Συναγερμός για την ασφάλεια του Μετρό της Αθήνας: Ρωγμές στις ράγες και άμεσες εργασίες σε μήκος άνω των 32 χιλιομέτρων
Το έργο προχωρά άμεσα, αν και καθυστερημένα, για να αποφευχθούν τα πολύ χειρότερα
Σε κατάσταση συναγερμού βρίσκεται το ζήτημα της ασφάλειας του Μετρό της Αθήνας, με τη διοίκηση των Σταθερών Συγκοινωνιών (ΣΤΑΣΥ) να προχωρά σε άμεσες, αν και καθυστερημένες, αντικαταστάσεις σιδηροτροχιών συνολικού μήκους άνω των 32 χιλιομέτρων στις γραμμές 2 και 3 του δικτύου.
Πρόκειται για σημεία του δικτύου του μετρό στα οποία κατά την τελευταία τριετία «έχουν καταγραφεί σημαντικές αστοχίες», ενώ λόγω του αυξημένου κυκλοφοριακού φόρτου εκτιμάται ότι «σύντομα θα υπάρξουν ζητήματα ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών».
Προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα και να διατηρηθεί το επίπεδο της ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ της εφημερίδας «Τα Νέα», η ΣΤΑΣΥ εφαρμόζει ήδη προληπτικές βραδυπορίες (ταχύτητες κίνησης των συρμών με 40-60 χιλιόμετρα/ώρα) σε σημαντικό κομμάτι του δικτύου. Ωστόσο αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παρουσιάζονται επιπλέον καθυστερήσεις στα δρομολόγια του μετρό, δεδομένου ότι ήδη υπάρχει και έλλειψη συρμών.
Από την προκήρυξη του έργου για την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών (στις 30/10/2024) προκύπτει ότι εδώ και τρία χρόνια εντοπίστηκαν σημαντικές αστοχίες και βλάβες, οι οποίες δεν έχουν ακόμη αντιμετωπιστεί.
Μεταξύ άλλων, στον σχετικό διαγωνισμό της ΣΤΑΣΥ αναφέρεται: «Στην περιοχή των εργασιών έχουν διενεργηθεί πριν από περίπου 3 έτη μετρήσεις και έλεγχοι της κατάστασης των τροχιών. Από τις μετρήσεις φθοράς και τη διενέργεια Μη Καταστροφικών Ελέγχων (υπέρηχοι, δινορεύματα) που διεξήχθησαν στο πλαίσιο της ΤΔ 074/19 σύμβασης, καταγράφηκαν σημαντικές αστοχίες – βλάβες στις σιδηροτροχιές, όπως εξάντληση των ορίων κόπωσης του μετάλλου των σιδηροτροχιών (Rail Contact Fatigue – RCF, head checks, squats) και κατακόρυφες-πλάγιες φθορές υλικού. Συγκεκριμένα, εντοπίστηκαν περίπου 5.400 μέτρα σιδηροτροχιών με ρωγμές στην κεφαλή ή και στο gauge corner (γωνία μέτρησης), βάθους >5 mm έως 8 mm, οι οποίες θα πρέπει να αντικατασταθούν άμεσα. Επίσης, βρέθηκαν περίπου 22.000 μέτρα σιδηροτροχιών με πλάγια και κατακόρυφη φθορά >6 mm (με όριο αντικατάστασης τα 10 mm)», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τη ΣΤΑΣΥ, προκειμένου να περιοριστεί ο ρυθμός φθοράς και ταυτόχρονα να αποφευχθούν συνέπειες που άπτονται της ασφάλειας κίνησης των συρμών, έχουν εφαρμοστεί σε όλο το μήκος με τις βλάβες-φθορές περιορισμοί ταχύτητας οι οποίοι κυμαίνονται από 40 έως 60 km/h, όταν η κανονική ταχύτητα λειτουργίας του δικτύου είναι 80 km/h.
«Ο ημερήσιος κυκλοφοριακός φόρτος που εξυπηρετείται είναι αρκετά μεγάλος (243 διελεύσεις συρμών ανά γραμμή, με 6 βαγόνια ο καθένας) και εκτιμάται ότι υπό το πρίσμα των δεδομένων σύντομα θα υπάρξουν ζητήματα ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών» αναφέρει χαρακτηριστικά η ΣΤΑΣΥ, επισημαίνοντας: «Με την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών, θα αφαιρεθούν όλα τα τμήματα που φέρουν τις παραπάνω διαπιστωμένες αστοχίες και θα αποκατασταθεί στο σύνολο των γραμμών η λειτουργική ταχύτητα των 80 km/h».
Με βάση τα αποτελέσματα των ελέγχων που έγιναν δίκτυο προ τριετίας, περίπου 5,5 χλμ. σιδηροτροχιών χρειάζονταν άμεση αντικατάσταση εδώ και τρία χρόνια, ενώ υπολογίσιμες φθορές είχαν εντοπιστεί σε άλλα 22 χιλιόμετρα.
Με το έργο που προκήρυξε τώρα η ΣΤΑΣΥ θα αντικατασταθούν οι σιδηροτροχιές σε συνολικά 32 χιλιόμετρα του δικτύου. Συγκεκριμένα, θα αντικατασταθούν 21.582 μέτρα σιδηροτροχιών στη Γραμμή 2 και 10.494 μέτρα σιδηροτροχιών στη Γραμμή 3.
Προχωρά άμεσα το έργο
Το έργο που προκηρύχθηκε στις 30 Οκτωβρίου 2024 από τη ΣΤΑΣΥ περιλαμβάνει την εργασία αντικατάστασης σιδηροτροχιών σε διάφορα σημεία των Γραμμών 2 και 3 με καινούργιες και την ενσωμάτωσή τους σε συνεχώς συγκολλημένη γραμμή επί σταθερής επιδομής.
Επίσης, θα συμπεριλάβει τη διενέργεια «Μη Καταστροφικών Ελέγχων» στις γραμμές του δικτύου της ΣΤΑΣΥ, με σκοπό την επιβεβαίωση και τον ακριβή προσδιορισμό των σημείων που θα χρειαστούν αντικατάσταση. Με την υποβολή της σχετικής τεχνικής έκθεσης, θα προκύψει και το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης των εργασιών.
Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται και η αρχική επιθεώρηση της γραμμής (διενέργεια μετρήσεων) με σκοπό την καταγραφή τυχόν πρόσθετων σφαλμάτων στις σιδηροτροχιές.
Το έργο θα εξελίσσεται στο ωράριο διακοπής της κυκλοφορίας των επιβατικών συρμών. Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης υπολογίζεται σε 8.038.871,40 ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της δαπάνης προμήθειας των σιδηροτροχιών αξίας 3.148.871,40 ευρώ.
Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου ορίζεται σε 21 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης, ενώ η προθεσμία για την υποβολή προσφορών από τους ενδιαφερομένους λήγει στις 2 Δεκεμβρίου 2024.