θέμα της στατικότητας των τοιχωμάτων και το ενδεχόμενο κατάρρευσής τους, ο κ. Χαρδαλιάς τόνισε ότι σύμφωνα με τους μηχανικούς της Περιφέρειας δεν διαφαίνεται τέτοιο ενδεχόμενο. Παράλληλα, στάθηκε στον καθαρισμό, όπως και στα αντιπλημμυρικά έργα που γίνονται στον Ποδονίφτη, αλλά και τον Ιλισό.
Η Περιφέρεια Αττικής, όπως είπε, «έχει αυτή τη στιγμή στην αρμοδιότητά της 454 ρέματα συνολικού μήκος 879 χιλιομέτρων».
Στην επισήμανση ότι πολλά ρέματα είναι χτισμένα, με χαρακτηριστική περίπτωση την ανέγερση σε κοίτη ρέματος πολυκατοικίας όπου διέμεναν παλαιοί υπουργοί, ο κ. Χαρδαλιάς επισήμανε ότι «πληρώνουμε διαχρονικά εγκλήματα».
Σε παρατήρηση για τις ενέργειες προηγούμενων Περιφερειαρχών έπειτα κι από τη φονική πλημμύρα στη Μάνδρα, ο κ. Χαρδαλιάς επισήμανε ότι δεν είναι αυτός που αποδίδει ευθύνες, ενώ στάθηκε για ακόμη μια φορά στο ζήτημα του καθαρισμού του πλακοσκεπούς του Κηφισού.
«Αναλάβαμε την ευθύνη να το κάνουμε, διότι δεν έχει καμία λογική να εξασφαλίσουμε όρους αποχετευτικότητας του ποταμού, όταν έχουμε 8,5 χιλιόμετρα, όπου το νερό δεν μπορεί να εκτονωθεί», δήλωσε.
Μέσα Μεταφοράς... κανονική περιπέτεια
Η συχνότητα των περιστατικών ασφαλείας στα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας αυξάνεται ανησυχητικά, με τη μετακίνηση, ειδικά στους συρμούς του ηλεκτρικού, να θυμίζει ολοένα και περισσότερο μια επικίνδυνη αποστολή.
Μέσα σε μόλις δύο ημέρες, δύο συρμοί του παλαιότερου μέσου σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας παρουσίασαν σοβαρά προβλήματα. Στις 30 Δεκεμβρίου, στον σταθμό του Μοσχάτου, ένας συρμός άρχισε ξαφνικά να βγάζει καπνούς, λίγα μόλις 24ωρα πριν την αλλαγή του χρόνου. Αλλά ούτε το 2025 ξεκίνησε ομαλά για τον πρώην ΗΣΑΠ. Στις 6:25 το πρωί της Πρωτοχρονιάς, οι πόρτες ενός συρμού άνοιξαν από τη μία πλευρά ενώ αυτός βρισκόταν εν κινήσει, μεταξύ των σταθμών Άνω Πατησίων και Περισσού.
Από καθαρή τύχη δεν σημειώθηκε κάποιο ατύχημα, καθώς οι πόρτες έκλεισαν αυτόματα μόλις άνοιξαν. Παρόλα αυτά, αν το τρένο ήταν γεμάτο και κάποιος επιβάτης βρισκόταν κοντά στις πόρτες, θα μπορούσε να είχε πέσει έξω από τον συρμό, με πιθανό τραυματισμό ή και χειρότερα.
Σύμφωνα με την ΣΤΑΣΥ, ο συρμός εκκενώθηκε στον σταθμό Περισσός, αποσύρθηκε από την κυκλοφορία και οδηγήθηκε στην επισκευαστική βάση, όπου και αναζητείται το αίτιο που προκάλεσε τη δυσλειτουργία των θυρών. Για το σκοπό αυτό διενεργείται εξονυχιστικός έλεγχος από το τεχνικό προσωπικό της εταιρίας.
Σωτήρια λειτούργησε και στις δύο περιπτώσεις η άμεση αντίδραση των εργαζομένων, οι οποίοι παρενέβησαν ακολουθώντας τις ενέργειες που ορίζονται από το πρωτόκολλο, το οποίο όμως φαίνεται πως δεν αρκεί ώστε να προληφθούν συμβάντα ασφαλείας όταν ο στόλος της εταιρίας εξακολουθεί να περιλαμβάνει συρμούς 40 ετών.
«Κάθε μέρα που ξημερώνει στη Γραμμή 1 οι εργαζόμενοι κάνουν το σταυρό τους να μη τους συμβεί κάτι κακό κατά τη διάρκεια της βάρδιάς τους. Τα σοβαρά περιστατικά διαδέχονται το ένα το άλλο», αναφέρει χωρις ίχνος υπερβολής σε ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, την ώρα που από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τηρείται σιγή ιχθύος χωρίς να υπάρχει καμία αντίδραση για τα απανωτά περιστατικά ασφαλείας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με τα οποία μετακινούνται καθημερινά εκατομμύρια επιβάτε
Η ανανέωση του απαρχαιωμένου τροχαίου υλικού της ΣΤΑΣΥ σκοντάφτει στην έλλειψη χρηματοδότησης, με το πρόβλημα να εντοπίζεται κυρίως στη Γραμμή 1. Αν και οι πιο σύγχρονοι συρμοί των Γραμμών 2 και 3 παραμένουν σε καλύτερη κατάσταση, αρχίζουν και αυτοί να δείχνουν σημάδια «κόπωσης», καθώς κάποιοι από τους πρώτους συρμούς που αγοράστηκαν λειτουργούν αδιάλειπτα για πάνω από 25 χρόνια.
Η ΣΤΑΣΥ έχει ήδη υπογράψει σύμβαση για την αντιμετώπιση του θέματος με τους συρμούς πρώτης γενιάς των Γραμμών 2 και 3, γνωστούς ως «γαλλικούς». Αυτοί, πέρα από την παλαιότητά τους, δεν διαθέτουν κλιματισμό από την κατασκευή τους. Με τη συνδρομή τεχνικού συμβούλου, η εταιρεία εξετάζει την καλύτερη λύση για την ανανέωση του τροχαίου υλικού, είτε μέσω αντικατάστασης με νέα οχήματα είτε μέσω εκτεταμένης ανακαίνισης, κατά τα πρότυπα της αναβάθμισης που πραγματοποιήθηκε στη Γραμμή 1. Η λύση που θα επιλεγεί αφορά 28 από τους συνολικά 52 συρμούς του μετρό. Από αυτούς, 20 παραμένουν σε λειτουργία, ενώ 4 έχουν παροπλιστεί και άλλοι 4 έχουν μεταφερθεί στη Γραμμή 1 για να καλύψουν τις ανάγκες δρομολογίων.
Οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι επικρατεί η επιλογή της ανακαίνισης («λίφτινγκ»), καθώς πρόκειται για την οικονομικότερη λύση σε σύγκριση με την προμήθεια νέων συρμών. Η έλλειψη των απαραίτητων οικονομικών πόρων μέχρι στιγμής καθιστά οποιαδήποτε άλλη εναλλακτική αβέβαιη.
Εάν εξασφαλιστούν τα απαραίτητα κονδύλια και επιλεγεί αυτή η λύση, οι συρμοί θα αποσυρθούν σταδιακά από την κυκλοφορία. Η διαδικασία θα ξεκινήσει πιθανότατα με 6 έως 8 συρμούς, εφόσον το εγχείρημα προχωρήσει μέσω συμφωνίας-πλαίσιο. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν εργασίες ανακαίνισης, συντήρησης 30ετίας και προσθήκης κλιματισμού. Μόλις ολοκληρωθεί η ανακατασκευή των πρώτων συρμών, αυτοί θα επιστρέψουν στην κυκλοφορία και θα αποσυρθεί η επόμενη ομάδα. Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου, ακόμα και αν ξεκινούσε ο σχετικός διαγωνισμός σήμερα, η ολοκλήρωση των εργασιών θα απαιτούσε 3-4 χρόνια.
Παράλληλα, το επόμενο διάστημα αναμένεται να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την επισκευή τεσσάρων συρμών δεύτερης γενιάς, οι οποίοι παραμένουν ακινητοποιημένοι εδώ και χρόνια.
Όσον αφορά τη Γραμμή 1, πέρα από την ανακατασκευή των 14 συρμών, η ΣΤΑΣΥ έχει ήδη συνάψει σύμβαση με τη Siemens για την κατασκευή οκτώ μετατροπέων. Αυτοί θα επαναφέρουν σε λειτουργία τους συρμούς της 10ης σειράς, οι οποίοι βρίσκονται εκτός κυκλοφορίας εδώ και πάνω από μία δεκαετία. Τα αρχικά προβλήματα με τη Siemens, καθώς και οι ανεπαρκείς λύσεις που είχαν επιλεγεί στο παρελθόν, συνέβαλαν στην παρατεταμένη ακινησία τους.
Ο πρώτος συρμός που επισκευάζεται αυτή την περίοδο αναμένεται να δοκιμαστεί στις 15 Ιανουαρίου. Εφόσον το πρόγραμμα προχωρήσει, εντός του έτους θα απελευθερωθούν οι τέσσερις συρμοί που έχουν «δανειστεί» οι Γραμμές 2 και 3 από τον ηλεκτρικό, ώστε να επιστρέψουν και να ενισχύσουν τις ιδιαίτερα επιβαρυμένες γραμμές του μετρό.
Το επιβατικό κοινό της Αττικής έρχεται καθημερινά αντιμέτωπο με σοβαρά προβλήματα στις μετακινήσεις του, καθώς το παλαιωμένο δίκτυο του μετρό και του ηλεκτρικού οδηγεί σε μειωμένα δρομολόγια. Πολλοί συρμοί τίθενται εκτός λειτουργίας λόγω βλαβών, τη στιγμή που η ζήτηση αυξάνεται, κυρίως λόγω των νέων σταθμών.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του MEGA, όταν το μετρό ξεκίνησε τη λειτουργία του και άνοιξαν οι πρώτοι σταθμοί, το δίκτυο διέθετε 21 συρμούς. Το 2011 παραδόθηκαν νέοι συρμοί, ανεβάζοντας τον αριθμό τους στους 57. Ωστόσο, από τα τέλη του 2011 έως σήμερα, δεν έχει γίνει καμία νέα παραγγελία ή παραλαβή πρόσθετων συρμών.
Από τους 57 συρμούς, οι 7 εξυπηρετούν τη γραμμή από Δουκίσσης Πλακεντίας προς Αεροδρόμιο. Εξαιτίας της έντονης χρήσης και των πολλών χιλιομέτρων που έχουν διανύσει, αυτοί οι συρμοί παρουσιάζουν συχνές βλάβες και τίθενται εκτός λειτουργίας, επιδεινώνοντας την κατάσταση στο δίκτυο.
Από τους 50 συρμούς που υπολείπονται, οι 2 βρίσκονται στον ΗΣΑΠ (Πειραίας - Κηφισια). Οι συρμοί σε αυτό το δρομολόγιο έχουν τεράστια προβλήματα, καθώς είναι παμπάλαιοι.
Οι υπόλοιποι 48 που απομένουν καλούνται να μεταφέρουν καθημερινά χιλιάδες επιβάτες, την στιγμή που η κίνηση έχει αυξηθεί, καθώς έχει επεκταθεί το μετρό. Αυτές οι επεκτάσεις έχουν τριπλασιάσει και τετραπλασιάσει το επιβατικό κοινό. Σημαντικό να τονιστεί ότι για κάθε νέο σταθμό που δημιουργείται, ισούται με 20.000 επιπλέον επιβάτες την ημέρα. Επομένως, αφού άνοιξαν 6 επιπλέον σταθμοί, υπάρχει επιβατική κίνηση 120.000 επιπλέον.
Το μοναδικό πρόγραμμα που «τρέχει» αυτήν την στιγμή είναι κάποιας αναβάθμισης των πρώτων 21 συρμών που είχαν έρθει όταν πρωτοξεκίνησε το μετρό, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί τα επόμενα 2-3 χρόνια.
Τα προβλήματα όμως δεν τελειώνουν εδώ, καθώς υπάρχουν προβλήματα, κάποιες ρηγματώσεις, στις ράγες. Συνολικά είναι σε ένα μήκος 35 χιλιομέτρων, όχι μονοκόμματα, σε διάφορα σημεία. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει λιγότερη ταχύτητα στα μετρό.