388 κάµερες στα φανάρια: Για παραβιάσεις του κόκκινου σηµατοδότη σε 100 σηµεία στην Αττική
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε!
Σε 100 κοµβικά σηµεία του λεκανοπεδίου όπου σύµφωνα µε τα στοιχεία της Τροχαίας συµβαίνουν τα περισσότερα ατυχήµατα θα τοποθετήσει η Περιφέρεια Αττικής 388 «έξυπνες» κάµερες, µε στόχο την 24ωρη καταγραφή των παραβιάσεων του ερυθρού σηµατοδότη. Οι κάµερες διαθέτουν λογισµικό που θα συνδεθεί µε τους σηµατοδότες. Με το που θα ανάβει το κόκκινο φανάρι, θα ξεκινάει η βιντεοσκόπηση. Κάθε φορά που ένα όχηµα θα παραβιάζει τον ΚΟΚ, θα λαµβάνονται φωτογραφίες και θα στέλνονται σε κεντρικό server, όπου θα έχει πρόσβαση αποκλειστικά η Αστυνοµία. Ακολούθως θα αποστέλλεται η κλήση στον κάτοχο του οχήµατος από την Τροχαία, πιθανότατα µέσω sms. Το κόστος της προµήθειας και εγκατάστασης των καµερών προβλέπεται να φτάσει στα 18,8 εκατ. ευρώ και οι πόροι θα καλυφθούν από το Ταµείο Ανάκαµψης. Οι κάµερες θα εγκατασταθούν σταδιακά τον επόµενο ενάµιση χρόνο.
Συνολικά 388 κάµερες θα τοποθετηθούν σε διασταυρώσεις κεντρικών δρόµων στην Αττική µε στόχο την καταγραφή των παραβιάσεων του ερυθρού σηµατοδότη από τα διερχόµενα αυτοκίνητα. Η εγκατάσταση των συγκεκριµένων καµερών θα πραγµατοποιηθεί σε εφαρµογή σύµβασης που αναµένεται να υπογράψει η Περιφέρεια Αττικής τις επόµενες ηµέρες µε τους ανάδοχους εταιρείας που αναδείχτηκε από ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισµό. Το κόστος της προµήθειας, εγκατάστασης και συντήρησης των καµερών που θα λειτουργούν ως συσκευές καταγραφής των παραβάσεων του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, προβλέπεται να φτάσει στα 18,8 εκατ. ευρώ και οι πόροι θα καλυφθούν από το Ταµείο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας. Οι κάµερες θα εγκατασταθούν σταδιακά µέσα στον επόµενο ενάµιση χρόνο.
Η παραβίαση του κόκκινου σηµατοδότη µε συνέπεια τον σοβαρό τραυµατισµό ή και την απώλεια ζωής ανθρώπων είναι πολύ συχνή, ωστόσο, για να καταγραφεί θα έπρεπε να υπάρχει Τροχαία σε κάθε φανάρι επί 24ώρου βάσεως. Ενδεικτικά, όπως αναφέρουν πηγές από το επιτελείο του περιφερειάρχη Νίκου Χαρδαλιά, το έτος 2022 είχαν τοποθετηθεί από την Περιφέρεια Αττικής δύο κάµερες στην παραλιακή λεωφόρο και ειδικότερα στο φανάρι της συµβολής των οδών Ποσειδώνος και Καλαµακίου.
Μετά ένα χρόνο συνεχούς καταγραφής, είχε διαπιστωθεί ότι παραβίαζαν το κόκκινο φανάρι κατά µέσον όρο 160-180 αυτοκίνητα ηµερησίως στο ρεύµα προς Γλυφάδα και 80 οχήµατα στο ρεύµα προς Αθήνα. Σύµφωνα µε το επικαιροποιηµένο δελτίο της Ελληνικής Αστυνοµίας, που αφορά τα στατιστικά στοιχεία τροχαίων παραβάσεων και ατυχηµάτων, κατά τον µήνα Οκτώβριο του 2024 βεβαιώθηκαν 334 παραβάσεις για παραβίαση ερυθρού σηµατοδότη. «∆ηλαδή τα κλιµάκια της ΕΛ.ΑΣ. σε ένα µήνα εντόπισαν περίπου όσες παραβάσεις κατέγραψαν οι κάµερες µόνο σε µία ηµέρα», τονίζουν από την Περιφέρεια.
Το σχέδιο
Σύµφωνα µε το σχέδιο, οι κάµερες θα συνδεθούν µε τους σηµατοδότες που βρίσκονται σε 100 κοµβικά σηµεία στους δρόµους του λεκανοπεδίου, όπου σύµφωνα µε τα στοιχεία της Τροχαίας συµβαίνουν και τα περισσότερα ατυχήµατα. Οι κάµερες προβλέπεται να τοποθετηθούν, µεταξύ άλλων, σε κεντρικές διασταυρώσεις των λεωφόρων Κηφισίας, Συγγρού, Βασιλίσσης Σοφίας, Βουλιαγµένης, Κατεχάκη, Μεσογείων, Πειραιώς, Αµαλίας, Πανεπιστηµίου, Αλεξάνδρας, Παιανίας-κορωπίου, Κηφισού, Γαλατσίου, Βεΐκου, Πατησίων, Ακαδηµίας, ∆αβάκη, Αµφιθέας, Ποσειδώνος, Θηβών, Ηρώων Πολυτεχνείου στον Πειραιά, Αχαρνών, ∆εκελείας, ΝΑΤΟ, ∆ηµοκρατίας και Χαροκόπου.
Τα µοντέλα των καµερών που έχουν επιλέγει διαθέτουν λογισµικό το οποίο θα συνδεθεί µε τους σηµατοδότες. «Με το που θα ανάβει το κόκκινο φανάρι, θα ξεκινά η βιντεοσκόπηση της διασταύρωσης. Κάθε φορά που ένα όχηµα εντοπίζεται να παραβιάζει τον ΚΟΚ, θα λαµβάνονται και φωτογραφίες. Το σύνολο του υλικού θα µεταφέρεται αυτοµάτως στον κεντρικό server διαχείρισης παραβάσεων, όπου θα έχει πρόσβαση αποκλειστικά και µόνον η Ελληνική Αστυνοµία. Ακολούθως, θα αποστέλλεται η κλήση στον κάτοχο του οχήµατος από την Τροχαία, πιθανότατα µέσω sms», περιγράφουν τη διαδικασία οι ειδικοί από το κέντρο διαχείρισης της κυκλοφορίας της Περιφέρειας.
Η παραβίαση του ερυθρού σηµατοδότη τιµωρείται µε χρηµατικό πρόστιµο της τάξης των 700 ευρώ (συν µια σειρά άλλων κατά περίπτωση κυρώσεων, όπως αφαίρεση βαθµών από το point system), και τα έσοδα καταλήγουν στα ταµεία των δήµων, χωρίς πάντως να απαιτείται να χρησιµοποιούνται σε δράσεις που έχουν σχέση µε την οδική ασφάλεια.
Οι κάµερες που θα λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο θα φωτογραφίζουν µόνο το πίσω µέρος του οχήµατος, ώστε να µην αποτυπώνονται κατά κανένα τρόπο οι επιβαίνοντες και να υπάρξει παραβίαση προσωπικών δεδοµένων. Βάσει της σύµβασης, τα στοιχεία των καµερών θα διατηρούνται σε αρχείο για δύο χρόνια. Ο περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς, σηµειώνει ότι «η τοποθέτηση των 388 νέων καµερών για την έξυπνη παρακολούθηση των δρόµων από την Περιφέρεια Αττικής είναι µία µόνο πτυχή γύρω από το πολυσύνθετο θέµα της οδικής ασφάλειας». Καθώς η Περιφέρεια έχει την ευθύνη συντήρησης οδικού δικτύου συνολικού µήκους 1.733 χιλιοµέτρων, επισηµαίνει ότι «χρειάζεται επαρκής χρηµατοδότηση, προκειµένου να πραγµατοποιηθούν τα απαραίτητα έργα για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής».
Ο κ. Κωνσταντίνος Μαρκουίζος, εντεταλµένος σύµβουλος σε θέµατα οδικής ασφάλειας και υπεύθυνος του κέντρου διαχείρισης της κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, τονίζει ότι «η κυκλοφοριακή δυνατότητα στην Αττική έχει κορεστεί εδώ και αρκετά χρόνια. Ετησίως υπάρχει αύξηση της κυκλοφοριακής ζήτησης κατά 5%-7%, ενώ την ίδια στιγµή το οδικό δίκτυο παραµένει το ίδιο. Είναι αναµενόµενο ότι το πρόβληµα της κυκλοφορίας διαρκώς θα επιδεινώνεται». Αύξηση της κυκλοφορίας 6% προκαλεί το άνοιγµα των σχολείων και όταν ο δακτύλιος τίθεται και πάλι σε εφαρµογή αυξάνεται περιµετρικά η κίνηση κατά 5%, λέει, υπογραµµίζοντας και την αύξηση του αριθµού των ιδιωτικών οχηµάτων που παρατηρείται κάθε χρόνο. Σύµφωνα µε τα στοιχεία της Ενωσης Εισαγωγέων Αυτοκινήτων, κάθε χρόνο αγοράζονται περίπου 200.000 αυτοκίνητα εκ των οποίων τα 130.000 καινούργια, ενώ αποσύρονται 40.000. «Αυτό σηµαίνει ότι κάθε χρόνο 140.000-160.000 επιπλέον αυτοκίνητα µπαίνουν στην κυκλοφορία, τα περισσότερα από αυτά στην Αττική», εξηγεί ο κ. Μαρκουίζος.
Οσον αφορά την οδική ασφάλεια, αναφέρει ότι «τα περισσότερα ατυχήµατα γίνονται εντός του αστικού ιστού και µάλιστα σε απόσταση µικρότερη των 10 χιλιοµέτρων από το σπίτι µας, µε ταχύτητα έως 40 χιλιόµετρα. Αν και τα 40 χιλιόµετρα την ώρα φαίνονται χαµηλή ταχύτητα, µέσα στην πόλη ένας οδηγός δεν προλαβαίνει να σταµατήσει εγκαίρως, οπότε χρειάζεται µείωση του ορίου ταχύτητας», καταλήγει.
«Κάθε φορά που ένα όχηµα εντοπίζεται να παραβιάζει τον ΚΟΚ, θα λαµβάνονται τα φωτογραφικά καρέ και θα αποστέλλεται η κλήση µε sms».
«Τα περισσότερα ατυχήµατα γίνονται εντός του αστικού ιστού», λέει ο Κωνσταντίνος Μαρκουίζος, εντεταλµένος σύµβουλος οδικής ασφάλειας.