Σε δημόσια διαβούλευση ο νέος ΚΟΚ: Αυστηρότερες ποινές και νέα όρια ταχύτητας
Αναμόρφωση του πλαισίου για μεγαλύτερη ασφάλεια στις μετακινήσεις
![Σε δημόσια διαβούλευση ο νέος ΚΟΚ: Αυστηρότερες ποινές και νέα όρια ταχύτητας](https://www.athensmagazine.gr/photos/w_800px/articles/202501/autokinito_.jpg)
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης για το νέο πλαίσιο κυρώσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Οι αλλαγές έχουν στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, την προστασία της ζωής και την ευθυγράμμιση με τις σύγχρονες απαιτήσεις κινητικότητας.
Η σύγχρονη φιλοσοφία ποινών
Οι νέες ρυθμίσεις βασίζονται σε μια πιο προοδευτική προσέγγιση. Αντί για τιμωρητικό χαρακτήρα, η πολιτική επικεντρώνεται στη συμμόρφωση των οδηγών μέσω δίκαιων και αναλογικών ποινών. Αυτές θα βασίζονται στη σοβαρότητα της κάθε παράβασης, ενώ θα προβλέπεται κλιμάκωση για όσους παρανομούν συστηματικά.
Οι ποινές θα στοχεύουν στον οδηγό, με μέτρα όπως χρηματικά πρόστιμα, βαθμοί ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ) και αφαίρεση της άδειας οδήγησης. Το όχημα δε θα επιβαρύνεται με κυρώσεις, ώστε να μην επηρεάζονται αθώοι χρήστες του.
Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και μέτρα
Οι παραβάσεις κατατάσσονται σε δύο κύριες κατηγορίες:
- Υψηλής επικινδυνότητας: Περιλαμβάνουν τη μη τήρηση του κόκκινου σηματοδότη, την υπερβολική ταχύτητα, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και άλλες παραβάσεις που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρά ατυχήματα.
- Χαμηλής επικινδυνότητας: Αφορούν παραβάσεις όπως η παράνομη στάθμευση ή η απουσία νομίμων εγγράφων κατά την οδήγηση.
Για την καλύτερη εφαρμογή, εισάγονται μέτρα που διευκολύνουν την πληρωμή προστίμων χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες. Παράλληλα, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην άμεση επιβολή προστίμων σε επαγγελματίες οδηγούς από άλλες χώρες.
Μείωση ορίων ταχύτητας και βιώσιμη κινητικότητα
Σημαντική αλλαγή αποτελεί η μείωση του μέγιστου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα, εκτός αν υπάρχει ειδική σήμανση. Η ρύθμιση αυτή αποσκοπεί στη μείωση τροχαίων ατυχημάτων, ιδιαίτερα στις αστικές ζώνες, όπου κινούνται ευάλωτοι χρήστες, όπως πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές.
Σε δρόμους διπλής κατεύθυνσης ή μονόδρομους με περισσότερες από μία λωρίδες κυκλοφορίας, το όριο παραμένει στα 50 χλμ./ώρα, εκτός εάν προβλέπεται διαφορετικά.
Διαβάστε επίσης: «Καταπέλτης» ο νεός ΚΟΚ: Αυστηρότερα πρόστιμα για μηχανές και ηλεκτρικά πατίνια - Πού μειώνεται το όριο ταχύτητας
Οι νέες ρυθμίσεις λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες ευάλωτων χρηστών, όπως οι πεζοί και τα παιδιά, με επιβολή αυστηρότερων ποινών για αντικοινωνικές παραβάσεις. Προβλέπονται επίσης ειδικές ρυθμίσεις για τα οχήματα μικροκινητικότητας, όπως η αυστηρή τήρηση των ορίων ταχύτητας και η χρήση κράνους.
Για τη διαπίστωση παραβάσεων, διευρύνεται η χρήση τεχνολογικών μέσων, όπως κάμερες σε λεωφορεία και άλλες ηλεκτρονικές λύσεις.